Author |
Topic |
Leif B
Member
1496 Posts |
Posted - 2010/08/18 : 12:49:22
|
Vad är bra ljud för just dig?
Tror att vi är så olika i vår uppfattning om vad som är viktigt.
För min del tycker jag om när ljudet liksom bara svävar omkring i rummet helt fritt från högtalarna.
Har ni upplevt den känslan någon gång?
mvh |
|
bearwik
200.000-klubben
4289 Posts |
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben
10180 Posts |
Posted - 2010/08/18 : 13:02:16
|
Jag föredrar att jag kan höra alla instrument, melodier osv framför ta-på-känsla, bredd, djup, höjd. Inte analytiskt, men tydligt och behagligt. Instrument som drunknar i helheten går bort. Så även oartikulerad bas, ju lättare det går att separera t ex bastrumman från basisten, desto bättre. Hellre mindre bas än dålig bas.
Sitter sällan i sweet-spot, då jag inte har de kraven. |
Huzzes musikanläggningar
Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept |
Edited by - huzze on 2010/08/18 13:03:10 |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
Stefaeri2001
Member
563 Posts |
Posted - 2010/08/18 : 20:36:48
|
Hej Leif, jag är med dig, ljudet skall vara frisläppt, öppet...det värsta jag vet är när man hör att högtalare liksom inte släpper iväg musiken utan distribuerar den i doser...då faller all realism-känsla för mig...
Sedan är jag upptagen av precis det huzze inte tycker viktigast, en djup, bred och hög ljudbild med hög detaljupplösning... :-)
Men visst, jag njuter hejdlöst av bilstereon och transistorradion i köket också, musiken är viktigast oberoende av hur den presenteras...
mvh
S |
|
|
alpinist
RödaTråden-vinnare
963 Posts |
Posted - 2010/08/18 : 20:43:32
|
Har en bra definition på bra ljud som jag nämnt i en annan tråd: det är när axlarna sjunker ner i bottenläge, halsen blir liksom längre... Ett tydligt tecken på att kroppen slappnar av och harmoni infunnit sig. Hade den upplevelsen för ett par år sen när jag bytte en komponent i min anläggning. Jag fick också känslan av att vilja gå bort till soffan och somna till musiken.
Hörbart blev det förvisso en skillnad, men tydligast uppfattade tydligen kroppen skillnaden |
Tremolo junkie! |
|
|
Eriken
Member
56 Posts |
Posted - 2010/08/18 : 21:02:15
|
Bra ljud är för mig är såhär: Jag slänger på en skiva för att lyssna på något specifikt i återgivningen och lyssna kritiskt men tappar fokus totalt och glömmer av mig direkt och fastnar helt i musiken och kommer ihåg först efter 3-4 låtar att jag skulle ju lyssna på ljudet!..
Anläggningen ska med andra ord alltså inte lägga sig i musiken och få mig att lyssna på någon speciell egenskap som är sådär exeptionellt bra. När allt detta försvinner och musiken är i fokus samtidigt som stampataktenfoten går varm, då är det bra på riktigt!
|
|
|
guy gadbois
Member
2415 Posts |
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2010/08/19 : 10:10:23
|
När grannarna kommer och klagar. |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
opethic
Member
2890 Posts |
Posted - 2010/08/19 : 10:24:13
|
Vad är bra ljud? Hur ska en bra anläggning låta? osv...
Jag har länge trott att bra ljud = dyra grejor och spikrak frekvenskurva, idealet var att ljudet som kom ur högtalarna var exakt det som fanns på skivan - varken mer eller mindre!
Efter många års provlyssnande i butiker och hos bekanta så kom jag fram till att jag inte alls gillade det "korrekta HIFI-ljudet", det lät stelt, skrikigt och allmänt trist. Min nya uppfattning om bra ljud är: Musiken ska svänga! Anläggningen ska inte stjäla fokus från musiken. Dynamiken ska helst kännas som en fysisk upplevelse även vid låga nivåer, samtidigt som alla instrument och alla register ska presenteras rent och klart! Kraft med finess är helt enkelt min definition av bra ljud! |
Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/ www.facebook.com/BurningSkullRec |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2010/08/19 : 11:41:50
|
Bra ljud är det som jag nu har utan att ha behövt kränga ut och in på sparkontot. Ljudet känns varmt och gott med en tordönsbas som bokstavligen får byxbenen att fladdra, och ett mellanregister med diskant som släpper loss att höra näshåren. |
|
|
markusA
Member
578 Posts |
Posted - 2010/08/19 : 15:12:22
|
För mig är luftgitarrvärdet väldigt viktigt. Om jag sitter och lever mig in i musiken så foten börjar gå utan att jag märker det, då kan jag vara mer förlåtande på andra punkter. Jag gillar ett lite mjukare och mer avslappnat ljud men samtidigt får det inte finnas en slöja över ljudet. Helst vill jag ha mycket bas så det fladdrar om byxbenen men inte bumligt och resonant,det ska vara tight och distinct bas. Visst är det härligt när högtalarna försvinner och man är mitt i det musikaliska skeendet. |
|
|
läktarörnen
Semesterfirare
480 Posts |
Posted - 2010/08/19 : 20:33:10
|
Bra ljud för mig är när man inte tänker på ljudet utan bara njuter av musiken.
