Author |
Topic |
RuneStone
Member
1961 Posts |
Posted - 2010/06/09 : 15:38:25
|
...det är frågan.
Fortsätter på tråden som eg. handlade om hur man bygger en eq och tar upp debatten här ist om eq'ns vara eller inte vara.
Jag personligen har haft väldigt svårt för att använda eq, det är inte för att jag inte har något emot funktionen i sig, men oftast är dom inbyggda för dåligt byggda så dom påverkar ljudet negativt även om man kör dom flat. Det handlar väl mest om att jag inte vill ha saker i signalvägen. Argumentet "ska man lyssna på Hifi ska det vara flat, man vill ju ha en så rak kurva som möjligt", ja, jag håller med. Jag vill ha en så rak kurva som möjligt, men med tanken på rummets, elektroniken, kablarnas osv. inverkan så är det inte alls säkert att en högtalare som mäter rak i tillverkarens testrum har en rak kurva i ditt lyssningsrum. I detta fall är ju en eq optimal för att korrigera bristerna. Men för att jag skall tänkas använda en eq så ska den vara så pass bra att påverkan av signalen vid flat inställning är försummbar. |
"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.." |
|
Imperial
Medlem i AÖ
2691 Posts |
Posted - 2010/06/09 : 16:14:51
|
Tjenare!
Håller med om att ordinära eq lådor oftast försämrar musiken. Däremot så vill JAG ha en liten höjning i basen neråt ca 50-60Hz.
Mvh... |
Rör å tillbehör när jag är med i matchen. jbl2480@hotmail.com Deltidare på Hifikit |
|
|
läktarörnen
Semesterfirare
480 Posts |
Posted - 2010/06/09 : 16:21:55
|
Ja det är frågan, för min egen del får var och en ha det som han/hon vill, bara var och en är nöjd.
Kan ju verka som om jag (läktarörnen) är emot eq och tonkontroller, men så är inte fallet, utan det jag inte förstår är hur så många på forumet pratar om en så ren o kort signalväg som möjligt men är än dock för eq o tonkontroller, det är då jag inte hänger med mera i svängarna.
Hur kan man vara för ett så korrekt ljud som möjligt och en så ren och kort signalväg som möjligt, och ändå vara för eq och tonkontroller???
Mvh en som sätter musiken i framsätet i stället för alla prylar. |
|
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
Posted - 2010/06/09 : 16:51:44
|
Jag ser inget principiellt problem med en eq-krets av något slag.
Givetvis bör den inte fördärva signalen (mer än vad välgjord elektronik gör). Med tanke på vad många operationsförstärkare och transistorer som signalen passerar i sin väg från C-skivan fram till högtalaren bör inte en OP till spela så jättestor betydelse.
Varför vill man eq:a då? Främsta skälet ser jag som att musikmaterialet inte alltid håller bra (rätt?) kvalitet. Det är omöjligt att bygga en musikanläggning så att alla skivor låter jättebra. Att många, eller tom de flesta låter jättebra, ja ... men inte alla.
Sen kanske man använder samma anläggning till både finlyssning och lite partaj emellanåt För partajet är lite lagom fläskbas till "Trance dance - you gonna get it" rätt underhållande.
Själv vrider jag dock ganska sällan på tonkontrollerna, men dom finns där ifall det behövs. |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2010/06/09 : 16:53:30
|
Den första tråden handlade om gitarrförstärkare, inte hifi. I gitarrförstärkare gör man medvetet olika saker med ljudet för att "få till rätt ljud" som trådskaparen skrev. Väldigt specialiserat, och var och en vet ju att Neil Young låter på ett annat sätt än Rune Gustavsson fastän båda spelar elgitarr.
Rent allmänt om vi nu går över till användning inom hifi så är ju frågan vad man vill ha. Vet man om att frekvensgången är felaktig och vill kompensera för det så är det helt enkelt ett verktyg att göra detta.
