HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Fysiskt korrigering vs digital korrigering
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/01/19 :  20:43:27  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Det har vart på tapeten ett tag nu, angående digital rumskorrigering,
och TacT, det är ju bra att många är intresserade av att förbättra
sin anläggning på ett "akustiskt" sätt.

man får inte glömma, att bäst är fortfarande att fixa rummet
på ett naturligt sätt, det säger väl igentligen sig självt att
just DET är bästa sättet, dvs med fysiska absorbenter och andra
akustiska hjälpmedel, vanlig rumsakustik på sedvanligt vis. Någonting inte många förstår sig på, inklusive MIG igentligen, men jag försöker lära mig..

och att jag tycker att man igentligen enbart kan
skaffa sig en digital korrigeringsenhet om man inte
vill förvandla sitt lyssningsrum med absorbenter o dyl.
och det är nog där som det brister för de flesta, eftersom
många har sin stereo i sitt vardagsrum, och kanske lever tillsammans
med sin ändre hälft som kanske inte är lika inbiten som sig själv.

en TacT kostar en del pengar, kan man inte göra sig en tjänst,
och ställa sig frågan: "vad skulle det kosta att göra lyssningsrummet
bra akustiskt sett, istället för att lägga ut pengar på en TacT."


balansgång..

Med en TacT medföljer ett fint försteg, vilket hjälper en hel del
när man väljer en sådan lösning som digital korrigering.


Själv är jag intresserad av bägge faktiskt, försteget i en TacT, samt
möjligheten till ett bra delningsfilter, konfigurerbart via PC, samt
möjligen korrigera akustiken i basområdet som är svårt att lyckas med
på ett normalt vis.


just det..




Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2003/01/19 :  20:56:08  Show Profile Send David A a Private Message
Slänger väl in mitt inlägg här oxå eftersom det dök upp en ny topic

Har du ett helt optimalt ljudrum, med helt linjära fullregisterhögtalare och möjlighet till helt optimal placering... ja då är den kanske överflödig. MEN vilket ljudrum är det???
Anser man det ok att lägga ut 20 papp extra på exempelvis kablar för att få lite mera "luft" i toppen, ja då kan man lika gärna skaffa sig en Tact som komplement.

Mitt rum har mycket bra förutsättningar, och mätningen visar mycket riktigt att frekvensgången är hyfsat jämn och tidsfelen små.
Men kompensatorn gör fortfarande mycket stor skillnad för pengarna! Hade jag bytt exempelvis cd:n eller högtalarna för motsvarande summa så hade inte förändringarna varit lika stora.
Däremot så måste man vara på det klara att tekniken lika gärna kan sabba mer än förbättra om man inte ger sig tid att lära sig hur man bäst använder enheten. Första 2 veckorna körde jag med kompensationen avslagen och använde den bara som ren eq och filter, och redan då var den värd pengarna. När jag sedan lyckades få till en mätning och placering som gick hand i hand, samt en egentillverkad targetkurva anpassad efter mina högtalare, ja då var lyckan fullbordad.
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/01/19 :  20:59:07  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Det tar jag till mig, och håller med! Det är några bra
åsikter du har där!


Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

copland
Member

111 Posts

Posted - 2003/01/19 :  22:10:57  Show Profile Send copland a Private Message
Hur pass effektiv är Tact på att korrigera tillkortakommanden i andra delar av signalkedjan - framför allt högtalare?
Läste någonstans att en kille kunde ställa sina högtalare intill väggen tack vare Tact-kompenseringen.
Är inte detta i så fall Tactens största fördel?
+Att man kanske kan skaffa stativare för 20.000 + 20.000 för en Tact istället för högtalare för 40.000 och ändå få ok bas? Man sparar ju in lite golvyta samtidigt...

Om man som jag bor ganska trångt är Tact antagligen en mycket prisvärd metod att få välljud utan att skaffa större lägenhet med separat lyssningsrum. Skillnaden i pris mellan ny lägenhet och en Tact är väl ca en miljon om man vill bo kvar i innerstan (Sthlm).