Mvh Läktarörnen |
|
|
Erik Andersson
Member
1950 Posts |
Posted - 2010/08/20 : 12:58:13
|
Bra ljud för mig är när min fru INTE frågar om jag skall följa henne till H&m! |
Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet erikasson@telia.com
|
Edited by - Erik Andersson on 2010/08/20 12:58:43 |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
Leif B
Member
1496 Posts |
Posted - 2010/08/21 : 20:08:05
|
Inga fler som vill bidra med vad bra ljud är?
Klart musiken är viktigast... det går alltid först. Känslan att stampa takten och leva sig in i musiken är riktigt trevligt.
Man undrar lite varför de flesta recensionerna bygger på en mer analytisk insikt?!!
Erik :
Inte många som gillar att gå på H&M av det manliga könet. Du är säkert inte ensam... |
|
|
huzze
10180 Posts |
Posted - 2010/08/21 : 21:36:55
|
H&M? Hifi&Musik? |
|
|
Dennis
Member
151 Posts |
Posted - 2010/08/23 : 19:20:22
|
Hmm Bra ljud. Självklart när jag kan glömma allt njuta av musiken kunna urskilja var instrumenten står men samtidigt kunna känan den fria känslan i en härlig trance låt. Själv lyssnar jag till 85% på trance så att få musiken att flöda fritt är EXTREMT viktigt för mig men samtidigt är trance en musik inspelad med mycket instrument och jag lyssnar på jazz,klassik musik och liknande trots min ringa ålder på 20 år.
Visst analytisk kan man va och erkänna min egna stereo saknar väldigt mycket men har ändå början till de fria och vet vad jag siktar efter |
/ Dennis ________________________ DIY måste vara en del av paradiset. Varför gav Gud oss annars MDF & lödkolven?
|
|
|
rolandm
Member
483 Posts |
Posted - 2010/08/24 : 11:15:44
|
Bra ljud är för mig ett musikaliskt och involverande ljud som fyller rummet och med hög upplösning som gör det enkelt att separera de enskilda delarna i mixen från varandra samtidigt som det inte får gå ut över helhetsupplevelsen. Det ska vara roligt att lyssna på länge utan att man blir lyssningstrött.
|
Be the change you want to see in the world ~ Nelson Mandela (m fl) |
|
|
kimson
Member
50 Posts |
Posted - 2010/08/24 : 12:23:24
|
Barn på besök hos oss som inte är vana vid lite mer sofistikerad hifi brukar förvånat ställa sig och titta på/in i högtalarna för att se var gubben/gumman gömmer sig, det tycker jag är lite roligt.
Jag har lyckats få till det väldigt bra, man får med en bra inspelning verkligen känslan av att ha musikerna i rummet, det enda som står i vägen är själva anläggningen. Den är mycket estetiskt tilltalande för mig, men jag skulle ibland vilja att den försvann från blickfånget. |
Min anläggning: Dali Epicon 6 - MBL C51 - Chord 2qute - Bluesound node 2i - div kablar |
|
|
Leif B
Member
1496 Posts |
Posted - 2010/08/24 : 12:28:23
|
Kul det du skriver där med barnen. Har själv en tax som brukar ligga under bordet när jag spelar. Han spetsar öronen när jag lyssnar på en låt där en hund skäller. Ni kanske kan gissa vilken skiva det är.
|
Edited by - Leif B on 2010/08/24 12:30:57 |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2010/08/24 : 13:36:54
|
Det måste vara The whistler and his dog skriven av en som hette Arthur Pryor.....Jaså inte det, vem är det då? |
|
|
huzze
10180 Posts |
Posted - 2010/08/24 : 14:12:18
|
quote: det enda som står i vägen är själva anläggningen. Den är mycket estetiskt tilltalande för mig, men jag skulle ibland vilja att den försvann från blickfånget.
Ställ anläggningen vid sidan om ljudbilden. Det ska även ge en förbättring av ljudet, men det blir ju så knöligt med kablar. Nej vi SKA ha ett teknikaltare! |
|
|
Leif B
Member
1496 Posts |
Posted - 2010/08/24 : 17:54:50
|
Roger Waters, klingar det något? |
|
|
Zombie
Member
2502 Posts |
Posted - 2010/08/24 : 18:40:20
|
Quad |
Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket |
|
|
räven
Member
3653 Posts |
Posted - 2010/08/24 : 18:43:44
|
Quad what? |
ombud för Intelligent Sound |
|
|
Topic |