HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vad är det för skit som säljs egentligen?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2010/06/09 :  19:21:09  Show Profile Send Zombie a Private Message
Vadå ger fan? Det var en massa högtalare i rummet. Jag vill inte gå in på detaljer eftersom butikens innehavare säkert häckar här. Men musiken var som vanligt Dire Straits...spyr snart.

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/06/09 :  19:30:36  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Äsch, inte lipa nu! Dire Straits är väl inte sååå illa? Kan tänka mig minst en artist som är sämre.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/06/09 :  19:34:52  Show Profile Send huzze a Private Message
En eloge till Zombie för att han inte namnger butiken. Sen borde det inte spela någon roll huruvida butiken kollar forumet eller inte, vi hänger inte ut.

På samma sätt antar jag att Zombie är "anonym" såtillvida att butiken inte vet vem han är när han gör sina marknadsundersökningar.
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2010/06/09 :  20:11:06  Show Profile Send Zombie a Private Message
Jo, efter en stund kom jag på en artist som är sämre. Men jag låter den vara anonym. (chuckle chuckle)

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/06/09 :  21:01:47  Show Profile Send huzze a Private Message
Michael Bolton...
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2010/06/09 :  21:24:20  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Michael Bublé?

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2010/06/09 :  21:35:13  Show Profile Send svejk a Private Message

http://www.youtube.com/watch?v=CMNry4PE93Y


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2010/06/10 :  12:19:29  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Svejk, jag håller med dig.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Ljudmakarn
Member

52 Posts

Posted - 2010/06/11 :  11:31:08  Show Profile  Visit Ljudmakarn's Homepage Send Ljudmakarn a Private Message
Chris Jones?

// Jonas

Ljudmakarn AB
Drottninggatan 90B
111 36 Stockholm

08-24 66 00 http://www.ljudmakarn.se mail@ljudmakarn.se

Följ oss på facebook!
http://www.facebook.com/ljudmakarn

Edited by - Ljudmakarn on 2010/06/11 11:31:19
Go to Top of Page

matta
Member

627 Posts

Posted - 2010/06/11 :  13:38:24  Show Profile Send matta a Private Message
Var hos en handlare en gång och lyssnade på högalare. Hade med mig Thåström och spelade några röriga/skrikiga, ja ni vet så som han kan låta ibland , låtar... ...varpå handlaren i butiken kommenterade skriket med just att det var skrik... Sedan att anläggningen jag lyssnade på inte mäktade med Thåström reflekterade han inte över . Det är förövrigt inte en butik som har mig som kund kan jag säja...

Marantz -> Leben RS-100 + Leben CS660P <- EAR834P <- ZYX R-1000 Airy3 <- Continuo+Cantus =>Tannoy Kensington se (ihopsnörat med auditorium 23)
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2010/06/11 :  21:02:22  Show Profile Send 24U a Private Message
Jag undrar hur mina Nickelback-plattor låter på en hifi-anläggning? Får nog ta en sväng till en sån affär och lyssna...

https://www.facebook.com/stefanstudio
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2010/06/11 :  21:31:27  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
vart går gränsen för hifi ?
När kan man säga att man spelar på en hifi-anläggning?
Vad är isof en inte hifi-anläggning, LoFi ?
Hmm.. Kanske min lilla köksstereo klassas som LoFi......

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

läktarörnen
Semesterfirare

480 Posts

Posted - 2010/06/12 :  12:53:34  Show Profile Send läktarörnen a Private Message
På frågan vad är hifi?

Det är väll inte konstigare än vad det betyder, eller? Hifi- ljud utöver det vanliga

Men det är klart beror ju alltid på vad man jämför med.
Din bordsradio kanske är bättre än min, då har du ju ljud utöver det vanliga jämfört med min radio

Mvh en som sätter musiken i framsätet i stället för alla prylar.
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2010/06/12 :  13:00:37  Show Profile Send ztenlund a Private Message
läktarörnen: Jag tycker att du ska slå upp high och fidelity i en engelsk ordbok och återkomma.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

läktarörnen
Semesterfirare

480 Posts

Posted - 2010/06/12 :  15:48:08  Show Profile Send läktarörnen a Private Message
Hej ztenlund, ja då var det gjort, ja jag menar slå upp ordet high fidelity och ja det betyder ju inte ljud utöver det vanliga utan högkvalitativ ljudåtergivning, sorry för det.