Sedan tror jag inte (som jag skrev i tidigare tråd) att man behöver vara för noga med kompensationen av rumsakustiken. Om man vistas mycket i ett rum "kan" man dess akustik och har förmågan att subtrahera den från musiken. (Tyvärr gäller väl detsamma anläggningen i sig där man lär sig leva med dess fel och brister. Först när man hör någon annans apparater förstår man att det är dags att uppgradera...)

/Manne

Mann
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2003/01/19 :  22:53:43  Show Profile Send David A a Private Message
Tacten korrigerar både högtalaren och rummet. För 20000 får du en riktigt hygglig stativare för, och steget upp till en för 40000 är säkerligen mindre än den skillnad som Tacten gör. En placering närmare bakvägg är en baggis för enheten att kompensera, så där kan man vinna lite verkningsgrad i basen. Däremot så finns det snarare risk för att konutslaget kommer att öka pga kompensationen. Ber du enheten att låta högtalaren spela ner till 25hz så kommer den att försöka kompensera upp det. Men självklart så finns ju fortfarande den fysiska begränsningen hos högtalaren. Har du en knagglig frekvensgång som du vill ha helt rak så ska du oxå vara på det klara att det går åt en hel del effekt för att kompensera upp det.
Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2003/01/19 :  22:58:58  Show Profile Send oliver a Private Message
Ultra curven är inte så jäkla dum den heller om man vill börja i en billigare ände,en försmak av vad såna här grejor kan göra.Testa en sån först och ni är fast.

Skeptiker
Go to Top of Page

Conan
Member

525 Posts

Posted - 2003/01/20 :  00:14:15  Show Profile Send Conan a Private Message
Det här med digital rumskorrigering är mycket intressant, och jag har några inlägg och frågor till er som skaffat en sådan mojäng redan eller är allmänt insatta i ämnet:

Rätta mig om jag har fel, men en digital rumskorrigering kan väl aldrig egentligen kompensera för de tids- och riktiningsfel som orsakas av en dålig rumsakustik? De reflexer som kommer från odämpade väggar och golv kommer väl alltid att maskera högtalarens direktljud (p.g.a. sin "närhet" i tiden till direktljudet) så att fina detaljer (t.ex. rumsinformationen) i inspelningen riskerar att gå förlorad.

Själva tanken att försöka kompensera ljud från en rikning (t.ex. sidoväggsreflexen) med ett annat ljud ur en annan riktning (själva högtalaren) ter sig lite underlig. Även en högtalares eventuella brister i spridningsegenskaperna (t.ex. tonkurvefel) måste väl korrigeras på ett riktigt sätt i själva designen, och inte med hjälp av kompensation i signalen? Mätsystemet med sin mikrofon kan ju inte veta vad som har "orsakat" felen i tonkurvan och/eller pulsresponsen?

Som jag ser saken har väl en digital rumskorrigering sina verkliga fördelar att kunna s.a.s. "fintrimma" samman en välljudande och välkonstruerad högtalare med ett redan väl fungerande lyssningsrum, men utan att behöva göra några grava "insatser" på vare sig den ena eller den andra sidan? Undantaget är väl i så fall basen som dels inte är speciellt riktningskänslig och dels ganska svårligen låter sig dämpas med absorbenter mindre än utedass -- huga...



