HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Svära i kyrkan / stationär MP3-spelare till stereo
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Comus
Member

321 Posts

Posted - 2010/06/08 :  08:29:23  Show Profile  Visit Comus's Homepage Send Comus a Private Message
Hej!

Håller äntligen på att ta steget från lägenhet till hus, i huset kommer jag göra iordning ett dedikerat musikrum i källaren.
Källaren är ett nödvändigt ont då jag inte tror att golven i övriga huset klarar av vikten av min vinylsamling.

Hur som helst vill jag fortfarande ha musik centralt i vardagen så jag tänkte sätta upp en extra stereo på övervåningen som ska matas med MP3-filer, har letat efter en stationär mediaspelare men utan lycka.

Den behöver ha intern lagring (ej streaming) och gärna en display så att man kan browsa bland mappar och filer.

Om någon kan ge tips på produkt vore jag innerligt tacksam, pristak runt 2000 - 3000 kr.

Mvh /

Comus

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2010/06/08 :  09:29:18  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Hejsan

Stationära mp3-spelare i den klassen finns knappast. Kan möjligen vara läge att titta efter en multimediaspelare typ Tvix R-3300 för 1500 kr + en hårddisk i valfri storlek.
Squeezebox touch + en extern hårddisk hamnar en bit över 3000 och tar lite mera plats, men hårddisken går väl att gömma någonstans...
Med Squeezboxen får du bättre hantering och med största sannolikhet bättre ljud.

/Per

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2010/06/08 :  09:44:21  Show Profile Send Kmj a Private Message
Åh, jo. Visst finns det spelare för 2-3000.

1st Minipc (ex Asus EEE), finns många begagnade.

1st USB-SPDif konverterare (finns på ebay).
http://shop.ebay.co.uk/i.html?Brand=%21&_nkw=usb%20spdif&_dmpt=UK_Computing_ComputerComponents_SoundCards&_fln=1&_ssov=1&_trksid=p3286.c0.m282&Sound%2520Output%2520Mode=%21

Eventuell extern hårddisk beroende på vilken dator du kör med. SSD internt ger mindre lagringsutrymme men tystare dator. Har du sedan en androidtelefon, Iphone eller en ipod touch så finns ju en uppsjö av lösningar för fjärrkontrollering med.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Lindgren
Donator: Bildserver

330 Posts

Posted - 2010/06/08 :  12:13:46  Show Profile  Visit Lindgren's Homepage Send Lindgren a Private Message
en dvd/blueray-spelare annars kanske, den billigaste jag hittade med stöd för inbyggd hårddisk (samt usb) kostade 995kr på prisjakt: LG BD350. Den fixar förståss även mp3. Lägg till 4-500kr på en hårddisk så kan du ha samlingen där.

DiY and OpenSource is my melody
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2010/06/08 :  12:47:04  Show Profile Send Kmj a Private Message
Denna plus hårddisk.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=389374

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2010/06/08 :  14:45:40  Show Profile Send Zombie a Private Message
En CD med hårddisk?

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2010/06/08 :  15:01:23  Show Profile Send Vox a Private Message
Varför inte en Ipod Touch?

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Comus
Member

321 Posts

Posted - 2010/06/08 :  16:36:15  Show Profile  Visit Comus's Homepage Send Comus a Private Message
Hej igen!

Fick mycket att tänka på när jag läste svaren, de som verkade klart intressanta var TEAC WAP-2200 eller en Squeezebox.
Fördelen med dessa är att de båda har en display att kika på när man ska välja musik, får läsa på mer om dem.

CD med hårddisk vore bra men jag hittar bara två modeller, båda Sony, för 4 respetive 10 000 kr och de kom ut 2008.

Har redan en DVD med inbyggd disk, nackdelen är att man måste i sådana fall ha en extern skärm för att kunna browsa filerna.

MiniPC kräver också extern skärm och det vill jag helst undvika.

Ipod Touch ser ju charmig ut (om än lite liten:-), 64Gb som max och då ganska dyr, men det kanske går att koppla en extra disk till den med?

Jag tackar och bugar för tipsen, ska nu läsa på lite och se vad som blir smidigast.

Mvh /

Comus
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000