HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Tonkontroll - Få till rätt ljud
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

überfuzz
Member

64 Posts

Posted - 2010/06/07 :  14:58:43  Show Profile Send überfuzz a Private Message
Hej alla!

Jag är ny här i forumet och jag tänkte slå två flugor i en smäll. Jag smyger in en fråga i min korta lilla presentation.

Jag gissar att de flesta här pysslar med stereo-hifi, själv håller jag på med gitarrförstärkare. På senare tid har jag byggt några förstärkare efter eget huvud. Det har lett till att jag nu vill förstå hur man kan mixtra med tonkontrollen. (Inom hifi kallas det nog för equalizer.) Jag har helt enkelt tittat i förstärkare som låter bra i mina öron och snott kretsarna. Tex. om jag velat ha en förstärkare med hängmatteton har jag tagit en gammal Fender-krets till tonkontrollen. Hittills har det här sättet funkat riktigt bra, men det känns ändå lite som att jag flyger i blindo. Vad säger ni här, finns det någon bra sida som förklarar det, så att jag kan förstå?

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/06/07 :  15:32:29  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
http://www.tubecad.com/articles_2002/Missing_Sonic_Controls/Sonic_Control.pdf

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

läktarörnen
Semesterfirare

480 Posts

Posted - 2010/06/07 :  19:09:55  Show Profile Send läktarörnen a Private Message
Hej. Om du behöver tonkontroller eller en equalizer så är det något som är fel från början.

Tanken är ju att det skall låta bra utan att förvränga ljudet med tex eq eller tonkontroller.

Jag menar en skiva låter ju som den gör.

Mvh en som sätter musiken i framsätet i stället för alla prylar.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2010/06/07 :  19:40:42  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Det var i mina ögon sett en konstig anledning för att man inte får använda tonkontroller.
Varför får inte gemena man välja hur det ska låta?

Det valet har vi redan från början när vi väljer vilka prylar vi ska ha.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2010/06/07 :  19:41:54  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message
quote:
Hej. Om du behöver tonkontroller eller en equalizer så är det något som är fel från början.


Nu handlade det här om gitarrförstärkare och en sådan utan tonkontroller är i princip oanvändbar.

Å andra sidan tycker jag att det egentligen är ganska idiotiskt att tonkontroller inte är comme il faut när vi kommer in på sk tyngre hifi.

Det behövs egentligen alltid, dels är mjukvaran ofta i behov av tonkorrektion och lyssningsrummet i princip utan undantag.

Problemet är väl snarare att tonkontrollerna är felaktigt konstruerade, de bästa vi sett (hört) är väl kanske Quad´s som bara tiltar tonkurvan, inte skapar pucklar eller dalar.

I verkligheten så är det nog så att alla musiklyssningsutrustningar bör ha någon form av tonkorrektionsmöjligheter, jag letar efter en Cello Palette.

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2010/06/07 :  20:16:04  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
Nu handlade det här om gitarrförstärkare och en sådan utan tonkontroller är i princip oanvändbar.

Detta håller jag helt med om. I studion använder man också Eq. och där finns det ett antal fabrikat som är speciellt bra. Vem vill inte ha en flerbands från API, men det finns också andra. Tidigare var Pultec kanske det bästa men idag föredrar man ändå helst ha parametriska. När jag spelar äldre stereoinspelningar brukar det låta klart bättre genom ett BSS Varicurve FCS 926 eq.
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2646 Posts

Posted - 2010/06/07 :  20:37:05  Show Profile Send Imperial a Private Message
Tjenare!

Håller helt med IA.

När det gäller gitarr stärkare så ska man skapa ett sound å då är förvrängning av signalen helt naturligt.

Däremot när man sedan skall återge en sådan signal så vill man ha så liten förvrängning som det går.

Eller man kanske ska koppla in stratan direkt på ett krell steg

/

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

überfuzz
Member

64 Posts

Posted - 2010/06/07 :  20:48:27  Show Profile Send überfuzz a Private Message
Tack för alla svar.