Militant Ljudrättsaktivist
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/01/20 :  00:20:16  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
Jag har lagt ner en hel del krut på att i första hand fixa mitt lyssningsrum med så bra akustiska förutsättningar som möjligt. Det är förmodligen en hel del kvar att göra men tittar man lite på de pengar som jag hittills har lagt ut på att bygga om lyssningsrummet så motsvarar det mer än en TacT kostar. Kan därför inte låta bli att fundera om en TacT kunde ha varit ett alternativ för mig istället för att bygga om lyssningsrummet på det sätt jag gjort ... Det hade ju onekligen besparat mig en hel del jobb

Det STORA frågar är dock ... Hur bra kan det bli med ett akustiskt "fixat" rum i kombination med en TacT


Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/01/20 :  10:51:26  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:
Originally posted by Conan

Det här med digital rumskorrigering är mycket intressant, och jag har några inlägg och frågor till er som skaffat en sådan mojäng redan eller är allmänt insatta i ämnet:

Rätta mig om jag har fel, men en digital rumskorrigering kan väl aldrig egentligen kompensera för de tids- och riktiningsfel som orsakas av en dålig rumsakustik? De reflexer som kommer från odämpade väggar och golv kommer väl alltid att maskera högtalarens direktljud (p.g.a. sin "närhet" i tiden till direktljudet) så att fina detaljer (t.ex. rumsinformationen) i inspelningen riskerar att gå förlorad.

Själva tanken att försöka kompensera ljud från en rikning (t.ex. sidoväggsreflexen) med ett annat ljud ur en annan riktning (själva högtalaren) ter sig lite underlig. Även en högtalares eventuella brister i spridningsegenskaperna (t.ex. tonkurvefel) måste väl korrigeras på ett riktigt sätt i själva designen, och inte med hjälp av kompensation i signalen? Mätsystemet med sin mikrofon kan ju inte veta vad som har "orsakat" felen i tonkurvan och/eller pulsresponsen?

Som jag ser saken har väl en digital rumskorrigering sina verkliga fördelar att kunna s.a.s. "fintrimma" samman en välljudande och välkonstruerad högtalare med ett redan väl fungerande lyssningsrum, men utan att behöva göra några grava "insatser" på vare sig den ena eller den andra sidan? Undantaget är väl i så fall basen som dels inte är speciellt riktningskänslig och dels ganska svårligen låter sig dämpas med absorbenter mindre än utedass -- huga...







Hej Conan!

Jag diskuterade lite med Peter Lyngdorf på Arkenmässan i höstas om just detta. De har gjort korrektionerna mycket vettigt. Vid låga frekvenser görs korrektioner i både frekvens och tidsdomänen. Sedan vid högre frekvenser så gör man mindre och mindre i tidsdomänen utan man rättar bara till frekvensgångsfel i direktljudet. (jag tror i och för sig att en konstant delay skulle kunna tillämpas om ena högtalaren är längre bort än den andra) Mätningarna görs på olika sätt för låga och höga frekvenser, mycket vettigt. Det är väldigt bra att såpass lite görs vid högre frekvenser, annars skulle ljudet bli helt annorlunda bara man flyttade huvudet lite. Som man nu gjort måste man inte sitta som i ett skruvstäd för att det ska låta bra. TacT är smart även genom att inte noder kompenseras för (det går nämligen inte fysikalsiskt), då skulle det dessutom behövas alltför mycket uteffekt och högtalarna skulle gå sönder.

Det jag saknar lite med TacT är att se resultatet EFTER korrektion. Som det är nu ser man bara frekvensgång före korrektion. Då måste man använda ett annat system för att mäta resultatet.

Bra också att man kan välja targetkurva själv (så slipper man köra "rak" vilket inte brukar passa för högtalarmusiklyssningsrum).

En kombination av aktiv korrektion vid låga frekvenser och passiv rumsakustisk behandling är mycket bra om man vill slippa bygga stora basabsorbenter. Själv har jag dock med halvaktiv rumsakustisk planering lycksta hålla tonkurvefel mindre än +/- 2 dB under 60 Hz samt mycket fint pulssvar (inte alls som det ser ut i normala fall). I mitt fall skulle således en TacT inte korrigera så mycket alls, och behovet av dem bortfaller då, men för de som inte orkar eller har kunskapen att åstadkomma ett visst resultat så gör den förmodligen mer nytta än skada. Men kombinationen av passiv rumsakustisk planering och aktiv korrektion ser jag som mycket attraktiv, bättre än att bara köra med aktiv korrektion.

