HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Dynaudio C1 till hård musik?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Johan4130
Member

469 Posts

Posted - 2010/11/29 :  20:34:28  Show Profile Send Johan4130 a Private Message
När jag ser Dynaudio C1 tänker jag: Högtalare som passar bäst till jazz, rock, och liknande mjuk och ofta okomplex musik (jämfört med t.ex. metal).
Vet inte om det beror på att high end - grejer oftast liras med den typen av musik eller om det är ett gammalt minne som säger att Dynaudio ofta passar mindre bra med väldigt komplex musik (iaf på billigare modeller).

Själv är jag nästan allätare men inser att det oftast spelas nån form av folkmusik eller metal (vilken blandning va?) hemma hos mig.
Ni som hört C1:an, vad tror ni? Är det värt att boka in en provlyssning om man har min musiksmak?
Jag har rätt långt till närmsta demo-ställe då jag bor ute i skogen så det ska vara nästan köpsäkert om det ska vara värt att åka bara för högtalarens skull.

Antar att C1:an gillar ström som alla andra Dynosar.
Räcker en Hegel H200 till tro om man gillar att spela högt?

I övrigt känner jag till att en bra högtalare ska klara av alla olika typer av musik och alla andra floskler som man kan läsa om på hififorum, iaf på vissa ...

Ser fram emot nån form av svar.

Klingan
Nerikes Audiofiler

890 Posts

Posted - 2010/11/30 :  09:05:53  Show Profile Send Klingan a Private Message
Tror det är svårt att hitta en anläggning som serverar all musik med bravur. Att Dynaudio och Hegel kan vara allätare tror jag på, men metal är speciellt. Själv valde jag pryttlar för lite lugnare musik och när jag lyssnar på metal, vilket jag gärna gör ofta, så blir det via lurar. Och det funkar hur bra som helst.

Bara ett tipps som passar mig, men vill du vara säker och med tanke på vad grejorna kostar skulle jag definitivt åka till närmaste demo.
Go to Top of Page

Johan4130
Member

469 Posts

Posted - 2010/11/30 :  16:11:16  Show Profile Send Johan4130 a Private Message
Jo metal i lurar är en variant men gillar man en något mer fysisk upplevelse så faller det bort tyvärr.

Demo blir det men man vill ju utröna om det är värt när man behöver planera typ två dagar för en demo.
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2010/11/30 :  18:44:54  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
Boka tid.. det är absolut värt att provlyssna.. lyssnade själv på C1:orna för en tid sedan och dom var trevliga.. dock var ljudet lite väl ljust för min smak, men det berodde nog mer på slutsteget än högtalarna.. vi drev dom då med Musical Fidelity klass A steg på 10(?) Watt...

Lyssnar själv med på Metal men jag fastnade för Focal och Rotel..
Skulle jag byta märke till något annat skulle jag nog satsa på System Audio's största med Hegel som drivning.. absolut roligaste kombon jag lyssnar på..

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Johan4130
Member

469 Posts

Posted - 2010/11/30 :  18:58:19  Show Profile Send Johan4130 a Private Message
Hörde (dock ej av högtalaren) att System Audio är rätt ljusa i sig. Då undrar man ju hur ljusa Dyno C1 egentligen är ...

Sannerligen en djungel.
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/11/30 :  19:15:16  Show Profile Send huzze a Private Message
Dynaudios diskanter är normalt sett inte så ljusa. Dock kräver de lång inspelningstid, så det vill till att butiken spelat på dem länge för att det ska bli korrekt.

(Har inte ägt någon Dynaudiohögtalare, men Sonus Faber Electa Amator med Dynaudio's Esotar-diskant. Mycket mjuka och trevliga, fungerade även bra till metal, dock lite snälla mot materialet.)
Go to Top of Page

Johan4130
Member

469 Posts

Posted - 2010/11/30 :  19:25:32  Show Profile Send Johan4130 a Private Message
Jo jag känner till Dynoljudet iom att jag har haft en Focus 220.
Det ljudet vill jag inte tillbaka till, men eftersom man i skrift har tagit bort det jag inte gillade i de dyrare modellerna så blir man bra sugen på att testa.
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/11/30 :  19:28:52  Show Profile Send huzze a Private Message
Testa på och delge gärna dina intryck!
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2010/11/30 :  21:04:05  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
quote:
folkmusik eller metal (vilken blandning va?)
Ingen konstig blandning, jag har en liknande blandning + en hel del Reggae
Jag vill slå ett slag för Klipsch, Elac och stora rejäla JBL-modeller samt Dali Ikon om man vill ha högtalare som klarar av att spela Metal med bra tryck utan att de övre registren låter ansträngda!

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2010/11/30 :  22:49:22  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Ingen konstig blandning, jag har en liknande blandning + en hel del Reggae
Jag vill slå ett slag för Klipsch, Elac och stora rejäla JBL-modeller samt Dali Ikon om man vill ha högtalare som klarar av att spela Metal med bra tryck utan att de övre registren låter ansträngda!