Jag använder lätt eq för att fylla i ett lite tunt mellanregister i min egen anläggning och då gör jag det i mediaspelaren. Det bästa tror jag är om man kan hålla det i den digitala domänen så att man är skonsam mot signalen.
En Eq kan dock inte fixa ljudbilden eller avhjälpa ett dåligt rum. Möjligtvis kan man mildra problem i rummet med mjukvara, t.ex Isotope Ozone som jag och andra skrivit om tidigare. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
läktarörnen
Semesterfirare
480 Posts |
Posted - 2010/06/09 : 17:00:06
|
Nä jag ser inget problem i det heller, har också tonkontroller på mitt vincentförsteg, men brukar sällan använda dom, men som Mickel-Mackel säger så finns dom ju där om man behöver dom.
Tycker det verkar som om fler stärkare i dag har tonkontroller än för ca 10-15 år sedan.
Mvh en som sätter musiken i framsätet i stället för alla prylar. |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2010/06/09 : 17:03:31
|
Envar blir salig på sin tro. Jag var ett EQ-fan för länge sedan, men då mest av elektroniska skäl (elektronik rockar fett!). Sedan har jag varit alldeles förskräckligt anti-filter men på senare tid krupit till torsken och lite halvt om halvt bestämt mig för att kanske satsa på en enkel tonkontroll. Det finns för övrigt inga regler utan bara massa bestämda åsikter om saken. Gör som du tycker! |
|
|
markusA
Member
578 Posts |
Posted - 2010/06/09 : 17:07:04
|
Jag ror jag är inne på Bernts linje här, eq i den digitala domänen om det ska eq'as. Framför allt skulle det kännas väldigt konstigt att först tänka som en purist där man eliminerar så mycket kisel man kan, kortar ned signalvägen m.m. bara för att sedan stoppa in en eq. Nu har ju jag en del knäppa idéer för mig så det får stå för min åsikt och inget mer.
|
|
|
Eref
Member
1029 Posts |
Posted - 2010/06/09 : 17:17:59
|
Eftersom jag använder subwoofer i mitt system så har jag ju en del manuell "tonkontroll" i systemet. F.ö. tror jag att jag har filter som delar vid ca80hz mellan subwoofern och satelliterna. Subwoofern har jag sedan inställd på minimal volym i förhållande till det andra. Annars har jag inga tonkontroller i mitt system. Men jag har absolut inget principiellt emot det. Möjligen kan jag tänka att jag inte vill ha kontroller att ändra på för varje låt man spelar. Det verkar vara för jobbigt. |
Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39 |
|
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
Posted - 2010/06/09 : 17:21:26
|
Nä, är man en signalvägspurist tycker jag givetvis att man ska undvika att EQ'a eller ha tonkontroller. Då får man ju gå andra vägar för att få till det perfekta ljudet.
Alla "justeringar" för ju göras med andra medel då, ändra placering, justera rummet, greja med högtalarfilter, byta prylar osv. Svårare och mer utmanande, men det går ju.
Är sen anläggningen bra är det nog inte så väldigt många audiogram som blir outhärdliga, och allt är ju på sätt och vis en spegel av sin samtid, vilket är lite spännande i sig.
Slutligen får man väl partaja med en annan anläggning eller klara sig med det man har.
edit: Men jag som kör med CD och transistorstärkare känns ju de där två tonkontrollerna i signalvägen inte så väldigt tungt att bära.
Hur är det, har alla signalvägspurister vinyl + rörförstärkare? |
Edited by - Mickel-mackel on 2010/06/09 17:24:12 |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2010/06/09 : 17:50:55
|
Jag använder rumseq och subwoofer med inbyggd eq. Det gör att när jag spelar en modern inspelning så får jag för det mesta en rejäl bas. Men ibland ganska ofta så får jag en riktig tordönbas som får kroppen att skälva av vällust. Men så spelar jag äldre inspelningar på vinyl som för det mesta faller platt. Nu kan man misstänka att det är något fel på mitt Riaa, men det är det inte. Jag har mätt upp puppa och Riaa med rosabrus och det ser väldigt rakt och fint ut. Nu har jag åtminstone två olika parametriskafilters, ett digitalt och ett analogt som jag använder för få till ett snyggt och bra ljud. Ungefär på samma vis som man gör vid gravering av vinyler. Det är bara en hake. De frekvenser i basen eller högsta diskanten som inte finns på skivan kan man inte återställa. |
|
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben
10180 Posts |
Posted - 2010/06/09 : 17:56:33
|
quote: För partajet är lite lagom fläskbas till "Trance dance - you gonna get it" rätt underhållande
VA? Är vi två på forumet som har den skivan som referens?