Synd bara att TacTs demo på ARken plågades av skrammelljud från en ventilationsdon, och att basmodulerna inte var mer baskapabla. Hans mucikval var synnerligen välutvalt, det såg ut att vara slump med en massa skivor här och var på golvet. Men till slut fick jag köra lite egna grejor och då bottnade basarna ganska omgående... Fasegenskaperna i det totala systemet var godkända men inte helt övertygande, förmodligen just på grund av att rummet inte var passivt rumsaukustiskt behandlat. i det stora hela tyckte jag dock att ljudet som presterades tillhörde de toppskiktet på mässan, kanske det bästa.

Hälsningar
Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Conan
Member

525 Posts

Posted - 2003/01/20 :  12:54:45  Show Profile Send Conan a Private Message
Hej,Knoppen och tack för ditt svar!

Jag kör själv hemma med en kombination av ett tämligen välanpassat rum och aktiva korrigeringar i basen. Sidosystemet är ett par Contour 1.3SE och jag använder i basen en Infinity Kappa Sub med sin R.A.B.O.S.-korrigering (parametisk equalizer). Det gjorde en väldigt stor inverkan på definitionen och det upplevda djupet i basen att kunna "plocka bort" den 12dB peak som låg och spökade runt 40Hz. Dock är subbasen kanske inte sista ordet i förmågan att kunna flytta luft (hade ett tag den smala höga LTS-basmodulen så jag vet hur det kan låta =0)) men Kappa Subben får duga för tillfället.

Man bör nog redan nu försöka sätta sig in i hur aktiv digital rumskorrigering uppför sig i olika situationer. Det blir väl så att konceptet kanske lite grand får "styra" hur man bygger upp sitt system inför framtiden, även om man som sagt både bör ha ett bra rum och bra högtalare för att det ska fungera perfekt. Det blir nog inte direkt lättare att jobba med återgivningen med system liknande TacT att få till ett riktigt bra ljud. för det känns som man bör nog vara väldigt väl insatt i vad man gör och hur systemet fungerar. Förhoppningsvis kan resultaten vara värt mödan.

Är det förresten någon som har efrarenhet av hur en digital rumskorrigering uppför sig med multikanallyssning? Det borde ju kunna bli verkligen kanon i en riktigt bra multikanalanläggning att kunna "sy ihop" alla kanaler. Såg på TacT:s hemsida att man redan hade ett multikanalförsteg i sortimentet, men det var inget som jag kunde hitta på HiFi-klubben -- såg inte helt billigt ut dock...

Kan med TacT kompensera för en högtalare i taget?

Kan TacT kömpensera för ljud som kommer senare än direktljudet? Man skulle väl kunna tänka sig att TacT:en kunde analysera reflektonsmönstret från högtalarens omgivning (en högtalare i taget) och sedan kompensera detta med "motfassignaler" och delay? Men det kanske den gör också?

Hoppas man får chansen att bekanta sig lite med TacT under Stokholmsmässan.

Militant Ljudrättsaktivist
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2003/01/20 :  14:17:57  Show Profile Send David A a Private Message
"jag tror i och för sig att en konstant delay skulle kunna tillämpas om ena högtalaren är längre bort än den andra"

Det sitter en justerbar konstant delay för varje kanal i Tact 2.2x iallafall

Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/01/20 :  14:48:52  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:
Originally posted by Conan

Hej,Knoppen och tack för ditt svar!

Jag kör själv hemma med en kombination av ett tämligen välanpassat rum och aktiva korrigeringar i basen. Sidosystemet är ett par Contour 1.3SE och jag använder i basen en Infinity Kappa Sub med sin R.A.B.O.S.-korrigering (parametisk equalizer). Det gjorde en väldigt stor inverkan på definitionen och det upplevda djupet i basen att kunna "plocka bort" den 12dB peak som låg och spökade runt 40Hz. Dock är subbasen kanske inte sista ordet i förmågan att kunna flytta luft (hade ett tag den smala höga LTS-basmodulen så jag vet hur det kan låta =0)) men Kappa Subben får duga för tillfället.

