HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Att Eq'a eller inte Eq'a...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2010/06/11 :  07:36:43  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
Harry: Sant, enda jag kan komma på är väl Cellon, dock var väl den riktad mot studio om jag inte minns fel, men den var byggd efter "hifimått" för att påverka signalen så lite som möjligt. Den är väl/var väl en av dom apparater med mest komponenter i världen.

Man kanske skulle satsa på att börja tillverka Eq's för kommersiellt bruk.

Mickel-Mackel: de e bara att knuffa in baslådan lite längre i hörnet

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/06/11 :  08:20:05  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Alltså att göra så lite som möjligt med signalen efter att den blir analog till öra. Kör datorn in i D/A-omvandlare
Se där, då kan du EQa i datorn utan att bryta mot det du just skrev. Om du vill alltså, fast det vill du ju inte kanske.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2010/06/11 :  08:28:12  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Själv föredrar jag att köra så ren signalväg som möjligt. Så fort man går in och pillar på eq:n så försämras djupet, bredden samt klangkvaliteten på ljudbilden. Om jag behöver extra basstöd någon gång (främst vid vinyllyssnande har jag märkt) så kopplar jag in min rumskalibrerade sub som är LPF:ad till 45 Hz till L+R pre-out och höjer försiktigt nivån med subfjärren tills jag är nöjd.

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp

Edited by - Audiovector on 2010/06/11 08:29:16
Go to Top of Page

uncle buck
Member

105 Posts

Posted - 2010/06/11 :  10:56:43  Show Profile  Visit uncle buck's Homepage Send uncle buck a Private Message
Var ett tag sen jag var aktiv på forumet så jag vet inte om detta tagits upp. Har följt ett intressant DIYföretag; minidsp.com

De har en väldigt användarvänlig DSP, väldigt billigt. Det finns lite olika konfigurationer, bla ett extra kort så att man kan ta in signal digitalt.

Surfa in o kolla läget. Det händer hela tiden ganska mycket, nya kort tillkommer och nya programvaror. Har just beställt därifrån. De verkar väldigt justa angående kundservice, korrespondens och lyhördhet. Ganska ovanligt nuförtiden :)


Själva miniDSPn med 2 analoga in och 4 ut.


Passande kort med digitala anslutningar.


Digitalförstärkare 4x10W eller 2x20W.


Digitalt delningsfilter. Går att köra upp till 4 vägs per kanal. Mjukvaran utvecklas hela tiden och nya typer av filter tillkommer. Mycket positivt.


Grafisk EQ


Parametrisk EQ med inställbar "Q"







Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2010/06/11 :  11:17:14  Show Profile Send Harry_up a Private Message
quote:
Så fort man går in och pillar på eq:n så försämras djupet, bredden samt klangkvaliteten på ljudbilden.


Jo, så kan det absolut bli och är väldigt vanligt. Men det beror inte på att alla equar gör så. Det är olika för olika equar samt att fas och tidsjusteringar är extremt viktiga. Så även en extremt fin eq kan bete sig så om den inte är justerad rätt.

mvh/Harryup

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/06/11 :  11:21:39  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
quote:
Var ett tag sen jag var aktiv på forumet så jag vet inte om detta tagits upp. Har följt ett intressant DIYföretag; minidsp.com

De har en väldigt användarvänlig DSP, väldigt billigt. Det finns lite olika konfigurationer, bla ett extra kort så att man kan ta in signal digitalt.

Surfa in o kolla läget. Det händer hela tiden ganska mycket, nya kort tillkommer och nya programvaror. Har just beställt därifrån.

Vad kostar deras grejer?
T.ex. den där DSP'n?
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2010/06/11 :  12:07:19  Show Profile Send Harry_up a Private Message
quote:
De har en väldigt användarvänlig DSP, väldigt billigt. Det finns lite olika konfigurationer, bla ett extra kort så att man kan ta in signal digitalt.


Finns det tids och faskompenseringar?

mvh/Harry

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/06/11 :  12:44:51  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ojojoj uncle buck, det där var riktigt intressant!
Kostar ju nästan inget heller.