Bernt Jansson - Jag är fysiker. Det bästa som finns är fenomen beskrivna mha matematik. Texten du länkade till verkar bra men det måste finnas folk visar hur man räknar fram en bra tonkontroll. Själv vet jag inte vad jag ska söka på, vilka sökord jag ska använda.

Alla - En gitarrförstärkare är oanvändbar utan tonkontroll. Hade det funnits en elgitarr i hela världen kunde man nog kunnat konstruerat bra gitarrförstärkare utan tonkontroller. Ja, ni som vet vilken myriad av gitarrmodeller det finns förstår poängen. Visst är det så att en tonkontroll används till mer än att balansera konstiga pick-upper, gitarrens 'mikrofoner'. De används även för att få till obalanserade ljud, tex som jag skrev i första inlägget, hängmatta. Det i sin tur kan man ju tycka vad man vill om som hifi-polis. I lööv it! Det går inte ett rep utan att jag är framme och finjusterar tonen på min heliga graal.

Förresten är musik ofta så dåligt mastrad att man måste ha en eq. Det spelar ingen roll hur bra utrustning man har. Hur som helst, det som tycks spela folk ett spratt verkar vara att det ofta är så grova att de skruvar sönder sina ljud. Ofta för mycket bas, så är det nästan alltid när man lyssnar på någon okänd stereo. Usch!!!
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/06/07 :  21:29:26  Show Profile Send huzze a Private Message
Utan att bidra med något konkret (förutom att tonkontroller av någon anledning är tabu hos hifi-polisen och inte ens har existensberättigande (jag har men använder sällan)) så förstår jag att trådskaparen är ute efter bandbreddskänslighet och branthet. Det får mig genast att tänka på elektroniska instrument i form av synthesizers mm. Där har Yamaha väldigt länge legat långt framme, de tillverkar ju dessutom de flesta akustiska instrument som finns. Deras värstingsyntar brukar ha en hel drös sådana justeringsmöjligheter, så jag ger mig ut på google och ser om jag kan hitta någon fakta att ta på.
Go to Top of Page

läktarörnen
Semesterfirare

480 Posts

Posted - 2010/06/07 :  23:12:26  Show Profile Send läktarörnen a Private Message
Ja det är nästan roligt jämt, det tjatas och pratas och diskuteras och för all del kivas det emellanåt också, det kan låta så här, hur skall jag få det ljudet jag vill ha, hur får jag mer bas, bredare ljubild, mer fokus, mer neutral klang- osv osv osv, men när man sedan kommer til eq o tonkontroller så tycker man på detta hififorumet att det är bra att ha, inget fel på det säger en del i den här tråden.

Ja då undrar i alla fall jag varför man försöker fixa med paneler, dämpning, golvare i stället för stativare osv, köp en eq eller en stärkare med tonkontroller så behöver man ju inte köpa golvare i stället.

Ja nu är det inte jag som går i fronten för detta med paneler hit och paneler dit, jag själv spelar på så pass bra hifi i ett helt vanligt rum som min ekonomi klarar, lägger mer pengar på skivor i stället. Men frågan är då varför snacka så mycket om färgat ljud hit och färgat ljud dit, när det i slutändan ändå är färgat ljud man vill ha, ja jag menar med tanke på eq o tonkontroller.

ja jag blir inte klok på detta, plötsligt är det helt ok att förvränga ljudet som man vill, sedan tjatas det i månader om hur man skall få till det perfekta ljudet.

Mvh en som sätter musiken i förarsätet i stället för alla prylar.

Go to Top of Page

überfuzz
Member

64 Posts

Posted - 2010/06/07 :  23:26:42  Show Profile Send überfuzz a Private Message
läktarörnen - Mastringen är allt som oftast dåligt gjord på kommersiell musik. Reverb kan du inte göra något åt, komprimeringen kan du bara förvärra etc listan på olika justeringar i mastringen är lång. Som konsument har du egentligen bara möjlighet att justera en dålig eg på mastringen. Är man känslig på handen kan man ofta hjälpa upp en misslyckad eg-mastring med stereons eg. Och därmed förhöja musikupplevelsen.