Själv minns jag mina tidiga Yamaha-receivrar (receivers?) som förutom det underbara variabla loudnessreglaget hade bas- och diskantkontroll som jag sällan använde, men väl en knapp "Bass extension" som gjorde (d)underverk just vid 50-60Hz, tror det var +6dB och det var perfekt för dåtidens (slutet 80-tal, början 90) hårdrock så det blev lite baskagge.
EDIT: Urklippshanteraren |
Huzzes musikanläggningar
Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept |
Edited by - huzze on 2010/06/09 18:01:54 |
|
|
Imperial
Medlem i AÖ
2691 Posts |
Posted - 2010/06/09 : 22:49:12
|
Tjenare!
Som BJ säger så går det idag å processa digitalt för att få det ljud man vill ha.
Det fanns en period då elektronik tillverkarna hade problem med att få plats med alla rattar å knappar på fronten på ex ett försteg. De försökte bräcka varandra med sina koder ex Dolby; AES; MPX Filter för att nämna några. Så fanns det flerbands Eq som var stora som mindre slutsteg. Då var det problem med signal vägar och komponentkvalitet.
/
|
Rör å tillbehör när jag är med i matchen. jbl2480@hotmail.com Deltidare på Hifikit |
|
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben
10180 Posts |
Posted - 2010/06/10 : 00:17:42
|
Men en bra ursäkt för många dioder eller spectrum analyzers var det.
Idag är det ypperligt med en display som GUI och så hanterar man via menyer. |
|
|
RuneStone
Member
1961 Posts |
Posted - 2010/06/10 : 07:39:02
|
Det är tufft med en rackmonterat eq med hängmattekurva inställd. Det var det som gällde då jag var yngre.
Idag försöker jag istället att kompensera på annat sätt istället, t.ex. flytta högtalarna, dämpa reflexer osv. Vill hålla signalvägen så kort som möjligt.
Det är svårt att ändra sina principer. |
"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.." |
|
|
Harry_up
Member
1593 Posts |
Posted - 2010/06/10 : 10:42:18
|
Hur låter en eq? Hur låter en förstärkare?
Självklart låter olika eq olika bra. Sen finns det en massa olika eq'ar också. Oktavbands, tersbands och parametrisk eq t.ex. Sen är ett STORT problem att ställa in dom optimalt. Och vad som är optimalt för en person kanske inte nödvändigtvis är det för nästa. Jag skulle vilja skilja på användningen också, har men en eq för att:
1. man vill förändra ljudet? 2. man vill förbättra ljudet? 3. man vill kompensera för olika inspelningar? 4. man vill kompensera för ljudmässiga problem med anläggningen? 5. man vill kompensera för akustiska problem man har ihop med anläggningen?
Finns säkert flera varianter men dessa tycker jag att man lätt kan dela in det i. Men olika mål med att använda eq'n gör också den dagliga användningen blir olika. Har jag som mål att skruva på eq'n för olika inspelningar så lär jag få skruva mest hela tiden beroende på subjektivt tyckande och kanske även promillehalt. Har jag som mål att kompensera för rummet och anläggningen ihop kanske jag rör eq'n en gång i kvartalet eller när jag orkar mäta igen efter att installationen och grundinställningar ihop med finlir i början är gjort. Så alla diskussioner om eq eller inte så kommer svaret ifrån personer som tycker olika utifrån sina egna och andras erfarenheter eller möjligen hörsägen.
