Author |
Topic |
|
andar
Member
303 Posts |
Posted - 2003/01/20 : 17:19:08
|
Är lite sugen på att skaffa mig diffusorer till bakre väggen. Det är lite för dyrt för att köpa, så idén att bygga själv slog mig.
Så nu till lite frågor.....
Vad finns det för alternativ av diffusorer och vad har de för specifika egenskaper???
Känner ni till var man kan hitta lite bilder på befintliga diffusorer???? |
GAIS är tillbaka!!! |
|
n/a
deleted
1846 Posts |
Posted - 2003/01/20 : 18:06:01
|
Svanå miljöteknik. |
|
|
celef
sirap i datorn
2422 Posts |
Posted - 2003/01/20 : 20:12:36
|
Det finns väl 2 typer av diffusorer, de som sprider i ett alt. i två "dimensioner", eller led kanske man skall säga? F ö tror jag diffusorer i allmänhet är mkt svårare att bygga själv jmfrt med absorbenter, men har man tillgång till stor snickeriverkstad eller ännuhellre en dekorverkstad så kan man ju göra avtryck (i plast) på en förlaga! |
sound pollution |
|
|
andar
Member
303 Posts |
Posted - 2003/01/20 : 21:05:18
|
Finns det någon här på forumet som försökt sig på att bygga egna diffusorer??? |
GAIS är tillbaka!!! |
|
|
celef
sirap i datorn
2422 Posts |
Posted - 2003/01/20 : 21:59:29
|
Sådana här kan man ganska enkelt bygga:
bredden på sektionerna bestämmer toppfrekvens, djupet på sektionerna bestämmer lågfrekvens.
Vill man täcka en större bandbredd bygger man en diffusor-i-diffusorn, så här:
Båda dessa diffuserar i en dimension, vill man diffusera i 2D så får man bygga så här:
eller varför inte... oregelbundna pyramider:
Helfestligt! |
sound pollution |
|
|
svejk
NA addikt
3505 Posts |
Posted - 2003/01/20 : 22:27:37
|
Har själv några golden horn diffusorer som funkar utmärkt. Men att göra en diy blir nog ett helvete, 625 olika långa fyrkantiga träbitar skall limmas/spikas på en träplatta,dessutom i ett speciellt mönster. Nya kostar ca 7-800 i snikversion i plast. |
pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255 Sugen på att lyssna? Skicka PM Svejk |
|
|
optimus
Member
398 Posts |
Posted - 2003/01/21 : 00:11:14
|
svejk: Vart finns "snikverionen"? Verkar inte så farligt dyrt med 7-800:- |
|
|
Tobias
Member
185 Posts |
Posted - 2003/01/21 : 01:19:53
|
Jag antar att svejk menar Svanå Miljötekniks golden horn, http://hem.passagen.se/akustik/index_sve.htm . Det står inga priser på hemsidan, men det är golden horn i plast.
Jag kommer nog köpa ett antal sådana snart, tycker inte heller det är värt jobbet att bygga egna. |
|
|
joakim
tom blommorna på spikes!
534 Posts |
Posted - 2003/01/21 : 09:06:14
|
Visste jag bara mönstret så har jag nästan obegränsad tillgång på fyrkantiga träbitar (spill från ett sågverk som svärfar har börjat med när han blev pensionär).
Själva limmandet känns inte så jobbigt. |
|
|
B Peter
Member
635 Posts |
Posted - 2003/01/21 : 16:40:59
|
Joakim, köp en "snikvariant" så har du en tredimensionell ritning i naturlig storlek på mönstret. Sälj plastvarianten vidare när du har byggt färdigt.
Jag läste en artikel igår om diffusorer av den sort som är "statistiskt sett en jämn yta". Tydligen så uppfanns de av en guru i branschen som fått uppdraget att förbättra akustiken i moderna konsertsalar. Konsertsalarna hade, trodde man, byggt enligt konstens alla regler men vad ingen hade noterat var att de då byggdes helt annorlunda än erkänt bra lokaler (gamla). T.ex. så byggdes de med alldeles för låg takhöjd och för att undvika tidiga väggreflexioner så gjordes de ganska breda. Slutsumman var att akustiken inte blev bra alls, att en gammaldags historia som någon känd hall i Wien lät mycket, mycket bättre. De här diffusorerna sattes då in i taket på några moderna hallar och detta hjälpte tydligen.
