HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Åsikter om högtalare från Intelligent Sound?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

DMGbg
Member

301 Posts

Posted - 2010/08/16 :  16:29:09  Show Profile Send DMGbg a Private Message
Mschill: Jag kan hålla med dig om finish men förstår inte riktigt vad du menar med att ljudet kastas mot dig eller framfusigt.

Vore trevligt om du kunde utveckla det lite.

Två intressen är musik och ljud. Jag strävar mot att förena dem.
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2010/08/16 :  16:41:47  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Japp!
Jag har ju sett snyggare högtalare, men mattsvart i mitt musik/biorum är ju praktiskt.

Men jag tror att jag hört en fågel viska om snygga designade högtalare från IS.

Men det kan ju naturligtvis vara osant, vad vet jag.

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Mschill
Member

420 Posts

Posted - 2010/08/16 :  17:40:51  Show Profile Send Mschill a Private Message
PMC som vi jämförde med kan jag hålla med om att dessa lät "murrigt" men jag tycker inte om högtalare som är så "på" som IS högtalarena. Men detta sagt innebär inte att de låter dåligt men IS passar inte minna ljudideal. Tycker t.ex Diablo är en minst lika öppet,rent och med låg dist som IS (Jag vet att dom kostar massor mer + finish att dö för) men dom bara finns där på något sätt, medans IS Kräver att du lyssnar på dom. Och detta är inte vad jag söker i en högtalare.

Sen har jag haft Fact.8 (PMC Premium) hemma till låns och dom lät inte alls Grötigt eller murrigt. Fact.8 skulle jag kunna leva med men min fru ville blanda sig i och bestämma


Snurrar, blänker och transporterar ljud, om den inte var platt kunde man tro det va Gud.
Go to Top of Page

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2010/08/16 :  23:09:31  Show Profile Send Passerati a Private Message
quote:
räven
Vad tyckte du?
(Skrivet av mig som jag upplevde besöket, och med reservation för detsamma)

Rackarns lätt att hitta lokalen och efter lite kallprat med Petter kom demonstrationen ala vad som är grejen med IS kontra vanliga högtalare. Vanliga högtalare hos IS i form av en Tannoy monitor som jag tror skulle representera hur det kunde låta hos andra i övriga världen.

Lyssnade sedan i ljudrummet enbart till passiva stativhögtalare och växlade lite mellan 6 och 8, men jag valde bort 6 rätt omgående för den i mitt tycke mer kompletta 8mk2+.
Har som parentes tidigare lyssnat till annan modell av 6orna med basport och då tyckt att det fattas något direkt avgörande (i det rummet)

Musiken som jag hade med mig bestod av bl a :
High Fidelity Rederence CD 19, spår 07 Arne Domnérus & Lars Erstrand - Drum Boogie

Michael Ruff - Michael Ruff Band, spår 04 What Kind Of World Is This

Knut Reiersrud - Soul Of A Man, spår 05 Soul Of A Man

Ref CD 19. Lätt höra att materialet var av god kvalite. Trevligt detaljerat och upplöst dock med parantesen att det var väldigt svårt att avgöra vart musikerna fanns mer än som från två punkter som från var högtalare.

Knut var ingen höjdare att höra, lät inte speciellt engagerande eller trivsamt, mer plågsamt komprimerat.

Ruff plattan ofta låter bra överallt, fast det kan handla mer om min musiksmak än anläggning när det väl kommer till kritan. Kändes som jämt skurna skivor till kaffet utan ludd eller annat alltför jobbigt beslöjande, dock lite utan musik känsla eller musik glädje är väl det jag mest minns mest av upplevelsen när den sjunkit in lite.

Tyvärr har jag inte upplevt att de fysiska högtalarlådorna försvinner ur ljudbilden. Men jag kan ändå förstå de som skaffar IS, även om jag ännu inte väljer IS själv när jag sätter sprätt på pengar.
Mycket prat om röster som ska komma fram tydligt men tycker att de gör så även på andra fabrikat.
Återkommer gärna fler ggr och lyssnar av utvecklingen av IS.

Tack till IS för mötet.

Hälsar Passerati
Go to Top of Page

bengtl
Starting Member

4 Posts

Posted - 2010/08/17 :  17:15:25  Show Profile Send bengtl a Private Message
Bunkert efterfrågar "folks åsikter" för att "se om andras lyssningsintryck stämmer överens med mina" - men han avslöjar inte mer om sin egna åsikter än att hans två anläggningar "har en karaktär väldigt olik varandra" och "är nöjd med anläggningarna för respektive användningsområde".

