HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Technics SU-V660, erfarenheter?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Mey
Member

899 Posts

Posted - 2010/08/06 :  11:22:03  Show Profile Send Mey a Private Message
Jag kom över en Technics SU-V660 förstärkare, i ett ännu så länge okänt skick.
Till det yttre är den välbevarad och den ger ett gediget intryck.

En snabb fråga till min kompis G. Oogle gav beskedet att den tillverkades mellan 1989-1995 och arbetar i klass AA samt väger ca. 11,5 kilo vilket förstärker kvalitetskänslan.

Länk till en bild som visar modellen.
http://www.vintagetechnics.info/integrated/suv660.htm

Hur låter dessa, och hur står de sig mot andra förstärkare från 90-talet?
Jag misstänker att denna kan behöva en del kärlek och frågan är då om det är värt besväret att göra i ordning detta exemplar.

bibl
100.000-klubben

987 Posts

Posted - 2010/08/06 :  11:59:33  Show Profile Send bibl a Private Message
Har en av föregångarna, en SU-V550 (klass AA), som nu förtiden driver barnens stereo. Funkar alldeles utmärkt efter en överhalning av volympoten som skrapade en del tidigare. Ett bra kraftverk, kanske inget under av hifi men bättre än mycket annat som finns därute från samma epok, Technis hade på den tiden så vitt jag förstått ett gott rykte om sig att tillverka bra och stabila stärkare som kunde driva det mesta.
Go to Top of Page

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2010/08/06 :  13:15:55  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message
Tillverkades den verkligen så länge?

Köpte efterföljaren su-vx500, -91 om jag inte har helt fel (min modell hade små dioder och rund direkt-knapp).
Go to Top of Page

sopwith
Member

595 Posts

Posted - 2010/08/06 :  13:28:54  Show Profile Send sopwith a Private Message
En gång i tiden jobbade jag på en radio&tv-service, ett märke som sällan kom in för rep var Technics trots att just Technics såldes friskt och om dom gjorde det var det enkla fel såsom byte av någon pot eller omkopplare, väldigt sällan något större elektriskt fel, vilket man däremot inte kunde säga om vissa andra märken som var på frekvent besök.
En sån klenod hade jag inte lagt en spänn på i form av "service" om du nu tänker på lytar odyl, ljudklangen är som vanligt härligt "Technicslik", dvs lite mörk med viss avsaknad av de minsta detaljerna = lyssningströttheten uteblir.
Jag hade gärna skaffat mig en Technics rigg igen..
Go to Top of Page

NSBVZY
Member

89 Posts

Posted - 2010/08/08 :  01:08:01  Show Profile Send NSBVZY a Private Message
jag är ägare av en su-vx700 och jag tycker den är sådär, visst är den kraftfull, men går inte att jämföra med mina ab-international lx600 slutsteg i varken effekt eller ljudkvalité och klang.
de som irriterar mig mest är just de dova i de övre registren.

pratar vi uppbyggnad så är den utrustad med rejäl trafo på 790watt och stora 10000µf kondingar. känslan är bra i knappar och potensiometrar, de känns rejält helt enkelt

Edited by - NSBVZY on 2010/08/08 01:08:26
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000