HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Kassettadapter till bilstereon
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2010/06/17 :  23:18:42  Show Profile Send svanbo a Private Message
Kanske inte riktigt hifi men det finns så sanslöst mycket kunskap på detta forum så jag provar ändå, hoppas moderatorerna inte misstycker

Har köpt en s.k. kassettadapter till min gamla bilstereo, för att kunna spela mp3:or i bilen. Ljud kommer det, men det låter inte alls bra (mycket svagare och sämre än vanlig radio) och framför allt så verkar motorn störa, det ligger ett högt surr som en matta över hela ljudbilden som varierar med motorns varvtal!! Mycket irriterande. Går det att göra något åt detta? Är det helt enkelt en kass kassettadapter eller vad beror surret från motorn på? Det uppstår inte när jag spelar en vanlig kassett i bilstereon.

Tacksam för hjälp

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2010/06/18 :  19:16:06  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
Kan tänka mig att kabel bla. kan ta upp mycket störningar..
Hade jag varit dig skulle jag ha satsat på en FM-sändare ist..
Betydligt bättre ljud och mycket smidigare.. Men nu har du ju redan spenderat pengar på en adapter så då måste vi väl försöka lösa problemet..
Hur spelar du MP3or ? genom en mp3-spelare/telefon/dator ?
Är den spelaren inkopplad till 12v?

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2010/06/18 :  21:15:50  Show Profile Send svanbo a Private Message
Tack för svar! Har inte spenderat några pengar på kassettadaptern, fick den i present. Trodde det skulle låta bättre med en sån än med radiosändare, tänker att trådat är bätttre än otrådat men jag kanske har fel...

quote:
Hur spelar du MP3or ? genom en mp3-spelare/telefon/dator ?
Är den spelaren inkopplad till 12v?

Spelar via min mobiltelefon. Kan ibland vara inkopplad till 12v, var nog det vid testtillfället, tror du det kan påverka ljudet?
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2010/06/18 :  23:53:47  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
Prova att köra utan 12v inkopplat.. det kan bli problem med jorden.. I bilstereo har jag varit med om mycket jordproblem.. ofta har jorden olika potential..

Dom gånger jag hört kasett-adapter har jag inte tyckt det låtit speciellt bra men radiosändare däremot har oftast låtit förvånansvärt bra..

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2010/06/30 :  23:10:31  Show Profile Send svanbo a Private Message
Det tog tid men nu har jag äntligen provat att spela via mobilen utan laddaren ansluten - vips, alla störningar som bortblåsta Tack för det tipset!! Dock är det ett problem för batteriet kommer ta slut snabbt om jag t.ex. kör GPS:en på telefonen och inte kan ha laddaren ansluten... finns det något man kan göra för att komma tillrätta med detta (förutom att inte ansluta laddaren)?
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2010/07/01 :  10:43:28  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message
Bor du i Stockholm, så säljs dessa ut just nu: Avstörningsfilter

Annars finns det säkert hos de flesta bilradiohandlare.

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2010/07/01 :  10:50:54  Show Profile Send svanbo a Private Message
Tack för tipset! Men var monteras denna? Är det något man kan göra själv med tummen mitt i handen?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000