HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Har du ändrat hifi-uppfattning någon gång?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2010/07/18 :  17:29:20  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Eller har du alltid haft samma hållning i hififrågor?

Grova exempel på vad jag menar kan vara:

En övertygelse om att vinyl är överlägset CD, som några år senare har övergått i det motsatta.

En klar uppfattning om att kabelvalet är avgörande för ljudet, som senare har övergått i en övertygelse om att kablarna är bland det minst avgörande i kedjan.

En bestämd åsikt om att dipolhögtalare är "bäst", som sedan ändrats till att lådhögtalare är det enda rätta.

Övertygelsen att ljudkvalitet inte har något med mätresultat att göra har övergått i övertygelsen att mätresultaten helt och hållet visar hur bra det kommer att låta.

Eller kanske att uppgraderingar av prylarsenalen är själva grejen, vilket senare har landat i insikten om att det är skönare att koppla av och vara nöjd med vad man har.

Har du kanske fäktat dej varm för allt vad rör heter, för att senare helt propagera för transistorer?

Eller tvärt om.
Eller något annat liknande.

Har du ändrat din tvärsäkerhet under årens lopp?
Eller har du alltid varit hyfsat ödmjuk?

Eller har du kanske alltid haft det mesta väldigt klart för dej och aldrig behövt ändra vare sej åsikt eller övertygelse?

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2010/07/18 :  18:47:23  Show Profile Send lennartj a Private Message
Med unga fräscha öron på 1970-talet kunde jag inte tänka mig att äga Carlsson högtalare, typ OA5 och OA14, med sina Peerless-diskanters råa klang och avsaknad av översta diskantregistret.
Sedan mina B&W DM4 stulits på julafton 1983 kom Carlsson OA52 ut, och när skaderegleringen var klar på våren 1984 och jag jämfört olika alternativ inom min budget blev jag Carlsson-ägare och är trogen än idag.
För övrigt har jag aldrig varit kategorisk i min bedömning av vinyl/CD, rör/transistor etc. det finns bättre och sämre av alla sorter.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/07/18 :  18:53:24  Show Profile Send huzze a Private Message
Just det med bytandet är ju en del av hobbyn för många, i alla fall för mig. Att sitta nöjd vore naturligtvis bra (vilket jag är för tillfället) men förr eller senare vill jag byta ut något, uppgradering, ett steg åt sidan eller att helt enkelt kunna spela ett nytt format är alltid en anledning att se mig om efter något nytt.

De övertygelser jag har svårast för att rucka på är:
1 Högtalaren är viktigast för att få det ljudideal jag eftersträvar
2 Förstärkaren ska vara överdimensionerad i förhållande till högtalarna
3 Signalkablar är viktigare än högtalarkablar
4 Det går att komma undan med en billig källa
5 Komprimerade inspelningar är inte bara av ondo

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2010/07/18 :  19:21:15  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
Jag har alltid varit av dem övertygelsen att vinyl är överlägset cd, har även sett mätdata som bekräftar denna. idag är jag dock av en annan åsikt, sant är att vinyl ofta låter bättre men detta beror inte på(enligt mig) formatet utan mastringen. Lika som att äldre cd-skivor ofta låter bättre(dynamiskt iaf) än nyare.

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2010/07/18 :  20:00:10  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Intressant frågeställning .

I stället för att satsa på en väg har jag sett till att ha valmöjlighet.

jag har möjlighet att spela vinyl, cd, dvd, blueray, och Spoyify (via ms pro + och iMac).

Högtalarna är egenkonstruerade dipoler med dynamiska element.

Så jag gör vad jag vill och vad jag känner för när jag vill lyssna.

Finner ingen mening att övertyga andra om vad jag gillar mest, jag gör som jag vill, men respekterar andras val.

Mätningar bryr jag mig inte om, tar hänsyn till elementens T/S-parameter när jag bygger högtalare, det är allt.

Elektronikens mätdata är väl ett kliniskt resultat av de använda komponenterna , så det är inget jag utgår från när jag väljer apparatur.

Enligt mig är ingenting bäst, hitta en egen väg och var inte rädd för att prova.


Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2010/07/18 :  20:19:32  Show Profile Send bearwik a Private Message
Det enda jag är säker på är att jag har mycket att lära, för övrigt lyssnar jag hellre till bra musik på en dålig anläggning än dålig musik på en bra anläggning.

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066


Go to Top of Page

Klenkar
Member

1157 Posts

Posted - 2010/07/18 :  21:20:36  Show Profile Send Klenkar a Private Message
att kablar är superviktiga............

...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers...
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2010/07/19 :  08:44:40  Show Profile Send drkim a Private Message
Att musik är viktigare än format och elektronik...

MVH
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/07/19 :  09:31:55  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Ojdå ...

Jag har slängt alla gamla bergfasta övertygelser att ...
... att rör ALLTID låter bättre än transistorer
... att klassA alltid låter bättre än AB/B/C/D/T/osv
... att vissa högtalarprinciper per automatik skulle vara bättre än andra
... att kablar är MYCKET viktiga
... att musiken är viktigare än tekniken.
Go to Top of Page

manw
Member

445 Posts

Posted - 2010/07/19 :  09:33:39  Show Profile  Visit manw's Homepage Send manw a Private Message
Ja, jag smittades av den utbredda övertro på välljudet i rörförstärkare, vis av erfarenheten så vet jag nu att en BRA designad (LÅNGT ifrån alla) transistorförstärkare ger ett renare ljud. OM det nu gäller ofärgat ljud är målet, sedan är olika färgningar 2:a-tonsdist osv. populärt i vissa kretsar.

/Mats, född nyfiken
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2010/07/19 :  10:29:01  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Självklart!
Ju mer man lär sig, desto mer inser man att man ingenting kan!
Och det gäller nog inom alla områden, inte bara HiFi...

@Kyrillifilen:
quote:
... att musiken är viktigare än tekniken.


Ursprungligen tyckte jag att vinyl lät bättre än CD men då handlade det nog mest om att man inte hade råd och det var ett stort steg att gå över till CD. När man väl skaffade sig CD tyckte jag det var ganska trivsamt med det knasterfria ljudet. Nu när jag skaffat mig betydligt mera erfarenhet inom de båda formaten och ser fördelar med båda, men är mera benägen att spela vinylskivor som jag tycker ger en större upplevelse.

Kablar är ju ett kontroversiellt område och där har jag gått från "lampsladd duger" till att tycka jag hör ganska klara skillnader då man byter till kablar i rimligare prisklasser. (upp till 1-3000:- per par)

Vad gäller rör och dipoler har jag ännu inte hört något som övertygat mig om förträffligheten! Men det handlar för mig mycket om att man bildar sig en uppfattning baserad på tidningsartiklar, internetforum samt samtal och diskussioner med likasinnade. Tyvärr kan det ofta ge, åtminstone mig, en övertygelse eller åtminstone en förväntad upplevelse redan innan man hört skillnaden själv!

Så kontentan blir nog att man "lär så länge man lever"!

MVH /Micke

Edit:
Justeringar!


Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd

Edited by - AlfaGTV on 2010/07/19 13:15:07
Go to Top of Page

BluesBoy
Member

160 Posts

Posted - 2010/07/19 :  12:41:57  Show Profile Send BluesBoy a Private Message
Som nybörjare (jag var bara 16 år då Hi-Fi intresset slog klorna i mig) var jag övertygad om att högtalarna var det viktigaste. Dyrt var bra och förstärkeriet ägnades inte många tankar. Idag är jag av helt motsatt åsikt. Förstärkaren är det viktigaste. Högtalaren kan gärna vara billigare men jag tummar inte på förstärkaren.

Kablar tyckte jag var väldigt viktiga tidigare. Efter en rad tester genom åren så har jag intagit ståndpunkten att lagom är bäst på det området.

/Jon
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2010/07/19 :  14:12:55  Show Profile Send sladdbarn a Private Message
quote:
Lika som att äldre cd-skivor ofta låter bättre(dynamiskt iaf) än nyare.