Frågan är, om man har en bra diffusor, var ska man placera den? I gränsen mellan vägg och tak? |
Edited by - B Peter on 2003/01/21 16:44:17 |
|
|
joakim
tom blommorna på spikes!
534 Posts |
Posted - 2003/01/21 : 18:26:59
|
"Hej Svanå. Jag skulle vilja köpa en snikdiffusor. Det spelar ingen roll vilken färg det är för jag ska kopiera den och sedan sälja den vidare. Du kan läsa om resultatet på Hififorum!"
Tror du de blir glada då? Fast olagligt är det ju inte.... |
|
|
celef
sirap i datorn
2422 Posts |
Posted - 2003/01/21 : 19:42:05
|
Skicka ritning till mig med! :) |
sound pollution |
|
|
andar
Member
303 Posts |
Posted - 2003/01/21 : 22:15:08
|
Givetvis är även jag intresserad av en ritning ;o) Har tillgång till en snickarverkstad så ingenting är omöjligt.
Kan dock bli så att jag köper mig en prototyp.... |
GAIS är tillbaka!!! |
|
|
joakim
tom blommorna på spikes!
534 Posts |
Posted - 2003/01/21 : 22:30:55
|
Det är förmodligen inte olagligt att sprida en eventuell ritning man gör utifrån baklänges-konstruktion (dvs mäta). Att sälja prylen är däremot intrång - förmodligen både patentmässigt och mönstermässigt.
Kopiera konstruktioner får man göra för eget bruk. |
|
|
zvenzzon
Member
386 Posts |
Posted - 2003/01/21 : 22:34:09
|
Kan någon vänlig själ förklara för den oinvigde hur diffusorer påverkar ljudet? |
|
|
celef
sirap i datorn
2422 Posts |
Posted - 2003/01/21 : 22:42:06
|
Denna bild illustrerar ganska väl diffusion, såväl som absorbtion och reflektion:
|
sound pollution |
|
|
zvenzzon
Member
386 Posts |
Posted - 2003/01/21 : 23:36:01
|
Okej, den fysikaliska principen är jag med på. Så då låter direktljudet bättre och reflektionsljudet (som kommer efteråt) blir inte lika "förstörande" för ljudbilden? |
|
|
B Peter
Member
635 Posts |
Posted - 2003/01/22 : 09:31:27
|
quote: Originally posted by joakim
"Hej Svanå. Jag skulle vilja köpa en snikdiffusor. Det spelar ingen roll vilken färg det är för jag ska kopiera den och sedan sälja den vidare. Du kan läsa om resultatet på Hififorum!"
Tror du de blir glada då? Fast olagligt är det ju inte....
Nej, jag tror inte att de blir glada. Men jag begriper inte hur man skulle kunna göra en vettig 2-dimensionll ritning av en sån diffusor. Det är för övrigt inte Svanå som har uppfunnit den här diffusorn. De har själva kopierat andras forskningsresultat. Det är möjligt att de har modifierat den men det är inte deras uppfinning.
För övrigt så tänker jag själv skapa en diffusor på följande sätt:
Jag tänker åka till föräldrarna och hämta alla mina gamla böcker som har stått hos dem i årtionden och tagit upp värdefull plats. Sen ska jag knö in de här böckerna i min bokhylla, huller om buller, hög bok bredvid låg, tunn bredvid tjock osv. Dessutom ska bokryggarna inte få stå i linje utan ojämnt. Eventuellt så skaffar jag en vägghylla och monterar upp nära taket bakom lyssningsfåtöljen och placerar böcker på detta sätt även där.
