HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Harmony Design DA9
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

DasKapital
Member

614 Posts

Posted - 2003/01/22 :  21:49:52  Show Profile Send DasKapital a Private Message
Jag har ikväll kopplat upp min nya DAC från svenska Harmony Design. Det är ett begagnatkap med 24-bitarsomvandlare och fifo-buffert.

Första tanken vid första åsynen: vad liten och söt den är!
Första tanken efter inkoppling: Jäklar vad lysdioden lyser!! (blå, precis som alla andra dioder i anläggningen... )

Och hujedamig vad bra den låter!! Jag har tidigare kört med en Sony cdp-xb930QS (den agerar nu transport), och varit rätt nöjd med ljudet. Det har funnits lite skavanker i ljudet, men för priset jag gav för den är det inget att bry sig om.

Men nu var det annat liv i luckan! Diskanten är piffig och ultra-mega-detaljerad utan att bli påträngande, mellanregistret fint och lent och en slank, fin bas.

Sägas skall att jag nu kör med en extrem kompromiss med högtalare. Mina quadar är för stora för mitt rum, så i väntan på nytt högtaleri använder jag mammas gamla monster. Fula som stryk med dubbla åttor och dubbla diskanter!!
SMC eller någon sådant heter märket.
De är inga höjdarhögtalare, men även på dessa hörde jag en otrolig skillnad. Vad kommer jag då inte göra på ett par riktigt fina högtalare?

Helt enkelt ett hejdundrande köp!!

//Rickard

ps.
Någon som vet hur en FIFO fungerar rent tekniskt får gärna upplysa mig... (ja, jag vet att det är "först in först ut...")

Ino Audio for life

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/01/22 :  23:17:42  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
DasKapital,

Jag hade nöjet att testa DA9 från Harmony Design i min anläggning under några veckor och det första som slog mig när jag lyssnade på den var att ljudet inte förändrades något alls ... Ingen som helst skillnad!!??! Något måsste vara fel, tänkte jag ...

Det visade sig dock att jag var lite för ivrig i mitt testande och att jag till en början fatalt missbedömt kvalitén på denna "söta" lilla pryl

Efter ytterligare en del lyssnande så konstaterade jag att diskanten och mellanregistret lät klarare och mer rent med DA9:an inkopplad. Den största skillnaden noterade jag dock i själva stereo-bilden. Stereo-bilden blev bredare och ljudet lät därför mer luftigt och öppet. Vissa detaljer i ljudåtergivningen som tidigare placerat sig i centrum av stereo-bilden hade plötsligt flyttat sig ut mot sidorna i rummet ... En helt fantastiskt "effekt" om man bara lyssnar efter den ...

Håller därför med om att DA9:an är ett bra köp!!!


Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

andar
Member

303 Posts

Posted - 2003/01/22 :  23:42:46  Show Profile Send andar a Private Message
Jösses, Nu blev man ju ruskigt sugen på ny pryl igen......DAC........

Men i dagsläget så måste nog kulorna sparas in till rumsförbättringar....

/Das Kapital
Kommer ner och lyssnar snart hoppas jag, om inte annat så får du jättegärna skicka med den lilla "söta" prylen med ayayay nästa helg. snällllllla, vore skitkul att lyssna på den. Vi har ju trots allt samma spelare.

GAIS är tillbaka!!!
Go to Top of Page

DasKapital
Member

614 Posts

Posted - 2003/01/23 :  07:21:08  Show Profile Send DasKapital a Private Message
Klart jag skickar med den Andar...

Ino Audio for life
Go to Top of Page

andar
Member

303 Posts

Posted - 2003/01/24 :  13:16:42  Show Profile Send andar a Private Message
Va sugen på en stjärna till...............

GAIS är tillbaka!!!
Go to Top of Page

ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts

Posted - 2003/01/24 :  13:36:16  Show Profile Send ayayay a Private Message
Det låter som om jag får mycket att bära med mig...

"difficulties mastered is opportunities won" - Winston Churchill
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2003/02/20 :  13:45:59  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Jag fick hem en demoversion idag av DA9 med fifo. Den har bara gått några timmar men ljudet är ändå bättre än på min Denon DCD S-10 MK II. Detaljerna känns lite mer naturliga och i princip allt från mellanregistret och uppåt har blivit bättre. Basen ska jag nog inte ens nämna för mitt rum är bara sååå fruktansvärt dåligt.

Jag trodde att den skulle vara större och tyngre men när jag skulle lyfta på den lilla kartongen så fick man nästa en chock!! VA tänkte jag, har jag blivit lurad. Jag hade dock fel, men det kan väl alla ha Som DasKapital sa så ser den liten och söt ut
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2003/02/26 :  13:23:12  Show Profile Send Merkurius a Private Message
DasKapital: Är du intresserad av att sälja din DA9?
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/02/26 :  14:04:10  Show Profile Send Ayn a Private Message
Finns nån kille på www.hifimagasinet.com som säljer sin DA9...vet inte om det är med eller utan FIFO dock.

Hur funkar det med hemlån av denna söta lilla pryl? Vad jag förstod från tillverkarens hemsida kan man droppa ett mail och få den skickad till sig och sen skicka tillbaka den efter en vecka eller två. Någon som gjort det, och kan informera om t.ex. vad frakten går på...

En sak jag är nyfiken på, som är den största anledningen till att jag vill byta upp mig, är hur DA9:an står sig när det börjar hända rejält mycket i musiken? Känns ljudbilden lika bred och tydlig då, eller blir det mer "gröt"...?

