HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Diffusorer???
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

andar
Member

303 Posts

Posted - 2003/01/20 :  17:19:08  Show Profile Send andar a Private Message
Är lite sugen på att skaffa mig diffusorer till bakre väggen. Det är lite för dyrt för att köpa, så idén att bygga själv slog mig.

Så nu till lite frågor.....

Vad finns det för alternativ av diffusorer och vad har de för specifika egenskaper???

Känner ni till var man kan hitta lite bilder på befintliga diffusorer????

GAIS är tillbaka!!!

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/01/20 :  18:06:01  Show Profile Send n/a a Private Message
Svanå miljöteknik.
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/01/20 :  20:12:36  Show Profile Send celef a Private Message
Det finns väl 2 typer av diffusorer, de som sprider i ett alt. i två "dimensioner", eller led kanske man skall säga? F ö tror jag diffusorer i allmänhet är mkt svårare att bygga själv jmfrt med absorbenter, men har man tillgång till stor snickeriverkstad eller ännuhellre en dekorverkstad så kan man ju göra avtryck (i plast) på en förlaga!

sound pollution
Go to Top of Page

andar
Member

303 Posts

Posted - 2003/01/20 :  21:05:18  Show Profile Send andar a Private Message
Finns det någon här på forumet som försökt sig på att bygga egna diffusorer???

GAIS är tillbaka!!!
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/01/20 :  21:59:29  Show Profile Send celef a Private Message
Sådana här kan man ganska enkelt bygga:

bredden på sektionerna bestämmer toppfrekvens, djupet på sektionerna bestämmer lågfrekvens.

Vill man täcka en större bandbredd bygger man en diffusor-i-diffusorn, så här:

Båda dessa diffuserar i en dimension, vill man diffusera i 2D så får man bygga så här:

eller varför inte... oregelbundna pyramider:

Helfestligt!

sound pollution
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2003/01/20 :  22:27:37  Show Profile Send svejk a Private Message
Har själv några golden horn diffusorer som funkar utmärkt. Men att göra en diy blir nog ett helvete, 625 olika långa fyrkantiga träbitar skall limmas/spikas på en träplatta,dessutom i ett speciellt mönster. Nya kostar ca 7-800 i snikversion i plast.

pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

optimus
Member

398 Posts

Posted - 2003/01/21 :  00:11:14  Show Profile Send optimus a Private Message
svejk: Vart finns "snikverionen"? Verkar inte så farligt dyrt med 7-800:-
Go to Top of Page

Tobias
Member

185 Posts

Posted - 2003/01/21 :  01:19:53  Show Profile Send Tobias a Private Message
Jag antar att svejk menar Svanå Miljötekniks golden horn, http://hem.passagen.se/akustik/index_sve.htm . Det står inga priser på hemsidan, men det är golden horn i plast.

Jag kommer nog köpa ett antal sådana snart, tycker inte heller det är värt jobbet att bygga egna.
Go to Top of Page

joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts

Posted - 2003/01/21 :  09:06:14  Show Profile Send joakim a Private Message
Visste jag bara mönstret så har jag nästan obegränsad tillgång på fyrkantiga träbitar (spill från ett sågverk som svärfar har börjat med när han blev pensionär).

Själva limmandet känns inte så jobbigt.
Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2003/01/21 :  16:40:59  Show Profile Send B Peter a Private Message
Joakim, köp en "snikvariant" så har du en tredimensionell ritning i naturlig storlek på mönstret. Sälj plastvarianten vidare när du har byggt färdigt.

Jag läste en artikel igår om diffusorer av den sort som är "statistiskt sett en jämn yta". Tydligen så uppfanns de av en guru i branschen som fått uppdraget att förbättra akustiken i moderna konsertsalar. Konsertsalarna hade, trodde man, byggt enligt konstens alla regler men vad ingen hade noterat var att de då byggdes helt annorlunda än erkänt bra lokaler (gamla). T.ex. så byggdes de med alldeles för låg takhöjd och för att undvika tidiga väggreflexioner så gjordes de ganska breda. Slutsumman var att akustiken inte blev bra alls, att en gammaldags historia som någon känd hall i Wien lät mycket, mycket bättre. De här diffusorerna sattes då in i taket på några moderna hallar och detta hjälpte tydligen.