Man bör nog redan nu försöka sätta sig in i hur aktiv digital rumskorrigering uppför sig i olika situationer. Det blir väl så att konceptet kanske lite grand får "styra" hur man bygger upp sitt system inför framtiden, även om man som sagt både bör ha ett bra rum och bra högtalare för att det ska fungera perfekt. Det blir nog inte direkt lättare att jobba med återgivningen med system liknande TacT att få till ett riktigt bra ljud. för det känns som man bör nog vara väldigt väl insatt i vad man gör och hur systemet fungerar. Förhoppningsvis kan resultaten vara värt mödan.

Är det förresten någon som har efrarenhet av hur en digital rumskorrigering uppför sig med multikanallyssning? Det borde ju kunna bli verkligen kanon i en riktigt bra multikanalanläggning att kunna "sy ihop" alla kanaler. Såg på TacT:s hemsida att man redan hade ett multikanalförsteg i sortimentet, men det var inget som jag kunde hitta på HiFi-klubben -- såg inte helt billigt ut dock...

Kan med TacT kompensera för en högtalare i taget?

Kan TacT kömpensera för ljud som kommer senare än direktljudet? Man skulle väl kunna tänka sig att TacT:en kunde analysera reflektonsmönstret från högtalarens omgivning (en högtalare i taget) och sedan kompensera detta med "motfassignaler" och delay? Men det kanske den gör också?

Hoppas man får chansen att bekanta sig lite med TacT under Stokholmsmässan.




Som det verkar är TacT något för komplicerad för gemene man att använda. Man måste ha ett brinnande intresse och viljan att sätta sig in i hur det fungerar.

Vid basfrekvenser kan man tänka sig att den skulle kunna skicka ut ljud för att kompensera stående vågor. Men vid höga frekvenser vore det inte så lyckat eftersom man du skulle höra "kompensationsljud" från andra högtalare. Den skulle förmodligen vara bäst ägnad att åstadkomma liknande frekvenssvar från alla högtalarna, även om de är placerade med olika avstånd till väggar som de oftast blir i hemmiljö.

Kul att Infinitys lösning fungerar rätt bra i praktiken. Synd att den inte har så mycket ljudtryckskapacitet. Jag har inte lyssnat på den, det skulle vara intressant.

Vad jag fattar så kompenserar inte TacT för sena reflexer alls vid höga frekvenser.
Go to Top of Page

d_kay
Member

266 Posts

Posted - 2003/01/20 :  15:41:01  Show Profile Send d_kay a Private Message
quote:
Originally posted by Knoppen


TacT är smart även genom att inte noder kompenseras för (det går nämligen inte fysikalsiskt), då skulle det dessutom behövas alltför mycket uteffekt och högtalarna skulle gå sönder.
...

En kombination av aktiv korrektion vid låga frekvenser och passiv rumsakustisk behandling är mycket bra om man vill slippa bygga stora basabsorbenter.



Men, är inte rumsmoder det man verkligen vill ha bort?. Det är väl därför man måste bygga stora basabsorbenter. Hur skulle TacT'en kunna ersätta dem?. Vad annars kan göras för att förbättra basen?.

/Per

Tangbandare rulez!
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/01/20 :  15:52:14  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:
Originally posted by d_kay

quote:
Originally posted by Knoppen


TacT är smart även genom att inte noder kompenseras för (det går nämligen inte fysikalsiskt), då skulle det dessutom behövas alltför mycket uteffekt och högtalarna skulle gå sönder.
...

En kombination av aktiv korrektion vid låga frekvenser och passiv rumsakustisk behandling är mycket bra om man vill slippa bygga stora basabsorbenter.



