HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Quadfråga
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

roland58
Starting Member

12 Posts

Posted - 2003/01/20 :  17:57:16  Show Profile Send roland58 a Private Message
Det vore intressant att höra omdömen om Quad II40 monoblock. MVH

UmeåRoland

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2003/01/20 :  18:58:18  Show Profile Send n/a a Private Message
Har bara hört de nya, men jag minns lite dåligt... Hmm.. Alltså till ett par esl989 för du ett kanonfint ljud. Speciellt mellanregistret o diskanten. Basen, kan jag inte uttala mig om egentligen eftersom jag hört dem i ett 'kanske' för litet rum. Nu låter basen iofs fint, naturligt o så, men jag misstänker att många här vill ha det tajtare. Luftiga, detaljerade o fin ljudbild (se lagom ljudbild). Har du ESL skall du definitivt lyssna på dem. Om man jämför hela det nya Quad rör-setet med Quad 77-707 så är rören mycket spelgladare och inte lika mörka. Och pga den högre tomgångströmmen så släpper högtalarna tidigare med rören. Jag skriver väl ett par rader till senare, när jag funderat lite på hur det egentligen lät.. =) Men det är nog ett fint köp om man gillar rör iallafall.

Herr_Engel:#hififorum@quakenet
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/01/20 :  19:53:48  Show Profile Send Flint a Private Message
Ranefjord.
Jag påstår att det bästa Quad har gjort utöver högtalarna
är rörstegen Quad-II. Har jag fel?
Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2003/01/20 :  20:02:43  Show Profile Send n/a a Private Message
Flint: Har inte hört de gamla Quad2'orna, men själv tycker jag nog att 77-707 serien är en liten smaragd i högteknologi från Quad. =) men Quads nya rör låter fint, det är inget snack om saken. Men jag tror inte det är nått som passar alla. Quad 77-707 däremot till ett par OA50.2 är nått som kan väcka liv i vilket gammalt skelett som helst.. =).

Herr_Engel:#hififorum@quakenet
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/01/20 :  20:09:46  Show Profile Send Flint a Private Message
Ranefjord
Varför jag frågar är för att jag blev lite bränd på 33/303 och
har sedan dess varit lite skeptisk till elektroniken men tvåorna
har jag hört och menar att dom står sig väldigt bra än i dag.
Lägg ett öra på dom om du har möjlighet. Tippar att dom
fortfarande passar fint till elektrostaterna.
För mig är det en given klassiker.

Edited by - Flint on 2003/01/20 20:10:59
Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2003/01/20 :  20:13:00  Show Profile Send n/a a Private Message
Flint: Jag såg ett par beggade 2or i Lund... man kanske skulle ringa o fråga om de är kvar.... o provlyssna.. =))

Och en klassiker är det definitivt, även om jag själv inte var med på den tiden.. =)

Herr_Engel:#hififorum@quakenet
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/01/20 :  20:19:27  Show Profile Send Flint a Private Message
Ranefjord
Jag tror att det är värt en provlyssning.
Det sagt av en som dessvärre var med även då.
Vissa Quadlyssnare lever ett helt liv med sina maskiner.
Tvivlar på att andra märken kan skryta med den bedriften.
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2003/01/20 :  20:30:16  Show Profile Send EAR a Private Message
quote:
Originally posted by Flint

Ranefjord
Jag tror att det är värt en provlyssning.
Det sagt av en som dessvärre var med även då.
Vissa Quadlyssnare lever ett helt liv med sina maskiner.
Tvivlar på att andra märken kan skryta med den bedriften.


Jag hade nog också levt hela livet med mina QUAD stärkare om man inte hade hittat RÖRTRÄSKET

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/01/20 :  21:52:05  Show Profile Send Flint a Private Message
Rörträsket består av en förfinad mylla för musikalisk upplevelse. En grogrund för fantasifull rytmisk inlevelse så engagerande så endast den mest omusikaliske vill fly i rädsla och ångest för engagemang. Rörträsket förvandlar den mest stelopererade träbock till en virtuos i musikalist ekvilibrisisk rytmisk förfining. Gör den blyge till en erövrande furie och den enögde till en multioptisk gigant. Rörträsket är den givna plantskolan för kommande släktens kulturella maktelit som genom sin naturliga inspiration ger kraft åt vardagen. Rörträsket detta multieviga baltaouttömliga energiföråd av musikalisk förfining.
Har jag uttryck mig tillräckligt klart?
(Hoppas att ni inser att detta är ett skämt)

