HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Tävling: Kortast livslängd!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Nibbler
Member

176 Posts

Posted - 2010/09/17 :  22:47:28  Show Profile Send Nibbler a Private Message
Kartongsprättar glädje! Lyssnings lust och allmänn upphetsning över att man har en ny komponent i musikanläggningen! Livet leker och så plötsligt: sprak... nrrrrrrrrrr och tystnad.

Har man köpt en subbas för 8000:- spänn så ska den väl hålla mer än 2 timmar och 20 minuter.

Nåväl, vad är ditt rekord i kort livslängd på en nyinköpt komponent???


Diskofil med audiofila tendenser.

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2010/09/18 :  01:05:00  Show Profile Send mangs a Private Message
Hoppas du har garanti på basen. Lade den bara av helt plötsligt eller stressade du den onödigt hårt?
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2010/09/18 :  08:26:47  Show Profile Send millenniumking a Private Message
Har haft flera produkter från en stor amerikansk tillverkare, både förstärkare och dvd-spelare, som gått sönder inom ett par månader. Det märket funderar jag aldrig över längre när jag blir sugen på nytt. Sedan har jag lyckats få hem en splitterny cd-spelare som var trasig redan vid upppackning, vilket förstås var rätt trist.

2 h 20 min är nog ett svårslaget rekord när det gäller prylar som först fungerar korrekt.
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2010/09/18 :  09:08:56  Show Profile Send B-200 a Private Message
CD spelare trasig vid uppackning HK HD 970. andra spelaren trasig igen.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2010/09/18 :  09:50:20  Show Profile Send millenniumking a Private Message
Det var just det företaget jag inte tänkt nämna vid namn. Jag är lite skeptisk till deras byggkvalitet nu för tiden.
Go to Top of Page

Nibbler
Member

176 Posts

Posted - 2010/09/18 :  09:56:22  Show Profile Send Nibbler a Private Message
Stressade den inte alls. Vi tittade på Tv med vanlig volym. Kanske att den inte gillar science-fiction serier? Testade den idag och den ger ljud ifrån sig, men den ger ordet distorsion en helt ny innebörd. Har garanti, så det bör inte vara några problem. Irriterande att man väntat 3 veckor, och sen pajar den efter exakt 2h och 20 min...

Tidigare rekord var en Cambridge audio CD6, men den håll ju i all fall nästan ett år.

Diskofil med audiofila tendenser.
Go to Top of Page

SW
Member

542 Posts

Posted - 2010/09/18 :  10:46:45  Show Profile Send SW a Private Message
HK HD 970 höll ett par låtar, rep, åter felande, rep, åter feland. Fick en ny som höll några dagar sedan fick jag igen pengarna.

S
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2010/09/18 :  11:52:53  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Men mest irriterande borde ju vara när prylen går sönder veckan efter att garantin tagit slut?MvhKristofer
Go to Top of Page

bibl
100.000-klubben

987 Posts

Posted - 2010/09/18 :  13:09:52  Show Profile Send bibl a Private Message
Det är väl lite ot men om jag inte missminner mig har Mazda en V6:a som är känd för att vara felkonstruerad så att för eller senare skjuter den ut en av kolvarna. Givetvis står Mazda för en ny motor (ca 80-90 000kr) men bara om du har servat motorn efter korrekta intervaller på typ 50 mil när. Diffar det någonstans är det sorry, inte vårt problem.... Balansgångnen mellan goodwill, att följa sina garanti åtaganden och att hålla i företagsplånboken är emellanåt knivskarp.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2010/09/18 :  15:53:12  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Behringer 2310 delningsfilter, 3 månader i tjänst, under bästa förhållanden, kunde ha orsakat omfattande skador på uppströmms utrustning till en uppskattning av ca 10.000 kr.

Ren tur att den interna skadan till slut tripadde säkringen och hela filtret dog, dock först efter att ha skickat ut 50Hz i ca 10sek i en extremt hög nivå (nätdelskollaps?).

Ingen analys gjordes av behringer, ingen åtgärd utfördes, ett byte mot fungernade dito blev erbjudandet men jag gick inte med på det, nu sitter där ett dbx filter istället och jag käner mig mkt lugnare.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Nibbler
Member

176 Posts

Posted - 2010/09/27 :  21:54:11  Show Profile Send Nibbler a Private Message
Fick tillbaka subben idag. Imponerande när programledaren i nått engelskt hus program sopade till mikrofonen. Hela vardagsrummet gungade till.

Glädjen varade i 5 minuter... sen var det maximal distorsion och ingen volym som gällde! Igen! JIPPI!!!

Diskofil med audiofila tendenser.
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2010/09/27 :  22:44:16  Show Profile Send dwain a Private Message
Vad är det för märke och modell? Är det ett vanligt fel på den modellen?

Trist som tusan iaf
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2010/09/28 :  09:20:01  Show Profile Send svanbo a Private Message
Låter ju svårslaget.

Apropå HK har jag bara dåliga erfarenheter av det märket. Electrocompaniet har jag också lärt mig hålla vantarna ifrån. OBS Detta är mina erfarenheter och säger inget om märket generellt.
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2010/09/28 :  09:27:28  Show Profile Send OcA a Private Message
Final Sound elektrostater - hållbarhet ett år. Dessutom är bolaget i KK så service och rep finns inte längre... Kul!

