HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Polarn köpte Totem Mani2
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/07/16 :  10:26:51  Show Profile Send huzze a Private Message
Ojojoj! Polarn sprang iväg och köpte Totem Mani2 i lönn! De var ju på min lista tidigare fast då jag fick veto mot högtalare som står på "pinnar", så var ju Totem Forest det närmaste alternativet. Nu har jag bara fått tillfälle att lyssna på Mani2 vid ett tillfälle i butik och konstaterade då att de var klart tungdrivna då de får klena förstärkare att klippa väl enkelt.

- Jag kommer över imorgon, blev min kommentar när han igår avslöjade att han slagit till. Naturligtvis blev min älskade fru inte ett dugg ledsen över att få skjuts till jobbet imorse.

Tog med mig mitt senaste inköp som snurrat två gånger i huvudanläggningen och en bonusvända till kvällslektyren i sängen. Så minnet över hur den lät fanns kvar. Vanden Plas - The Seraphic Clockwork. Progressiv hårdrock som påminner en hel del om tyngre Dream Theater, fast med en i mitt tycke mycket bättre sångare.

I med CD'n och på med första spåret.

Så här lät det ju inte hemma?

Nu tror ni förstås att jag sitter med hakan nere vid skjortans tredje knapphål (ja, jag har en kortärmad skjorta på mig ).
Lite haksläpp blev det. Det låter helt enkelt inte rätt i mina öron. Allt finns där. Behaglig topp. Botten. Men alldeles för torrt/hårt mellanregister. Det är bara gitarrer. Torra gitarrer. Ingen tyngd.
Samma skiva går nu hemma och då hörs att basisten hjälper till och bastrumman är fylligare. Mani2 lät med Vanden Plas som ett par monitorer med botten. Ungefär som ett par Yamaha NS10-monitorer, fast med en stor skillnad, Mani2 kan gräva djupt. Det djupaste jag hört av en stativare med undantag av Focal's senaste Utopia-stativare.

Innan jag lämnade provlyssningen körde jag igenom fler låtar av medhavda slamret. Vi har helt olika musiksmak och möts på mitten av Yello och Mike Oldfield. Så polarn iväg för att ringa ett samtal (som i andra änden frågade bestört - Är det hårdrock du spelar?) och jag med fjärrarna i näven. Nej det här går inte, det blir bara mellanregister av det hela fast allt annat går att urskilja. Dock så är det inte tröttsamt att lyssna på, lyssningströtthet blir det inte, men det blir ingen spelglädje som tilltalar mig. Det här är mangel, men det faller platt.

Däremellan fick naturligtvis min polare dema dem med den musik han spelar och gillar. Då föll ALLT på plats. Gles jazz-fusion med massor av plick-plock, pling-plong, röster, framförallt mansröster och drum'n'base-komp satt som helgjutet med Mani2. Ingen monitor-känsla alls. Inte torrt och hårt. Bara svängigt, tungt, detaljerat och rätt!

Det här är första gången jag så tydligt hört att en högtalare inte varit överens med min musiksmak men klarat en annan musikstil. Spontant så är Mani2 alltså inte högtalaren för mig, utan Scorpio tronar kvar i vardagsrummet. Polarn ska dock iväg på MC-semester drygt två veckor och då ska de hem till mig under tiden för en noggrannare jämförelse som jag kommer delge er i den här tråden, inklusive en bild eller två.

PS Mani2 bör vara inspelade då de var demo-x DS

Kommentera gärna min upplevelse, högtalare vs musikstil.

EDIT: Totem Mani2 ersatte Sonus Faber Electa Amator mkI

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept

Edited by - huzze on 2010/07/16 10:44:32

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2010/07/16 :  10:33:56  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Väl skrivet huzze!
Kul att läsa såna här "provlyssnat"-texter tycker jag!

