HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 En liten kabelhistoria (omdöpt)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2010/08/26 :  14:29:25  Show Profile Send Adagio a Private Message
NEJ INTE EN KABELTRÅD IGEN!

Jo.

Vill först klargöra att det verkar uppenbart för mig att olika kablars påverkan i anlägningen snarare verkar så att de påverkar de ansluta komponenterna att fungera lite olika rent elektriskt och klangmässigt, därför kan en given kabel inte sägas låta på ett eller annat sätt. Det är summan av hela anlägningen som låter inte kabeln.

Vad ska en högtalarkabel göra då, leverera en strömsignal till högtalaren och låta förstärkaren driva den på bästa möjliga sätt.

Jag var fantastiskt väldigt nöjd med kombinationen NO Frey, Krell och sonus faber Guarneri Memento, men iomed bytet till Magnepan började funderingarna sätta fart.
Började med att låna en låda Transparent när vi droppade förbi Hificonsult på semestern.
Sladd insisterade på att jag skulle ha med ett par XLR-Super också, Ht-kabeln var en Ultra.
Väl hemma började jag med att spela lite Lisa Ekdahl, en av hennes Jazzskivor. Jag bytte den balanserade signalkabeln (nordost Quattrofil) i tron att musiken skulle bli grå och färglös som en gång för 15 år sedan då jag kommit över ett par transparentkablar.
Men ack vad jag bedrog mig, ville inte tro vad jag hörde. Jag skulle ju bara prova högtalarkabel, ingen signalkabel!!
Min sambo tittade på mig och sa "det låter fantastiskt bra, vad kostar de där?" Jag skruvade lite på mig och sa att det visste jag inte. Lisa hade onekligen lagt på sig några kilo och bakgrunden var kolsvart, visst hade Q-filen en fantastisk luftighet men den lagoma värmen som Transparant erbjöd skapade en fysisk närvaro.
Jaha, dags för nästa mentala kraftprov, byta högtalarkabel, men här var saker o ting inte lika givna snarare en tydlig karaktärsskiftning, men inte förbättring.

Slut på del 1

det kommer mer, mycket mer bla en joker och en japan.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Edited by - Adagio on 2010/08/27 08:29:43

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2010/08/27 :  09:53:24  Show Profile Send Adagio a Private Message
Jag testade alltså Q-fil och Ht-kabeln Frey från nordost mot Transparent Superxlr och Ultra.
Måste säga att Transparent har tagit några jättekliv ioch med MM-tekniken, nu gör de skäl för namnet transparent.
Dom är inte längre mörka utan bara naturliga, ingen överdriven eller återhållen dynamik. Inget myller av detaljer eller snarare ingen ilumination av detaljer, basen har en härlig karaktär, luftig med rika undertoner och nyanser men samtidigt tyngd och substans.
Nordost å andra sidan har ett anslag och en kvickhet som ingen kommer i närheten av, förmågan att skapa ilusionen av luft kring och i instrument och röster är häpnadsväckande. Basen är maffig men har inte samma konsistens som med Transp, det ligger ett magiskt skimmer över Nordostkablarna både rent visuellt och ljudmässigt.
När man lyssnar på gitarr betonas med NO anslaget mot strängen och dess vibrationer i luften medans transparent betonar klanglådans trävibrationer, båda låter rätt men betonar olika.
Saxofoner betonas också olika, grundklang är detsamma, NO betonar luften och mässiningens ljusa övertoner Transparent betonar lite lägre övertoner och ventilknäppen.
NO ger dig eoner av luft bakom, framför och runt soundstage, Transparent skapar en svärta och tysthet där instrumenten står i klar relief mot en sammetsvart bakgrund, NOs bakgrundfärg är mer som rymdens blåsvarta djup med gnistrande stjärnljusbelysta instrument.

Oh så vackert skrivet...kabelpoesi.

Det är nu berättelsen får en mer brutal karaktär, skräckroman om man nu så vill, eller torr faktaliteratur.

En kompis med samma intresse skulle agera som en okorumperad neutral jurymedlem. I kraft av hifinörd och tillika instrumentspelande, jazzklubbsbesökande och musikintresserad skulle han få ge utlåtande.