Men, är inte rumsmoder det man verkligen vill ha bort?. Det är väl därför man måste bygga stora basabsorbenter. Hur skulle TacT'en kunna ersätta dem?. Vad annars kan göras för att förbättra basen?.

/Per



Hej Per!

Rumsmoderna finns ALLTID kvar. De är naturfenomen som beror på rummets dimensioner, m m.

Ljudet man lyssnar på beror på högtalarens ljudeffekt och hur den kopplar till rummets egenskaper. Sedan beror utklingningen av ljudet hur pass ljudet absorberas av rummet. Man kan säga att det är exciteringen av rummet som driver rumsresonanserna, rumsresonanserna bygger upp en energiupplagring i rummet, och absorptionen gör att ljudtrycket avtar med tiden.

Då inser man att man genom att förändra exciteringen i tids- och frekvensdomän, kan åstadkomma valfritt ljudtryck och tidssvar på valfri lyssningsplats i rummet. Genom att styra ljudet ut från högtalarna på önskat vis kan man få ett förbättrat frekvens- och tidssvar.

Däremot är det fysikaliskt omöjligt att öka ljudtrycket i en s k nodpunkt där ljudtrycket råkar vara noll p g a stående vågor.


Eh-öh, blev det komplicerat?


/Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2003/01/20 :  15:56:56  Show Profile Send oliver a Private Message
quote:
Originally posted by David A

"jag tror i och för sig att en konstant delay skulle kunna tillämpas om ena högtalaren är längre bort än den andra"

Det sitter en justerbar konstant delay för varje kanal i Tact 2.2x iallafall



Sitter i Ultra Curven också

Skeptiker
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2003/01/20 :  16:37:28  Show Profile Send David A a Private Message
OLIVER:
Jag tror minsann att du har blivit riktigt biten av Behringern
Go to Top of Page

Tobias
Member

185 Posts

Posted - 2003/01/20 :  16:40:53  Show Profile Send Tobias a Private Message
Från tråden: Tact/dsp/signalbehandlare:
Tobias:
quote:
Om jag förstått det rätt korrigerar TacT i tiden (och frekvens) enbart i basområdet. Den går gradvis över till att fungera som en ren eq i mellanregister- och diskantområdet.

Hos mig blir det konstigt nog också bättre i princip överallt i rummet med korrigeringen påslagen.


Knoppen i den här tråden:
quote:
Hej Conan!

Jag diskuterade lite med Peter Lyngdorf på Arkenmässan i höstas om just detta. De har gjort korrektionerna mycket vettigt. Vid låga frekvenser görs korrektioner i både frekvens och tidsdomänen. Sedan vid högre frekvenser så gör man mindre och mindre i tidsdomänen utan man rättar bara till frekvensgångsfel i direktljudet. (jag tror i och för sig att en konstant delay skulle kunna tillämpas om ena högtalaren är längre bort än den andra)




Det var detta jag menade i tråden Tact/dsp/signalbehandlare, http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=7711, även om det kanske var luddigt skrivet.

Jag hoppas att det är okej att jag flyttar över en intressant fråga från den tråden.

David A:
quote:
Skulle enheten ENBART fungera som en Eq vid högre frekvenser så skulle inte stereoskärpan förändras såpass radikalt efter kompensering. Det är just kompenseringen i tidsdomänen som gör att man upplever förändringen som störst vid sweetspoten


Hur kommer det sig att stereoskärpan blir mycket bättre med kompensatorn aktiverad? Beror det på frekvenskompenseringen i mellanregister/diskantområdet eller kommer det från faskompenseringen i bas/mellanområdet?