Tidskompenseringar finns på rubbet ser jag iaf.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2010/06/11 :  14:25:31  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Då kan det definitivt vara intressant.

mvh/Harry

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2010/06/11 :  22:07:38  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Hur många var med när det var en fluga att köra med en Behringer Ultracurve i anläggningen?
Räck upp en hand!

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

dsv
Member

113 Posts

Posted - 2010/06/11 :  22:36:28  Show Profile Send dsv a Private Message
minidsp.com

Verkar väldigt intressant... Har letat efter något liknande, det här ser ju riktigt snyggt ut till ett väldigt bra pris.

uncle buck har du provat?
Go to Top of Page

uncle buck
Member

105 Posts

Posted - 2010/06/11 :  23:47:38  Show Profile  Visit uncle buck's Homepage Send uncle buck a Private Message
Kul att man kan bidra till forat med lite nyheter :)

Jag lade en beställning för ett par dagar sen. Om ni googlar o letar lite så finns det respons från framförallt DIY folk. Jag tycker att det verkar intressant om man använder den med aktiv delning/aktiv förstärkning med digital in om man ska ha den för hifibruk.

Kostar 100 dollar för själva DSPn, de andra korten runt 60 dollar.

Man kan tidskomensera på varje utgång.

Allt är väldigt nytt men jag välkomnar projektet och företaget! Sund inställning och en väldigt flexibel produkt. Vi får se var den hittar hem ngnstans? Om det blir Audiofilerna eller mer de som vill realisera ett hembyggarprojekt. Jag tyckte att det var så liten summa så det var inte så mycket att orda om, jag la beställningen nästan direkt.

Det finns också ett forum på deras site där användare ställer frågor och ber om kommande DSPfunktioner. Jag tyckte att det var bra läsning och jag fattade då att de fick svar från tillverkaren väldigt rask.

Angående diskussionen om EQ eller ej... ja jag vet inte :)

Får man ta bort bara en frekvens i basen som ringer lite extra länge i rummet..



Bild från DIYaudio. Fina små kretskort stackade :) (OBS inte min bild)


Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7826 Posts

Posted - 2010/06/11 :  23:57:29  Show Profile Send Fuling a Private Message
Väldigt intressant produkt, när tid finnes ska jag läsa in mig lite på vad man får för (små)pengarna.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

uncle buck
Member

105 Posts

Posted - 2010/06/12 :  00:18:14  Show Profile  Visit uncle buck's Homepage Send uncle buck a Private Message
Glömde nämna att man kan driva deras miniamp med den digitala i2s strömmen som kommer ur miniDSPn. Så man kan hålla kedjan helt digital, hela vägen fram till högtalaren. Inte många digitalförsärkare kan köras "digitalt" utan drivs analogt på ingången.

Men jag vet inte hur pass seriöst ljud man kan få ur ett sådant litet kort. Det finns också möjlighet om jag fattat rätt att köra 2x10W+1x20W ur en miniamp, alltså ett 2.1 system. Finns också en speciell plugin för detta som kom för några veckor sen. Den mixar ned kanal 1 och 2 till subben också.

datasheet:
http://www.minidsp.com/images/documents/Product%20Brief-Crossover%20PEQ%202.pdf
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2010/06/12 :  00:20:27  Show Profile Send Harry_up a Private Message
quote:
Får man ta bort bara en frekvens i basen som ringer lite extra länge i rummet..


Absolut, ju färre kompenseringar som behövs desto bättre.

quote:
Argumentet "ska man lyssna på Hifi ska det vara flat, man vill ju ha en så rak kurva som möjligt", ja, jag håller med. Jag vill ha en så rak kurva som möjligt, men med tanken på rummets, elektroniken, kablarnas osv. inverkan så är det inte alls säkert att en högtalare som mäter rak i tillverkarens testrum har en rak kurva i ditt lyssningsrum. I detta fall är ju en eq optimal för att korrigera bristerna. Men för att jag skall tänkas använda en eq så ska den vara så pass bra att påverkan av signalen vid flat inställning är försummbar.