Vi lyssnade fram o tillbaka och hans kommentarer var identiska med mina erfarenheter vilka jag inte vidarebefodrat honnom. Han var dock mest imponerad av Trans-kablarnas rika pianoljud i basområdet samt efterklangen i cymbaler men vi var överens om att anslagen som NO presterade inte gick att slå.
En aspekt som vi inte berört än är helhetsintrycket och framför allt mellanregistret där NO har en klarhet och skärpa eller tendens till kyla medans transparent har ett rikt mellanrigster med litet värme tillskott, detta ser jag som en möjlighet till systemmatchning med olika högtalare.

Till mina Sonusar skulle jag alla dagar i veckan kört Nordost med mina Magnepan är Transp vinnare, det blir lite tårta på tårta med luft, detaljer, snabbhet och luft, detaljer, snabbhet.

Nu blir det läskigt, vill varna känsliga läsare....

Min kompis hade med sig...EKK, huga, huga.
Vi kopplade in den och mycket av den karaktär transparent uppvisade fanns där, känslan i mellanregistret, dynamiken i alla register.
Kopplade man från EKK till Transparent blev det iofs en förbättring av samtliga parametrar, bättre timing, bättre svärta men ändå väldigt nära och jag vet att pris inte har relevans i sånna här sammanhang men va fan, 40.000kr är mycket pengar i prisskilnad.
Kopplade man från EKK till NO fick samma förbättring prestandamässigt men man så mycket mer, men till priset av den där massiva fysiska lite varma karaktären, fasta basen och lite annat.

Till Magnepan var EKKn riktigt bra, men det finns ju mer att hämta, massor av detaljer, timing o luft.

Började söka, enkardelig kabel, OFC, teflonisolering, minst 1.5mm2 var några av kraven. Enkelhet, ville se/höra vad en lyx-EKK kunde göra...den som söker finner...på Svalanders hemsida.
http://www.svalander.se/furutech/mskabel.htm
Furutech gör en kabel på lösmeter som heter FS-15s.http://www.svalander.se/furutech/pdf/FS-15%20S-D.pdf
Det är en alphaprocessad(kryobehandlad)OFC med både högren teflon och PE-isolering, två enkardeliga ledare på 1.75mm2 tvinnade tillsammans med ofärgad bomull, en alpha-behandlad kopparfolieskärm allt hårdpaketerat i en svartgrön PVCmantel.=LyxEKK till priset av 415kr/m.
Tyvärr fanns ju en dyrare kabel,http://www.svalander.se/furutech/pdf/FS-Alpha-D.pdf en mångkardelig 2x3.05mm2 i PCOCC med skummad PE-isolering man måste ju prova den också annars kommer jag sitta och undra hur mycket bättre den skulle vara.

Edited by - Adagio on 2010/08/27 10:00:14
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2846 Posts

Posted - 2010/08/27 :  11:30:19  Show Profile Send sladdbarn a Private Message
Intressant läsning, var EKK#180;n flätad eller oflätad?
Svalander mfl rekommenderar flätad kabel.

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Kilgore
Member

1579 Posts

Posted - 2010/08/27 :  12:23:20  Show Profile Send Kilgore a Private Message
Spännade :)
Är dina Nordost till salu nu? ;)

"I love the smell of fresh napalm in the morning"
/Lieutenant Colonel Bill Kilgore
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2010/08/27 :  12:37:50  Show Profile Send Adagio a Private Message
Frey är såld, för att finansiera min quest..

Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2010/08/27 :  12:44:01  Show Profile Send Adagio a Private Message
Vid första försöken kördes 1.5mm2x4 EKK i sin orginalform.
Sen skalades den och eftersom jag märkte hur tungt det skulle bli att fläta, gjorde jag det enkelt för mig. Jag delade 8 exakt likalånga, tvinnade dom två o två med hjälp av skruvdragare och en rejäl tyngd. Provade att fläta fyra på en gång men märkte att symetrin inte kunde bibehållas.
Två o två fick det bli ganska brant, sen tvinnades dessa i sintur två och två. väldigt thigt med lite looparea som sig bör. Ska lägga ut lite bilder sen.

Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2846 Posts

Posted - 2010/08/27 :  13:16:48  Show Profile Send sladdbarn a Private Message
Coolt, bilder är alltid bra

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2010/08/30 :  21:20:33  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Spännande! Jag blev intresserad efter att ha läst om dina erfarenheter med EKK.

Nu hade jag ingen EKK men däremot en EKLK 4*1,5mm². Provar den just nu och jag gillar vad jag hör. Däremot skall jag låte den sitta ett tag, för att sedan gå tillbaka till Tara Labs Prism Omni III eller Svalander's fyrfläta på FK 1,5mm²

Nån annan som har erfarenhet av EKLK som högtalarkabel? Nyttjat skärmen då?