Frågan är, om man har en bra diffusor, var ska man placera den? I gränsen mellan vägg och tak?

Edited by - B Peter on 2003/01/21 16:44:17
Go to Top of Page

joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts

Posted - 2003/01/21 :  18:26:59  Show Profile Send joakim a Private Message
"Hej Svanå. Jag skulle vilja köpa en snikdiffusor. Det spelar ingen roll vilken färg det är för jag ska kopiera den och sedan sälja den vidare. Du kan läsa om resultatet på Hififorum!"

Tror du de blir glada då? Fast olagligt är det ju inte....
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/01/21 :  19:42:05  Show Profile Send celef a Private Message
Skicka ritning till mig med! :)

sound pollution
Go to Top of Page

andar
Member

303 Posts

Posted - 2003/01/21 :  22:15:08  Show Profile Send andar a Private Message
Givetvis är även jag intresserad av en ritning ;o) Har tillgång till en snickarverkstad så ingenting är omöjligt.

Kan dock bli så att jag köper mig en prototyp....

GAIS är tillbaka!!!
Go to Top of Page

joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts

Posted - 2003/01/21 :  22:30:55  Show Profile Send joakim a Private Message
Det är förmodligen inte olagligt att sprida en eventuell ritning man gör utifrån baklänges-konstruktion (dvs mäta). Att sälja prylen är däremot intrång - förmodligen både patentmässigt och mönstermässigt.

Kopiera konstruktioner får man göra för eget bruk.
Go to Top of Page

zvenzzon
Member

386 Posts

Posted - 2003/01/21 :  22:34:09  Show Profile  Visit zvenzzon's Homepage Send zvenzzon a Private Message
Kan någon vänlig själ förklara för den oinvigde hur diffusorer påverkar ljudet?
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/01/21 :  22:42:06  Show Profile Send celef a Private Message
Denna bild illustrerar ganska väl diffusion, såväl som absorbtion och reflektion:

sound pollution
Go to Top of Page

zvenzzon
Member

386 Posts

Posted - 2003/01/21 :  23:36:01  Show Profile  Visit zvenzzon's Homepage Send zvenzzon a Private Message
Okej, den fysikaliska principen är jag med på.
Så då låter direktljudet bättre och reflektionsljudet (som kommer efteråt) blir inte lika "förstörande" för ljudbilden?
Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2003/01/22 :  09:31:27  Show Profile Send B Peter a Private Message
quote:
Originally posted by joakim

"Hej Svanå. Jag skulle vilja köpa en snikdiffusor. Det spelar ingen roll vilken färg det är för jag ska kopiera den och sedan sälja den vidare. Du kan läsa om resultatet på Hififorum!"

Tror du de blir glada då? Fast olagligt är det ju inte....

Nej, jag tror inte att de blir glada. Men jag begriper inte hur man skulle kunna göra en vettig 2-dimensionll ritning av en sån diffusor. Det är för övrigt inte Svanå som har uppfunnit den här diffusorn. De har själva kopierat andras forskningsresultat. Det är möjligt att de har modifierat den men det är inte deras uppfinning.

För övrigt så tänker jag själv skapa en diffusor på följande sätt:

Jag tänker åka till föräldrarna och hämta alla mina gamla böcker som har stått hos dem i årtionden och tagit upp värdefull plats. Sen ska jag knö in de här böckerna i min bokhylla, huller om buller, hög bok bredvid låg, tunn bredvid tjock osv. Dessutom ska bokryggarna inte få stå i linje utan ojämnt. Eventuellt så skaffar jag en vägghylla och monterar upp nära taket bakom lyssningsfåtöljen och placerar böcker på detta sätt även där.

