HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 HF LS-1, första testlådan på gång!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/01/19 :  22:11:45  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Hej på Er,

Nu börjar första HF LS-1 lådorna se ljuset, tack vare PAC som även han bygger HF LS-1.

Dessa lådor kommer att tjäna som testlådor för initiala mätningar vad gäller frekvens och impedans. Vi bör med andra ord kunna avgöra;
* elementens frekvenssvar on och off axis
* baffelns inverkan
* lådvolymens korrekthet eller ej
* elementens impedans
...mm mm mm.







Lådorna och bilderna är copyright PAC.

Lådorna är ritade enligt Nagrefs första ritning, och om jag inte minns fel, blev dessa testlådor något moddade jmfrt mot ritningen, men ytterst lite!

// Pär Engelholm

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/01/19 :  22:23:36  Show Profile Send Nagref a Private Message
Va! Har ni ändrat i min ritning!
De ser förträffliga ut! Lagom stora.

Då väntar vi bara på mätningar så vi kan eventuellt komma fram till något vettigt filter.

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2003/01/19 :  22:58:22  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
Smidiga små lådor det där. Och snyggt bygge av PAC som vanligt!

Ska bli kul att följa fortsatta utvecklingen...

/Erik
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/01/19 :  23:06:55  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Nagref:
Jag tror att det endast var en mindre ändring i stil med tjockare MDF i fron och bakbaffel.

Skall försöka få till lite mätningar på råa element och sen på inspelade. Detta för att eventuellt få lite bevis på vad som händer under den tid då en högtalare spelas in! Läste om nån som uppmätt 25 till 50% förändring, fast det var på de mekaniska T&S parametrarna och på ett P13 element!

// Pär Engelholm

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/01/19 :  23:33:30  Show Profile Send Nagref a Private Message
Ah 22mm?! Det är ok men det visste du ju!

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/01/19 :  23:36:35  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

gud så fint det blir med försänkta element...
total skillnad! ! !

de ser redan asläckra ut!

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21989 Posts

Posted - 2003/01/19 :  23:37:39  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
quote:
Originally posted by Nagref

Va! Har ni ändrat i min ritning!
De ser förträffliga ut! Lagom stora.

Då väntar vi bara på mätningar så vi kan eventuellt komma fram till något vettigt filter.



Jo du Nagref, det kliade något så infernaliskt i händerna när jag drog igång bygget. Just storleken ger otroligt många kul uppslag. Men Epkpeng'en höll emot , eller kanske lika bra det.

Om Ni inte misstycker, borde vi åtminstone runda kanterna på den.

Vi kan göra två mätningar, en med runda kanter och en utan. Fast i omvänd ordning naturligtvis. Om inte annat så för att spara spackel...

Vänligen, P

P.s. Kul koncept att sammarbeta genom forumet

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/01/19 :  23:41:08  Show Profile Send Nagref a Private Message
För min del så får du gärna avrunda kanterna med 5-10 mm radie. Tänkte rita in det på ritningen men tyckte att epkpeng fick avgöra det själv!

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/01/19 :  23:41:12  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Hejsan alla,

Visst är det kul! Något som vi resonerat oss fram till, börjar nu äntligen ta konkret form! Kul kul!

PAC:
Din artiska sida får komma till pass senare - nu är det enkelt och rationellt som gäller (tyvärr).
Intressant med mätningar på olika håll, vis och under olika omständigheter!

// Pär Engelholm
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21989 Posts

Posted - 2003/01/20 :  22:09:13  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Jaha,
då fick Rörshoppen leverera det 50mm avloppsröret som skall bli basport idag. 1m rör á 60:- räcker långt. Eller det kanske skall vara djupt...

Nagref, vilken längd skall jag börja med?

Mvh, P

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/01/20 :  22:18:40  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Jag har för mig runt 20 cm...

Några fler bilder? ;-)
*stressa* *stressa*

// Pär Engelholm
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21989 Posts

Posted - 2003/01/20 :  22:44:24  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
quote:
Originally posted by epkpeng

Jag har för mig runt 20 cm...

Några fler bilder? ;-)
*stressa* *stressa*

// Pär Engelholm



Nja, idag har varit en DIY-fri dag och kameran är tillbakalämnad. Men jag har en egen på g' så det skall bli bilder galore framöver.

Mvh, P


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/01/20 :  23:28:33  Show Profile Send Nagref a Private Message
PAC, det blir nog att testa sig fram till längden... Om innerdiametern på röret är 45mm så ska längden vara någonstans mellan 14-17cm beroende på formel som används. Som vanligt är det enda rätta att mäta upp högtalaren. 41 Hz har jag beräknat som den lagoma avstämningsfrekvensen men andra kan har andra ideer!?

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/01/20 :  23:34:55  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Jag tycker, med endast parametrnarna vagt i hövvet, att det är lite väl hög avstämning. Dessvärre blir det problem med lufthastigheten i det lilla röret om vi väljer längre rör / lägre resonansfrekvens...
Men det har hänt, nån gång, att jag har haft fel! ;-)

Jag brukar själv såga av röret till den kortaste längden jag tro det kan bli, sen har jag fler småbitar att tejpa dit för att mäta och lyssna mig till ett bra resultat!