Ah, och en grej till...hur låter den utan FIFO-buffer?

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!

Edited by - Ayn on 2003/02/26 14:05:17
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2003/02/26 :  15:33:52  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Vart hittade du den annonsen? jag ser då ingen.

Du går bara in på harmony designs hemsida ock skickar ett mail till mattias så får du låna den i två veckor. Det kostar inget att få den, men när man ska skicka tillbaka den så får man själv stå för frakten. Den väger dock inte så mycket så det lär nog inte kosta så mycket att skicka den med bussgods. Jag kan återkomma med priset nästa vecka...

Just nu är det jag som har demoversionen med FIFO krets. Jag ska skicka tillbaka den nästa vecka. Jag upplever inte ljudet som "grötigt" på något sätt.
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/02/26 :  15:46:46  Show Profile Send Ayn a Private Message
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=28845

Håll till godo
Vet inte om killen sålt den än, men det är ju inte en fasligt gammal annons iaf.

Jag tar och mailar Mattias nån gång nästa vecka då, så får jag hoppas det inte är alltför lång kö

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2003/02/26 :  16:00:34  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Tack! Ska kolla om den finns kvar, men den har troligen inte FIFO och det är den jag är intresserad av...

Jag behövde bara vänta i drygt en vecka så du behöver nog inte vänta alltför länge
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/02/26 :  16:15:19  Show Profile Send Ayn a Private Message
Tack! Ska kolla om den finns kvar, men den har troligen inte FIFO och det är den jag är intresserad av...

Harmony Design verkar mer än något annat pyssla med att modda alla möjliga prylar, så att lämna in en beggad DA9 och be dem greja in en FIFO i den borde väl inte vara helt omöjligt?

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2003/02/26 :  16:55:35  Show Profile Send Merkurius a Private Message
jag ska göra det
Go to Top of Page

dude
Member

103 Posts

Posted - 2003/03/05 :  12:47:23  Show Profile Send dude a Private Message
hej, jag har lyssnat på DA9 med och utan FIFO, jag ägde en utan och min kompis hade en hemma som var med med. Den skillnad vi hörde var...
ingen större.

Min erfarenhet är att om du köper en ny DA9 så kan du spara pengar på att inte ha FIFO, vet INTE hur mkt extra det kostar men det är väl en 2000:- typ (inte värt, IMHO)

/mast

pillnius??
Jobbar som rumsakustiker
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2003/03/05 :  14:19:25  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Hörde du ingen skillnad alls? Vad sa din polare, instämde han helt eller?
Go to Top of Page

dude
Member

103 Posts

Posted - 2003/03/07 :  12:43:52  Show Profile Send dude a Private Message
ja

pillnius??
Jobbar som rumsakustiker
Go to Top of Page

RotelPower
Member

525 Posts

Posted - 2003/03/07 :  23:46:13  Show Profile Send RotelPower a Private Message
Vad är "FIFO" för något?

Advance Acoustic MCD-403 --> Digisnake2 --> Panasonic SA-XR25 --> Ixos Gamma 6003 --> Quad 11L2
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2003/03/09 :  14:53:31  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Det står för First In, First Out. Så mycket vet jag....

Den ska ha funktionen som en "jittermumsare" som minskar det jitter som uppstår i omvanligen från digital till analog.
Go to Top of Page

d_kay
Member

266 Posts

Posted - 2003/03/25 :  16:11:42  Show Profile Send d_kay a Private Message
läs mer om jitter här:
www.jitter.de

I princip så är det bra med en FIFO ifall transporten är lågbudget. Själv skulle jag inte köpa utan FIFO.


Tangbandare rulez!
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2003/04/01 :  17:33:57  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Nu har det gått en vecka sedan jag fick hem min nya DA9. När jag först hörde demo maskinen med min Denon CD:n som transport lät det riktigt bra. I samma veva bestämde jag mig för att sälja denon CD:n och satsa på ett billigare drivverk. Jag hade läst om en kille på Harmony Designs hemsida som hade moddat en Yamaha CDX1060. Innan det så använde han en Advantage transport som kostade bra mycket mer än 1060 gjorde även efter modifikationen. Jag visste då att en Hifi-polare på Öland hade en 1060. Schyst som han var fick jag låna hem den en helg och testa. Helt såld.... Helt såld Den lät ju bättre än min Denon CD som bara den kostar 15 000:- ny (jämfört som drivverk med DA9 som DAC). Han hade egentligen inga planer på att sälja den men han gick ändå med på det (tack drkim )

Hursomhelst så skickade jag in Yamahan på modifiering hos Harmony. Samtidigt som han skickade tillbaka Yamahan kom en ny DA9 med lite bättre kretsar än den jag hade på hemlån. Yamahan och DA9 är inte helt inspelade men redan nu måste jag säga att det låter underbart. Mellanregistret har fått en härlig lyster och röster låter mycket tydligare och står framförallt mer precist mellan högtalarna. I basen har det blivit en liten bättre stramhet men här har det inte förbättrats lika mycket som i övriga register (mycket pga. rummet). Diskanten är av det "analytiska" slaget, men aldrig så att det slår över och blir för mycket (tack och lov). Cymbaler skimrar med en lyster som jag inte på min anläggning tidigare. Kort och gott, allt har blivit bättre

Yamahan modifierad jämfört med innan är inte helt lätt, eftersom jag inte hade tid att lyssna mer än några dagar innan jag skickade den. Det är dock mer fart och driv i musiken. Det blir lite mer kontroll i basen och framförallt är det roligare att lyssna på musik.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000