Tur att man har bra hemförsäkring!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2010/09/28 :  12:07:40  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
Det låter ju osannolikt. Du har inte likspänning ut från stärkarn?

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

Nibbler
Member

176 Posts

Posted - 2010/09/29 :  10:07:01  Show Profile Send Nibbler a Private Message
Nix ingen likspänning. Har provat med Magnat, Tangent och Marantz förstärkare. Även en MP3 spelare har anslutits. Både hög och lågnivå ingångar har testats med samma resultat. Nu vill jag ha en ny!
Funkade igår igen i ca 2 minuter sen började den låta apa igen.

Märket är amerikanskt och rimmar med lite god vilja på ordet slips.

Diskofil med audiofila tendenser.
Go to Top of Page

Nibbler
Member

176 Posts

Posted - 2010/10/11 :  22:27:11  Show Profile Send Nibbler a Private Message
Nu vill jag häva köpet, är rejält trött på det här nu. Men nähe det var tydligen inte så enkelt. Går det inte att häva ett köp när man inte är nöjd med varan. Det låter ju helt galet!!!

Diskofil med audiofila tendenser.
Go to Top of Page

Wheels
Semester på egen begäran

821 Posts

Posted - 2010/10/11 :  23:08:40  Show Profile Send Wheels a Private Message
Konsumentlagen säger:

Om det skulle vara något fel på varan - vad kan jag göra då?
Om det är något fel på din vara kan du:
kräva avhjälpande, det vill säga få varan reparerad.
kräva omleverans, vilket innebär att du får en annan, likvärdig, vara.
kräva prisavdrag eller ersättning för att rätta till felet.
häva köpet om felet är av stor betydelse för dig, vilket betyder att du får pengarna tillbaka.
hålla inne så mycket av betalningen som krävs för att få säkerhet för ditt krav.
Säljaren har dock rätt att i första hand erbjuda dig avhjälpande eller omleverans om detta kan ske inom skälig tid och utan extra kostnad för dig.
Go to Top of Page

Nibbler
Member

176 Posts

Posted - 2010/10/12 :  10:15:39  Show Profile Send Nibbler a Private Message
Japp, efter jag skrev inlägget så kollade jag upp konsumentlagen för jag tyckte det lät för jäkla märkligt.
Det borde ju gå att häva. Min handlare har inget att förlora för jag kommer lägga pengarna på en annan produkt.

Är det för att slippa extra jobb som dom spelar svåra?

Diskofil med audiofila tendenser.
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/10/12 :  14:54:01  Show Profile Send huzze a Private Message
Märkligt, din handlare som lever på rörelsen borde vara intresserad av att kunden (du) blir nöjd.
Go to Top of Page

Nibbler
Member

176 Posts

Posted - 2010/10/12 :  15:33:54  Show Profile Send Nibbler a Private Message
Ja, men på honom lät det som att han i sin tur inte hade nån möjlighet att häva sitt köp hos leverantören.
Jag har dock egentligen inget ont att säga om denna säljare, har varit kund där i snart 20 år och alltid varit nöjd.

Diskofil med audiofila tendenser.
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/10/12 :  15:52:23  Show Profile Send huzze a Private Message
quote:
på honom lät det som att han i sin tur inte hade nån möjlighet att häva sitt köp hos leverantören
Det är väl inte ditt problem?
Go to Top of Page

Wheels
Semester på egen begäran

821 Posts

Posted - 2010/10/12 :  16:15:33  Show Profile Send Wheels a Private Message
Har han köpt in en dålig produkt så borde det vara hans problem.
Om han vill ha kvar dig som kund så tar han tillbaka den.
Det borde HAN fatta!
Go to Top of Page

Nibbler
Member

176 Posts

Posted - 2010/10/14 :  17:21:50  Show Profile Send Nibbler a Private Message
Följetongen fortsätter: nytt samtal med säljaren. Han vill hjälpa mig och skulle försöka ordna en lösning. Det känns ju skönt!
Wheels: han verkar fatta!

Diskofil med audiofila tendenser.
Go to Top of Page

Nibbler
Member

176 Posts

Posted - 2010/11/19 :  17:59:38  Show Profile Send Nibbler a Private Message
Jag kan meddela att detta fortfarande inte är löst!

Generalaganten för Slipsch vägrar att svara på mail, detta trots att det senaste förslaget från vår sida är att byta subben mot ett par DYRARE golvhögtalare. Något som ALLA skulle tjäna på! Min handlare får mer pengar, slipsch får mer pengar och jag får ett par nya TV/Vardagsrums högtalare att leka med.

PS. Slipsch heter egentligen något annat i verkligheten (men väldigt snarlikt) Ds.


Diskofil med audiofila tendenser.
Go to Top of Page

Rolv
Starting Member

39 Posts

Posted - 2010/11/21 :  01:43:30  Show Profile Send Rolv a Private Message
Inte säkert din handlare tjänar något på det. De dyrare är ju troligtvis även dyrare i inköp.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000