Author |
Topic |
Imperial
Medlem i AÖ
2687 Posts |
Posted - 2010/08/19 : 23:47:00
|
Tjenare!
Jag har en fråga till er alla ang dåliga inspelningar!
Hur skall man göra om man har en dålig inspelning med nån artist som man tycker är bra.
En "bra" anläggning tar ofta fram dom dåliga sidorna så att man inte har lust att lyssna mer.
Ska man då rippa via nåt program som föskönar en redan dålig inspelning så att den blir uthädlig Eller finns det några andra knep
Hur många gånger skall man behöva höra att folk lyssnar på en allt mindre del av sin musiksamling i takt med uppgraderingar av sin anläggning.
/ |
Rör å tillbehör när jag är med i matchen. jbl2480@hotmail.com Deltidare på Hifikit |
|
bearwik
200.000-klubben
4289 Posts |
|
Erik Andersson
Member
1950 Posts |
Posted - 2010/08/20 : 07:34:00
|
En ide´kanske skulle vara att klaga direkt till skivbolagen. Finns det någon som gör det? |
Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet erikasson@telia.com
|
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7711 Posts |
Posted - 2010/08/20 : 08:22:48
|
Jag har gjort det flera gånger men de slår bara ifrån sig att så ska det låta enligt dagens mode
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
garmen
Member
757 Posts |
Posted - 2010/08/20 : 10:03:42
|
man blir verkligen mörkrädd ibland när man hör hur vissa skivor låter. borde inte det ligga i artistens intresse att hans/hennes verk skall låta bra ? eller gäller det bara att trycka ut så mycket skit som möjligt ? |
"Var därför noga med hur ni lyssnar, ty den som har, han skall få, men den som inte har, från honom ska tas också det han tror han har" Lukas 8:18
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35882 skivsamlingen uppdateras fortlöpande -> http://www.discogs.com/collection?user=garmen
|
|
|
poppen
Member
1570 Posts |
Posted - 2010/08/20 : 10:34:54
|
Artisten var så flummig så de hörde inte att det lät apa eller är det det man vill uppnå. Komprimerad musik som hörs genom radioetern !
Det är det som kallas äkta bland musityckarprofesorerna..
|
|
|
opethic
Member
2890 Posts |
Posted - 2010/08/20 : 10:43:26
|
Återigen - Dagens musik är oftast producerad och mastrad för att låta "bra" på radio och i musikmobiler, inte för oss som försöker njuta av musik hemma i soffan med våra (jämförelsevis) dyra stereoprylar...
Men man kanske kan tänka sig att ha två uppsättningar högtalare - ett par med "superljud" och ett par "förlåtande"...? |
Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/ www.facebook.com/BurningSkullRec |
|
|
Erik Andersson
Member
1950 Posts |
Posted - 2010/08/20 : 11:01:11
|
Det finns en smartare lösning: En omkopplare på förstärkaren! |
|
|
|
poppen
Member
1570 Posts |
Posted - 2010/08/20 : 11:19:57
|
Lyssna på musiken i en skitanläggning ! Bolaget struntar i vad vi nördar tycker ! |
|
|
Erik Andersson
Member
1950 Posts |
Posted - 2010/08/20 : 11:20:32
|
De flesta förstärkare är försedda med en tape out och tape in. Där skulle man kunna koppla in en "försämringskrets" som dels bandbreddsbegränsade och klippte dynamik (komprimerade). Då blir det bara att sätta förstärkaren i tapeläge för återgivning av en ruskig inspelnig. Jag hoppas alla förstår att jag bara leker med tanken |
|
Edited by - Erik Andersson on 2010/08/20 11:22:15 |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
Erik Andersson
Member
1950 Posts |
Posted - 2010/08/20 : 12:01:17
|
Mja, klippa dynamik går enkelt med två dioder vända åt varsitt håll förkopplade med ett tröskelmotstånd eller en pott. Bandbreddsbegänsa går lätt att göra med kondenstorer, det går oxå att göra "dynamikklippningen" frekvensberoende med kondensatorer om så önskas. He,He. |
|
|
|
Erik Andersson
Member
1950 Posts |
Posted - 2010/08/20 : 12:06:35
|
Jo en sak till: Det skall naturligtvis vara rördioder! EAA 91 Nä nu slutar jag innan Imperial skrattar på sig. |
|
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
Goldfinger
Member
1797 Posts |
Posted - 2010/08/20 : 14:22:57
|
quote: Hur många gånger skall man behöva höra att folk lyssnar på en allt mindre del av sin musiksamling i takt med uppgraderingar av sin anläggning.
