HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Någon som testat UPS till stereon?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Spiffy
Member

124 Posts

Posted - 2010/06/25 :  16:23:42  Show Profile  Visit Spiffy's Homepage Send Spiffy a Private Message
Ibland har jag sett att vissa produkter har haft batteridrift, och att detta då ska vara något extra bra.
Hur skulle det då bli om man tar och kopplar stereon till en UPS. Då borde det väl bli batteridrift på hela anläggningen?
Och skulle detta förbättra något?

Tomas J
fd _T_

1547 Posts

Posted - 2010/06/26 :  20:27:18  Show Profile Send Tomas J a Private Message
nja, UPS:en slår väl bara över till batteriddrift i falla att spänningen skulle sjunka under en viss förutbestämnd nivå, så igentligen så skickar en UPS ut nätspänning i normala fall.

Personligen skulle jag nog satsa på en störskydds trafo något slag!

Jag reserverar mig för fel, jag är ingen expert innom detta område

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2010/06/26 :  20:48:44  Show Profile Send Joda a Private Message
Offline UPS ja.
Online UPS ligger igång hela tiden(därav namnet), de bättre låser output till en viss spänning och frekvens, vanligtvis 230V 50Hz.
De jag har är specade till max 5% THD 230V +-2% (3% vid batteri)

Har inte testat på någon anläggning men planerar att göra det någon gång.

Ett problem är förstås fläkt. Vilket alla UPSer (som är stora nog) har.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

conny_a
Member

80 Posts

Posted - 2010/06/26 :  20:58:47  Show Profile Send conny_a a Private Message
Prova först att separera nätkablar, lågnivåkablar och högtalarkablar från varandra så mycket som går. Ställ upp grejorna på golvet så blir det lättare. Korsa kablar i 90 graders vinkel om du måste korsa dem. Prova att dra en skarvsladd (2.5mm2 eller liknande) till ett annat uttag i huset, helst nära proppskåpet. Blir det skillnad?

ESL-57
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2010/06/26 :  21:22:45  Show Profile Send Harry_up a Private Message
UPS'er gör växelspänning av likspänning och är inte att jämföra med nätfilter. Växelspänningen man får ut brukar inte vara särskilt fin men duger åt en dator. Testa innan du köper. Jag avråder.

mvh/Harryup

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Spiffy
Member

124 Posts

Posted - 2010/07/01 :  11:49:06  Show Profile  Visit Spiffy's Homepage Send Spiffy a Private Message
Ok, tack för infon.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2010/07/01 :  17:06:32  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag tror att man kan riskera att få en ganska smutsig el som Harry säger.
Sinuskurvorna som genereras kan vara grova och trappstegsformade med mycket övertoner som följd.
Fast det borde väl sitta nätfilter efter? Men vitsen är ju liksom borta.
Det går inte att jämföra med direktmatning via batteri eftersom den då ersätter nätdel med kondensatorbankar och likriktare m.m.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Mschill
Member

420 Posts

Posted - 2010/07/01 :  18:22:13  Show Profile Send Mschill a Private Message
Det råder stor okunnighet ang UPSer, Som joda krev finns det UPSer (online) som regenererar nästintill perfekt växelspänning (Sinus). Jag tror jag har skrivit om detta i någon annan tråd för något/några år sedan med en del info.

SÅ jag UPS ska funka fint om det är en lite bättrre Online UPS men då kostar dom betydligt mer också.

Snurrar, blänker och transporterar ljud, om den inte var platt kunde man tro det va Gud.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2010/07/01 :  22:20:19  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Det finns naturligtvis UPS som genererar sinuskurvor utan störningar. Används inom sjukvården bl.a. där man har känsliga instrument.
Jag trodde vi pratade om billigare varianter för datorer. Där ska man nog vara misstänksam.
Men känner du till någon billig och bra så får du gärna rekommendera den.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000