MVH /Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2010/08/31 :  08:26:06  Show Profile Send Adagio a Private Message
en ond förkylning har hindrat mig från vidare kritiskt lyssnande, men nu börjar det lätta, kan berätta vidare ur ett historiskt perspektiv i alla fall.

Jag bestälde alltså den dyrare Furutech FS-alpha, redan nästa dag satt den inkoppladd hemma, en rätt fet, piffig lila kabel.
En ledararea på 2x3.05mm2 bestående av teflonkärna med sex buntar med 20x018mm PCOCC koppar, lindade runt kärnan. Varje ledare har isolering av bestrålat PE-skum(ska vara nästan som luft men exponerar inte kopparen för oxidering). En mantel av tjock åldersbeständig, mjuk o smidig PVC.

Ljudet nu då?!?!

Fantastiskt, luftighet(inte som NO Frey), massor av detaljer, små sköna nyanser, ett härligt mellanregister som vare sig var varmt eller kallt. Jag skulle bara lyssna lite snabbt eftersom jag skulle gå upp 04:30 nästa morgon, jag blev sittande till halv två.
Nattlyssning är dock lite förädiskt, man kan inte spela så högt som man gör i normalfall. Efter jobbet nästa dag var det dags för lite mer normal lyssning, förväntningarna var skyhöga.
Jag spelade några låtar allt fanns kvar från igår, allt utom.....
basen, var var den?
Jo den fanns där, men den var sjukt tight och kontrollerad. Frustration, allt lät såå braa men det saknades något. Lite inspelning kanske.
Kabeln fick sitta ca en vecka och det blev bättre men när EKKn kopplades in föll atacken i basområdet in och det blev mycket roligare, men gud vad man saknade detaljerna och nyanserna, särskilt när jag spelade musik med blåsinstrument, vidare kändes bakgrunden mer "störig" odefinerad som brus.
I med FS-A igen och alla underbara saker kom tillbaka men mafffigheten och basen tappas.

NU MÅSTE ALLA LÄSA FÖLJANDE: Att jag upplever basen som för kontrollerad, har nog mycket med högtalarkonstruktionen att göra, för med en stor golvare skulle denna kabel skapa magi eller min SF Guarneri memento också för den delen. En klassiskt dynamisk lådhögtalare behöver kontroll i basen i ett normalt rum. För kabeln presterar en ren djup, bråddjup definerad bas men med mina paneler går det snett.

Hoppet står nu till ursprungsplanen FS-15s, ca hälften så dyr, hälften så tjock, inte lika fräck färg, bådar inte gått.
Kan den möjligtvis ge i närheten så mycket som FS-A. Den har bara halva ledararean mot mina tvinnade dubbelEKK, kan bli tufft.
Fortsättning följer........

Edited by - Adagio on 2010/08/31 08:26:52
Go to Top of Page

Leif B
Member

1496 Posts

Posted - 2010/08/31 :  09:46:37  Show Profile Send Leif B a Private Message
Bra skrivit !!
Du skulle platsa i vilken hifiblaska som helst.

Är rädd att dina farhågor kan bli besannade till nästa kabeltest.
Men man ska väl inte vara alltför säker...

Detaljeringsgraden borde bli lägre än den dyrare.
Lycka till.

Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2010/08/31 :  10:56:43  Show Profile Send Adagio a Private Message
Tack, glada tillrop är alltid välkommet.
Eftersom jag haft FS-15s en vecka kan jag smygstarta historian igen, ska dock försöka få en ordentlig öronlocksfri lyssning innan jag avslutar hela cablequesten.

Kan skriva en liten sidopassus under tiden.

Jag fick ett erbjudande på mina Frey xxxx pengar+ Audioquest Kilimanjaro. Varför inte prova?

Snabb affär i hällregn, tillbaka hem. Spännande DBS-teknik, högrena solida silverledare, dom räckte precis i längd.
Första tonerna klingar ut i vardagsrummet, bedårande vackert, inga vassa tendenser men väldigt klart. Och tyvärr i mitt system dynamiskt stendött, kontrasten mot Nordost Frey var för stor för att kunna leva med. Kul erfarenhet dock, säkert en kanonkabel i ett lite vasst, busigt, stort system.
Kan nämna att Kilimanjaro kostade ca 37-40.000kr

Go to Top of Page

Leif B
Member

1496 Posts

Posted - 2010/08/31 :  12:36:17  Show Profile Send Leif B a Private Message
Måste vara trevligt att få prova så fina kablar.
Silver... hmm. Jo trevlig upplösning.
Men som du nämde dynamiken saknades.
Är inte grovleken tillräcklig?

