HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Suck... min CD-spelare har börjat brumma!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Jerry Garcia
Member

67 Posts

Posted - 2010/09/09 :  21:12:59  Show Profile Send Jerry Garcia a Private Message
Hur sur blir man inte när ens högt aktade apparater börjar krångla?

Förra veckan kopplade jag in en vinylspelare till min rörförstärkare och satt och lyssnade i godan ro när ljudet plötsligt försvann i höger kanal. Jag växlade till CD. Där spelades det i båda kanalerna. Bytte tillbaka till vinyl. Bara en kanal. Av någon anledning stängde jag av CD-spelaren och... i samma sekund kom ljudet tillbaka i höger kanal!

Jag har provat lite till sedan dess. När CD-spelaren är påslagen försvinner ljudet ibland när jag spelar vinyl. När den är helt avslagen låter det kanon! Helt galet.

Lika mysko är att om jag INTE har CD-spelaren inkopplad till förstärkaren hörs det ÄNDÅ en liten "smäll" i högtalarna när jag sätter på den.

Och nu har jag också noterat att det hörs ett svagt brummande från fanskapet när den är påslagen. Något fel på nätdelen? Jag är inte säker men TROR att något gick snett när jag kopplade in vinylspelaren, kanske har det något med jordningen att göra, jag vet inte. Både CD:n och förstärkaren är tillverkade i Japan. Kanske har man fuskat lite när man anpassat dem till det europeiska elnätet för mekaniken och ljudet håller högsta klass...

Någon elektriker här som har en aning om vad detta kan vara?

Jag har garanti kvar men är ändå galet irriterad på att sånt här kan inträffa på apparater som kostar minst sju gånger mer än min första CD-spelare som efter 18 år aldrig krånglat en enda gång trots nästan daglig användning.

Edited by - Jerry Garcia on 2010/09/09 21:15:51

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/09/09 :  21:18:48  Show Profile Send huzze a Private Message
Låter ju som jordfel. Kolla alla signalkablar, att de sitter ordentligt, eller byt plats på dem.
Go to Top of Page

Jerry Garcia
Member

67 Posts

Posted - 2010/09/09 :  21:23:43  Show Profile Send Jerry Garcia a Private Message
Grejen är att om jag lyfter bort hela CD-spelaren från där jag har de andra prylarna, kopplar in den i ett annat uttag, och alltså bara har kontakten inkopplad i vägguttaget, inga sladdar till förstärkarn, så brummar den fortfarande. Och det smäller till i högtalarna varje gång jag sätter på eller stänger av den, så länge förstärkaren är påslagen - detta även när jag inte har någon sladd mellan CD:n och förstärkaren.

Jag menar... är detta ens teoretiskt möjligt egentligen?!

Edited by - Jerry Garcia on 2010/09/09 21:24:44
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/09/09 :  21:30:28  Show Profile Send huzze a Private Message
Är den jordad? Händer det även om du vänder på kontakten? Låter som den behöver en översyn ändå.
Go to Top of Page

Jerry Garcia
Member

67 Posts

Posted - 2010/09/10 :  14:25:57  Show Profile Send Jerry Garcia a Private Message
Är inte hemma nu men ska kika på det när jag kommer hem. Förmodligen blir det ändå så att jag får skicka den på reparation / översyn... den funkar ju, jag kan lyssna på skivor, men det känns inte bra att den börjar spåra ur redan, efter knappt 1 år. Som sagt, min gamla JVC-växlare från 1992 går som en klocka och har aldrig någonsin gett mig problem! Känns ibland som att det var mer gedigna byggen på den gamla goda tiden. Den där JVC-växlaren kostade max 2000 kr.
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2010/09/10 :  15:33:43  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Ploppandet i högtalarna kommer troligen från en strömspik som går bakvägen ut på elnätet från cd´n när du slår på och ev. av den. Låter inte så sunt. Varför högtalaren slocknar är ett större mysterium. Vilken cd, förstärkare och högtalare gäler det?
Go to Top of Page

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2010/09/11 :  03:16:06  Show Profile Send bibi50 a Private Message
Detta är märkligt ! verkar som cd spelar epidemi.
Bytte ut mina gamla kablar mot nya fräscha "kvalitetskablar".
Kablarna skulle ha en s k inbränningstid på 80-100 timmar tills jag får bättre ljudkvalité enligt tillverkaren. Men ack... ju mer jag spelar blir ljudet sämre. Nu sist var det nästan omöjligt att lyssna ljudet verkade helt hest eller raspigt. Speciellt gitarrer och röster rosslar. Hemskt...
Jag kommer att kolla kontakterna igen men troligtvist har mitt ett års gammal cd spelare pajat. Tur att garantin är på 3 år men i alla fall är man frustrerad, min 10 års gamla dvd spelare är fortfarande på gång i alla fall

Edited by - bibi50 on 2010/09/11 03:53:45
Go to Top of Page

Jerry Garcia
Member

67 Posts

Posted - 2010/09/12 :  17:45:59  Show Profile Send Jerry Garcia a Private Message
CD:n verkar ha fått någon sorts elchock, det brummar alltså inte ur högtalarna, utan från själva CD-spelaren. Den låter lika suveränt brs som innan men tycker det känns lite vanskligt att använda den. Tänk om den exploderar eller nåt!

Blir till att skicka den på lagning. Vet ej om den är jordad, och vet inte hur man kollar det.

Det är Luxman-prylar jag har. Det är rör i förstärkaren, kanske är sådana apparater lite känsligare? Vill poängtera att jag även har en Luxman L-505u i mitt huvudsystem och den har funkat perfekt sedan jag köpte den förra sommaren. Fantastisk förstärkare!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000