HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vibrationsdämpare till CD och förstärkare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2003/01/19 :  01:24:54  Show Profile Send Manga X a Private Message
Hej ärade medlemmar.

Är nyfiken ny medlem som giller det här med väljud. Musik för mig är nästan en religiös sak.

Har funderat på att förbättra ljudet ytterligare genom sk. vibrationsdämpning av CD samt förstärkare.

Vad är bäst ur förbättring kontra kostnad. Har hört talas om Base DVD samt VibraPod och SD. Vad är bäst? Spikes eller... detta är en djungel!

Har idag ett Thule system med IA 100 samt CD 100. Till dessa har jag ett par Magnepan 1.4 kopplade med Nordost Flatline Gold. Signalkablar vet jag inte riktigt vad de är... Vita kablar (1 m)med svarta rektangulära boxar på. Tydligen i tretusekronors klassen nya har någon vetsigpåare sagt nån gång.

Ljudet är i mitt tycke helt fantastiskt med denna kombination.

Kan dock bli bättre...!


Mvh Magnus Eriksson

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2003/01/19 :  01:31:13  Show Profile Send Gebex a Private Message
Att lägga 1800-1900 på en BASE platta är kanske lite mycket för så billig CD-spalare. Jag vet några som har satt en kort (flat) skruv under framsidan på Thule100 och 150 som spalaren vilar på och som påstår att det ger bättre ljud. Det skulle kunna bero på att man då får en trepunktskontakt med underlaget och att spelaren då står stabilare.
Go to Top of Page

Dorven
Member

78 Posts

Posted - 2003/01/19 :  01:52:46  Show Profile Send Dorven a Private Message
Fråga: Kan man inte undertrycka vibrationer med massa?
(ex. lägga mängder av sten, marmor el motsv på CD-spelaren.)
Go to Top of Page

Conan
Member

525 Posts

Posted - 2003/01/19 :  10:54:33  Show Profile Send Conan a Private Message
De studier jag hört talas om visar på att vibrationsdämpning av elektronik inte har någon hörbar inverkan på ljudet. Enda undantaget är skivspelare och rörförstärkare vilka kan vara mycket känsliga för mikrovibrationer av olika slag. För övrigt är majoriteten av de introducerade vibrationerna i elektroniklådorna luftburna från högtalarna, och har man sådana problem hjälper ju andra åtgärder bättre, som att t.ex. flytta utrustningen till ett annat rum. De störnivåer som skulle kunna introducetas av vibrationer i elektronik (CD-spelare, tranistorstärkare o.dyl.) via underlaget ligger många hundra gånger under hörseltröskeln och många tusen gånger under de brus- och distorotionskomponenterna som högtalare och rummet bidrar med.

Jag har själv gått igenom hela "djungeln" själv i min ungdom med spikes, fötter, stenplattor och Gud vet vad... Nu står DVD:n, D/A:n och stärkaren bara på sina egna fötter och jag har i alla fall inte hört att ljudet skulle ha försämrats.

Högtalare däremot kan med fördel vibrationsdämpas med mjuka dämptassar. Där kan man få en hörbart positiv inverkan på både högtalarlådans bidrag samt även de vibrationer som letar sig ner i golvet. Enligt min åsikt är spikes av olika slag tämligen verkningslösa inom alla områden förutom det rent estetiska utseendet.

Jag skulle rekommendera dig att i möjligaste mån (läs hustru o.dyl.) försöka behandla akustiken i ditt lyssningsrum som nästa steg i "utvecklingen".


Militant Ljudrättsaktivist
Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2003/01/19 :  10:59:42  Show Profile Send Gebex a Private Message
Enligt mn uppfattning så tenderar en stor massa som består av sten att vibrera längre än vad lättare material gör. Prova att knacka på en bänk som är gjord av sten och känn hur länge du känner vibrationen efteråt.


quote:
Originally posted by Dorven

Fråga: Kan man inte undertrycka vibrationer med massa?
(ex. lägga mängder av sten, marmor el motsv på CD-spelaren.)

Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/01/19 :  12:05:42  Show Profile Send marbrink a Private Message
Köp ett tre-pack självhäftande superspikes och sätt under för 300 kr. Gjorde en förbättring i mitt fall och jag har inte bättre cd-spelare än dig..Det här är nog ett prisvärt alternativ..
Go to Top of Page

n/a
deleted

552 Posts

Posted - 2003/01/19 :  13:58:58  Show Profile Send n/a a Private Message
quote:
De studier jag hört talas om visar på att vibrationsdämpning av elektronik inte har någon hörbar inverkan på ljudet.

"Hört talas om" var ingen tydlig och bra referens direkt. Men hör du ingen skillnad själv heller och är nöjd med ljudet i din anläggning så var glad!

Första gången jag vibrationsdämpade var när de så kallade "SD-fötterna" kom ut på marknaden (http://www.sonicdesign.se). Det var enkelt att höra skillnaden med och utan dom, framförallt under högtalarna. Man var förvånad hur det kunde låta "bättre" när högtalarna stod och "svajade" fritt. Jag tycker dock att det finns nackdelar med SD-fötter också så jag fördrar själv spikes och allra helst Superspikes. Men SD-fötter är bättre än inget...

Under apparater som CD och förstärkare ger SD-fötterna också vissa förbättringar men inte alls lika mycket som koner, spikes eller BASE-plattor. Jag tycker också att BASE-plattan är lite dyr så jag kör själv med koner (AudioPro's) under förstärkaren och "Ring-mat Feet" under CD'n som jag tycker gav liknande resultat som BASE-plattan.
(http://www.dennis-hifi.se/ringmat.htm) BASE-plattan var dock oslagbart bäst i jämförelse. Någon som vet hur man gör en BASE-platta själv?

Jag rekommederar dig att prova några varianter själv för du kommer nog att höra tydliga skillnader. Testa t ex ett par BASE mot att köra helt odämpat under CD'n och förstärkaren...




Man borde inte sova.

Edited by - n/a on 2003/01/19 13:59:42
Go to Top of Page

Freahl
Member

80 Posts

Posted - 2003/01/19 :  14:21:22  Show Profile Send Freahl a Private Message
Själv har jag funderingar på att ställa upp min elektronik på var sin trädgårdsplatta(sten) direkt mot golvet och klippa till dämpfötter av vanlig hederlig madrass.

Nån som har erfarenhet av detta? Det blir ivarjefall billigt(typ ingen krona alls, kanske nått öre för vattnet du behöver för att spola av dina plattor om du gräver upp dessa från trädgården...)


"Mindre är mer"

Edited by - Freahl on 2003/01/19 14:23:35
Go to Top of Page

pricer
Member

176 Posts

Posted - 2003/01/19 :  16:30:24  Show Profile Send pricer a Private Message
quote:
Originally posted by Freahl

Själv har jag funderingar på att ställa upp min elektronik på var sin trädgårdsplatta(sten) direkt mot golvet och klippa till dämpfötter av vanlig hederlig madrass.

Nån som har erfarenhet av detta? Det blir ivarjefall billigt(typ ingen krona alls, kanske nått öre för vattnet du behöver för att spola av dina plattor om du gräver upp dessa från trädgården...)





Låter som en mycket vettig lösning, frågan är bara om man skall klippa till små fötter av madrassen eller om man skall täcka hela plattan med madrass?
Go to Top of Page

Conan
Member

525 Posts

Posted - 2003/01/19 :  16:39:41  Show Profile Send Conan a Private Message
Stefan007,

Har du några som helst teorier (annat än den "info" som finns på dämppryl-företagens hemsidor) om vad det är i t.ex. en transistorförstärkare som skulle kunna påverkas av mikrovibrationer från underlaget? Kanske en objektiv lyssningstest också... någon.. hallå... haaaaallååå...?