Smaken är som baken Klipsch RF-serie och Elac allmänt är bland de högtalare som jag inte skulle rekomendera om man uteslutande gillar rock,metal om man är känslig för att de övre registren ska låta ansträngt. Dynaudio har oftast en mjukare karaktär än de ovan.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2010/11/30 :  23:02:18  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Nu har jag ju inte hört just Dynaudio C1 (det är tydligen stativare för ca 65000 kr ) men de Dynaudio jag har hört lät ruskigt tråkiga, OK kanske inte ansträngda och vassa i de övre registren men odynamiska och tråkiga.
Jag måste erkänna att jag har dålig koll på prisklassen och stativare, men när jag letade högtalare i 10000-kr. klassen så var det just Klipsch RF82, Dali Ikon6 och Elac FS137 som spelade Rock och Metal bäst.
Men det kanske inte går att ta med sig de intrycken och fördomarna när man går upp till det sexdubbla priset?

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

Johan4130
Member

469 Posts

Posted - 2010/12/01 :  11:35:53  Show Profile Send Johan4130 a Private Message
Tackar för tipsen.

Jag har faktiskt haft ett par Klipsch RF82 och det ljudet var inte skoj i längden. Ljusa röster blev essiga och påträngande med dem. Testade med lite olika elektronik men fick aldrig riktigt bort det ljudet. Synd då de kostar ca 500 eur i Tyskland.

Angående Dali Ikon så har en kompis sådana och jag tycker de grötar ihop musiken på högre volym, det är just en egenskap som jag är ute efter att det inte gör.

Vad beträffar Elac och nya JBL i prisklassen vi snackar om så har jag läst mig till att det kan vara ganska påträngande i toppen de med.

Jag är ganska svår att ha och göra med märker jag! :)
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2010/12/01 :  11:59:38  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Mitt intryck av Dynaudios dyrare sortiment (efter mäss- och butikslyssning, har inte lyssnat i hemmamiljö hos någon) är att de är lite av tråkmånsar. De spelar väl fint och bra, men skapade ingen känsla av att jag ville ge stående ovationer när de spelat klart. Det var inte direkt dunder och brak eller medryckande. Lite samma känsla har jag fått av Audiovector oavsett prisklass. Dock är märkena i sig rätt olika - det gemensamma är det lite oengagerande draget, enligt mina intryck.

Det är en ansenlig summa pengar att lägga på en högtalare, ca 60k och där kan man få rätt mycket för pengarna... Alltifrån stora bestar som XTZ Divine till små stativare - tex är det inte jättelångt ifrån ett par Focal Diablo (ok... några tiotusingar.. men...), B&W 805d kanske? Har inte hört just dem, men tycker alltid B&W gör bra ifrån sig oavsett musikgenre (dvs även metal)

Ska bli spännande att se vad du kommer fram till

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Johan4130
Member

469 Posts

Posted - 2010/12/01 :  12:33:55  Show Profile Send Johan4130 a Private Message
Att Dynaudio låter tråkigt vid första anblick beror ofta på att de är såpass neutrala anser jag.
Jag har bara haft Focus 220 men det var också min första åsikt. När man lyssnat in sig så är det ett ljud som sällan blir drygt att höra, men när jag lyssnat in mig mer så insåg jag att de var en smula för mörka i klangen.

Det är lite baserat på detta som jag blir intresserad av dyrare Dynaudio - som inte ska ha den mörka klangen.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2010/12/01 :  13:42:55  Show Profile Send gcs a Private Message
De högtalare från Dynaudio som har väckt mitt intresse är deras "Air" serien. Air 6,15,20 & 25. Jag har lyssnat mycket på både 20 & 25 och som enligt mig låter väldigt bra, men dock ej tillsammans med någon av subbarna från Dynaudio. Det enda felet med Air serien, att man inte kan spela så våldsamt högt innan de röda ljusdioderna hos de inbyggda slutstegen börjar att blinka.

http://www.dynaudioacoustics.com/Default.asp?Id=319
Go to Top of Page

Johan4130
Member

469 Posts

Posted - 2010/12/02 :  12:39:44  Show Profile Send Johan4130 a Private Message
Annars kanske det vore en idé att testa Klipsch (kanske RF82) med en rörhäck. Då finns det utrymme att labba med färgning av toppen.

Lyssna korrekt gör jag iaf gärna i hörlur, eller i mitt kommande hus kanske.

För 60k som Dyno C1 kostar får man ju 55000:- att lägga på en rörhäck över! :)
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2010/12/02 :  13:06:16  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Själv är jag MYCKET nyfiken på hur Klipsch RF-7 II skulle låta, ropar in på strax under 30k, men fortfarande "halva" priset mot en dynaudiostativare. Rör låter som en spännande matchning.

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Johan4130
Member

469 Posts

Posted - 2010/12/02 :  13:13:52  Show Profile Send Johan4130 a Private Message
Läste just om dem, kollade priset i Tyskland. 1990 EUR per styck! Huuuugaligen.
RF-7 utan II kostar istället ca 800 EUR per styck. Är tvåan värd ca 24000:- extra?