Intressant... tillbaks till koppartråd då kanske ??!
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2010/08/31 :  13:19:51  Show Profile Send Adagio a Private Message
Vet inte vad det var, dom presenterade ett mycket vackert ljud men jag tappade liksom intresset för musiken, ljudet engagerade inget.
Den tidigare ägaren, som köpte Frey sa att med "-Kilimanjaro slappnar man av medans man med Frey piggnar till" och "-Oj fey var det fart på!"

Furutecharna till rätt högtalare är en mycket god kabel, det är jag övertygad om. Både Andreas och framför allt Josef på Svalander har varit mycket hjälpsamma och erbjudit fin service, men se till att få låna demoexen om du är osäker på om du ska köpa lösmeter, för det är inte säkert att kabeln passar perfekt till just dina högtalare.

Go to Top of Page

Jonne
Member

1102 Posts

Posted - 2010/08/31 :  13:54:44  Show Profile Send Jonne a Private Message
Cardas och Magnepan 1.6 har jag kört, funkade mkt bra.
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2010/08/31 :  14:47:40  Show Profile Send Adagio a Private Message
Jag är sugen på att prova Cardas signalkabel.

Go to Top of Page

Leif B
Member

1496 Posts

Posted - 2010/09/01 :  12:41:40  Show Profile Send Leif B a Private Message
Nä nu får du berätta hur de gick med de billigare kablarna...

Cardas har jag aldrig provat, hur är dem uppbyggda?
Go to Top of Page

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2010/09/01 :  21:59:08  Show Profile Send Sceptic a Private Message
quote:
Att jag upplever basen som för kontrollerad, har nog mycket med högtalarkonstruktionen att göra, för med en stor golvare skulle denna kabel skapa magi eller min SF Guarneri memento också för den delen. En klassiskt dynamisk lådhögtalare behöver kontroll i basen i ett normalt rum. För kabeln presterar en ren djup, bråddjup definerad bas men med mina paneler går det snett.

quote:
Jag är sugen på att prova Cardas signalkabel.

Om du vill ha mindre kontrollerad bas är nog Cardas ett bra val. Speciellt Golden Cross brukar beskrivas som mjuk, avrullad och rund i ljudet och passar nog bra i vissa system. Inte de mest neutrala kablarna kanske.
Go to Top of Page

Eriken
Member

56 Posts

Posted - 2010/09/01 :  22:04:11  Show Profile Send Eriken a Private Message
Jag har ägt billigare cardas kablar som var avrullade i diskanten med ett lite mörkt ljud och rund bas. Jag vet andra som beskriver just cardas på det här viset. Vad gör han i sin kabelkonstruktion för att få fram detta "sound"?

Såvitt jag vet så är de ordentligt skärmade och med koppar som ledare så jag kan inte riktigt begripa varför de låter som de gör.
Go to Top of Page

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2010/09/04 :  10:01:22  Show Profile Send bibi50 a Private Message
Nu har jag fått mina Purist Musaeus kablar och kan bara säga att jag har aldrig hört min musik så avslappnat och musikaliskt. Man lyssnar och lyssnar utan att märka att tiden går. Fattar inte att någon kan påstå att alla kablar låter likadant när jag med nedsatt hörsel kan höra skillnaden. En sak är säker mina AP Tempo 6 har aldrig låtit så fantastiskt bra. Tror nu att jag äntligen blivit imun mot uppgraderingsviruset. Härlig känsla !
Jo, kabeln påminner väldigt mycket om en EKK kabel inlindat i en blöja.... jävligt styvt och svår att koppla till apparaterna men när de äntligen är inkopplade då .....

Edited by - bibi50 on 2010/09/04 10:11:12
Go to Top of Page

Bunkert
Member

769 Posts

Posted - 2010/09/06 :  09:35:37  Show Profile  Visit Bunkert's Homepage Send Bunkert a Private Message
Adagio,

Fint skrivet!

Jag ska resa utomlands 13-20 sep. Då de där hemma inte är lika intresserade så kan jag koppla in något enklare här och låna ut mina SilSpeak Master Reference och även mina Silk Master Reference RCA till dig och du vill ha en riktigt fin konkurrent till de du provat innan. Skulle funka fint om du bor nära Sthlm.