Frågan är hur många av de systemen som verkligen är uppgraderade? En sann uppgradering där man tex får ner nivån på olika former av dist från både förstärkeri och högtalare brukar snarare gynna alla typer av inspelningar, iaf generellt, det är sällan någonting blir bättre av ett system som är återgivningsmässigt sämre, totalt sett alltså, ett system som är medvetet tweakat för att förvränga, kommer ju att göra detta på ALLA fonogram, det blir alltså ALDRIG rätt då (ur återgivningssynpunkt). |
Mäter det bra så är det iaf inte dåligt.. |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2010/08/20 : 16:04:18
|
Jag brukar ibland roa mig med att renovera taskiga inspelningar med hjälp av olika typer av studioprylar som jag samlat på mig. Det är ju klart att riktigt dåliga inspelningar(dåligt mixade)går inte att rädda. Om jag bara vill lyssna en gång, gör jag det "on flying". Vill jag lyssna många gånger då lägger jag ner lite mer jobb som jag sedan bränner ner på CDR. |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2010/08/20 : 18:28:04
|
quote: Jo en sak till: Det skall naturligtvis vara rördioder! EAA 91 Nä nu slutar jag innan Imperial skrattar på sig.
Jag såg en kul tråd på DIY-tube där någon undrade om det fanns oanvändbara rör och jag vill minnas att någon tyckte att typ, detektordioder var fullständigt obrukbara men ....
jag såg en annan kul sak i Radio Electronics från 70-talet; en expanderkrets, alltså en krets som höjde nivån på starka ljudpartier och sänkte vid låga. Skulle en sådan kunna, till viss del, återställa det dagens mastringsfascister åsamkar oss musikälskare? |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2010/08/20 : 18:50:21
|
Jag vet ju i alla fall en sak att med en TC trebandskompressor plus en lämplig parametrisk eq inställning så kan man få till ett kanon bra ljud på gamla vinyler. |
|
|
Imperial
Medlem i AÖ
2687 Posts |
Posted - 2010/08/20 : 19:15:25
|
Tjenare!
gcs:Det där låter intressant. Har du nån länk? Eller, jag får nog komma över får du visa lite.
Hejja Perka! Ännu ett andvändnings område för EAA91. EAA91 steg just ivärdeså nu är dom något mer värda än kartongerna dom ligger i
Själv har jag haft flera anläggningar å det blir väldigt ofta att jag väljer bort vissa låtar i resp anläggning |
Rör å tillbehör när jag är med i matchen. jbl2480@hotmail.com Deltidare på Hifikit |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2010/08/20 : 19:25:27
|
Visst du kan komma över när det passar så ska jag visa lite. |
|
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben
10180 Posts |
Posted - 2010/08/21 : 13:42:18
|
Vänta nu, ett forum om hög trohet som diskuterar hur man inte bör skaffa en för bra anläggning till den dåliga musiken? Eller hur man påverkar musiken när anläggningen blivit för bra?
Tragiskt att skivbolagen inte fattar. |
Edited by - huzze on 2010/08/21 18:02:05 |
|
|
Adagio
Harry-vinnare 2004
2757 Posts |
Posted - 2010/08/22 : 07:08:10
|
Stopp o belägg!!! En bra anlägning ska återge allt lika musikaliskt. Det är lätt hänt att man på vägen till hifinirvana, som flera varit inne på, har anlägningar som är fantastiska på detaljer med tekniskt bra skivor men som lyfter fram felen på samma sätt och som liksom inte kan mörmedla själva musiken. Detaljer, dynamik, fel, mm ska man höra men inte till priset av musikaliteten. |
Driver http://www.sonusconcordia.se/ "by human hands for human ears" |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2010/08/22 : 09:49:11
|
Jag frågar mig igen vad som menas med en anläggnings musikalitet. Musikalitet kan bara en musiker eller framförare ha. Om man sitter och vickar med foten kan det möjligen bero på musikalitet. Men jag har aldrig vickat med foten när jag lyssnat på t.ex Gabriel Fauré:s Pavane trots att jag tycker att den är smärtsamt bra eller vacker. |
|
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben
10180 Posts |
Posted - 2010/08/22 : 10:32:31
|
Musikalitet är den omätbara variabeln då musiken berör lyssnaren. |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2010/08/22 : 11:17:50
|
Det handlar väl i första hand om musiken uppfattas som bra. Rytmen kan också hjälpa till att göra musiken bra. Har man sedan högtalare som klarar att reproducera den låga basen blir det ännu bättre. Men som sagt så finns det även musik som saknar rytmen men är ändå musikalisk och kan beröra lyssnaren. |
|
|
Topic |
|