Du kan vara helt säker på att en vanlig Hifi-anläggning inte presterar en särskilt rak kurva i ett vardagsrum. Men rak kurva är bara i frekvensdomänen. T.om intressantare tycker jag att det är vad som händer i tidsdomänen. Kan man få rak frekvengång och rak efterklang så är man på rätt väg. Rak ja, hur rak? Ett visst diskantfall är inte av ondo alla gånger för att det skall låta naturligt. Jag tycker att din fråga på slutet är lite fel, jag ser hellre till helheten, kan man med en bra inställd bra eq få färre och mindre fel än man har så borde man tycka att det låter bättre. Att inte höra någon påverkan inställd rak kan vara svårt/dyrt men jag ser hellre till slutresultatet. Eftersom man vill ha en färgning för att kunna rätta fel med fel är för mig bara slutresultatet viktigt.

mvh/Harry

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2010/06/12 :  21:47:05  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
Harry: Intressant, det gav mig en tankeställare..
Frågan är bara hus pass mycket man får betala för en vettig eq som är nog bra för att passa in med resten av anläggningen?

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

uncle buck
Member

105 Posts

Posted - 2010/07/16 :  10:04:43  Show Profile  Visit uncle buck's Homepage Send uncle buck a Private Message
Väcker varsamt tråden till liv för dem som var intresserade av minidspn

Jag har inte haft så mycket tid att testa men lite har jag gjort. Minidsp n gör allt som utlovas, programvaram är bra, den låter bra. Häftigt med så branta filter som finns och EQ med justerbart Q är fantastiskt jämfört med vanlig. Verkar helt enkelt väldigt bra :) Stabil i sitt uppförande, inget konstigt, inga beta-test uppföranden utan en helt färdig produkt.

För den strikt audiofile så kommer jag inte vara av mer nytta då min dsp ska användas till annat än min "fin-anläggning" i vardagsrummet. Kanske gör jag i framtiden en test, vem vet?
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2010/07/16 :  11:15:41  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
quote:
Hur många var med när det var en fluga att köra med en Behringer Ultracurve i anläggningen?
Räck upp en hand!


Är det bara jag kvar här på forumet av alla som köpte en Ultracurve?
Vi var ett antal stycken minns jag.
Det skulle vara intressant att höra andras erfarenhet av den.
Idén var att använda den i den digitala domänen och med mätmikrofon ställa in en rak frekvenskurva.
Jag lärde mig iallafall lite på det.
Det visade sig att den gjorde ganska stora ingrepp i 1000-4000Hz området där nivån drogs ned när den ställde in frekvenskurvan automatiskt.
Jag fick en väldigt bra ljudbild med exakta utplaceringar av instrumenten, men problemet var att den inte gjorde skillnad på direkt och reflekterat ljud. Den kompenserade de fel rummet bidrog med i det reflekterade ljudet genom att ändra i direktljudet och vi har til skillnad från maskinen inga problem med att skilja direktljud från reflekterat ljud. Man försöker alltså att kompensera fel i det reflekterade ljudet genom att tillföra "fel" i direktljudet.
Jag hörde tydligt hur röster tunnades ut och hur instrument tonades ned i en symfoniorkester.
Däremot så kunde det vara nyttigt att minska pucklar i basområdet.
Att fylla i svackor i basområdet går däremot inte. Svackor beror ju ofta på utsläckningsfenomen.

Det här finns ju numera inbyggt i nästan alla hemmabioförstärkare.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8506 Posts

Posted - 2010/07/16 :  12:22:26  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
http://www.diyaudio.com/forums/minidsp/

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2010/07/16 :  14:01:20  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag köpte aldrig någon Behringer Ultracurve. Däremot så köpte jag en Ultracurve från BSS FCS 926 som är ett sexbands parametriskt filter med variabelt Q-värde och minnen. Den har automatisk inställning av lyssningskurvan om man så vill, men själv har jag bara använt den som ett stereo/mono EQ. Jag köpte den 1994 och använder än idag för att den låter så bra, speciellt på analoga inspelningar.
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2010/07/16 :  19:33:36  Show Profile Send esl a Private Message
nej :-)