Låt mig då först säga att det är tur att du inte skiftat om högtalarna för dina två skilda ändamål!
Om du i din studio spelar in ljud(musik?) för kommersiellt bruk, går ditt ansvar för resultatet längre än dina egna "privata" öron. Magnepanhögtalarna med planar- eller kvasi - bandteknik skulle maskera viktiga delar beträffande ljudkällornas karaktär avseende form-, spridnings- och frekvenskaraktäristik vid inspelning. Värst vore risken för att dynamikobalanser vare sig upptäcks vid mikrofonplacering eller mixning på grund av högtalarnas dynamikbegränsning!

De här högtalarkonstruktionerna (inkl. elektrostater) utmärks av naturliga, delikata övre mellan- och diskantregister, medan de nedre registren vid någorlunda rimliga panelstorlekar återges med avsevärda begränsningar i dynamik och frekvens. Konstruktionerna(särskilt elektrostater) utförs därför ofta med avvikande, konventionell högtalarteknik för basar - antingen integrerat av tillverkaren eller med av kunden tillförd/a subbas/ar, men jag har aldrig hört ett lyckat resultat när sådan blandteknik tillämpats(bara ännu sämre fasåtergiving).

Min erfarenhet av Intelligent Sounds högtalare går tillbaka till 1990-talet och de då "färska" dubbel-åttorna. Efter jämförande test med Bower & Wilkins Nautilus 802 i mitt lyssningsrum om 4,25 x 4,25 x 2,90 meter, valde jag - till mångas förvåning - Intelligent Sound då de helt enkelt lät bäst i mitt rum.

Jag har under mer än ett årtionde kunnat följa Intelligent Sounds högtalarutveckling och har efter dubbelåttorna under några år även ägt ett par IS 6 Pro och äger idag ett par aktiva IS 8 Pro MKII med det kraftigaste inbyggda G-Dis-steget i AB-teknik samt switchade nätaggregat 2x400W RMS (Det lilla slutsteget ger motsvarande 30W).
Den enskilde konsumenten har givetvis liten inblick i alla ljudförbättrande, kontinuerliga modifieringar som IS högtalare genomgått och fortsatt genomgår. Förfinande förbättringar av element, lådor, isolering, filter och inte minst kablage och kontakter gör att jag rekommenderar att du som kund håller en fortlöpande kontakt med IS, för chansen är stor att dina högtalare kan förbättras ytterligare!

Det nära utvecklingssamarbetet mellan Josef Svalander(Audio AB), Georgios Fevgidis(G-DIS) och Petter Hölaas(IS) har nu nått bländande resultat med i första hand Fevgidis två aktiva, inbyggda slutstegsmodeller, men även en Rodium-Dac med försteg/volumkontroll(och vi borde kunna hoppas på fler lyckade, gemensamma utvecklingar framöver).
Lika viktig är IS utveckling av SilK signal-, SilSpeak högtalar- och Agile nätkablar som nu förses med Furutechs bästa(ack-så-dyra) signal-, högtalar- och nätkontakter från Svalander som dock verkligen är värda varje extra krona.

I min egen anläggning, nu bättre än någonsin, spelar jag CD-skivor på ett IS-moddat CD-drivverk (MCD-403)från Advance Acoustic.
Dac:en är ett diskret G-Dis utvecklingsexemplar, som ytterligare uppgraderats av IS.
Mitt försteg är ännu Dynamic Precision DPC1b.
Jag har jämfört G-Dis Rodium-dac med nuvarande dac och försteg i min anläggning och konstaterat att Rodium-dac:en höjer ljudet ytterligare ett "markant steg".
Mina nät-, högtalar- och signalkablar är främst Clou-Silver-Voice med Furutech:s allra dyraste kontakter.

Några har anmärkt att IS högtalarnas ljudbild är väldigt "up-front" - Jag finner att den åsikten bara kan förstås mot bakgrund av dagens kommersiella inspelningsteknik där vokalisterna närmast "slickar" mikrofonen och alla musiker separatmickas samt ljudbilden i slutmixen oftast panoreras artificiellt för att motsvara producentens och ljud-teknikerns verklighetsideal.

Sedan komprimeras som regel mixen för att bättre höras i allt mediabrus och så att dynamiken passar lägsta bergsprängarnivå.
Som lök på laxen har masterteknikern av tradition "kranat till" det hela ännu lite mer.
Ljudtekniska Sällskapet har nyligen i en jämförande undersökning påvisat att dynamiken inte är större än dryga 12 dB i typiska exempel från inspelad pop-musik och gängse pop-standard tycks väl rymmas inom max 20 dB.
Den kände masterteknikern Bob Katz hävdar att all komprimering har höjt medelnivån 20 dB på ett decennium.
Men okomprimerade fåmikrofoninspelningar i god akustik återges självklart lika naturligt och öronvänligt bra som vid inspelningstillfället i IS högtalare med deras extremt höga naturtrogenhet(Extreme HiFi).