Antar att du inte tänker på 80-tals hårdrock då

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2010/07/19 :  20:52:00  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag tror att alla vi som varit med ett tag har gjort några kullerbyttor i lite olika ämnen. Jag har definitivt gjort en 180gradare när det gäller kablar, inte så att de inte är viktiga utan bara att det inte behöver kosta för att uppnå bästa prestanda.

Sedan är det nog så att jag nu vet att det är många vägar som bär till ROM och att det finns många sätt att bli lycklig i sitt musik lyssnade. Vissa tycker att en mycket känd högtalare låter kanon medan jag aldrig har hört ett system där de låter bra. Jag tycker det är bra, alternativ är viktiga. Därför är jag också lite tveksam till dom som säger att det bara finns en lösning, ett sätt att betrakta HIFI.

Jo, en annan punkt där jag gjort en 180 gradare är att storleken visst är viktigt. Stora högtalare är ballare, tuffare och roligare

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/07/19 :  21:01:20  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Stora högtalare är ballare, tuffare och roligare
Japp, så är det.

Själv har jag gjort en helomvändning angående kablar. Från raljerande skeptiker till - ja, ni vet...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2010/07/19 21:02:49
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2646 Posts

Posted - 2010/07/19 :  23:37:01  Show Profile Send Imperial a Private Message
Tjenare!

Jag har gått från trögdrivna högtalare till lättdrivna sådana.
Diy i nästan alla lägen då det är dyrt med bra högtalare.

På senare år har jag lyssnat på svindyra system utan att bli minsta imponerad.
Live spelningar är grejjen å ett liknande ljud vill jag ha hemma fast med bättre upplöning.
Jag skxxxr numera i jakten på "rak tonkurva" eller vad ni nu kallar den

Från Dynaudio till Klipsch hörn horn å efter mycket trixande så har 6,5" med gummikanter helt försvunnit från min önskelista.

Musik skall kännas även på låg volym

/

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Corpsegrindern
Member

261 Posts

Posted - 2010/07/20 :  11:09:38  Show Profile Send Corpsegrindern a Private Message
Jag var förr av den åsikten (tills alldeles nyligen) att musik ska spelas högt för att få livekänsla,så det verkligen känns i kroppen. Gärna en bit över smärtgränsen skulle det vara,och med så många och stora basar som möjligt..

PA was the shit så att säga,inget kunde mäta sig med ett bra PA system... I was wrong!
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2010/07/20 :  21:37:36  Show Profile Send 24U a Private Message
Det flesta av mina dogmer har övergivits...

... för att sedan komma igen med förnyad kraft som bara en bekräftelse av en tidigare ostyrkt (dvs inga vetenskapliga bevis)tes som sedan impiriskt, men fortfarande vetenskapligt ostyrkt, helt bekymmerslöst återtar sin tidigare position som sanning, min sanning för tydlighets skull.

Jag lyssnade, tog till mig att;

detaljerat ljud är bra
olika digitalkablar ger inga skillnader på ljud
inte heller analoga dito
en dator med USB-DAC är det riktiga
rak frekvensgång är ett måste
med flera teknokratiska dogmer om bitar, samplingfrekvenser, m m

Mitt i allt detta köpte musiker själva i regel inte de hifigrejor hifi-entusiasterna propagerade för. Konstigt, tänkte jag, då de ju faktiskt spenderar mycket mer tid i den verkligheten som hifin säger sig gestalta.

Så nu spelar jag LP-skivor, CD i en CD-spelare med "skitgamla" DACar, via en rigg med erkänt varm klang, ihopkopplad med feta snygga snokar från PAD, till slut rörs luften om med ett par feta JBL, med grymt stor och bred baffel och en veritabel provkarta på egenövertoner, diffraktion och lådljud.
Så min uppfattning har verkligen gjort ett par riktiga lappkast. Dyrt? Jodå!
Ogjort arbete? Nej, nu vet jag vad JAG gillar.
Finns en sak som försvunnit som LP-skivor som Status Pile driver med flera skulle behöva; loudnessknappen! Finns bara ett råd från en gammal rocker; trust your instincts!
Nåt som är skoj att spela Status på, kan inte vara helt fel... Det behöver inte ens mäta bra...

https://www.facebook.com/stefanstudio
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2010/07/21 :  01:25:01  Show Profile Send CC a Private Message
"Har du ändrat hifi-uppfattning någon gång?"