Edited by - Flint on 2003/01/20 23:49:26
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2003/01/20 :  21:54:25  Show Profile Send EAR a Private Message
quote:
Originally posted by Flint

Rörträsket består av en förfinad mylla för musikalisk upplevelse. En grogrund för fantasifull rytmisk inlevelse så engagerande så endast den mest omusikaliske vill fly i rädsla och ångest för engagemang. Rörträsket förvandlar den mest stelopererade träbock till en virtuos i musikalist ekvilibrisisk förfining. Gör den blyge till en erövrande furie och den enögde till en multioptisk gigant. Rörträsket är den givna plantskolan för kommande släktens kulturella elit och maktelit som genom sin naturliga


FILOSOFEN FLINT HAR TALAT

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2003/01/20 :  21:57:59  Show Profile Send n/a a Private Message
Flint: hehehehehe jo visst är rör fint... jag håller med, fast jag tycker bra om transistorer oxo.. Fan, jag är en sån som gillar rätt mycket olika hifi.. :/ Rent konktret är det vinyl och ESL som gäller om man vill gå fullt ut. Rör eller transistorer är en smaksak för mig. Vill ha både och. :) Men sen är Carlsson trevliga att placera rent bo-mässigt. Man slipper 1m till bakväggen. Sånt skall man ju oxo räkna in, om man inte har tillräckligt mycket pengar att slösa på en stor lägenhet eller om man har en villa. Ja, hifi är som hifi är... men skoj är det. =)

Herr_Engel:#hififorum@quakenet
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2003/01/20 :  21:59:37  Show Profile Send Zombie a Private Message
"Flint: Jag såg ett par beggade 2or i Lund... man kanske skulle ringa o fråga om de är kvar.... o provlyssna.. =))"
Vad var det för pris och vilka rör satt i (viktigt)?
Menade han inte Quad II-forty med KT88:or? Inte de gamla med KT66:orna...II-40 pressar ut 40W per kanal vilket är nästan 3ggr mer än II:orna (9dB)
mvh

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket

Edited by - Zombie on 2003/01/20 22:02:03
Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2003/01/20 :  22:01:11  Show Profile Send n/a a Private Message
Zomvie: Vet inte.. Tror det var originalrör.. typ utbytta, men jag vet inte... Tror knappt att de kan stå kvar heller. Får se om jag orkar ta mig dit o lyssna. isåfall..

Herr_Engel:#hififorum@quakenet
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/01/20 :  22:07:59  Show Profile Send Flint a Private Message
Rör i det fallet är inga problem.
Ett par KT66 och ett par EF86.
Sen har du musik i tio år.
Go to Top of Page

roland58
Starting Member

12 Posts

Posted - 2003/01/20 :  22:23:40  Show Profile Send roland58 a Private Message
Avsikten för mig är att låta monoblocken drivas av Quads Cdp samt driva Dynaudios 1,3 MK2. Kan det vara Nå`t?

UmeåRoland
Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2003/01/20 :  22:28:09  Show Profile Send n/a a Private Message
Detta skrev jag om Quads kombo för ett tag sen:

http://www.hififorum.nu/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=2370&SearchTerms=989

roland58: Prova först. Jag vet av erfarenhet att Dynaudio vill ha en hög tomgång. Du borde få tillräckligt från II-40, men är inte säkert.

Herr_Engel:#hififorum@quakenet
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/01/20 :  22:30:17  Show Profile Send Flint a Private Message
Zombie
OK. Jag känner bara till originalet med KT66.
Borde inte vara några problem med 88an heller.
Nägot lägre Ri= imp. dock vilket inte är någon nackdel.
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2003/01/20 :  22:32:26  Show Profile Send EAR a Private Message
quote:
Originally posted by roland58

Avsikten för mig är att låta monoblocken drivas av Quads Cdp samt driva Dynaudios 1,3 MK2. Kan det vara Nå`t?


