HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Alchemist
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

läktarörnen
Semesterfirare

480 Posts

Posted - 2010/07/15 :  18:07:35  Show Profile Send läktarörnen a Private Message
Hej. Har en fråga till forumsläsare, har för tillfället ett av mina monosteg på service och under tiden får jag låna ett slutsteg från Alchemist, är det någon som spelar på Alchemist eller någon som lyssnat på det märket, och i så fall vad är eran åsikt.

Slutsteget från Alchemist heter forseti

Mvh Läktarörnen

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2010/07/15 :  21:45:45  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Företaget lades ned 2001 så slutsteget bör ha några år på nacken.
Här finns lite info:
http://www.alchemisthifi.info/ranges/forseti/forseti_index.htm

Tim de Paravicini var tydligen inblandad i några modeller.


"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

DIESEL
Member

953 Posts

Posted - 2010/07/16 :  10:10:46  Show Profile Send DIESEL a Private Message
jag har ägt en cd-spelare från Alchemist nån gång i tiden. En Nexus , fin att titta på (tyckte jag då) men kanske inte så mycket mera heller ... tror att förstärkarna är av bättre kvalite iaf

Öl dödar hjärnceller, men bara de svagaste

Emotiva Audio ERC-1 ~ Emotiva Audio USP-1 ~ Emotiva Audio XPA-2 ~ Vienna Acoustics Beethoven Baby Grand
Go to Top of Page

läktarörnen
Semesterfirare

480 Posts

Posted - 2010/07/16 :  20:36:29  Show Profile Send läktarörnen a Private Message
Hej Diesel, det är exakt vad jag också har hört, stärkarna skall vara bra men cd-spelarna inte hålla samma klass.

Mvh Läktarörnen
Go to Top of Page

Enkie
Starting Member

31 Posts

Posted - 2010/07/25 :  01:40:32  Show Profile Send Enkie a Private Message
Kan lägga till lite info:

Minnet kanske sviker mig på några punkter.

Forseti slutsteget är specat till 2x150W. Helt dual-mono uppbyggt med 2x300VA toroidtransformatorer, sedan finns det 60000uF kondensatorbank per kanal. Varje kanal har 8st sluttransistorer, i början körde man med vanliga TIP versioner men bytte mot slutet till "japstrissor". Det rör sig alltså om bipolärtransistorer. Slutstegen är driftsäkra, det första som brukar ge sig är några små elektrolyter. Så att köpa ett begagnat bör inte ställa till med någon större våndor.
Har även testats av High-Fidelity och fick hyggligt betyg. Ljudmässigt så låter de bra och är lite rockigare än t.ex. en Quad. Men det fanns inte sällan med ett litet romantiskt dis.

Tycker nog att de hade ett hyggligt pris på sin tid med tanke på vad de stoppat ner i sina påkostade lådor, det är konservativa byggen utan några direkt överdrivet exklusiva komponenter - man biffade hellre upp konstruktionen. Dock brukar det alltid finnas någon udda konstruktionslösning i varje modell.

Den senare signature serien och "The" har Tim haft ett finger med i spelet. Främst är Forseti försteget i signature utförande radikalt omarbetat. Men det är mycket få sådana i omlopp i Sverige.

Redan på sin tid så var det ganska knapphändigt med information om företaget, och vem som stod bakom deras konstruktioner. För det kom ut produkter på löpande band. Det sades att det var folk från Musical Fidelity som svartjobbat, att Glen Gayle (som nämns på alchemisthifi) skulle ha stått för grund-konstruktionerna känns inte sannolikt efter att ha träffat honom. Däremot tror jag säkert att han påverkat och deltagit åtskilligt vid olika provlyssningar.

Vet inte om det gav något...


Go to Top of Page

läktarörnen
Semesterfirare

480 Posts

Posted - 2010/07/25 :  13:50:52  Show Profile Send läktarörnen a Private Message
Hej Enkie, det gav massor det du sa.

Dock så är det ett fel på det jag lånat, det kommer små skrapljud eller kanske skall kalla det knaster när man spelar, dock inte hela tiden och kan vara svårt o höra på tex tuffare rock, men på glesare musik hörs det rätt tydligt, men som jag sa så är det inte alltid man hör det, det kan tex räcka med att slå av steget en minut så går det igen, vet inte vad det kan vara för fel, men troligen glapp eller oxid på kablar eller liknande.

Som du också skrev så vilar det lite romantik över ljudet, vilket inte stör mig alls.

Mvh Läktarörnen
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000