Author |
Topic |
|
Silversurfaren
fd. headonist
1075 Posts |
Posted - 2010/09/15 : 01:40:02
|
Jag köpt nyligen en skiva som tydligen ska ha infrafrekvenser. Elementen arbetar som tokiga när jag spelar skivan. Frågan är om dom tar skada av detta? Högtalarna är Klipsch RF-82.
P.S. Skivan är Thomas Köner - Daikan. Riktigt bra för övrigt om man gillar ambient/drone. |
Rega, Totem, Denon, Duevel, Klipsch, Quad, Meier-Audio, Beyerdynamic, Sennheiser, Harmony Design |
Edited by - Silversurfaren on 2010/09/15 01:42:12 |
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2010/09/15 : 06:11:37
|
Om du hör ploppande ljud från konerna så är det fara för elementen. Då slår talspolen i botten. Om upphängningen inte medger så stora konutslag kan konen stanna korta stunder (pga magneten vill driva membranet till större konutslag än vas som är fysikaliskt möjligt) i max resp. min-läge, det är inte heller bra. Du bör inte riskera att bränna talspolen vid så låga frekvenser, konutslaget kommer bli för stort först.
Om elementet bara svänger obehindrat fram och tillbaka är det alltså ingen fara. |
|
|
Silversurfaren
fd. headonist
1075 Posts |
Posted - 2010/09/15 : 18:48:54
|
Tack för svaret. Jag tror det är som du säger att elementen bara svängar obehindrat. |
Rega, Totem, Denon, Duevel, Klipsch, Quad, Meier-Audio, Beyerdynamic, Sennheiser, Harmony Design |
|
|
|
Topic |
|
|
|