HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vikten av en förstärkare (kan vara lite off topic)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

keso77
Member

220 Posts

Posted - 2010/08/16 :  13:56:34  Show Profile Send keso77 a Private Message
Hej!

Tänkte bara dela med mig av en kul grej. Detta skulle väl egentligen kunna vara off topic men twisten har i alla fall med hifi att göra.

Förra veckan under en fikapaus på en promenad med sambon kom vi in på ämnet vikt. Jag tycker om öl, mat och annat sådant som har en tendens att sätta sig som en badring runt midjan. Brukar hävda att jag istället för tvättbräda satsat på tvättsäck .
Då jag hasplade ur mig att det ändå var rätt svårt att motivera sig att leva sundare även om jag självklart skulle kunna tänka mig de hälsoeffekter det har så sade min sambo att det bara handlade om motivation och belöningar.
Lite på skämt så drog jag till med att om det fanns en Audio research-förstärkare som väntade vid vikt X så skulle det ju definitivt vara en morot som hette duga.

Varför jag drog till med Audio Research vet jag inte, det var det första dyra jag kom att tänka på.

Då hände det. Min underbara sambo sade att hon skulle tycka att det var helt ok för mig att införskaffa en sådan om jag nådde fram till en i förhand bestämd vikt. Hon skulle till och med betala halva.

Jag satt och gapade och insåg att kvinnan faktiskt älskar mig på riktigt. Inte för att jag tvivlade tidigare men det var en finfin påminnelse på det. Till saken hör att hon är kroniskt ointresserad av hifi. "En klockradio spelar ju också musik"- stuket. En bidragande orsak kan vara att hon inte hör på ena örat.

Efter en stunds diskuterade så enades vi om målvikten 90kg. Det är ungefär 40kg bort och att hon skulle betala halva, upp till 40,000kr.

Jag är motiverad!

Sen om det blir audio research eller något annat och om det är integrerat eller försteg som gäller funderar jag fortfarande på men det lutar åt rörförsteg med eller utan slutsteg just nu.

Förslag mottages tacksamt - att ha något att fundera på motiverar ännu mera. Speciellt när man är sugen på lite afterworköl eller en påse chips.


Lyssningsrum: Nottingham Interspace / Space tonarm (Ortofon Rondo Bronze) - PS Audio GCPH - Squeezebox Touch - Primare A.30.1 - Dynaudio A52SE / 2 x Velodyne SPL-800i

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/08/16 :  14:09:42  Show Profile Send huzze a Private Message
Dags för keso eller?
Go to Top of Page

Kilgore
Member

1579 Posts

Posted - 2010/08/16 :  14:14:10  Show Profile Send Kilgore a Private Message
Låter som en riktigt bra motivator, 1000kr per kg är ju inte helt fel.
Är det slutsteg upp till 40k eller upp till 80k du vill ha tips på?

"I love the smell of fresh napalm in the morning"
/Lieutenant Colonel Bill Kilgore
Go to Top of Page

keso77
Member

220 Posts

Posted - 2010/08/16 :  14:45:25  Show Profile Send keso77 a Private Message
Totalsumman är alltså 40tkr.

Jag svänger fram och tillbaka mellan att köpa ett försteg eller en integrerad, förmodligen begagnat. Skulle det, om(när!) jag väl når målet, dyka upp en förstegs-slutstegskombination som är inom räckhåll pengarmässigt så är jag helt klart inte främmande för det heller.

- Försteg ~40tkr - får köpa slutsteg senare, har nog något som kan tjänstegöra så länge.
- Integrerad förstärkare ~40tkr - slipper bekymra sig om slutsteg.

Vad hade ni siktat på? Motivera gärna.


Lyssningsrum: Nottingham Interspace / Space tonarm (Ortofon Rondo Bronze) - PS Audio GCPH - Squeezebox Touch - Primare A.30.1 - Dynaudio A52SE / 2 x Velodyne SPL-800i

Edited by - keso77 on 2010/08/16 14:46:17
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2010/08/16 :  15:09:32  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Grattis , henne måste du vara rädd om. Planera din arbete att gå ner i vikt är mitt råd, motionera vill man inte om det regnar eller man är trött efter jobbet och då måste planer och scheman hjälpa en att komma ut.