Ja högkvalitativ ljudåtergivning är ju inte ljud som är utöver det vanliga Nä högkvalitativ ljudåtergivning låter förmodligen betydligt sämre än ljud utöver det vanliga.

Mvh en som sätter musiken i framsätet i stället för alla prylar.
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2010/06/12 :  16:00:39  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Nu vet inte jag vad du har för ordbok, men i min (Norstedts Stora Engelsk-Svenska Ordbok, torde vara tämligen vedertagen) står det naturtrogen ljudåtergivning (även i Bonniers Svenska Ordbok) om man slår upp den sammansatta kombinationen. Nu bad jag dig förvisso att slå upp orden för sig, men resultatet är ungefär detsamma. Slår man upp dem för sig så blir det hög trohet (mot orginalet). Svårare än så är det inte. Däremot kan det vara svårt att komma överens om vad det i praktiken innebär och när detta uppnåtts, men det är en annan femma.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Stefan
Member

60 Posts

Posted - 2010/06/12 :  16:53:26  Show Profile Send Stefan a Private Message
Det är väl i nuvarande läge ett utryck för en "lite finare / Seriös" Stereo anläggning.
Förr va det naturtrogen återgivning, high fidelity,
Myntades i större skala mest på 60 70 talet att man sålde Dyrare och finare anläggningar.
man skulle även förr leva upp till Din standarden 45500 . men det missbrukades visst rätt flitigt. Görs det idag med .

Hitta lite onm utrycket :

High fidelity#8212;or hi-fi#8212;reproduction is a term used by home stereo listeners and home audio enthusiasts (audiophiles) to refer to high-quality reproduction of sound [1] or images. Ideally, high-fidelity equipment has minimal amounts of noise and distortion and an accurate frequency response as set out in 1973 by the German Deutsches Institut für Normung (DIN) standard DIN 45500. This standard was well intentioned, but only mildly successful in defining 'high-fidelity'. DIN 45 500 approval provided audio equipment buyers with reassurance that their equipment was capable of good quality reproduction. In theory, only stereo equipment that met the standard could bear the words 'hi-fi', but in practice, the term was widely misapplied to audio products that did not remotely approach the DIN basis specifications.
http://en.wikipedia.org/wiki/High_fidelity
Go to Top of Page

läktarörnen
Semesterfirare

480 Posts

Posted - 2010/06/12 :  17:33:53  Show Profile Send läktarörnen a Private Message
Bara att slå på gogle och wikipedia.

High fidelity betyder inget annat än högkvalitativ ljudåtergivning, där i alla fall

Men precis som ztenlund säger/skriver vad det i praktiken innebär och när det uppnåts är ju en annan femma.

ps, om man tar ordet high fidelity i skiv,sammanhang så låter ju översättningen (ljud utöver det vanliga) mer troligt, bara att se i tidningen hifi-musik där extra bra ljud får en grön stjärna i betyget, villket blir bättre ljud än normalt hos dom.

Mvh en som sätter musiken i framsätet i stället för alla prylar.
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2010/06/12 :  18:22:24  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
När jag för först gången provlyssnade Tannoy Glenair 10, som nu står här hemma, i en "bättre" hifi-butik - hade jag lyssnat igenom de vanliga testplattorna. Av någon anledning låg det även en Rammstein-skiva i CD-väskan. Slängde in den mest på kul i CD-spelaren för att kolla hur den musiken lät.

Döm om min förvåning när jag kunde konstatera att jag aldrig tidigare hört Rammstein låta så bra. Dessutom lät Rammstein-musiken minst lika bra som många av mina "fin-CD" som jag hade använt till den "seriösa" provlyssnngen.

Utöver Tannoy var det Electrocompaniet-elektronik.

