HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Nyfiken på strömrenare (isotek sirius)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Eriken
Member

56 Posts

Posted - 2010/07/21 :  20:54:08  Show Profile Send Eriken a Private Message
Jag har aldrig testat nätfilter i min anläggning men känner mig nyfiken på hur ett sådant eventuellt skulle kunna göra gott för anläggningen.

Jag har läst lite allmänt med olika subjektiva intryck över olika produkter. En del menar att nätfilter är riktiga dynamikdödare medans andra menar att det är fel. Jag förstår att olika produkter ger olika resultat men det vore intresssant att få höra folks egna intryck av vad en strömrenare gjort i eran anläggning, bra eller dåligt.

Isoteks Sisius nätlist verkar ha fått bra kritik. Någon som testat den?

För övrigt kan jag väll säga att jag använder supras Lorad 2.5 raktigenom (välavskärmad kabel som gör sitt jobb).

Eriken
Member

56 Posts

Posted - 2010/07/21 :  20:58:18  Show Profile Send Eriken a Private Message
Glömde att skriva att vad jag önskar vinna med denna ev uppgradering är mera otvunget lugn och kontroll över musiken med mera dynamik och en tystare bakgrund.

Vissa menar på att nätfilter kan ha denna effekt att allt får en kontrollerat lugn (med minskad dynamik som en del menar medan andra säger att det blir bättre dynamik)..
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2010/07/21 :  21:14:17  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Jag har svårt att tänka mig att ett nätfilter kan dämpa dynamiken, om det nu inte förorsakar ett spänningsfall, men det har jag svårt att tro. De flesta filter brukar "klippa av" vid c:a 500 khz och uppåt, dvs radiofrekvenser. Vid AM radiolyssning är dessa filter mycket andvändbara, men jag har aldrig lyckats detektera någon som helst påverkan i audioområdet. Men det kan möjligen hända att någon audioapparat någonstans kan vara känslig för dessa störningar. Så att använda ett nätfilter kan aldrig vara fel, även om det ofta inte gör någon nytta. Filter finns för C:a hundringen hos komponentfirmorna.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com


Edited by - Erik Andersson on 2010/07/21 21:15:29
Go to Top of Page

Eriken
Member

56 Posts

Posted - 2010/07/21 :  23:03:33  Show Profile Send Eriken a Private Message
Hm, låter klart intressant att testa detta. Kjell&Co har en chassikontakt med (högkvalitativt) emi/emc filter för en hundring som jag skulle kunna löda på min egna nätlist.

Även intressant att någon såpass insatt i elektronik som du föreslår detta. Jag har själv inga kunskaper i ämnet om hur en dyrare list som isotek eller ett litet simpelt filter från kjell är uppbyggt och huruvuda den ena gör ett bättre jobb än den andra.

Men går det att komma undan med en hundring för ett bra nätfilter så är jag ju naturligtvis bara glad.

Go to Top of Page

PeterE
Member

534 Posts

Posted - 2010/07/25 :  14:52:18  Show Profile Send PeterE a Private Message
Ja nätfilter är inte speciellt billiga.
Supras nätfilter går väl säkert på 2 tusen med kabel & monster är minst lika dyra.
Däremot såg jag en annan grej som även ska klara strömspikar.

Nämligen Brennenstuhl Premium-Protect-Line 1391000603 60.000 A som tyvär inte clas ohlson har i lager.
Men ca 500 spänn är ju inte så farligt & den har både filter samt överspänningsskydd!

Är det något att ha?
Go to Top of Page

läktarörnen
Semesterfirare

480 Posts

Posted - 2010/07/25 :  15:15:02  Show Profile Send läktarörnen a Private Message
Hej, jag har ett nätfilter från Ixos vid namn xph182 , detta filter har även överspänningsskydd , skyddar även mot åska.

Tycker att musiken blir lungnare men även dynamikfattigare så jag har valt att köra utan mitt.

Har också testat ett nätfilter/list (kommer ej ihåg namnet på det) från Isotek och det tyckte jag verkligen inte var någon dynamikdödare, men det kosta också en bra peng.

Mvh Läktarörnen.
Go to Top of Page

PeterE
Member

534 Posts

Posted - 2010/07/25 :  15:43:39  Show Profile Send PeterE a Private Message
Om det nu begränsar dynamiken så borde det väl i så fall vara ett för klent filter du kör med.
Vissa är ju begränsade så att dom bara ska klara en viss effekt.
Att dom begränsar dynamiken i musiken trodde jag var en myt först.
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2010/07/25 :  16:01:38  Show Profile Send Snutten a Private Message
Har testat Isotec Aquarius, det fungerade rätt bra med denna, blev lite mer ordning i ljudet, bättre dynamik och renhet. Men den kostar en del.....Värt att prova för den intresserade och med en bra anläggning.

Edited by - Snutten on 2010/07/25 16:02:50
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2010/07/25 :  21:23:26  Show Profile Send lennartj a Private Message
Det här svaret skulle kanske passa bättre på DIY-avdelningen. För många år sedan gjorde jag ett ryck på nätfilterfronten. Så länge vi talar om nätfilter och inte regenerering av 230 V anser jag att samma naturlagar gäller nu som då och några nya "magiska" komponenter som har någon relevans har inte uppfunnits, det är bara förpackningarna om blivit lyxigare och enormt mycket dyrare.
Jag öppnade några kommersiella filter och studerade hur de var uppbyggda, läste på i dåvarande upplaga av Elfa-katalogen om dimensionering av Cx, Cy, serieinduktans och lämpliga varistorer och jämförde med vad jag sett. Sedan köpte jag på mig ett sortiment av kondensatorer, olika lämpliga toroidkärnor, lackisolerad koppartråd i olika grovlekar och kollade angiven effektförbrukning på alla apparater i anläggningen. Från ELFA-katalogen kunde jag räkna ut minsta säkra trådarea för effekten, eller rättare sagt strömmen och hur många trådvarv på respektive toriodtyp som ger en viss induktans. Min dåvarande flickvän var rätt intresserad av handarbete, och det var ett utmärkt tillfälle att vara tillsammans. Jag handvirade mina toroider medan hon stickade. Det tog mååånga timmar. Sedan började jag med en låda för prototypfilter med skruvplintar så att det var lätt att byta alla komponenter.

När skruvarna inte var tight dragna i nättransformatorerna på mina slutsteg hade de hörbart mekaniskt brum, som ändrade spektralfördelning när jag startade skivspelaren! Fenomenet fanns även sedan jag uppgraderat spelaren med separat motorstyrning, så jag började med att bekämpa störningarna vid källorna. Alltid med teoretiskt maximal dämpning i förhållande till respektive apparats effektförbrukning och noggrann lyssning med och utan filter -större lugn? -stryps dynamiken?
I de flesta fallen fungerade maxvärden, men inte på min förförstärkare, så jag bytte till halva värdet men fick halvera en gång till innan jag tyckte dynamiken förblev ostrypt. Till apparater med kvarvarande garanti byggde jag dedikerade boxar, uppmärkta med max effekt och säkrade för denna (brandrisk annars). I äldre apparater byggde jag in mina filter.
Även om många av de anslutna apparaterna har ojordad kontakt är min erfarenhet att filtren ska byggas med jord och anslutas till jordat uttag för maximal effektivitet.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"

Edited by - lennartj on 2010/07/25 21:26:00
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000