Jag har för mig att Elac är väldigt jobbiga att driva (fasvinklar), stämmer det? Då går rörsteg bort om man vill vara säker på slutresultatet. Det kan gå bra men det är svårt att veta i förväg.

Personligen hade jag valt ett rörförsteg som varit betydligt billigare än Audio Research. Det finns massor att välja på.
Sedan skulle jag funderat om det verkligen är på ett ställe alla pengarna skall läggas eller om jag skulle sprida ut dom lite.

Du har säkert en stund att fundera ut något bra.


Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2010/08/16 :  15:10:46  Show Profile Send Vox a Private Message
Hur ser ert "avtal" ut? Räcker det att du går ner temporärt till 90 kg för att därefter få öka igen, eller måste du hålla vikten en viss tid?

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

widescreen4
Member

264 Posts

Posted - 2010/08/16 :  17:55:47  Show Profile  Visit widescreen4's Homepage Send widescreen4 a Private Message
Har en vän som hade ungefär samma vikt som du innan. Han och hans fru började med morgonpromenader och går idag minst en mil var dag.
Hans morot va förvisso att fortsätta leva .

Kände knappt igen honom när jag träffade honom sist och skulle tippa på att han väger runt 85kg.
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2010/08/16 :  18:33:20  Show Profile Send bearwik a Private Message
Min bror gick 36 kg, det tog ungefär två år, han styrketränade och kondtionstränade. Han åt sig mätt på mager och sockerfri mat, sedan unnade han sig en ätardag i veckan då han åt vad han ville, detta med en ätardag hjälpte till att hålla motivationen uppe. Lycka till.

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066


Go to Top of Page

Thzar
200.000-klubben

816 Posts

Posted - 2010/08/16 :  18:49:00  Show Profile Send Thzar a Private Message
Gå ner dina kilo och köp en stärkare för två papp resterande 38 pappsen lägger ni (hon) på en gemensam äventyrsresa.
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/08/16 :  19:33:45  Show Profile Send huzze a Private Message
En "ätardag" i veckan har bevisad effekt. Det ökar ämnesomsättningen några snäpp och det tar några dagar innan den sjunkit tillbaka till normal nivå. Summan blir alltså en högre total förbränning och en stabil viktnedgång.
Go to Top of Page

keso77
Member

220 Posts

Posted - 2010/08/16 :  20:42:22  Show Profile Send keso77 a Private Message
Jag behöver bara ta mig ner till 90. Självklart ämnar jag stanna där och idag sade hon att om jag lyckas göra det ett år är det läge för ytterligare belöning. Vad kan man säga? Hon är duktigare på att motivera mig än vad jag själv är.
Vad gäller Elac så stannar de nog i vardagsrummet. Jag gillar mellanregistret i GS10'orna bättre och har ett litet lyssningsrum. Elac'arna blir lite väl Bastunga i det lilla rummet.


Lyssningsrum: Nottingham Interspace / Space tonarm (Ortofon Rondo Bronze) - PS Audio GCPH - Squeezebox Touch - Primare A.30.1 - Dynaudio A52SE / 2 x Velodyne SPL-800i
Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2010/08/16 :  20:45:18  Show Profile Send mangs a Private Message
Nettoeffekten är ändå negativ med ätardagar då du går ner mindre jämfört med om du kör minuskalorier varje dag.

Sedan att en ätardag då och då hjälper till att hålla motivationen uppe är en annan sak men nog kommer du gå ned i vikt låmngsammare med dessa.

Om jag skulle gå ned mycket i vikt skulle jag först sikta på att strypa alla kakor/godis/chips/efterrätter etc. Då försvinner sötsuget och för många personer väldigt många onödiga kcal och du kommer snabbt in på att äta riktig mat istället. Sedan när viktminskningen avtar kan du börja röra på dig mer och till sist när du stannar då med är det dags att börja äta nyttigare och mindre mat. Att börja med alla dessa saker samtidigt kan vara tufft och om du ändrar din livsstil i flera steg blir det oerhört mycket lättare att se vad som fungerar bra för dig och troligtvis lättare att behålla målvikten för det handlar mest om en livsstilförändring. Att gå ned 40kg kan alla göra bara man är motiverad men att sedan behålla vikten kräver att din dietmetod tilltalar dig så att du kan fortsätta leva efter den.