Militant Ljudrättsaktivist
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/01/19 :  16:49:18  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
quote:
Originally posted by Freahl

Själv har jag funderingar på att ställa upp min elektronik på var sin trädgårdsplatta(sten) direkt mot golvet och klippa till dämpfötter av vanlig hederlig madrass.

Nån som har erfarenhet av detta? Det blir ivarjefall billigt(typ ingen krona alls, kanske nått öre för vattnet du behöver för att spola av dina plattor om du gräver upp dessa från trädgården...)





Japp, jag beskrev en sådan lösning och efter det fick jag heta trädgårdsmästaren. Det hade dom aldrig kallat mig om dom sett min trädgård.
Där slänger jag ut alla mina gamla uttjänta hifiprylar.

Jag köpte dom tjockaste trädgårdslattorna jag kunde hitta, spacklade och målade dom och placerade dom på golvet med sorbothane-kuddar under. Apparaterna på plattorna med koner emellan.
Framförallt cd-spelaren fick ett stort ljudmässigt lyft med ett mycket renare ljud.
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/01/19 :  17:01:48  Show Profile Send celef a Private Message
40 sekunders skakminne fungerar perfekt!

sound pollution
Go to Top of Page

BluesBoy
Member

160 Posts

Posted - 2003/01/19 :  17:02:57  Show Profile Send BluesBoy a Private Message
Själv har jag en Copland CDA 289, den skruvade jag bort fötterna på. Sedan satte jag under mjuka sorbothane-fötter från audioquest. Jag tyckte att det blev bättre även om skillnaden inte var stor.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/01/19 :  17:13:27  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
När det gäller kuddar, så verkar dom fungera bättre ju tyngre saker man placerar på dom.
Viktanpassade kuddar direkt under cd-spelaren var betydligt sämre än kuddar under trädgårdsplattan.
Go to Top of Page

JMlab
Member

595 Posts

Posted - 2003/01/19 :  17:25:08  Show Profile Send JMlab a Private Message
Sätt 3 st Racingcones under electroniken och cd-spelaren välj
modell 3 om du har transistorelektronik och m4 för rör
mvh
JMlab
Go to Top of Page

poman
Member

902 Posts

Posted - 2003/01/19 :  18:08:09  Show Profile Send poman a Private Message
Här osar det svavel, jag kan hålla med dej om att tillverkarnas hemsidor ska man ta med en nypa salt var dom skriver därimott tycker jag att en del av dom här som grejerna den gode Stefan007 tar upp funkar faktisk ganska bra, sen är det upp till var och än tycker, testa du Mango X. Sen finns det fantatiska stenar som kan lägga på sin förstärkare eller CD-spelare shakti tror att dom heter jag har
inte hör någon förbättring av ljudet på min gode väns stereo i alla fall tror det är bara hukos pukos grejer dyra dessutom också.
Det sägs att dom ska ta bort störningar typ det.
Men tro kan ju försätta berg sägs det.

/PO








quote:
Originally posted by Conan

Stefan007,

Har du några som helst teorier (annat än den "info" som finns på dämppryl-företagens hemsidor) om vad det är i t.ex. en transistorförstärkare som skulle kunna påverkas av mikrovibrationer från underlaget? Kanske en objektiv lyssningstest också... någon.. hallå... haaaaallååå...?


Edited by - poman on 2003/01/19 18:14:40
Go to Top of Page

Conan
Member

525 Posts

Posted - 2003/01/19 :  18:15:41  Show Profile Send Conan a Private Message
Jo jag ska testa! Provade förresten nu i helgen att sätta Racingcones under köksspisen också -- pytt i pannan blev mycket mer mustig på det sättet, fast & andra sidan vart kalopsen i fredags lite torr och tråkig. Man kan inte få allt...