Om man har ett fönster bakom ryggen så kan man göra som så: tag och köp en gardin av ett hårdare material, typ vaxduk, och tillräckligt lång så att den kan hängas upp med rejäla veck. Montera sedan klämmorna med olika långt mellanrum så att vecken blir olika djupa. Med tillräckligt mycket "gardinlängd" kan då hela fönstret täckas med en gardin som har olika djup i veckningarna. Där snackar vi stor diffusor. Detta tänker jag testa hemma.
Go to Top of Page

joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts

Posted - 2003/01/22 :  10:10:31  Show Profile Send joakim a Private Message
En ritning skulle kunna vara av en beskrivande karaktär dvs man beskriver helt enkelt utseendet - behöver ej göras 2 dimensionellt utan kan göras som en kombination av text, data och bilder.

Svanå har säkert inte patent och kanske ej heller mönsterskydd, men oavsett om det har detta eller ej så är det fullt lagligt att för eget bruk "kopiera" en konstruktion.

Bokhyllan är ju en klassiker i diffusorshistorien. Men om denna stokastiska konstruktion fungerar så borde ju en träkloss-variant av en diffusor se ut nästan hur som helst. Dvs om man slumpmässigt placerar ut sina klossar så borde det ge samma verkan som bokhyllan i form av diffusion (absorbtionen blir säkerligen annorlunda).

Svanås prylar har dock ett mönster som upprepar sig och som är matematiskt uträknat för att vara idealt, om detta spelar roll vet jag inte (förstår inte tillräckligt mycket för att begripa kanske jag skulle skriva).
Go to Top of Page

jonny99
Member

432 Posts

Posted - 2003/01/22 :  12:02:45  Show Profile Send jonny99 a Private Message
För att en diffusor ska fungera så måste de konstrueras enligt vissa matematiska principer. För några år sedan tänkte jag bygga några och fick detta svar från en amerikansk gentleman.

"For a simple Quadratic Residue Diffusor first you specify "fo" which is
the lowest frequency at which you want effective diffusion. Then you
specify, "fmax" which is the highest frequency for which you want good
diffusion. The deifference between the two will be the bandwidth of your
diffusor:

(1) fmax - fo = bandwidth

Your bandwidth is limited by the well width + well wall thickness as
related by:
(2) fmax = c/ 2 (W+T)

where, W = well width and T = well wall thickness. The well wall should be as thin and rigid as possible.

The number of wells N, is determined by:

(3) N = 2m*fmax/ fo
where m is an integer and N is an odd prime number adjusted to the next largest number. For example, if the equation comes out to equal 48, N would be 53 (i.e. the next highest prime).

m should be at least = 2 for good diffusion. Higher is better, but you
will see that when m > 2 things become unwieldy pretty quickly for
wideband diffusors.

o.k. so now you know W, T, and N. Now you just need to know the well
depths. A quadratic residue diffusor follows a sequence defined by:

(4) QR sequence = n^2 modulo N (n^2 = n squared)

Modulo N is the least non-negative remainder. So for example for a
diffusor which has N=17 (prime number, remember?) the sequence would look
like this:

n n^2 n^2 - multiple of 17

0 0 0
1 1 1
2 4 4
3 9 9
4 16 16
5 25 8 (25 - 17*1)
6 36 2 (36 - 17*2)
7 49 15 (49 - 17*2)
8 64 13
9 81 13
10 100 15
11 121 2
12 144 8
13 169 16
14 196 9
15 225 4
16 256 1

The numbers in the last column are called Sn which is your QR sequence
and is used in the following equation to determine well depths:

(5) dn = Sn*c/ 2Nfo
where dn = depth of well "n", and Sn is pulled from the table above.

Now all you have to do is make your wells and stack them next to each
other in the correct order.

Also, it is possible to make the array two-dimensional. As described
above, the array is a whole bunch of long narrow wells, one next to the
other. Instead, if you wanted to, you could make an array of small
square wells that not only followed the sequence from left to right, but
also from top to bottom at the same time.

David Fokos"
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/01/22 :  15:16:30  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Fin info, Jonny!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000