Ljudkaraktäristik för mina aktiva IS 8 PRO MKII :

- Enastående naturlig dynamik som lätt avslöjar dagens förfalskande inspelningsteknik
- Saknar ljudkaraktär - Inspelat ljud återges utan hörbara egentillskott av distorsions-, fas- och frekvensfel
- Lätta att placera för god ljudåtergivning i olika miljöer
- Stor bästa lyssningssektor
- Levererar bästa ljud när de är konstant strömställda och efter c:a 1 timmes speltid(reservation för DPC1b)
- Ett mått på en verklig "high-end" högtalare är att den likt IS 8 Pro under lång tid framöver förmår återge alla förändringar och förbättringar i aktuell kringutrustning

Som jag förstår, ligger hemligheten bakom IS högtalarna (utöver stor noggrannhet vid komponentval och montering ) i ej patentskyddbar
mät- och filterteknik som - då patenten blev kända - snart skulle kopieras av konkurrenter.

Vi måste även inse att Intelligent Sound kan hålla låga priser för ljud i världsklass av främst tre skäl:

1. Direktförsäljning utan mellanhänder
2. Ingen annonsering av produkterna i (bransch)press
3. Viss komponenttillverkning i länder med låg arbetskostnad

På grund av punkt 2. ovan har branschpressen bestående av ett fåtal ljud och bildtidskrifter konsekvent svarat med att förtiga Intelligent Sounds konstruktioner och aldrig testat någon IS högtalare, trots att dessa funnits i ett par decennier. Dessa tidskrifter kan sägas följa den inverterade principen "If you don#180;t scratch my back....."
Jag anser det därför nödvändigt att nöjda ägare av IS högtalare, direkt till dessa branschjournalister påtalar att fortsatt förtigande, är ett svek mot alla de ljudkonsumenter som är prenumeranter och lösnummerköpare av deras tidskrifter.

Priset för det stora inbyggda, aktiva slutsteget är 40 000 kr inkl moms och för det lilla 25 000 kr inkl moms.

Priset för IS 8 Pro MKII med inbyggt, stort aktivt G-Dis slutsteg är 74 000 kr inkl moms (34 000 kr utan slutsteg).

Priset för G-Dis Rodium Dac är 40 000 kr inkl moms och för den enklare G-Dis DAC-V MkII 20 000 kr inkl moms.
Go to Top of Page

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2010/08/17 :  18:58:22  Show Profile Send Passerati a Private Message
quote:
bengtl

Ljudkaraktäristik för mina aktiva IS 8 PRO MKII :

#8226; Enastående naturlig dynamik som lätt avslöjar dagens förfalskande inspelningsteknik
#8226; Saknar ljudkaraktär - Inspelat ljud återges utan hörbara egentillskott av distorsions-, fas- och frekvensfel
#8226; Lätta att placera för god ljudåtergivning i olika miljöer
#8226; Stor bästa lyssningssektor
#8226; Levererar bästa ljud när de är konstant strömställda och efter c:a 1 timmes speltid(reservation för DPC1b)
#8226; Ett mått på en verklig #8221;high-end#8221; högtalare är att den likt IS 8 Pro under lång tid framöver förmår återge alla förändringar och förbättringar i aktuell kringutrustning
Starka ord får man allt lov att säga om ditt tyckande ovan och resten av inlägget.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/08/17 :  19:39:03  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Det var då inget dåligt uppsnack...får se om de håller måttet om två veckor...
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/08/17 :  20:15:31  Show Profile Send huzze a Private Message
IS ger starka åsikter, för eller emot.
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2010/08/17 :  20:50:20  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Rolig tråd att följa, starka övertygelser och intryck står mot varandra. Vore dessutom kul att höra ett par IS själv, har aldrig gjort det. :-)

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2010/08/17 :  20:59:39  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Ja det ska bli riktigt kul den 28:e!

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/08/17 :  21:49:29  Show Profile Send huzze a Private Message
För de som inte tillhör AÖ, kan jag meddela att vi kommer ha en träff hemma hos mig där bl a IS kommer att delta. Så det kommer väl en tråd där MÅNGA deltagare kommer att kunna lämna sin åsikt. Jag bävar...
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2010/08/17 :  21:56:07  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
bengtl säger jag.
Kött på benen kallas det för mig att du har
Gillar personligen verkligen dessa högtalartyper utan att ha hört musik igenom dem.
Är det någon som har dessa för demo inom Västernorrland så är ett PM mycket värt från min sida.

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

Bunkert
Member

769 Posts

Posted - 2010/08/18 :  00:43:53  Show Profile  Visit Bunkert's Homepage Send Bunkert a Private Message
räven! Vad händer den 28e?

bengtl! Fantastiskt inlägg!