Militant Ljudrättsaktivist
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/01/19 :  18:16:58  Show Profile Send brumel a Private Message
Är det ingen som har provat på klassikern med cykelslangen. Inte jag heller men jag bara undrar.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

jan
Hög Fidelitet

701 Posts

Posted - 2003/01/19 :  18:35:16  Show Profile  Visit jan's Homepage Send jan a Private Message
Öpna 3 flasker go rödvin och ta dom 3 proppar och ställ dom under apparaten. Här har du en tweak der virker - specielt om du drikkar vinen först

Jan Nielsen
http://www.pladespilleren.dk
Go to Top of Page

poman
Member

902 Posts

Posted - 2003/01/19 :  18:40:28  Show Profile Send poman a Private Message
Varför inte hänga upp grejerna i taket.

quote:
Originally posted by brumel

Är det ingen som har provat på klassikern med cykelslangen. Inte jag heller men jag bara undrar.

Go to Top of Page

n/a
deleted

552 Posts

Posted - 2003/01/19 :  20:43:12  Show Profile Send n/a a Private Message
quote:
Stefan007,

Har du några som helst teorier (annat än den "info" som finns på dämppryl-företagens hemsidor) om vad det är i t.ex. en transistorförstärkare som skulle kunna påverkas av mikrovibrationer från underlaget? Kanske en objektiv lyssningstest också... någon.. hallå... haaaaallååå...?

Rent allmänt så tycker jag det är bra om det finns en teori eller vetenskaplig grund som kan förklara de ljudförbättringar som olika dämpprylar (och andra tweak) orsakar. Men jag (och du) vet ju också att det är långtifrån allt i världen som det finns färdiga förklaringar och teorier för idag. Det vore därför ganska dumt att medvetet försöka "begränsa" sina intryck till sånt som man vet det finns "teoretiska" förklaringsmodeller för. I framtiden kan det mycket väl komma att finnas teorier även för till synes oförklarliga fysikaliska fenomen. Den vetenskapliga historien fylld av exempel på "det är omöjligt" påståenden som ständigt måste revideras...

Om du utgår från samma öppenhet och respekt för det "oförklarliga" så kan du säkert genomföra en "objektiv lyssningstest" helt på egen hand.

Jag säger bara vad jag hör för skillnader, inte att jag kan förklara det. Jag minns dock ett annat tidigare omdiskuterat "tweak", nämligen Densen's DeMagic" skiva (en skiva med en pulserande ljudsignal som "avmagnetiserar" elektronik och kablar och ger en förvånansvärd ljudförbättring i anläggningen). Den blev till slut "vetenskapligt bevisad" av ett koreanskt universitet 1997. Innan dess fanns det ingen "vetenskaplig" förklaring till den heller men plötsligt fanns det...




Man borde inte sova.

Edited by - n/a on 2003/01/19 20:44:55
Go to Top of Page

n/a
deleted

552 Posts

Posted - 2003/01/19 :  20:51:03  Show Profile Send n/a a Private Message
quote:
Själv har jag funderingar på att ställa upp min elektronik på var sin trädgårdsplatta(sten) direkt mot golvet och klippa till dämpfötter av vanlig hederlig madrass.

Jag hade ett par Dali 810 på trädgårdstenar för några år sedan. Det blev klart bättre än att ha spikes direkt mot golvet. Under stenen hade jag "hockeypuckar" som extra dämpare.

Men trädgårdstenar är så fula plus att de "smular" lite på golvet. Köp hellre en "fin" sten, en ölandsten t ex, de är ju fina att titta på också.

Man borde inte sova.
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2003/01/20 :  00:39:54  Show Profile Send Manga X a Private Message
Okej!

Stort tack för era svar!
Det är mycket med det här. Kommer att börja prova mig fram till vad som passar till mitt system.

Är i.o.f. mycket nöjd med helhetsintrycket av mitt system. Hoppas dock på att kunna förbättra det lite, till rimliga kostnader.

Börjar med en riktig hifi-möbel. Gärna monterad i betongen i lägenheten! Borde bli stabilt!! *ler*
Sen blir det värre...