Så att att "bättre" utrustning inte kan klara bullrig hårdrock är en myt. Oavsett om påståendet kommer från en handlare eller kund. Men det är klart, det beror på inspelningen också. Tydligen lägger Rammstein ner lite möda på den.

/Jörgen G

edit: korr

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2010/06/13 11:37:19
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2010/06/12 :  23:41:22  Show Profile Send Goldfinger a Private Message

quote:
Så att att "bättre" utrustning inte kan klara bullrig hårdrock är en myt.


Bra utrustning skall klara komplex musik, att en dåligt gjord inspelning bättre avslöjas är helt i sin ordning men många tror jag misstar en del bra fonogram för dåliga bara därför att högtalarkonstruktionen som sådan har problem med komplexa musiksignaler, inte sällan är det mångvägssystemen som är värst drabbade och prislappen verkar inte ha någon större betydelse i det avseendet.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2010/06/13 :  11:22:17  Show Profile Send Zombie a Private Message
Borde man inte ta med sina sämsta cd till provlyssningen? Låter dom bra så låter säkert dom "braiga" bra också.

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2010/06/13 :  11:35:54  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
quote:
Borde man inte ta med sina sämsta cd till provlyssningen? Låter dom bra så låter säkert dom "braiga" bra också.

Jo det kan vara idé att ta med dåligt inspelade CD för att se hur de kommer att låta.

Att välja hifiutrustningen utifrån de dåliga inspelningarna skulle emellertid innebära att de braiga inspelningarna inte kommer till sin fulla rätt. De dåliga inspelningarna avslöjar sig enligt min erfarenhet direkt med bra grejor. Har man bra inspelningar och vill njuta av dem så mycket som möjligt ska man även välja utrustning som matchar inspelningarna.

Men om den musik man tycker bäst om generellt är dåligt inspelad - så visst kan man välja enklare och mindre avslöjande utrustning för att få ut det man upplever som bästa möjliga ur sin musiksamling. Att välja utrustning för sin fonogramavspelning är precis lika subjektivt som att välja själva musiken.

/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2010/06/13 11:41:24
Go to Top of Page

uncle buck
Member

105 Posts

Posted - 2010/06/13 :  12:11:57  Show Profile  Visit uncle buck's Homepage Send uncle buck a Private Message
Till handlarnas försvar så kan jag berätta att jag som barn/tonåring åkte in till radiolagret i Göteborg och bara stod och njöt av musiken de spelade när de demade QLN. Det spisades jazz, klassisk musik, folkmusik och populärmusik på hög volym. Underbart! Väldigt långt borta från steely dan och slick som gärna spelas idag.
Men det är skillnad på handlare och handlare.. Hos vissa är det McDonaldstänk, andra är entusiaster. Jag går numera aldrig utan CD till en butik om jag vill lyssna på något. Flera handlare brukar undra vad det är för artister och skriva upp, man byter skivtips och testar ljud samtidigt. Vackert så!
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2010/06/13 :  13:59:02  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Att välja hifiutrustningen utifrån de dåliga inspelningarna skulle emellertid innebära att de braiga inspelningarna inte kommer till sin fulla rätt. De dåliga inspelningarna avslöjar sig enligt min erfarenhet direkt med bra grejor. Har man bra inspelningar och vill njuta av dem så mycket som möjligt ska man även välja utrustning som matchar inspelningarna.


Det där är enligt mig en sanning med modifikation, lågupplösta anläggningar må föralldel vara mindre avslöjande men adderar istället själva problem (dvs anledningen till att de är just lågupplösta). Visst kan det ändå subjektivt lyfta vissa typer av musik/inspelningar men sett över en hel skivsamling förlorar man i regel mer än man vinner kvalitetsmässigt. Sällan lyckat att försöka kompensera fel med andra fel, särskilt med alla variabler som finns i fonogrammen.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..

Edited by - Goldfinger on 2010/06/13 13:59:45
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2010/06/13 :  14:13:12  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
@Goldfinger - skulle själv kunnat skriva samma sak i mitt inlägg ovan - men orkade inte. Tack för hjälpen!

/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000