- Svar ja.
Exempelvis: Jag gillar idag "levande" rumsakustik! Har tidigare alltid velat dämpa(absorbera) ned klangen...

En av de senare läxorna var att mattor med fördel kan ersättas med hårda (men diffuserande) material från exempelvis Golden Horn (Svanå). Och då inte bara för dammet utan för den desto viktigare akustiska återgivningen i rummet!

Men som sagt. Ju äldre jag blir, desto mer förstår jag hur lite jag förstår...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -

Edited by - CC on 2010/07/21 01:26:15
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2010/07/21 :  08:59:19  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Jupp...

Jag provlyssnade en gång en uppsättning där ett par enklare Tannoy-högtalare ingick. Det var det värsta jag hört. Skrikigt kort sagt. Ettrig påträngande diskant, mellanregistret var enbart antytt och basen obefintlig.

Ett par Tannoy skulle aldrig komma över min tröskel helt enkelt!

När jag några år senare för första gången fick höra ett par "riktiga" Tannoy - Gleniar - slogs jag inte enbart av häpnad. Jag somnade efter ett par minuter. Det var minst sagt njutbart. Allt satt på plats. Mjuk tydlig diskant, fylligt mellanregister och en för mina behov fullt tillräcklig och bra bas.

Sedan ett par år är jag därför nöjd och stolt ägare till ett par Tannoy Glenair 10.

För övrigt har jag egentligen aldrig bytt sida tvärt, mer utvecklat och avvecklat en del idéer. Till exempel kablarnas betydelse har jag några upplevelser av hur stor skillnad de kan göra. Och hur liten i andra situationer. Det finns både bra och dåliga förstärkare - det har ingen betydelse om de är av rör- eller transistorkonstruktion. Det finns bra och dåliga både vinyl- och CD-skivor.

Och så skulle jag kunna fortsätta.

/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2010/07/21 09:03:16
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2010/08/12 :  11:33:03  Show Profile Send poppen a Private Message
Hela tiden ändrar jag och omprövar mitt lyssnande.
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2010/08/12 :  12:10:02  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Jag vågar inte tala om allt skräp jag lyssnat på under årens lopp. Under en kort period på 70 talet lyssnade jag tom på Bose 901! Men det är av misstagen man lär sig som igelkotten, (eller var det rotborsten) som sa.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2010/08/12 :  16:44:01  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
quote:
Jag vågar inte tala om allt skräp jag lyssnat på under årens lopp. Under en kort period på 70 talet lyssnade jag tom på Bose 901! Men det är av misstagen man lär sig som igelkotten, (eller var det rotborsten) som sa


He-he,

901 var min drömhögtalare sent sjuttital.
Våren -83 köpte jag ett par på Tellus i Stockholm.
8900 spänn på avbetalning, med 36 procents ränta.

Efter ett par år hade jag tröttnat på hela hobbyn. Vet inte vad det berodde på, men så var det.

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2010/08/12 :  17:37:01  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Nä 901:an var ingen höjdare, det mulliga uddlösa ljud den presterade tröttnade jag snart på. Jag var "Hi-Fi" handlare på den tiden, och fick som inbyten bla OD 11, OA 116 mm. De tyckte jag då bara lät tunt och eländigt, men som tur var insåg jag så småningom hur fel jag hade.
Men jag tycker det var nyttigt att gå igenom olika faser i mitt musiklyssnande. Ett tag var inne på paneler (bla Magnepan) och elektrostater men övergav även dessa.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

manw
Member

445 Posts

Posted - 2010/08/12 :  17:49:15  Show Profile  Visit manw's Homepage Send manw a Private Message
Ja, även fast det oftast finns någon korrelation däremellan, så är det sällan nån garanti att det låter bra för att det är dyrt ;-)

/Mats, född nyfiken
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2010/08/13 :  06:51:17  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Ja. Jag har ändrat uppfattning flera gånger genom livet

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000