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2010/07/26 :  00:20:49  Show Profile Send mangs a Private Message
Jag köpte en Ultracurve som jag leker stundtals med, främst de parametriska filtrena manuell inställning efter egna mätningar. Tycker man kan få til ldet riktigt bra och det är enkelt att EQa bort några dB här och där för att få en bättre frekvensgång. Någonstans vill jag ändå ogärna ha för många prylar i signalvägen och om jag kan uppnå ungefär samma förändringar på annat sätt gör jag nästan hellre det idag och har Ultracurven avstängd. Jag kör den idag parallelt til en annan ingång på förstärkaren vilket gör att jag snabbt med ingångsväljaren kan byta och utföra A-B tester.

Jag kan även rekommendera att köra XTZs Room analyzer ihop med denna. De fungerar ypperligt ihop.
Go to Top of Page

RobRoy
Starting Member

10 Posts

Posted - 2010/07/26 :  23:39:02  Show Profile Send RobRoy a Private Message
Jag har inga guld-öron, men kom enligt mig över en väldigt bra EQ, som man kan koppla till flertalet musikspelare (bland annat winamp som jag använder). När man slår av på den, har jag aldrig kunnat höra att EQ:n försämrar ljudet på något sätt. Kör FLAC musik i Winamp+EQ i HTPC --> optisk tosslink (bitperfekt) --> NAD M15 försteg --> NAD M25 slutsteg --> Högtalare

Har kraftiga problem i basområdet och har dämpat en frekvens runt 46Hz med 25-30 dB, allt i musiken har blivit bättre när den stående vågen försvunnit.

Kan verkligen rekommendera Redline Equalizer



Kan ni förresten förklara hur man korrigerar i tidsdomänen och vad det innebär. Hur mäter man upp vridningar (om det nu kallas så) i tidsdomänen? Är inte ens riktigt med på begreppet..

------------------
Dali Mentor 8
NAD M15+M25
http://www.minhembio.com/KSP_RobRoy/

Edited by - RobRoy on 2010/07/26 23:39:54
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2010/07/27 :  00:46:22  Show Profile Send gcs a Private Message
Ser mycket intressant ut. Jag såg att den passar Mac OS X och Pro tool 8. Precis det jag har. Vet du om man kan ladda ner den som prov ett par veckor?
Go to Top of Page

bebop
Member

226 Posts

Posted - 2010/07/27 :  00:51:11  Show Profile Send bebop a Private Message
Jag använder en PARC Rives parametric eq. som är en analog eq. Den har 3 kanaler där man kan ställa 3 frekvenser från 16-350 Hz med ett Q-värde upp till 11 samt sänkning av amplituden med max 18 dB. Det går alltså inte att höja en frekvens.

PARC Rives är för mig en kompromiss. Jag har det hus jag har och mitt lyssningsrum kommer inte att flyttas. Dessvärre har jag en kraftig peak kring 49 Hz. Effekterna av denna har minimerats genom placeing av lyssnigsplats och högtalarplacering. Nästa steg hade varig att bygga om rummet med dämpning och diffussörer. Det vill jag inte av olika skäl, inte minst estetiska. Möjligen kan jag sträcka mig till att fixa lite i taket. PARC Rives har varit lösningen för mig. Jag har dragit ner 49 Hz med 6,4 dB med ett Q-värde på 11.

Nu kan jag spela "allt" och samtidigt sitta och lyssna utan att huset får deformationer. Det har varit ett drygt 10-tal s k guldöron här och lyssnat och vi är väldigt eniga om att det varit en bra lösning för mitt rum.

Kan man använda eq vid inspelningen så måste det vara OK vid lyssningen enligt mitt förmenande. Livet är fullt av kompromisser och jag har valt den som jag än så länge ger bäst lyssningskvalitet.

Se även: http://www.rivesaudio.com/PARC/PARCframe.html

"Fantasi är viktigare än kunskap" - A. Einstein
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000