HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Audyssey, subbasar och musik?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Dea
Member

56 Posts

Posted - 2010/09/09 :  17:14:10  Show Profile Send Dea a Private Message
Har börjat fundera på en uppgradering av förstärkare och sub men har lite svårt att bestämma om jag ska ha sub med kalibreringsmöjlighet eller om det räcker med Audysseyn i förstärkaren?
Tänker att om jag inte behöver kalibreringen får jag en bättre sub för samma pengar.

Tanken är att köra subben från sub-utgången och med "small front speakers" både till musik och film.

- Behöver subben verkligen ha kalibrering om man har en förstärkare med Audyssey?
- Funkar Audysseyn bra även till ren musik-lyssning?
- Finns det någon uppenbar nackdel med att låta förstärkaren sköta delningen?

/Dea

Edited by - Dea on 2010/09/09 19:13:14

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2010/09/09 :  18:01:36  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Vad har du för upplösning på Audysseyinställningarna ?
(Speciellt i basområdet)

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2010/09/09 :  18:34:12  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag vet inte om alla nya receivrar har någon speciell eq-inställning för basen. Jag har själv en Onkyo TX-SR876 där jag av en händelse hittade en extra Audyssey för subwoofer. Jag gjorde så att jag lät automationen ställa in sig först och sedan finjusterade jag för hand med hjälp av en "riktig" mätmikrofon och RTA. Jag kan inte säga att jag är speciellt impad av resultatet. Då låter det så mycket bättre med min dBx driverack 260. Jag tycker att man ska ha en subwoofer med inbyggd eq.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2010/09/09 :  19:19:14  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Jag tycker samma sak som du,,
Generallt så är det för dålig upplösning i basområdet på normala förstärkare med inbyggd korrigering

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Dea
Member

56 Posts

Posted - 2010/09/09 :  19:20:49  Show Profile Send Dea a Private Message
Det är inte spikat än för förstärkaren är ännu inte inhandlad...
Jag tror att det blir en med MultEQ, har inte hittat någon i rätt prissegment med MultEQ XT.
Enligt Audysseys hemsuida innebär detta : Filter resolution = 128x , har inte satt mig in i exakt vad det innebär.

Den fördel jag skulle kunna se med en sub med egen eq och autotune är att jag skulle kunna behålla nuvarande förstärkare, å andra sidan verkar många tycka att en bra room eq gör ljudet generellt bättre, fast jag är osäker på hur stora korrigeringar den gör på frontarna?

/Dea

Edited by - Dea on 2010/09/09 19:44:56
Go to Top of Page

Merry
Member

275 Posts

Posted - 2010/09/09 :  20:18:44  Show Profile Send Merry a Private Message
Jag funderar på att skaffa en sådan här http://www.dspeaker.com/en/products/anti-mode-8033.shtml
Den har fått mycke lovord samt ett pris som är riktigt lovande.

Nåra som köpt och är mycket nöjd här http://www.component.se/forum/index.php?showtopic=12604

Edited by - Merry on 2010/09/09 20:20:15
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2010/09/09 :  20:35:36  Show Profile Send Joda a Private Message
http://www.thomann.de/se/behringer_fbq_2496_feedbackdes.htm
Behöver du mer än 24 PEQ så är det något fel. Finns dock inte hyllor och delning men det kan man kanske leva utan.
DSP1124P (12 PEQ) som är lillebror kan man hitta för runt 800-900:-
Är dock lite mer brus ur den men duger till sub.
http://bfdguide.ws/
Jag har en DSP1124P men har inte testat så mycket än. Är dock barnsligt enkel att ställa in.
Har använt HOLMImpulse för mätningrna och sen rattat lite, väldigt lätt att få till det.
*edit* du kan leka med editorn som finns här http://www.behringer.com/EN/Products/DSP1100P.aspx
Är dock bäst att ställa in manuellt på boxen, och uppdatera aldrig fermware.

Ska du ha rumskorrigering blir fördröjningen väldigt lång när du ska ner i subregistret pga de långa IR som behövs.
Vilket kan ställa till problem när man vill ha bild till.

Har dock ingen erfarenhet av de andra nämnda prylarna så en vanlig EQ kanske är underlägsen.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.

Edited by - Joda on 2010/09/09 20:55:39
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2010/09/09 :  20:48:27  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
Vi körde Audyssey i en marantz 6003 och resultatet av det var horribelt.
Extremt mycket diskant fick vi.. Är inte speciellt imponerad av resultatet..

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2010/09/09 :  21:00:32  Show Profile Send gcs a Private Message
Genelec 8260A är en finsk högtalare för studio. Den har inbyggd eq som fungerar som ett antifilter, precis som "Anti mode 0833" som också är en finsk produkt. Man kan ju undra om företagen har något samröre med varandra. I vilket fall som helst fungerar det så att man istället för att höja eller sänka nivån för varje frekvens som är det vanliga. Så sänker man nivån för varje frekvens tills kurvan blir rak. Vad jag förstår så bör man i slutändan få ett lägre brus jämfört med andra filter. Jag har själv hört Genelec 8260A som jag tycker är den bästa högtalaren som jag har hört i sin klass, och den första stativaren som kan återge en lågbas där man inte saknar en subwoofer. Anti mode 0833 är som jag ser det klart intressant.
Go to Top of Page

Merry
Member

275 Posts

Posted - 2010/09/12 :  17:26:16  Show Profile Send Merry a Private Message
Blir en beställning på en Antimode8033 idag, det lär väl förhoppningsvis inte bli sämre.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000