HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Glapp i skivtallrik
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/01/22 :  21:57:49  Show Profile Send divander a Private Message
Jag har eventuellt en Opus 3 Continuo på gång. När jag känner på skivtallriken så går det att vicka kanterna ca 1 mm. Är det acceptabelt med ett sådant glapp, eller är det något fel på lagret?

Oops! I did it again

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/01/22 :  22:43:07  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Är det själva lagret? 1 mm är mycket. Om vibrationer letar sig in i skivtallriken kan den vibrera, dvs det blir en ickekonstant hastighet och dålig upplösning som följd. Toleranserna brukar ligga på några µm för de bästa.

Denna upplösning beror av tonarmslager och skivspelarlager, men skulle tro att tonarmens lager är mer viktigt då skivtallriken är så tung. Men jag skulle aldrig köpa en spelare med glapp i lager.

T

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"

Edited by - Thomas A on 2003/01/22 22:44:04
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/01/22 :  22:55:33  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Jag kände på min skivtallrik och den har noll glapp, liksom vad jag kan minnas från mina tidigare. Om det inte är en väldigt speciell konstruktion som skall vara glappig (tvivlar starkt på detta), så måste lagrern vara väldigt nedslitna.
Go to Top of Page

Mattepatte
Ej medlem längre

461 Posts

Posted - 2003/01/22 :  23:06:54  Show Profile Send Mattepatte a Private Message
quote:
Originally posted by divander

Jag har eventuellt en Opus 3 Continuo på gång. När jag känner på skivtallriken så går det att vicka kanterna ca 1 mm. Är det acceptabelt med ett sådant glapp, eller är det något fel på lagret?


Vad får du i så fall betala för den och är det med arm ?
Kan ju vara värt att skaffa ett nytt lager.
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/01/22 :  23:19:52  Show Profile Send divander a Private Message
Jag skickade även frågan till konstruktören Bo Hansson och fick svar av honom för en stund sedan. Han skrev att det var ok med ett sådant glapp. Det ska tydligen finnas ett glapp därför att lagrena är kraftigt överdimensionerade.

Eventuellt kanske jag kan få den för några hundra. Den är repig och ful och saknar en hel del delar bland annat tonarm och strömförsörjning, men skivtallrik, motor m.m. sitter på plats. Men Hanson har ett komplett lager med delar till klart överkomliga priser.


Oops! I did it again
Go to Top of Page

Pipes
Member

591 Posts

Posted - 2003/01/22 :  23:28:40  Show Profile  Visit Pipes's Homepage Send Pipes a Private Message
1 mm glapp kan ju inte rimligen vara ok, det måste påverka avspelningen relativt kraftigt.

Moderator på http://www.vinylengine.com/
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/01/22 :  23:43:49  Show Profile Send divander a Private Message
För att hålla utrymmet för missförstånd så litet som möjligt. När man vickar på skivtallriken så mäter jag glappet på 1 mm på yttersidan av tallriken. Hansson tyckte att det lät normalt (han borde ju veta). Men jag tycker att det verkar lite konstigt att det skulle glappa så mycket. Oavsett om dimensionerna är väl tilltagna så glappar det ju i alla fall. Me glappet kanske gör mindre om lagret är kraftigare.

Är det någon som har en Continuo i sin ägo som kan kolla om glappet skall vara så?

Oops! I did it again
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000