Jag tror inte det blir några so mhelst problem men som Ranefjord säger så prova först
Mats
En QUAD är aldrig fel

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2003/01/21 :  13:19:57  Show Profile Send NtR a Private Message
Här går Flint och Ranefjord i spinn märker jag!

Jag har ingen erfarenhet av Quads rör, men deras transistorer fr.o.m 405 är fina som snus.

Rent allmänt tycker jag annars att rör är VÄLDIGT överreklamerat. Jag har haft både Copland och ngt amerikanskt svindyrt som jag glömt namnet på just nu, och jag var inte imponerad. Dock har jag hört saker med 300B som låter bra, men inte tillräckligt för att legitimera böket med bias och brus.

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2003/01/21 :  13:23:00  Show Profile Send NtR a Private Message
Flint!

Bedriften du svamlar om, har du hört talas om MacIntosh. Där har du amerikansk skinnfåtölj och pipa-image som räcker precis lika länge som Quads blommiga chesterfield-soffa och rökrock.

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2003/01/21 :  15:14:44  Show Profile Send n/a a Private Message
Nicke: Har oxo haft Copland grejor. Jag gillade Copland på vissa punkter, speciellt 301mk2 försteget och 515 transistor steget, men Quads transistorer är neutralare, dock är de äldre modellerna inte på långa vägar lika detaljerade som Copland. Ibland saknar jag mellanbasen från Copland som var lite framskjuten. Gav en behaglig 'body' känsla. Men nyare Quad transistorer kan nog tävla med Copland även i upplösning. Från 66 serien o framåt låter Quad hur bra som helst. 77'an är den tuffaste! i min mening.

Herr_Engel:#hififorum@quakenet
Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2003/01/21 :  15:21:58  Show Profile Send NtR a Private Message
Copland detaljerade? Jag tyckte det lät raggsocka om alltihop med Copland. Jag har ju utgjutit mej om värme osv men här gick det för långt. Jag bytte t.o.m till hard style-rör men det var fortfarande trött som en gammal damcykel. Håller dock med om Quad-historiken även om jag tycker att 405-2 är helt OK fast den är gammal. De samtida förstegen var dock trista.

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2003/01/21 :  15:29:05  Show Profile Send n/a a Private Message
Nicke: Jag har ju iofs inte A/B'at Quad/Copland så det är ju lite svårt att säga hur stora skillnaderna är i upplösning mellan dem. Nya Quad 77 och 99 har tillräcligt hög upplösning för de flesta högtalare på marknaden i vilket fall som helst. =) Men faktum är att de nya ESL mår riktigt bra av den högre tomgångströmmen i rören, som jag uppfattar det. Får ta en liten lyssning igen snart nån dag. Skall lyssna lite nogrannare på just basen i II-40 till ESL989.

Men Copland låta raggsocka? Det kan jag inte hålla med om.. hehe
Quad 34 däremot låter raggsocka..

Herr_Engel:#hififorum@quakenet
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2003/01/21 :  15:40:15  Show Profile Send lindvall a Private Message
quote:
Originally posted by Ranefjord

Men Copland låta raggsocka? Det kan jag inte hålla med om.. hehe
Quad 34 däremot låter raggsocka..



He he, jag har just köpt Quad FM 4, en mycket trevlig radiodel! Som tur var följde det med specialbyggda kablar för dinkontaktens skull.
Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2003/01/21 :  15:43:54  Show Profile Send n/a a Private Message
Lindvall: grattis till en av världens bästa radiomottagare!! =) Och snyggaste oxo!!! Jag ringde dig för några dar sen... måste ju komma o se din relaxa-tweak.. =) Och du, fan.. E han har fått till det fint. Jösses så fint o balanserat det låter hos honom. Jag var imponerad faktiskt. Jag har ju aldrig riktigt gillat AA puccinin, men det lät minsan fint. Lite rör-luft har den allt.. =)

Herr_Engel:#hififorum@quakenet
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2003/01/21 :  15:45:04  Show Profile Send lindvall a Private Message
Annars har jag lyssnat på samma II40 som Ranefjord, och visst låter dom bra. Särskilt med de nya Vintageutgåvan av 989orna som definitivt har mer kontrollerad och "punchig" bas. Men visst, det är troligt att det finns andra rör i prisklassen som är minst lika bra, men jag har inte någon större erfarenhet av det så det är bara spekulationer.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000