HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Akustik?????????
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

andar
Member

303 Posts

Posted - 2003/01/23 :  08:51:14  Show Profile Send andar a Private Message
Jag går här hemma och är fruktansvärt missnöjd med rumsakustiken, och tänkte jag skulle läsa in mig lite i ämnet.....

Men vad ska jag köpa/låna för böcker?????????????

eftersom jag tänkt bygga absorbenter och dyligt själv så vore det ju bra om det stod något i böcker om t.ex. "förebyggande åtgärder" (eller vad man ska kalla det.

GAIS är tillbaka!!!

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/01/23 :  09:07:52  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Jag hars krivit förr om denna bok:

Det finns ett kurskompendium på KTH till kursen "Elektroakustik" som är mycket underhållande. Den innehåller förstås en del formler men har också rolig och pedagogisk text. Den innehåller heller inga kokboksrecept, men när du väl har fått en bredare insikt, kan du göra dina egna val hur du vill göra. Boken är skriven av Johan Liljenkrantz på institutionen Talöverföring. Denna bok kan man börja med och sedan skaffa andra böcker inom ämnet. Man kan t o m gå kursen som fristående kurs. Hör hur du kan anmäla dig. Den är gratis! Man ska ha vissa grundkunskaper inom matematik för att få gå den, tror jag. Det är roliga labbar, bl a högtalarmätning, och lyssnigstest av fasvridning och minsta nivåskillnad som kan detekteras. KTH tel vxl 08-790 60 00.


Undvik akustiktips från internet. Det finns mycket blaj som cirkulerar.

BBC research har en del bra rapporter, likaså Genelec och JBL.



Hälsningar Johan Lindroos

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

andar
Member

303 Posts

Posted - 2003/01/23 :  10:14:03  Show Profile Send andar a Private Message
Tackar,

Formler har jag inget emot, studerar i dagsläget till civilingengör på LiTH.

Tror du ,om man nu skulle hitta en liknande kurs, att den vore lika intressant?
Eller är det att föredra att läsa den på KTH???

GAIS är tillbaka!!!
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/01/23 :  10:40:24  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Det spelar nog ingen speciell roll vilken akustikkurs du går. Det är bättre att gå en översiktlig än ingen alls. Eller så köper du bara en bok, det går ju lika bra. De kurser som finns på högskolorna brukar vara bra. Chalmers har en bra akustikinstutition. Lund vet jag också, något mer inriktat på byggnadsakustik. KTH har flera institiotioner som håller på med akustik inom olika områden. KTH:s Marcus Wallenberglaboratorium är den som har mest inom ljud- och vibrationsområdet, är mest inriktad på industrin. Det finns ingen seriös forskning längre, vad jag vet inom elektroakustik. Ljudteknikerutbildningar har sällan några speciellt kvalificerade moment som tar upp akustik, kanske beroende på den teoretiska kunskapsnivå som många blivande ljudtekniker saknar. Då kan man inte göra de utbildningarna så kvalicicerade inom akustik som kanske egentligen vore önskvärt.

Bland alla akustikkurser jag läst, var "Elektroakustik" på KTH en väldigt underhållande kurs, och där rekommenderas föreläsningarna också, bara trevligt, inte tråkigt alls.

Det finns en del amerikanska böcker också, t ex Master handbook of acoustics.

/Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

KC
t f ökenräv

447 Posts

Posted - 2003/01/23 :  10:57:45  Show Profile Send KC a Private Message
Knoppen, har du läst Master Handbook Of Acoustics? Jag äger den men har faktiskt bara bläddrat i den lite. Efter mitt lilla bläddrande verkar en bättre titel vara "The Master Handbook of Room Acoustics". Inget fel med det, så klart. Jag köpte den mest som referens, men hitils har jag inte behövt referera till den :) Kan det vara en bok för andar?
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/01/23 :  11:11:49  Show Profile Send Knoppen a Private Message

Nej jag har den inte, men jag bläddrade i ett ex. Det gav inte specellt mycket, dvs jag tyckte den var ganska dålig.

Då skiter vi i den, vi rekommenderar den inte!


Ett annat seriös bok är "Ljud och vibrationer" som hör till kursen "ljud och vibrationer". Den har jag inte själv för jag har det gamla kurskompendiet.
Länk till institutionen:
http://www.fkt.kth.se/MWL/

/Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2003/01/23 :  13:50:13  Show Profile Send B Peter a Private Message
Jag har fått låna en ljudnivåmätare, en Brüel & Kjaer, 2260. Kan man ta reda på något intressant om sitt lyssningsrum med hjälp av en sådan? Den verkar inte ha någon funktion för efterklangstid, vad jag kan förstå.
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/01/23 :  16:54:06  Show Profile Send Knoppen a Private Message
B&K 2260 är en fin mätare, men med lite röriga knappar med dumma symboler på. Den kan mäta bl a efterklangstid, men då måste den ha den mjukvaran för det. På det viset säljs ofta analysatorer, man köper en apparat som egentligen kan "allt", men man betalar extra för de funktioner man vill ha utöver grundfunktionerna. Det kan vara bra om man endast vill ha des mest basala funktionerna.

Således vet jag ej om din 2260 kan mäta efterklangstid.

/Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/01/23 :  18:41:20  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
quote:
Undvik akustiktips från internet. Det finns mycket blaj som cirkulerar.



Hehehe

Bäst man håller tyst då.
Jag vill naturligtvis inte öka på allt blaj som cirkulerar.


"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000