Att eg blivit tabu inom hifi-världen har säkert mer med folks oförsiktiga användande av eg:n hemma på familjestereon, än ett smart användande av eg skulle vara.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/06/07 :  23:27:05  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Paneler och dämpning har man för att dämpa efterklang, det gör man inte med en eq.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2010/06/07 23:29:04
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2010/06/07 :  23:45:33  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag tillhör dom som lagt ner betydligt mera pengar på skivor än på apparater. Mina apparater som jag har är väl inte så snygga men låter bra tillsammans med mina högtalare. Skivor har jag så mycket av att vi knappt får plats. Jag skulle ändå vilja hitta lite flera bra vinyler men jag vågar inte leta. Jag har bara inte plats för fler. När det gäller högtaleri så går det utmärkt att använda stativare plus en bra rumseq, men då tillsammans med en bra subwoofer. Själv så har jag en golvare och en subwoofer och jag har slutat att leta efter något annat. Jag har aldrig varit speciellt intresserad av dyr statushifi och jag är glad ändå.
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2646 Posts

Posted - 2010/06/07 :  23:45:58  Show Profile Send Imperial a Private Message
Hmmm.

Läktarörnen:Du måste skilja på att skapa musik å återge musik.

Det är skaparens fantasi med elektroniken som vi vill åtrege utan att tillföra nåt.

Man brukar inte ha gitarr förstärkare som drivning hemma till sina högtalare. Även om det skulle funka.


Jag för egen del vill ha ca 5dB upp vid 50Hz för att det skall bli roligare å lyssna.

Spikrakt

Om jag har en eq eller anpassar högtalare å rum till den frekvens gången spelar mindre roll.

/

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit

Edited by - Imperial on 2010/06/07 23:52:03
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/06/08 :  05:51:47  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
Jag föreslår att de som vill diskutera EQ'ns vara eller inte vara skapar en egen tråd för detta. (Då kan jag berätta vad jag tycker )
I övrigt kan vi väl försöka hjälpa TS med sin fråga.
Go to Top of Page

überfuzz
Member

64 Posts

Posted - 2010/06/08 :  07:37:11  Show Profile Send überfuzz a Private Message
Mickel-mackel - Tack, nu får jag iofs skylla mig själv, jag var inte sen att nappa på diskussionen om eg:ns vara eller inte vara.

Hur som haver, är det någon som vet hur man sätter upp en bra tonkontroll?

Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2010/06/08 :  08:07:07  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
Då vi höll på med tonkontroller i skolan så fick jag lära mig att du bestämmer en frekvens, t.ex. 63Hz, tillverkar ett bandpassfilter(LF&HF) för den frekvensen sen sänker du signalen på resten av frekvenserna för att höja 63Hz, eller höjer signalen för att dämpa 63Hz..
Blev kanske lite luddigt..
Men det finns säkert flera andra sätt att lösa det på..

Hittade en sida som förklarar det hela lite bättre. http://www.ecircuitcenter.com/Circuits/op_tone1/op_tone1.htm

Största anledningen till att jag inte använder eq är inte att jag inte tycker om funktionen utan det är för att kretsarna oftast är för dåliga i förhållande till resten så det sker en försämring av ljudet.
I dom fall jag har haft möjlighet att koppla förbi tonkontrollerna så har jag oftast upplevt en förbättring av ljudet, även om den ibland varit väldigt liten. Men detta var ingen tråd om EQ'ns vara eller inte vara, dessutom handlar det väl om gitarrförstärkare där hela konceptet bygger på tonkontroller.

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/06/08 :  12:36:54  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
En tonkontroll står högt upp på min önskelista; nästa projekt kanske ...
Det finns för övrigt inget som säger att en tonkontroll eller equalizer för den delen skulle vara icke-hihi:iskt.

En hel del kopplingar och beskrivningar hittar du också här:
http://sound.westhost.com/projects-2.htm
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2010/06/08 :  19:52:10  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
Soundbrigade: Nej, eg. är ju en Eq det bästa du kan ha då man kan få den tonkurvan man själv vill och kan kompensera för en del brister..
Problemet är att dom oftast är underprioriterade vid konstruktionen så dom blir för dåliga.. Hade varit intressant att provlyssnat en Cello..