Lycka till!

Edited by - mangs on 2010/08/16 20:48:21
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2010/08/16 :  20:52:23  Show Profile Send bearwik a Private Message
Enligt träningstidningen Body så gör en ätardag att kroppen upprätthåller en genomsnittligt högre ämnesomsättning än om man bara äter lite och magert varje dag. Dessutom reagerar kroppen på en enbart mager diet med försvarsfunktioner mot svält. Om kroppen upplever att den svälter sänks ämnesomsättningen, något som kan bli bestående om man svälter sig länge. Detta brukar drabba de som bantar ofta, när de återgår till normalt ätande så skyddar sig kroppen mot nya svältperioder med att försöka lägga på sig mer fett.

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066


Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2010/08/16 :  21:00:37  Show Profile Send mangs a Private Message
Jag har själv gått på "myten" om ätardagar men det resulterade enbart i minskad viktminskning. Som du säger så höjs ämnesomsättningen totalt under perioden men då du under en dag trycker i dig rätt mycket extra kcal jämfört med vanligt kommer inte ämnesomsättningsökningen motsvara dessa kalorier.

Det snabbaste sättet att gå ned i vikt är att inte äta alls men då mår du ju inte speciellt bra. Det mest hälsosamma är att träna styrketräning och käka nyttig mat i den mängd att du ligger på ett någorlunda underskott i kcal. Desto fler extrakilon du har desto mer kcal kan du gå ned i början. Man brukar generellt rekommendera 500-kcal om dagen och då tappar du runt 0.5kg i veckan. I början kan man dock gå ned mer än så utan att det tär på en om man har en del fluff. Desto längre dieten går desto viktigare är det att du är försiktig med att inte gå ned för fort för att undvika för mycket muskelförlust.

Det viktigaste är behålla muskelmassan under en diet och det är där styrketräningen och en bra balanserat kost kommer in.

Edited by - mangs on 2010/08/16 21:02:52
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2010/08/16 :  21:34:07  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Lycka till med viktminskningen!

Jag hade helt klart tänkt "integrerad" av flera anledningar. Exempelsvis hade jag kunnat tänka mig leta upp en fin Mark Levinson 383:a. Det finns självklart säkert många för/slutstegs kombos som kan prestera ännu bättre, men det kostar kanske också mer och glöm inte att hela kedjan ska lira i samma division om du ska få ut allt. Du spar en interconnect och en nätis. Det blir enklare att placera och snyggare med mindre kabelhärva.
Jag är även förtjust i Lavardin IT, men det beror givetvis vilken last stärkaren ska driva. Vidare finns ju även integrerat på hög nivå som Accuphase, Macintosh etc. Personligen hade jag valt en 383:a eller en IT

Artphotography
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2010/08/17 :  08:52:10  Show Profile Send CC a Private Message
Ett begagnat slutsteg från Dynamic Precision skulle jag satt på listan. Viktklass motsvarande det du skall ta bort från dig själv och med driv & kontrollförmåga som en elitidrottare...

Även om försteg är bland det viktigaste i elektronikkedjan så måste högtalarna få sitt innan...

Och grattis till en så förstående hälft :-)

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2010/08/17 :  09:23:00  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Kul deal.

Men, vad händer om du går upp igen?

Måste stärkaren avyttras då?


/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

keso77
Member

220 Posts

Posted - 2010/08/17 :  09:40:54  Show Profile Send keso77 a Private Message
Hon är den belönande sorten, inte den straffande. Lyckas jag ser jag till att behålla det själv.

Dynamic precision låter intressant, det skall jag titta närmare på.

Tack för all uppmuntran, goda råd och förslag. Det uppskattas!