De kablarna gör dagliga underverk här hemma med mina Magnepan 1.6
Go to Top of Page

Leif B
Member

1496 Posts

Posted - 2010/09/06 :  12:33:21  Show Profile Send Leif B a Private Message
Använder själv Silk rakt igenom och det känns väldigt bra.
Konstigt att en kabel kan vara så neutral och släppa fram alla
nyanser och detaljer i ljudet som dessa gör.
Musiken blir ju väldigt levande när man hör den som den ska vara.

Om du har chansen att låna så gör det...

Tror inte du ångrar dig.

Mvh Leif

Edited by - Leif B on 2010/09/06 12:34:37
Go to Top of Page

Wilderwein
Member

534 Posts

Posted - 2010/09/06 :  14:21:22  Show Profile Send Wilderwein a Private Message
Ångrar sig kanske är precis vad han gör om han lyssnar på Silk
Go to Top of Page

Leif B
Member

1496 Posts

Posted - 2010/09/06 :  14:43:47  Show Profile Send Leif B a Private Message
Ja han provar nog inte fler kablar efteråt...

Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2010/09/07 :  07:04:53  Show Profile Send Adagio a Private Message
Det är möjligt
Är nu tillbaka efter en rätt tuff arbetsvecka med i snitt 4,5 timmars övertid varje dag, det verkar inte bli någon förändring heller. Tänker vägra, det får bli beodrad övertid i forts.
Ja jag köpte ju den billigare FS-15s som jag kör tillsvidare, det hela började ju som bekant med att jag lyssnade på transparent och det är ett par sådana XLR det får bli sen. Högtalarkablar gör iofs rejäla skilnader men jag vill ha en så ofärgad högtalarkabel som möjligt och jag tror att jag hittat just det.

Hur ska man beskriva frånvaraon av egetljud? Rent som en fjällbäck, ja tex. Ska vara ledig några dagar då jag ska byta till referenserna och kolla, ska man vara helt säker ska man ju inte veta vad man kopplar in/ut men jag får ta risken att vara medveten om vilken kabel som sitter i.

FS-15s: Väldigt ärligt ljud, klart, självklart, bra bas, tyst bakgrund... en kabel som varken maskerar, lägger till eller drar ifrån. Till en början verkar det finnas en touch av syntetisk ljud, den aderar en artificiell känsla på framför allt pianon som låter som elektroniska dito. Likaså käns det som den begränsar dynamiskt vid tex häftiga cymbalslag. Dessa olater försvinner dock efter en viss tids tillspelning, det finns inga begränsningar dynamiskt vare sig i makro eller mikrodynamiken. All syntet-klang är borta och kvar finns bara en helt ofärgad (enl mina erfarenheter), klar signal/strömförmedling.
Jag kan inte säga att kabeln är vare sig kall eller varm, snarare ärlig som jag skrev tidigare. Det finns anlägningar som inte skulle må så bra av denna kabel tror jag, den aslöjar vad som händer tidigare i kedjan på ett obenhörligt sätt, som en japansk skarprättare, den gör sitt jobb i teknisk perfektion utan känslor eller värderingar.
Jag måste dock rekomendera skarprättaren till alla som törs, utdelningen ligger i att man verkligen får/kan höra sin anlägning utan smink. Har man grejjer som tål det är det en väldigt fräch känsla. Den här kabeln inbjuder till expriment och tweaks tidigare i kedjan eftersom den avslöjar allt utan att vara hård eller kall, den bara inte är.

Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2010/09/07 :  07:14:36  Show Profile Send Adagio a Private Message
Tack för erbjudandet Bunkert, bor ju inte så långt från stockholm (ca 16 mil) men skulle som sagt behöva XLR.
Sen lockas jag lite av det relativt låga priset hos furutechen som för övrigt är utrustad med Furutechs skruvbananer och Fs. gafflar i förstärkaränden. Just mina är bygda o färdigterminerade på fabriken i Japan. Det är sympatiskt att en sladd som låter så bra inte kostar 10-tusentals kronor.

Edited by - Adagio on 2010/09/07 07:17:45
Go to Top of Page

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2010/09/07 :  18:26:45  Show Profile Send Sceptic a Private Message
quote:
Högtalarkablar gör iofs rejäla skilnader men jag vill ha en så ofärgad högtalarkabel som möjligt och jag tror att jag hittat just det.

Tror det bästa är att alltid välja så neutrala kablar som möligt.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000