Om man har ett fönster bakom ryggen så kan man göra som så: tag och köp en gardin av ett hårdare material, typ vaxduk, och tillräckligt lång så att den kan hängas upp med rejäla veck. Montera sedan klämmorna med olika långt mellanrum så att vecken blir olika djupa. Med tillräckligt mycket "gardinlängd" kan då hela fönstret täckas med en gardin som har olika djup i veckningarna. Där snackar vi stor diffusor. Detta tänker jag testa hemma. |
|
|
joakim
tom blommorna på spikes!
534 Posts |
Posted - 2003/01/22 : 10:10:31
|
En ritning skulle kunna vara av en beskrivande karaktär dvs man beskriver helt enkelt utseendet - behöver ej göras 2 dimensionellt utan kan göras som en kombination av text, data och bilder.
Svanå har säkert inte patent och kanske ej heller mönsterskydd, men oavsett om det har detta eller ej så är det fullt lagligt att för eget bruk "kopiera" en konstruktion.
Bokhyllan är ju en klassiker i diffusorshistorien. Men om denna stokastiska konstruktion fungerar så borde ju en träkloss-variant av en diffusor se ut nästan hur som helst. Dvs om man slumpmässigt placerar ut sina klossar så borde det ge samma verkan som bokhyllan i form av diffusion (absorbtionen blir säkerligen annorlunda).
Svanås prylar har dock ett mönster som upprepar sig och som är matematiskt uträknat för att vara idealt, om detta spelar roll vet jag inte (förstår inte tillräckligt mycket för att begripa kanske jag skulle skriva). |
|
|
jonny99
Member
432 Posts |
Posted - 2003/01/22 : 12:02:45
|
För att en diffusor ska fungera så måste de konstrueras enligt vissa matematiska principer. För några år sedan tänkte jag bygga några och fick detta svar från en amerikansk gentleman.
"For a simple Quadratic Residue Diffusor first you specify "fo" which is the lowest frequency at which you want effective diffusion. Then you specify, "fmax" which is the highest frequency for which you want good diffusion. The deifference between the two will be the bandwidth of your diffusor:
(1) fmax - fo = bandwidth
Your bandwidth is limited by the well width + well wall thickness as related by: (2) fmax = c/ 2 (W+T)
where, W = well width and T = well wall thickness. The well wall should be as thin and rigid as possible.
The number of wells N, is determined by:
(3) N = 2m*fmax/ fo where m is an integer and N is an odd prime number adjusted to the next largest number. For example, if the equation comes out to equal 48, N would be 53 (i.e. the next highest prime).
m should be at least = 2 for good diffusion. Higher is better, but you will see that when m > 2 things become unwieldy pretty quickly for wideband diffusors.
o.k. so now you know W, T, and N. Now you just need to know the well depths. A quadratic residue diffusor follows a sequence defined by:
(4) QR sequence = n^2 modulo N (n^2 = n squared)
Modulo N is the least non-negative remainder. So for example for a diffusor which has N=17 (prime number, remember?) the sequence would look like this:
n n^2 n^2 - multiple of 17 _________________________________________
0 0 0 1 1 1 2 4 4 3 9 9 4 16 16 5 25 8 (25 - 17*1) 6 36 2 (36 - 17*2) 7 49 15 (49 - 17*2) 8 64 13 9 81 13 10 100 15 11 121 2 12 144 8 13 169 16 14 196 9 15 225 4 16 256 1
The numbers in the last column are called Sn which is your QR sequence and is used in the following equation to determine well depths:
(5) dn = Sn*c/ 2Nfo where dn = depth of well "n", and Sn is pulled from the table above.
Now all you have to do is make your wells and stack them next to each other in the correct order.
Also, it is possible to make the array two-dimensional. As described above, the array is a whole bunch of long narrow wells, one next to the other. Instead, if you wanted to, you could make an array of small square wells that not only followed the sequence from left to right, but also from top to bottom at the same time.
David Fokos"
|
|
|
Knoppen
Member
3244 Posts |
Posted - 2003/01/22 : 15:16:30
|
Fin info, Jonny! |
|
|