Senare fråga är, vad är den största skillnaden på RF-7 och RF-6X och 8X? Förutom storlek på låda och basar. Är det samma diskant/mellanregister?
Go to Top of Page

Earshot
Starting Member

12 Posts

Posted - 2010/12/07 :  13:42:56  Show Profile Send Earshot a Private Message
Hej, har som snabbast läst igenom denna tråd då jag själv sitter med ett par Dynaudio C1:or.

Tycker spontant att just denna tråd ger en "annorlunda och delvis missvisande" uppfattning beträffande Dynaudio och särskilt C1:an.

Jag har ägt ett antal kvalitativa högtalare genom åren och i tillägg hört många mycket kompetenta anläggningar, ända upp till TAD Reference One. Mitt senaste byte var från Focal 1037 Be till nuvarande Dynaudio C1.

Dynaudio enligt mig levererar ljudupplevelser i väldsklass
(har bara hört dyrare modeller, från C1 och uppåt).

Just C1:an tycker jag är häpnandsväckande bra ur fler aspekter.
Inget register sticker ut någon stans, vilket ger en mycket fin punktformighet och homogen återgivning. C1:an är otroligt baskompetent för att vara en stativhögtalare. Enligt mina referenser
är den också rent tonalt mycket neutral.

Genom att jobba lite med placering går det att få ett föredömligt "släpp" från högtalarna som förmedlar en ljudscen med höjd, djup och bredd som man knappast kan ana...

Jag har hitills inte snubblat över någon stativare för rimiga pengar som kan ge C1:an en match. Jag tycker även den gör bra ifrån sig som allroundhögtalare, har dock ej spelat metall på mina( kör som någon annan nämnde gärna lurar vid dessa tillfällen).

Jag ger mina varmaste rekommendationer för C1:an, jag är otroligt nöjd ägare.

Ps. Min anläggning finns att beskåda på www.minhembio.com under nicket - Earshot om någon har lust att ta en titt... välkommna Ds.

Mvh Earshot
Go to Top of Page

Johan4130
Member

469 Posts

Posted - 2010/12/07 :  16:08:00  Show Profile Send Johan4130 a Private Message
Det där albumet har man spanat in ett par gånger.

Det hade varit roligt att testa Contour 3.4 och C1 mot varandra. De ligger i samma prisspann men är så olika.
Go to Top of Page

Earshot
Starting Member

12 Posts

Posted - 2010/12/07 :  16:47:59  Show Profile Send Earshot a Private Message
Johan,

Jag har ej hört Contour modellerna, hur skulle du kort beskriva vad skillnaden ligger i?

Earshot

Go to Top of Page

Johan4130
Member

469 Posts

Posted - 2010/12/07 :  16:55:08  Show Profile Send Johan4130 a Private Message
Jag fick för mig att man skulle förstå att jag inte hört dem då det är jag som startat tråden samt att jag skriver att det skulle vara roligt att testa dem. :)

Jag kan bara uttala mig om utseendet tyvärr, gissar att 3.4 är mer baskapabla men C1:an borde låta rätt mycket bättre.
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2010/12/07 :  17:29:13  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
Jag kan absolut hålla med om att C1:an är en grymt baskompetent högtalare.. har nog aldrig hört en stativare som gått djupare...
Men som jag tidigare skrev var diskanten väldigt ljus, dock tror jag detta beror mest på slutsteget va testade med, Musical Fidelity A1.
I övrigt finns nog inget annat att klaga på, det var väldigt detaljerat och rent ljud. Absolut en prisvärd högtalare..

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2010/12/07 :  19:37:34  Show Profile Send JonasY a Private Message
Lustigt, för C1 går enligt speccen bara ner till 44 Hz ... Jag hade nog helt ärligt haft lite svårt att betala 65' för en högtalare som missar så mycket av informationen i musiken (även om det förstås är fördömt att bedöma en högtalare bara av speccen). Att en högtalare däremot låter tråkigt skulle jag se som positivt, det brukar betyda neutral återgivning och det är det enda som vinner i längden.

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/12/07 :  20:10:08  Show Profile Send huzze a Private Message
Bara o bara. Lägsta strängen på en normalstämd elbas eller kontrabas är ca 41Hz. Ibland är elbasen nerstämd och det är ytterligare några Hz lägre.

Lägsta skramlet (för det är snudd på ingen ren ton) på en flygel är 27,5Hz och det räcker med återgivning ner till 40-45Hz för att uppfatta den. Bara en orgel eller synt går djupare samt några stora pukor eller rena effekter.

Tycker vi stirrar oss lite blinda på "den sista oktaven".

Som ni kan se här så är de högsta grundtonerna på ett piano eller violin ca 4200Hz. En piccoloflöjt kan tuta lite högre än så, så det faktiska grundtoneområdet ligger från 40 upp till närmare 5000Hz. Allt däröver är övertoner, atmosfärljud, cymbalringningar etc.

Pianots alla tonfrekvenser hittar ni här

Edited by - huzze on 2010/12/07 20:59:57
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2010/12/08 :  17:45:31  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
44Hz tycker jag är djupt med tanke på att det sitter en 6.5"(om jag inte minns fel) och lådan är stor som en mjölkkartong..

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000