HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 För låg bas?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2010/09/15 :  01:40:02  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message
Jag köpt nyligen en skiva som tydligen ska ha infrafrekvenser. Elementen arbetar som tokiga när jag spelar skivan. Frågan är om dom tar skada av detta? Högtalarna är Klipsch RF-82.

P.S. Skivan är Thomas Köner - Daikan. Riktigt bra för övrigt om man gillar ambient/drone.

Rega, Totem, Denon, Duevel, Klipsch, Quad, Meier-Audio, Beyerdynamic, Sennheiser, Harmony Design

Edited by - Silversurfaren on 2010/09/15 01:42:12

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/09/15 :  06:11:37  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Om du hör ploppande ljud från konerna så är det fara för elementen. Då
slår talspolen i botten. Om upphängningen inte medger så stora
konutslag kan konen stanna korta stunder (pga magneten vill driva
membranet till större konutslag än vas som är fysikaliskt möjligt) i
max resp. min-läge, det är inte heller bra. Du bör inte riskera att
bränna talspolen vid så låga frekvenser, konutslaget kommer bli för
stort först.

Om elementet bara svänger obehindrat fram och tillbaka är det alltså ingen fara.
Go to Top of Page

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2010/09/15 :  18:48:54  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message
Tack för svaret. Jag tror det är som du säger att elementen bara svängar obehindrat.

Rega, Totem, Denon, Duevel, Klipsch, Quad, Meier-Audio, Beyerdynamic, Sennheiser, Harmony Design
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000