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2010/06/08 :  21:00:46  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag säger bara ja ja.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/06/08 :  21:26:50  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
RuneStone: Man får väl köra en passiv historia med lite rör ...

http://www.triodeel.com/images/b9b.gif
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2010/06/08 :  22:49:05  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message
quote:
Hur som haver, är det någon som vet hur man sätter upp en bra tonkontroll?
Jag antar att Du har byggt dina tonkontroller aktiva, dvs i återkopplingsvägen mellan två rör, passiva är nog ingen toppenide i en gitarrförstärkare. Kolla lite på Matchless olika scheman, finns på:http://www.duncanamps.com/ dom har tonkontroller jag tycker om, och så Mesa naturligtvis, sedan kan man ju lägga in en extra pot/koppling för att justera tonkontrollens Q, kan vara en kul ide.

quote:
Ja det är nästan roligt jämt, det tjatas och pratas och diskuteras och för all del kivas det emellanåt också, det kan låta så här, hur skall jag få det ljudet jag vill ha, hur får jag mer bas, bredare ljubild, mer fokus, mer neutral klang- osv osv osv, men när man sedan kommer til eq o tonkontroller så tycker man på detta hififorumet att det är bra att ha, inget fel på det säger en del i den här tråden.



Att raljera på det sättet är inta bara det vanliga misstaget att ta sina egna åsikter för fakta utan också djup okunskap.

quote:
Hade varit intressant att provlyssnat en Cello..


Paletten är en fantastisk maskin, det var ju inte direkt blåbär bakom heller, Richard Burwen och Tom Colangelo, TC var kanske den störste konstruktören av alla, de flesta Paletter står fortfarande kvar på de ställen de såldes till ursprungligen (mestadels inspelningsstudios), ytterst få kommer ut på begagnatmarknaden.

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2010/06/08 :  23:16:40  Show Profile Send gcs a Private Message
Richard Burwen är en som jag håller högt. Här kan man läsa lite om vad han har åstadkommit.
http://www.burwenaudio.com/Biography.html
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2010/06/09 :  11:52:02  Show Profile Send Eref a Private Message
En tråd som sätter myror i huvudet.
Själva grundfrågan med en equalizer till elgitarren uppfattar inte
jag som en hififråga egentligen. Sedan har några glidit in på frågan om tonkontroller och equalizer inom hifi om jag fattat rätt och det är ju en väldigt intressant fråga. Själv har jag varken eller på min hifianläggning.Dels har det inte funnits på de förstärkare jag inhandlat dels har jag tänkt att ju mindre påverkan av ljudet desto bättre... Det tål tydligen att diskutera.

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

läktarörnen
Semesterfirare

480 Posts

Posted - 2010/06/09 :  14:50:38  Show Profile Send läktarörnen a Private Message
Håller helt med Eref, ju mindre vi påverkar ljudet desto bättre eller i alla fall destro troligare/närmare sanningen.

Sen är det klart att alla kanske inte vill höra den, ja sanningen menar jag, och då är ju tonkontroller eller en eq bra att ha.

Men det är ju inte bara i hifisammanhang som sanningen är jobbig att höra, men det är ju en annan sak

Mvh en som sätter musiken i framsätet i stället för alla prylar.
Go to Top of Page

sopwith
Member

595 Posts

Posted - 2010/06/09 :  15:12:12  Show Profile Send sopwith a Private Message
Vad är det vi vill efterlikna?, om man tar en musiker så kanske en liveshow är dennes rätta element och är det det ljudet man vill efterlikna så är de flesta "hifi" anläggningar way out ljudmässigt, ta bara en test i H&M där (nu ska jag generalisera lite) där samtliga högtalare med basar under 5,5" får bedömningen bumlig eller slö, nån som har sett en anorektisk PA högtalare?.
Ta en studiomusiker, vad skall man efterlikna där?, är ett så rent och opåverkat ljud som möjligt hifi?
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000