Mvh Magnus


Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/01/20 :  10:20:36  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:
Originally posted by Conan

De studier jag hört talas om visar på att vibrationsdämpning av elektronik inte har någon hörbar inverkan på ljudet. Enda undantaget är skivspelare och rörförstärkare vilka kan vara mycket känsliga för mikrovibrationer av olika slag. För övrigt är majoriteten av de introducerade vibrationerna i elektroniklådorna luftburna från högtalarna, och har man sådana problem hjälper ju andra åtgärder bättre, som att t.ex. flytta utrustningen till ett annat rum. De störnivåer som skulle kunna introducetas av vibrationer i elektronik (CD-spelare, tranistorstärkare o.dyl.) via underlaget ligger många hundra gånger under hörseltröskeln och många tusen gånger under de brus- och distorotionskomponenterna som högtalare och rummet bidrar med.

Jag har själv gått igenom hela "djungeln" själv i min ungdom med spikes, fötter, stenplattor och Gud vet vad... Nu står DVD:n, D/A:n och stärkaren bara på sina egna fötter och jag har i alla fall inte hört att ljudet skulle ha försämrats.

Högtalare däremot kan med fördel vibrationsdämpas med mjuka dämptassar. Där kan man få en hörbart positiv inverkan på både högtalarlådans bidrag samt även de vibrationer som letar sig ner i golvet. Enligt min åsikt är spikes av olika slag tämligen verkningslösa inom alla områden förutom det rent estetiska utseendet.

Jag skulle rekommendera dig att i möjligaste mån (läs hustru o.dyl.) försöka behandla akustiken i ditt lyssningsrum som nästa steg i "utvecklingen".





Hej Conan!

Är du min dubbelgångare?? Det är ungefär som om jag skulle ha skrivit det själv Eller jag hor nog skrivit liknande påd etta forum lite här och var. Enda undantaget att jag inte bryr mig särskilt mycket om vad högtalarna står på. Mina högtalare står på handdukar. Då är de lätta att flytta runt och finjustera. Det är av yttersta vikt att högtalarna placeras korrekt anser jag, speciellt i djupledd sinsemellan och avsånd mellan i förhållande till lyssningsavståndet. Det blir i och för sig ungefär samma sak som att använda vibrationsisolatorer med handukarna under, och de spelar ingen bas heller.


Blir det mässbesök 1 - 2 februari?

/Johan


Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

dax
Member

644 Posts

Posted - 2003/01/20 :  10:32:02  Show Profile Send dax a Private Message
En intressant grej att testa för den som vill:

På Clas Ohlson finns Kirjesbollen art.nr 30-7986. Denna är fungerar som en cykelslang, dvs det är en boll som kan förses med luft genom en axel. Denna axel borde även kunna användas som fastsättning i apparaten (det får nog vara tämligen lätta prylar).



Denna kommer naturligtvis att bli mycket bättre än en cykelslang då styckpriset på en boll är dryga trehundra riksdaler!

Do not stagedive at home alone!
Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2003/01/20 :  10:36:36  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
Jag har fått klart oantstliga positiva resultat med SD-fötter under CD-spelare.Flera olika spelare har reagrat positivt på dessa fötter. När jag spelat så starkt med låg bas att hela apparaterna vibrerat har dom börjat hoppa i spåret och orskat drop outs. Samma passager med SD-fötter och det går utan att spelaren tappar spåret. Alla spelare som skippat på detta sätt har förbättrats fullständigt med SD-fötter. Jag har inte testat men jag tror med stor sannolikhet att koner, spikar med mera hårda saker inte medför förbättringar. Kanske till och med försämringar skull kunna inträffa. Det är lätt att förstå att spelaren bör stå mjukt när man testat så som jag gjort. Spelarna var inte överkänsliga utan det var verkligen tokstarkt med tokbas.

John

Is there anybody out there?
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000