MVH / Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7711 Posts

Posted - 2010/07/16 :  11:11:12  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag tror mer att Mani visade upp Vanden Plas komprommeringen tydligare (gillar bandet och många av deras CD's) än dina. Mindre fel/rätt på högtalaren än att att masteringen suger vilket jag tycker verifieras av att andra inspelningar funkade bra.

Jag håller med om att Mani2 behöver ett ordentligt slutsteg, 4 ohms impedans i basen med fasvinklar-uj.

Har hört dom i ett flertal miljöer och de har alltid låtit bra om än inte så livliga på låga nivåer.

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2010/07/16 :  11:28:03  Show Profile Send huzze a Private Message
Ska testa med mer av min musiksmak när de står hemma, men att komprimeringen skulle slå så hårt mot kompriffen? Får testa med klassiskt och mindre komplex hårdrock eller leta rätt på något med bättre inspelning, kanske Spocks Beard eller Neal Morse? Det finns ju lite att spela iaf.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7711 Posts

Posted - 2010/07/16 :  15:06:34  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Ayreon, Arena, Marillion brukar låta kanon men det kanske är för snällt.

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2010/07/16 :  15:19:23  Show Profile Send huzze a Private Message
Ayreon & Marillion finns i samlingen, jag har inte bara elak musik
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7711 Posts

Posted - 2010/07/16 :  17:29:38  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Va! inget Arena. aja det går ju att fixa

Micke

Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2010/07/16 :  19:57:46  Show Profile Send huzze a Private Message
Yes Sir! Kollar upp det imorgon. Tack för tipset!

(bara det inte är arena-rock )

Edited by - huzze on 2010/07/16 19:58:22
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2010/07/16 :  21:48:02  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Vad är det för kring-elektronik till Mani2?

Var de verkligen inspelade?

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2010/07/16 :  23:17:50  Show Profile Send huzze a Private Message
Ja, jag och polarn diskuterade ikväll sannolikheten för att de varit ordentligt inspelade. Säg att de körts en timme om dagen (inte troligt) så skulle det ändå ta 200 dagar för dem att bli riktigt inspelade. Tror att de kräver runt 200 timmar så förmodligen har de en del att växa in i.

Kringutrustningen för dagen, Shanling CD300, Sony TA-F80ES och Pioneer M73. Högtalarkablar Monster M2.4 biwire. Signalkablar vet jag inte vad det var.
CD'n vet jag inte är kylig i ljudet och Sony/Pioneer-kombon är inte heller sådär fördomsfullt ljus som japaner ofta beskylls att vara (och ibland med rätta).

Vi får avvakta tills jag har dem hemma, trots allt var det ett första intryck med min skiva som mycket väl kan vara missvisande om inspelningen är så illa (vilket däremot förvånar mig då den låter bra på mina olika anläggningar).

Vet att du gillar Totem och den jag hört mest, Hawk-modellen gillade jag skarpt i all sin enkelhet, även om den hade en viss loudness-karaktär i botten. Forest har jag bara fått lyssna till vid ett tillfälle, ca en halvtimme, men då med en Leben-förstärkare som var helt fel matchning. Likaså när jag lyssnade på Mani2 med Quad som inte heller orkade. Varför en butik väljer att dema med klena förstärkare vet jag inte, men vill inte starta en diskussion om det, jag hade ju kunnat gnälla och bett dem byta, men orkade inte.

Edited by - huzze on 2010/07/16 23:21:58
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7711 Posts

Posted - 2010/07/17 :  00:09:18  Show Profile Send Micke Y a Private Message
M73 skall bara ge 85W och är nog inget effektmonster direkt. Kanske klippte den? Bra att du får en lyssning till.

Micke

Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2010/07/17 :  00:12:15  Show Profile Send huzze a Private Message
Upplevde inte något direkt klippljud och det var inte hårresande högt. Dock går de i klass B och polarn trodde att de då gav dryga 105W mot 25W i klass A, men han kan ha fel . Upplevde att ljudet var likadant även på lägre nivåer, men då spelar de inte ut lika väl som vi konstaterat. Nåja, vill de ha ström så kan de få det av min M3'a.