Det sitter förresten en justerbar konstant delay för varje kanal i Tact 2.2 också.
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2003/01/20 :  16:52:04  Show Profile Send David A a Private Message
Ja det här skulle jag oxå vilja ha ett svar på...
Enheten mäter bevisligen i tidsdomänen ända upp till 20khz om man tittar i dualdomain, så på nått sätt måste den vara inblandad i kompensationen.
Alternativt är att det är den SEPARATA frekvenskorrigeringen per kanal som gör fokus i ljudbilden klarare, det skulle ju oxå kunna vara en logisk förklaring iofs.
Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2003/01/20 :  18:00:15  Show Profile Send oliver a Private Message
quote:
Originally posted by David A

OLIVER:
Jag tror minsann att du har blivit riktigt biten av Behringern

Usch ja nu är man fast i den digitala världen.Skulle du hänga med på mässan i Stockholm?

Skeptiker
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2003/01/20 :  19:07:44  Show Profile Send David A a Private Message
quote:
Originally posted by oliver

quote:
Originally posted by David A

OLIVER:
Jag tror minsann att du har blivit riktigt biten av Behringern

Usch ja nu är man fast i den digitala världen.Skulle du hänga med på mässan i Stockholm?


Jodå, jag hänger gärna med
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/01/20 :  19:46:56  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

David, hör av dig ifall du behöver nånstans att BO,
om du tänkt stanna..

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

d_kay
Member

266 Posts

Posted - 2003/01/20 :  22:37:35  Show Profile Send d_kay a Private Message
quote:
Originally posted by Knoppen

quote:
Originally posted by d_kay

quote:
Originally posted by Knoppen


TacT är smart även genom att inte noder kompenseras för (det går nämligen inte fysikalsiskt), då skulle det dessutom behövas alltför mycket uteffekt och högtalarna skulle gå sönder.
...

En kombination av aktiv korrektion vid låga frekvenser och passiv rumsakustisk behandling är mycket bra om man vill slippa bygga stora basabsorbenter.



Men, är inte rumsmoder det man verkligen vill ha bort?. Det är väl därför man måste bygga stora basabsorbenter. Hur skulle TacT'en kunna ersätta dem?. Vad annars kan göras för att förbättra basen?.

/Per



Hej Per!

Rumsmoderna finns ALLTID kvar. De är naturfenomen som beror på rummets dimensioner, m m.

Ljudet man lyssnar på beror på högtalarens ljudeffekt och hur den kopplar till rummets egenskaper. Sedan beror utklingningen av ljudet hur pass ljudet absorberas av rummet. Man kan säga att det är exciteringen av rummet som driver rumsresonanserna, rumsresonanserna bygger upp en energiupplagring i rummet, och absorptionen gör att ljudtrycket avtar med tiden.

Då inser man att man genom att förändra exciteringen i tids- och frekvensdomän, kan åstadkomma valfritt ljudtryck och tidssvar på valfri lyssningsplats i rummet. Genom att styra ljudet ut från högtalarna på önskat vis kan man få ett förbättrat frekvens- och tidssvar.

Däremot är det fysikaliskt omöjligt att öka ljudtrycket i en s k nodpunkt där ljudtrycket råkar vara noll p g a stående vågor.


Eh-öh, blev det komplicerat?


/Johan



Nejdå ingen fara, Nodpunkterna har jag förstått hyfsat(läst termodynamik + vågrörelselära), men vad jag inte kan förstå är hur TacT'en då kan förbättra ljudet i tidsdomänen. En förbätttring skulle ju vara att kunna undvika exciteringen av rumsmoderna, ifall det nu är möjligt. Ifall man fasvrider basen 45 grader i ena högtalaren så skulle den ju motverka uppkomsten av rumsmoder, eller?. (grov förenkling asså!)

