HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vilken lättnad!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

JaLa
Member

92 Posts

Posted - 2003/01/21 :  10:57:52  Show Profile  Visit JaLa's Homepage Send JaLa a Private Message
Jag har haft problem med ett missljud i min anläggning ett tag. Jag har inte riktigt kunna sätta fingret på vad det har varit för fel. Det började med att jag kunde lokalisera det till ena högtalaren och då trodde jag att diskanten var felaktig. Igår kom jag hem inspirerad av inlägget ”sjukt klangideal” och skulle testa min anläggning. Jag satte på en CD med akustisk gitarr och det blev olidligt, det skallrade till ibland när det spelades lite hårdare på strängarna. Jag kör bi-wirat och drog jag ut basdelen så försvann skallrandet. Nu fast besluten nu skulle högtalaren isär, hade gjort ett försök tidigare. Jag har ett par Totem MANI-2 så man kan skruva bort baksidan för att komma åt det inre elementet. Den här gången använder jag lite hårdare tag och får isär högtalaren. Det jag först slås av är att högtalaren är så prydlig inuti, det är inte en massa ull utan det finns bara en tjock matta på baksidan. Totem fanerar sina högtalare på insidan också, för att få bättre resonanskontroll och det bidrar ju också förstås. Men vad är fel? Jo där på diskanten så hänger det ett litet Brio-tåg. Tåget har fyra hjul som sitter så där lagom fast så dom kan skallra som en tamburin, men är gjorda av plast. Så diskanten orkade förmodligen inte riktigt få igång skallrandet (men lite missljud fixade den), men med hjälp av basen så lyckades det. Det förklarar den konstiga felbilden jag fått. Så här efteråt kan man konstatera att basreflexporten är den perfekta rampen för att hänga tåg i diskanten. Det är ganska vanligt att man sätter porten bakom diskanten på tvåvägshögtalare. Ihop med högtalaren och på med en CD. Vilken lättnad, nu strömmade det bara musik ut ur högtalaren och inget var förstört. Så passa er, dom små liven trycker inte bara på knappar.

/Janne

Michael Dupé
Member

154 Posts

Posted - 2003/01/21 :  11:00:48  Show Profile Send Michael Dupé a Private Message
Go to Top of Page

jojje_guitar
Member

701 Posts

Posted - 2003/01/21 :  11:01:31  Show Profile Send jojje_guitar a Private Message

"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo
Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2003/01/21 :  11:08:14  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
Se där vad dom kan hitta på. Klart att basporten är en tågtunnel. Det ser jag hur tydligt som helst nu efter denna berättelse.

John

Is there anybody out there?
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/01/21 :  11:10:13  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Det tog 30 sekunder av fullständigt hjärnsläpp innan jag fattade att du verkligen skrev om leksaker.....

Igår glömde jag dörren till musikrummet öppen, när jag kom in hade den lille stoppat i 3 skivor och S1:an kämpade för att dra in släden....

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/01/21 :  11:36:24  Show Profile Send n00b a Private Message
quote:
Originally posted by sladd

Det tog 30 sekunder av fullständigt hjärnsläpp innan jag fattade att du verkligen skrev om leksaker.....

Igår glömde jag dörren till musikrummet öppen, när jag kom in hade den lille stoppat i 3 skivor och S1:an kämpade för att dra in släden....



jag kopplade inte heller först =))

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2003/01/21 :  12:14:26  Show Profile Send Per a Private Message
quote:
Så passa er, dom små liven trycker inte bara på knappar.



har varit med om liknande. letade efter fjärren till brorsans hemmabio i kombination med konstigt skallrande från höger fronthögtalare. fjärren hade naturligtvis, via min brorsons klåfingriga händer, letat sig in genom basreflexporten. resultatet blev kontroll och inga missljud.

sayonara

Beethoven wrote music though he was deaf. He was so deaf he wrote loud music.
Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2003/01/21 :  13:59:23  Show Profile Send NtR a Private Message
Fullständigt jävla fantastiskt!

Kul förresten att man inspirerat ngn.

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

PP
Starting Member

43 Posts

Posted - 2003/01/21 :  14:17:42  Show Profile Send PP a Private Message
Dags att skaffa högt. med metallgaller á la Canton, hehe?

::: Helt grön på området :::
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/01/21 :  14:22:33  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message


låter som ett bra tweak, lite med daller i registret! hehe


Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

ZAC
Member

671 Posts

Posted - 2003/01/21 :  15:48:14  Show Profile Send ZAC a Private Message
En snubbe hittade en knäckemacka med ost i videon...
Blev inge bra bild...

Z

DIY högtalare RENEGADE http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=26636
DIY slutsteg MOONLIGHT http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=34076
DIY subwoofer SOHO http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=42763
Go to Top of Page

pesa
Fd. moderator med nattpass

829 Posts

Posted - 2003/01/21 :  15:59:37  Show Profile Send pesa a Private Message
Been there, done that....

Hittade en leksaksbil i porten for ett tag sedan. Som val var hade den stannat dar sa den var latt att ta ut...

Peter

Detroit, Michigan
Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2003/01/21 :  16:17:27  Show Profile Send oliver a Private Message
En kompis till mig saknade sin lilla kattunge drog på ordentligt på stereon och skjuten som ur en kanon flög den lille ut genom bas porten på subben,såg faktiskt förbaskat kul ut även om det var på gränsen till djurplågeri.Den gick aldrig mer i närheten av subben.

Skeptiker
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/01/21 :  17:05:54  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Dom små liven trycker också på knappar som sagt.
Högtalardiskanter ser ut som knappar som är oemotståndliga för små fingrar.
Det vet jag av egen erfarenhet. Turligt nog hann jag stoppa fingret 0,3 mm från diskanten så det klarade sig den gången.
Men en kompis fick alla högtalarkoner i sina Jamo Oriel intryckta av en systerdotter för ett tag sedan.
Det var bara att beställa nya. 30.000 kr! Hemförsäkringen gällde lyckligtvis.
Go to Top of Page

Pelle
Member

417 Posts

Posted - 2003/01/21 :  23:08:59  Show Profile Send Pelle a Private Message
quote:
Originally posted by oliver

En kompis till mig saknade sin lilla kattunge drog på ordentligt på stereon och skjuten som ur en kanon flög den lille ut genom bas porten på subben,såg faktiskt förbaskat kul ut även om det var på gränsen till djurplågeri.Den gick aldrig mer i närheten av subben.


*ASG* Stackars katt!


[Audio Aero] [Audio Research] [inga högtalare]
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2003/01/22 :  09:35:00  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Ja barn ja

Mina diskanter på mina svindyra itanlienska stativare blev intryckta och då insåg jag att det går inte att hålla de borta från systemet så jag lärde de istället hur man skall göra. Så från att Martin varit 3 så har han fixat det där med musiken själv. OBS då gällde vinyl fortfarande (Thorens 125, SME 2, MC10) Lillebror lärde sig genom att härma honom och det har aldrig gått sönder något alls sedan dess.
Ja, om man nu inte räknar mormor som med rumpan välte ner sagda stativare med ett brak och ett stort hål i parketten som följd.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Brosk
Member

426 Posts

Posted - 2003/01/22 :  09:52:09  Show Profile Send Brosk a Private Message
quote:
Originally posted by oliver

En kompis till mig saknade sin lilla kattunge drog på ordentligt på stereon och skjuten som ur en kanon flög den lille ut genom bas porten på subben,såg faktiskt förbaskat kul ut även om det var på gränsen till djurplågeri.Den gick aldrig mer i närheten av subben.



.
Det slår nästan senapstricket, oss djurplågare emellan.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000