EDIT: Polarn har fler förstärkare att ta till (bl a ytterligare en M73), så han sitter inte i sjön om det är orken som tryter.

Edited by - huzze on 2010/07/17 00:28:41
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2010/07/17 :  09:46:22  Show Profile Send Snutten a Private Message
Mani2 behöver en kraftigare förstärkare för att blomma ut, de är mycket krävande på den punkten.
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2010/07/17 :  09:50:47  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Huzze!
Du kan alltid komma och låna mina "supermoddade" InterM som levererar 500W i 8 ohm och med rejäla strömresurser.

Eller så tar du och kommer hit med dom och jämför med IS?

Det skulle vara väldigt kul och intressant.
MVH/Calle

ombud för Intelligent Sound

Edited by - räven on 2010/07/17 09:51:23
Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2010/07/17 :  11:52:04  Show Profile Send huzze a Private Message
Skulle inte bryta ett förtroende och frakta dem till annan ort. Hör av mig när de finns på plats, så är du välkommen Mr Fox.
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2010/07/17 :  12:20:57  Show Profile Send byZan a Private Message
quote:
Skulle inte bryta ett förtroende och frakta dem till annan ort.

Dig kan man lita på Men du vet vad du kan få power utan att behöva frakta dessa till annan ort

"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2010/07/17 :  13:55:39  Show Profile Send huzze a Private Message

PS, hör av mig till dig oxå, du är väl nyfiken på ett par välpresterande "fullregisterstativare"?

Edited by - huzze on 2010/07/17 13:56:35
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2010/07/17 :  14:07:56  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Man kanske får ta med sig ett par IS?

Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2010/07/17 :  14:10:12  Show Profile Send huzze a Private Message
Jajamän, lagoma stativ kommer att finnas på plats, de är ju ungefär lika stora och lätta.

EDIT: JWO, du är också välkommen, skickar PM till er när jag vet när.

Edited by - huzze on 2010/07/17 14:24:19
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2010/07/22 :  00:15:58  Show Profile Send byZan a Private Message
quote:
PS, hör av mig till dig oxå, du är väl nyfiken på ett par välpresterande "fullregisterstativare"?

Fel på PM-tangenten eller är det semester?

"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine

Edited by - byZan on 2010/07/22 00:16:18
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2010/07/22 :  09:33:18  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Ja Huzze, kom igen nu ;)
Jag drar till Sicilien måndag natt och blir borta ett tag.

Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2010/07/22 :  22:18:46  Show Profile Send huzze a Private Message
Polarn ska på semester runt den 23/8 så jag hinner nog skicka ett PM innan dess.
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2010/07/23 :  09:23:14  Show Profile Send byZan a Private Message
quote:
Polarn ska på semester runt den 23/8

Min semester är slut och då ska allas semestrar vara slut, annars är det orättvist
Trodde nog att det var rätt snart du skulle få låna hem dom, men jag (vi) får väl vänta då'ra

Mina system...

Huvudsystem
Andrasystem

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2010/07/28 :  21:55:38  Show Profile Send huzze a Private Message
JWO har även anmält intresse, så vi kan bli ett gäng!

Efter bytet från NAD M55 till NAD M5 som källa, så kan jag konstatera att det var M55 som varit "förlåtande" mot Vanden Plas.
N avslöjas allt från skivan på ett lite mera analytiskt vis, vilket i det här fallet visar att skivan är sämre vad gäller inspelningskvalitén.

Rätt ska vara rätt!
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2010/07/28 :  22:04:43  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Ser fram emot detta

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2010/07/29 :  06:40:41  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Är Totem ett dotterbolag till Dynaudio? Jag känner igen baselementen...

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000