Tangbandare rulez!
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/01/21 :  22:15:21  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

det är också en speciell känsla att sätta sig i ett rum som är tystare än ett annat, som ett soft ludd som omger en, lugn atmosfär,
och så läre det ju vara hemma hos dig.


att ställa sig i ett av knoppens hörn och prata, va en speciell
upplevelse.. mkt underligt...




quote:
Originally posted by neriks

Jag har lagt ner en hel del krut på att i första hand fixa mitt lyssningsrum med så bra akustiska förutsättningar som möjligt. Det är förmodligen en hel del kvar att göra men tittar man lite på de pengar som jag hittills har lagt ut på att bygga om lyssningsrummet så motsvarar det mer än en TacT kostar. Kan därför inte låta bli att fundera om en TacT kunde ha varit ett alternativ för mig istället för att bygga om lyssningsrummet på det sätt jag gjort ... Det hade ju onekligen besparat mig en hel del jobb

Det STORA frågar är dock ... Hur bra kan det bli med ett akustiskt "fixat" rum i kombination med en TacT




Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/01/22 :  10:32:15  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:
Originally posted by d_kay

Nejdå ingen fara, Nodpunkterna har jag förstått hyfsat(läst termodynamik + vågrörelselära), men vad jag inte kan förstå är hur TacT'en då kan förbättra ljudet i tidsdomänen. En förbätttring skulle ju vara att kunna undvika exciteringen av rumsmoderna, ifall det nu är möjligt. Ifall man fasvrider basen 45 grader i ena högtalaren så skulle den ju motverka uppkomsten av rumsmoder, eller?. (grov förenkling asså!)




Ja det är så den jobbar, med exciteringen alltså. Rumsmoderna finns kvar (de är rumsliga fenomen som inte beror av exciteringen), men i och med att man manipulerar excitationen, så kan man erhålla ett bättre frekvens- och tidssvar trots rumsmoderna.

Rumsmoder är alltså inte samma sak som frekvens- och tidssvar.

Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/01/22 :  10:41:49  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:
Originally posted by Tobias

Från tråden: Tact/dsp/signalbehandlare:
Tobias:
quote:
Om jag förstått det rätt korrigerar TacT i tiden (och frekvens) enbart i basområdet. Den går gradvis över till att fungera som en ren eq i mellanregister- och diskantområdet.

Hos mig blir det konstigt nog också bättre i princip överallt i rummet med korrigeringen påslagen.


Knoppen i den här tråden:
quote:
Hej Conan!

Jag diskuterade lite med Peter Lyngdorf på Arkenmässan i höstas om just detta. De har gjort korrektionerna mycket vettigt. Vid låga frekvenser görs korrektioner i både frekvens och tidsdomänen. Sedan vid högre frekvenser så gör man mindre och mindre i tidsdomänen utan man rättar bara till frekvensgångsfel i direktljudet. (jag tror i och för sig att en konstant delay skulle kunna tillämpas om ena högtalaren är längre bort än den andra)




Det var detta jag menade i tråden Tact/dsp/signalbehandlare, http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=7711, även om det kanske var luddigt skrivet.

Jag hoppas att det är okej att jag flyttar över en intressant fråga från den tråden.

David A:
quote:
Skulle enheten ENBART fungera som en Eq vid högre frekvenser så skulle inte stereoskärpan förändras såpass radikalt efter kompensering. Det är just kompenseringen i tidsdomänen som gör att man upplever förändringen som störst vid sweetspoten


Hur kommer det sig att stereoskärpan blir mycket bättre med kompensatorn aktiverad? Beror det på frekvenskompenseringen i mellanregister/diskantområdet eller kommer det från faskompenseringen i bas/mellanområdet?

Det sitter förresten en justerbar konstant delay för varje kanal i Tact 2.2 också.




Hej Tobias!

(Om jag förstått din fråga rätt)

Tidsfönstret är olika långt vid olika frekvenser sade P. Lyngdorf. Vid högre var det kortare har jag för mig, vilket innebär att man inte korrigerar för lika många reflexer. Därmed är också upplösningen i frekvens sämre, det blir lite mer "mjuk" korrektion. Bra!

TacT har hjort den rimligaste lösningen tycker jag, det är bra. Om de gjort med fullständig korrektion över hela frekvensområden skulle man behöva sitta som i en sådan ställning man har på sig om man brutit nacken!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000