Jag personligen är signalpurist och därför använder jag eq. För mig är det inte att vara trovärdig mot källan att ha så få apparater som möjligt. Jag strävar efter att anläggningen som helhet ihop med rummet skall påverka ursprungsinspelningen så lite som möjligt. Om jag vill kunna bevara en signal ifrån en källa att låta så lika som möjligt efter att den transporterats genom anläggningen och påverkats av rummet så behövs en eq. För mig vill säga. Och jag har testat i många olika rum i många olika anläggningar. Olika människor berörs olika av olika fel och jag gillar inte rumsresonanser. Sen bör man absolut anpassa rummet på bästa möjliga sätt innan så att man kan göra så minimala justeringar som möjligt men det ser jag som självklart. En annan sak också är kanske att fundera på hur mycket får en eq kosta? Ett slutsteg är ju tufft att ha och dom krävs ju normalt att dom skall vara stora och dyra för att inte påverka ljudet för mycket. Och även om man inte köper ett själv kanske ett slutsteg för 50'-100' inte känns orimligt. Vad får då en eq kosta? Tja Behringer kostar väl 2'-4', det måste ju räcka mer än väl. Nu har jag inte testat så många olika men min erfarenhet är att man kan lätt lägga 10ggr dom pengarna och få en eq som låter helt annorlunda. En eq som skall minst sagt påverka ljudet vill man ju ändå skall införa så få extra problem som möjligt. Så jag tyvärr så finns det nog minst lika stora skillnader på hur sådana verkligen låter som hur olika slutsteg låter. Och sen förstås hur dom ställs in vilket är extremt viktigt. Fast det här är ju förstås vad jag tycker men jag kan säga att jag har gått ifrån; 1. Vanlig anläggning 2. Elektroniska delningsfilter 3. Elektroniska delningsfilter + horn 4. Olika purist anläggningar under ett antal år. Ingen aktiv delning inga tonkontroller. 5. Anläggning med tonkontroller 6. McIntosh anläggning med tonkontroller och aktiv rumseq. 7. Aktiv delning, parametrisk eq horn i övre register och säkert tappat horn i basen framöver. Och jag kan inte säga att jag har ångrat något steg. Vid dom tillfällen jag valde väg så var det med dom kunskaper och möjligheter som fanns just då som utgångspunkt. Men med dom mätmöjligheter jag har idag så kommer jag förmodligen aldrig spela utan en digital parametrisk eq igen. Enligt mina erfarenheter och åsikter förstås.
mvh/Harry |
Inget är så bra så att det inte borde bytas ut. |
Edited by - Harry_up on 2010/06/10 10:44:20 |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2010/06/10 : 12:14:21
|
quote: Jag personligen är signalpurist och därför använder jag eq. För mig är det inte att vara trovärdig mot källan att ha så få apparater som möjligt. Jag strävar efter att anläggningen som helhet ihop med rummet skall påverka ursprungsinspelningen så lite som möjligt. Om jag vill kunna bevara en signal ifrån en källa att låta så lika som möjligt efter att den transporterats genom anläggningen och påverkats av rummet så behövs en eq. För mig vill säga.
Det är ju slutresultatet i matchen som räknas, inte bara hur det gick i första halvlek. Intressant inlägg! |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2010/06/10 : 12:44:51
|
Jag använder precis som du Harry_up aktivdelning med eq. till att reglera lyssningen. Men vad som dessutom finns är ett par olika eq:n (inte Behringer) till att förbättra ljudet på vissa inspelningar. Många äldre inspelningar på vinyl låter lite roligare om man eq:ar. Det handlar alltså om två olika sätt att använda filter. De två senare är filter som jobbar i fem band med variabla frekvenser och Q-värden. Jag har sagt det förut, att med bra harmoniska filter kan man få gamla inspelningar att låta som om dom vore gjorda förra året. |
Edited by - gcs on 2010/06/10 12:51:15 |
|
|
Harry_up
Member
1593 Posts |
Posted - 2010/06/10 : 14:16:12
|
gcs; Jag har som sagt inget emot hur någon använder en eq för att bli nöjd. Olika eq olika hantering precis som du säger. Däremot är jag lite emot att folk vet hur en eq låter. Min erfarenhet är att en korrekt eq rättar väsentligt större fel än den lägger till. Så därför så skulle jag vilja säga att en rätt justerad eq hörs inte alls. Men en aning feljusterad kan låta väsentligt sämre än ingen alls.