// Pär Engelholm
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/01/20 :  23:39:21  Show Profile Send Nagref a Private Message
Det kan tänkas att avstämningsfrekvensen måste justeras ner allteftersom upphänningen mjuknar så då kan man göra som epkpeng föreslår eller så kan man göra hålet av så hög precision att man bara trycker ut det 'felaktiga' röret och sätter in ett bättre!

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

kasra
Member

588 Posts

Posted - 2003/01/21 :  00:00:41  Show Profile Send kasra a Private Message
quote:
Originally posted by Nagref

För min del så får du gärna avrunda kanterna med 5-10 mm radie. Tänkte rita in det på ritningen men tyckte att epkpeng fick avgöra det själv!



Nagref, såna "små" avrudningar, påverkar dem något?!
Fina byggen PAC!

/kasra

"Pretty girls dont cry"
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21989 Posts

Posted - 2003/01/21 :  07:41:43  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
låter på mig som att det gäller att göra en precisionsborrning så att röret får presspassning.

Om vi har problem med luftflöden så måste den färdiga högtalaren ha avrundning runt ändarna på röret.

Erik & Kasra: tack för de fina orden,

Nagref: vad tror du om en 45-graders fasning istället för en rundning?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2003/01/21 :  07:48:08  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
Det har Tony Gee löst rätt snyggt på Auriga:
http://home.hetnet.nl/~geenius/Auriga.html

/Erik
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/01/21 :  07:56:44  Show Profile Send Nagref a Private Message
Pac: Du kan väl fräsa ut hålet för röret? Det har jag gjort på mina högtalare och där kan man tala om presspassning!

En 45-gradare är väl också helt ok! Så länge du inte gör denna avrundning/avfasning rätt stor (typ några cm eller mer) så är den mer av estetisk funktion.

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2003/01/21 :  14:47:04  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Håller med i lovorden till PAC, vill oxå ha en digitalkamera..

Nagref: Suck! Finns det olika sätt att räkna basrör...

En liten fundering på temat baffelutformning och avfasningar....
Någon som mätt/teoretiserat vad som händer om hela baffeln är svagt konvex. Skall isf.elementen sitta infällda helt dvs. så att ytterkanten ligger i nivå med baffeln och centrum lite innanför....

/L

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21989 Posts

Posted - 2003/01/21 :  16:01:31  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
quote:
Originally posted by Nagref

Pac: Du kan väl fräsa ut hålet för röret? Det har jag gjort på mina högtalare och där kan man tala om presspassning!

En 45-gradare är väl också helt ok! Så länge du inte gör denna avrundning/avfasning rätt stor (typ några cm eller mer) så är den mer av estetisk funktion.



Att lägga en 22mm avfasning skulle funka, baffeln får bra stöd ändå. Skulle det räcka för att påverka kantreflektion/diffraktionen? Eller är en radie ett battre verktyg för att hantera den typen av problem?

P.S. Jo, det blir fräsning, min hålsåg är 53mm....

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/01/21 :  16:18:05  Show Profile Send Nagref a Private Message
PAC: Den enda invädningen mot att göra en 22mm avfasning är att alla inte kan göra den (p g a brist av verktyg eller annat) och då blir den icke representativ. Om du gör en mindre radie så blir skillnaderna mellan din version och andras förmodligen mindre. Det är ju dessutom lättare att göra dem!


Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2003/01/21 :  16:25:28  Show Profile Send norman a Private Message
quote:
Originally posted by Nagref

PAC: Den enda invädningen mot att göra en 22mm avfasning är att alla inte kan göra den (p g a brist av verktyg eller annat) och då blir den icke representativ. Om du gör en mindre radie så blir skillnaderna mellan din version och andras förmodligen mindre. Det är ju dessutom lättare att göra dem!




Men en hyvel har väl de flesta?(dom är väl inte så dyra heller?) Tycker det funkar fint att hyvla fram en avfasning..

(frågan är varför jag lägger mig i detta som inte ens skall bygga dem?..)
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/01/21 :  16:35:19  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Norman:
Det är som den härliga PROGANDAN:
"Alla får vara med"

// Pär E
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21989 Posts

Posted - 2003/01/21 :  17:02:31  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
quote:
Originally posted by norman
Men en hyvel har väl de flesta?(dom är väl inte så dyra heller?) Tycker det funkar fint att hyvla fram en avfasning..

(frågan är varför jag lägger mig i detta som inte ens skall bygga dem?..)



Min tanke precis! Antingen hyvel eller stödlister och byggsåg går att använda. Om det kan ge en skillnad så skulle vi kunna ge det som ett alternativ....

Mvh, P

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21989 Posts

Posted - 2003/01/23 :  23:04:59  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Ja,ja men. Där satt den!

Nu är testlådan klar för mätning. Spännande värre!

http://hem.passagen.se/adelsson/hifi/routedtestbox.JPG

Nu är ju inte finish det man söker på denna lådan men med lite fantasi kan man se att det blir ett ganska potent utseende på den, ordentligt djup. Och den väger ganska bra redan nu, utan filtret

HTTP://hem.passagen.se/adelsson/hifi/testboxinhifi1.JPG

Fortsättning följer!

Vänligen, P

Edit: Nu ger jag upp med att få passagen och hififorum servrarna att "förstå" varandra.........

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister


Edited by - Pac on 2003/01/26 11:15:14
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000