HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Rolling Stones remastrade till SACD
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Frux
Member

183 Posts

Posted - 2003/01/22 :  16:52:25  Show Profile Send Frux a Private Message
Hittade denna artikeln som kanske intresserar någon. Lite om ljudformat och vinyl är med:

http://www.musikermagasinet.com/online/stones.html

n/a
deleted

552 Posts

Posted - 2003/01/22 :  20:07:57  Show Profile Send n/a a Private Message
quote:
Där fanns den ursprungliga mastertapen till LP:n Beggars Banquet som hade legat orörd i över 30 år – och det visade sig att både vinyl- och CD-utgåvorna av den inspelningen hade mastrats på fel hastighet.

Opps...Intressant!

quote:
När Bob Ludwig mastrade de nya utgåvorna hade han de bästa tillgängliga vinylpressningarna som referensmaterial. Handen på hjärtat – föredrar vinylentusiasten Steve Rosenthal LP eller SACD när han lyssnar på sina Stones-favoriter från 60-talet?
– Bra fråga. När man graverar en LP har man vissa fysiska begränsningar. Skivan tål bara en viss mängd low end, och en viss mängd ljudvolym. När man går över den gränsen blir spåret för djupt och nålen kommer att hoppa. Så man kompromissar när man gör en vinyl-LP. På SACD-versionerna hörs låga frekvenser som jag inte kunde höra på vinyl. Det är ingen trolleri, de fanns på tejperna hela tiden och så här låter de när man spelar dem. Och nu finns det ett system som gör det möjligt att höra det i hemmet. Det som hördes i kontrollrummet då kan du lyssna på i vardagsrummet nu. Och det kan vinyl inte förmedla.

Också intressant...

Jag har själv några av dessa skivor och de låter riktigt bra. Även på vanliga CD-spelare låter de bättre än det mesta jag hört innan på CD. Med SACD är de dock på en helt annan nivå, helt lysande...



Man borde inte sova.

Edited by - n/a on 2003/01/22 20:13:41
Go to Top of Page

joakim99
Member

468 Posts

Posted - 2003/01/22 :  20:38:50  Show Profile Send joakim99 a Private Message
Jag har också ett gäng av Stones skivorna på SACD men har än så länge bara kört dom på vanlig CD-spelare. Det låter dock riktigt bra. Jag har så smått börjat att titta mig om efter en SACD-spelare så att man kan spela skivorna på "riktigt".

SB3 -> Benchmark DAC-1 -> Harmony Design Pre906 -> Bryston 4B SST -> B&W N802
Go to Top of Page

n/a
deleted

552 Posts

Posted - 2003/01/22 :  21:12:41  Show Profile Send n/a a Private Message
Jag använder än så länge bara en Sony NS905 kombinerad DVD/SACD spelare, redan då låter det fantastiskt. Men jag undrar också hur bra det kan bli med en "riktig" spelare. Jag tänker nog avvakta lite med en separat spelare tills det finns riktigt bra och prisvärda kombinerade SACD/DVD-A spelare.

Man borde inte sova.
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/01/22 :  22:48:14  Show Profile Send Timbre a Private Message
I de låga frekvenserna finns oerhört mycket rumsinformation. Nu har jag blivit helt övertygad om vilken enastående potential som finns i DSD för att återge denna information.
Det är detta som skapar den yttersta närvarokänslan och svamlarnas teorier om "det rusande rummet" rimmar dåligt med verkligheten.....och är just bara svammel...

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000