Jag startade inte tråden för att basunera ut mina åsikter, utan för att jag var nyfiken på om andra hörde samma saker som jag. Men om så önskas så "avslöjar jag gärna mer om mina egna åsikter än att mina två anläggningar har en karaktär väldigt olik varandra och att jag är nöjd med anläggningarna för respektive användningsområde".

Du säger att "det är tur att du inte skiftat om högtalarna för dina två skilda ändamål".

Nej, det är inte tur. Det är skicklighet ;-)

Ingenting går förlorat i ett par IS8 Pro, som är de högtalarna jag har i min studio. Förutom den allra lägsta basen förståss. Men nu har jag för tillfället inte råd med IS815.

Jag är musiker till yrket. När jag lyssnar på inspelningar jag gjort i andra studios eller i min egen vill jag inte gå miste om några detaljer. Jag vill få en så sann upplevelse som möjligt av vad som fastnat på tape, eller på hårddisken rättare sagt. Det är därför jag har valt högtalare från IS.

Tar ni också med er "jobbet hem"? ;-) På sätt och vis oundvikligt för mig, men när jag lyssnar hemma så är jag inte riktigt ute efter samma saker.

Hemma har jag valt ett ljud med en annan karaktär. Jag känner mycket väl till det som bengtl skriver om Magnepanhögtalarna;

"utmärks av naturliga, delikata övre mellan- och diskantregister, medan de nedre registren vid någorlunda rimliga panelstorlekar återges med avsevärda begränsningar i dynamik och frekvens."

...men jag gillar det skarpt.

Som det låter hemma nu med Meridian, Magnepan MG 1.6 och hela kablaget från Intelligent Sound är så när som på den lite ljusa basen, mitt i prick gällande mitt ideal för hur det ska låta just hemma hos mig.

Jag antar att ni greppar mitt resonemang?

Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/08/18 :  10:05:46  Show Profile Send huzze a Private Message
quote:
räven! Vad händer den 28e?


quote:
För de som inte tillhör AÖ, kan jag meddela att vi kommer ha en träff hemma hos mig där bl a IS kommer att delta. Så det kommer väl en tråd där MÅNGA deltagare kommer att kunna lämna sin åsikt.
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2010/08/18 :  10:09:49  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Danke Huzze!

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2010/08/18 :  12:46:36  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
En hel del av det Bengt skriver stämmer överens med mina egna upplevelser av IS, däremot får man ju inte glömma att mycket av det som skrivits trots allt är godtyckligt, inlägget i sig verifierar ju ingenting så att säga, jag har länge önskat att se några rättvisa mätningar på den påstådda linjära fasgången, men vad jag förstått tycker Petter att de mätmetoder som finns är för oprecisa och ogillar därför idén att påvisa högtalarnas egenskaper via diagram.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

Leif B
Member

1496 Posts

Posted - 2010/08/18 :  12:51:28  Show Profile Send Leif B a Private Message
En liten fråga; Varför ska högtalarna placeras så närma varandra?
Blir det inte en liten brist på bredden av ljudbilden?

mvh
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2010/08/18 :  13:00:34  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Hur bred är en orkester?

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2010/08/18 :  13:01:05  Show Profile Send Vox a Private Message
Är högtalarna svensktillverkade eller är det "kinesbyggen"

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/08/18 :  13:07:31  Show Profile Send huzze a Private Message
Högtalarna kan vara kinesbyggen, efter specifikation. Slutmodifiering/montering av filter sker i Sverige.

Edited by - huzze on 2010/08/18 13:08:22
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2010/08/18 :  13:15:19  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Så vitt jag vet så tillverkas element och lådor i Asien efter IS specifikationer, filter i Norge och internkabelns koppar kommer från Boliden.
Tror att dom flesta är "Norskbyggen".

Edit: Snavfel

ombud för Intelligent Sound

Edited by - räven on 2010/08/18 13:16:09
Go to Top of Page

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2010/08/18 :  13:46:30  Show Profile Send Passerati a Private Message
quote:
räven
Hur bred är en orkester?
De jag spelat i har varit ganska många meter breda
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/08/18 :  14:34:30  Show Profile Send huzze a Private Message
En live-upplevelse av en orkester i en konsertsal ger inte en så bred ljudbild som man skulle kunna tro.
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2010/08/18 :  15:14:08  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Nej det vara bara ett skämt.
Men att högtalarna SKA stå tått ihop är bara vad tillverkaren själv tycker låter bäst på dom flesta inspelningar.
Har mest att göra med inspelningen, typ fasfel och dylikt som minimeras då.

Annars är det nog som vanligt fritt fram att prova själv.

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2010/08/18 :  15:14:22  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
En live-upplevelse av en orkester i en konsertsal ger inte en så bred ljudbild som man skulle kunna tro.

Nä precis. Sitter man som jag brukar göra på första radens front. Då blir det nästan mono.
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000