mvh/Harry |
Inget är så bra så att det inte borde bytas ut. |
|
|
opethic
Member
2890 Posts |
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2010/06/10 : 14:53:36
|
Inom hifivärlden får man EQ'a hur mycket som helst, så länge man inte gör det med en dedicerad EQ!
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
Imperial
Medlem i AÖ
2691 Posts |
Posted - 2010/06/10 : 19:33:54
|
|
Rör å tillbehör när jag är med i matchen. jbl2480@hotmail.com Deltidare på Hifikit |
|
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
Posted - 2010/06/10 : 20:27:34
|
quote: Inom hifivärlden får man EQ'a hur mycket som helst, så länge man inte gör det med en dedicerad EQ!
WORD !!!! |
|
|
Harry_up
Member
1593 Posts |
Posted - 2010/06/10 : 21:44:14
|
Alldeles sant. Fast det är ju också så att det i princip inte fins några Hifiequar heller. Accuphase har någon lite mindre billig apparat som säkert är bra, men annars så finns ju det mesta att även hitta även beg inom studiovärlden. En apparat som jag tror är mycket prisvärd är Driveracken som gcs har. Men som sagt den och ingen annan heller kommer att låta bättre än vad den är inställd att göra. Personligen är jag just nu mer nyfiken på att få tid och fas ihop än att primärt justera frekvengång.
mvh/Harryup |
Inget är så bra så att det inte borde bytas ut. |
|
|
Skurt
Medlem i AÖ
272 Posts |
Posted - 2010/06/11 : 00:09:50
|
quote: Hur är det, har alla signalvägspurister vinyl + rörförstärkare
Vet inte om jag vill kalla mig signalvägspurist (det låter så allvarligt), men det är idén bakom min nuvarande setup. Alltså att göra så lite som möjligt med signalen efter att den blir analog till öra. Kör datorn in i D/A-omvandlare med 3,6V output (ungefär dubbelt mot normalt) vilken ger ganska angenäma impedanser ihop med mitt passiva transformator-försteg in i ett rörslutsteg utan utgångstrafo eftersom de driver elektrostater (=högspänning och inte ström) som spelar ensamma från ca 40Hz och uppåt. Enkel signalväg, minimalt filter och ett högtalarelement = rent
EQ? Nej tack. Men om andra vill använda så är det väl ok för mig...
/Erik |
-Hur ska jag veta vad jag har tänkt förrän jag har hört vad jag har sagt?
|
Edited by - Skurt on 2010/06/11 01:00:06 |
|
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
Posted - 2010/06/11 : 00:30:19
|
Skurt, har man gjort det valet så skulle det ju kännas totalt vansinnigt att plötsligt låta signalen gå genom något tiotal transistorsteg extra på vägen.
Så jag håller helt med dig. Och någonstans inom mig har jag alltid en KIS-röst som mumlar... (KIS = keep it simple, borde vara honnörsorden för alla tekniker och ingenjörer )
Men för mig, där signalen redan passerat genom säkert nästan 100 transistorsteg i CD-spelaren och förstärkaren tycker jag att ett par tonkontroller eller en EQ inte kan fördärva speciellt mycket, så länge det rör sig om hyggligt väldesignade prylar.
Men någonstans ligger det som sagt en liten audiofilnerv hos mig och tycker att tonkontroller och sånt tjafs borde tas bort.
Men när skålarna med chips ställs fram och ölen kommer ur kylen samtidigt som vännerna strömmar in, då känns det ganska gött att dra på +6dB på baskontrollen till "Joan Jett- I love rock and roll". |
|
|
Topic |
|