HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Aurum Cantus Leisure 3 se Mk 2 och rätt kablar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

hillerboy
Member

118 Posts

Posted - 2010/11/28 :  01:58:05  Show Profile  Visit hillerboy's Homepage Send hillerboy a Private Message
Hej!

Finns det någon som vet någon kabel/kablar som skulle passa mina högtalare?

Upplever ibland en "S-ighet" som stör? Behöver G1 banddiskanten spelas in för att mjukna i tonen?

Tacksam för vägledning.

*Driver Open Ops of Sweden AB* http://www.openops.se

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2010/11/28 :  07:59:24  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Alla element med mekaniskt rörliga delar mår bra av att få "mjuka upp"/"slita in" sig. Band-diskanter har ett band som skall röra på sig och inspelningen är minimal jämfört med andra typer av element. Men jag hade nog låtit de stå och "brusa" i några dygn.

Ett sätt att göra det på är att köra en monosignal på så hög volym du orkar med, ställ dem med bafflarna ganska tätt(5cm?) vända dem mot varandra, fasvänd den ena högtalaren och lägg ett täcke över.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2010/11/29 :  19:07:13  Show Profile Send marens a Private Message
Ett annat sätt som ger lite vandring utan att elementen blir varma och grannarna kalla är att spela musik på dem hela tiden man är hemma. Det är ju inte många timmars inspelning det handlar om.

Ang. kablars ljudegenskaper vet jag för lite för att kunna hjälpa dig. Själv använder jag inga speciella kablar någonstans och det funkar jättebra utan att det blir det minsta vasst så jag skulle misstänka att vassheten ligger någon annanstans om det kan vara någon vägledning.

Du misstänker ju redan diskanterna och då är det antingen mera experimentering med högtalarplacering som kan hjälpa, tex mycket toe-in, eller att leva med det så länge man gillar högtalarna i övrigt.

Edited by - marens on 2010/11/29 19:17:24
Go to Top of Page

Double A
Member

2095 Posts

Posted - 2010/11/29 :  20:55:15  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message
Jag upplever G1-banden som lite tunna i sitt ljud när dom är nya.
Men vasst s-iga känner jag inte igen om diskantnivån är på vettig nivå.

En sak jag inte förstår är du nämner G1 banden medan du säger att du har Leisure 3 se Mk2. Den högtalaren har inte G1 banden, utan G3Si.
Vad har jag missat?

mvh
Anders

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

hillerboy
Member

118 Posts

Posted - 2010/12/26 :  15:07:59  Show Profile  Visit hillerboy's Homepage Send hillerboy a Private Message
Hej,

tack för alla svar!

Hmm...Du har rätt Anders, det är inte G1 diskant vi snackar

God Fortsättning Alla!

M v h

Ingemar

*Driver Open Ops of Sweden AB* http://www.openops.se
Go to Top of Page

hillerboy
Member

118 Posts

Posted - 2010/12/26 :  15:10:12  Show Profile  Visit hillerboy's Homepage Send hillerboy a Private Message
Kan det vara så att rören i min rörförstärkare börjar bli risiga (Från Kina... ) Eller att fabrikatet på rören har vissa egenskaper som kan störa (Elctro Harmonix)?

M v h

Ingemar

*Driver Open Ops of Sweden AB* http://www.openops.se
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000