Lyssningsrum: Nottingham Interspace / Space tonarm (Ortofon Rondo Bronze) - PS Audio GCPH - Squeezebox Touch - Primare A.30.1 - Dynaudio A52SE / 2 x Velodyne SPL-800i

Edited by - keso77 on 2010/08/17 09:41:53
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2010/08/17 :  10:01:44  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Jag har gått ner 3 kg den senaste veckan så jag ska be min fru om en DAC Magic. ;)

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2010/08/17 :  10:47:40  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
Om man har svårt att motivera sig på grund att det går långsamt så kan man börja med pulver diet i 2-3v för se lite resultat på en gång. Sen kan man gå över till äta mer sunt och ta bort alla onödigheter (kakor, godis osv) och börja röra på sig.

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2010/08/17 :  10:53:27  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Enligt träningstidningen Body så gör en ätardag att kroppen upprätthåller en genomsnittligt högre ämnesomsättning än om man bara äter lite och magert varje dag.

Jo men de har ju även andra i tidningen som kallar ätardagar för ätstörningar så det gamla deviset att förbränna det man får in är ju kvar, dock så ökar man ju den möjligheten betydligt genom att öka muskelmassan.
Men då är det ju dock inte lika säkert att du når ditt mål eftersom muskler väger mer per enhet än fett.MvhKristofer

Edited by - whiskyman on 2010/08/17 15:14:27
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2010/08/17 :  12:21:16  Show Profile Send sladdbarn a Private Message
Vill bara flika in med min åsikt om ätardagar,
fördelen med ätardagar är att du kan belöna dig själv och hålla
dig motiverad. Den lilla skillnaden i ämnesomsättningen behöver du
inte bry dig om, den har väldigt liten betydelse.

Små portioner, med lite kolhydrater, lagom med fett och mycket protein.
Ät ganska ofta och motionera måttligt, finns ingen anledning att du
ska "träna ihjäl" dig. Du kan minska portionerna efterhand.
När jag dietade så åt jag en rejäl frukost på ätardagen samt åt mig
mätt på middagen samma dag. Läsk, kakor, godis och annan skit är
naturligtvis helt tabu. Under min diet gick jag ner 1kg/vecka och
mådde fin-fint, förutom att jag var hungrig i början.

Lycka till

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2010/08/17 :  17:06:29  Show Profile Send Bland a Private Message
Även jag vill flika in en åsikt! Min erfarenhet av att gå ner i vikt är att man inte går ner av att träna. Det är faktiskt tvärtom! När man tränar så blir man hungrig pga att man gör av med så mycket energi. Det bästa sättet att gå ner är att leva som man brukar men minska intaget av mat ( bort med godis odyl ) och en 45 min. promenad varje dag. Viktnedgången kan kännas lite seg men nedgången är stabil och du får behålla nedgången - en bekant till mig gick ner 40-50 kg på ett år! Ett tips låt din sambo väga dig då och då så att du märker att det går åt rätt håll!

Ätardagar har jag aldrig provat, men man kanske ska?
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2010/08/18 :  07:26:40  Show Profile Send sladdbarn a Private Message
quote:
Ätardagar har jag aldrig provat, men man kanske ska?


Ja, om du menar att du ska belöna dig med ett eller två goda och rejäla
mål mat i på samma dag, på lördagen kanske?

Nej, om du menar att du ska frossa i kakor, godis och läsk en hel dag.

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2010/08/18 :  11:15:30  Show Profile Send mangs a Private Message
Att låta sambon väga in en låter väldigt mycket blindtest som ju vi HIFI-folk är vana vid.

Man skall nog inte stirra sig alltför blind på vikten heller utan fokusera på förändringen av ens livsstil. precis som du säger så kommer motionen du utför höja din förbränning och hunger vilket gör att man lättare äter mer mat. Däremot leder inaktivitet i kombination med kaloriunderskott till muskelförtvning så att aktivera musklerna är viktigt. Det mest effektiva här är styrketräning. Sedan är ju inte kondition helt oviktigt för välmåendet heller så något löppass då och då skadar inte men jag är med dig på att om man börjar träna jättemycket så är risken ofta att man kompenserar detta genom att äta sig upp i vikt istället.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000