HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur hamnade dina högtalare där de står?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2010/05/29 :  08:12:50  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Alltså, nånstans står de ju.

Varför hamnade de just där?

Har du enbart säkerställt placeringen genom lyssning?
Har du dessutom räknat dej fram till positionen?
Har du kanske mest bara följt tillverkarens rekommendationer?

Blev det ett betydligt bättre ljud om du skippade tillverkarens råd?

Var det estetiken som avgjorde?
Eller något slags fru?
Det kanske är samma sak?

Det kanske inte fanns så mycket platser att välja på rent praktiskt?

Du har kanske inte ens har funderat på saken?
Eller så kanske du inte tycker att frågan är så viktig?

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Edited by - Strmbrg on 2010/05/29 08:40:25

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2010/05/29 :  08:24:52  Show Profile Send B-200 a Private Message
Jonne flyttade dem och de lät bättre där. Så därför står de där. Bra gjort Jonne.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/05/29 :  08:36:25  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
Här står dom där dom får plats, typ ...

Carlsson OA-116 är det, och dom ska stå mot bakvägg, och det gör dom iofs i princip, på vänster sida utgör dock bakväggen en bokhylla.

Men men, med en Bollibompa-skock springandes här runtikring hela dagarna så är möjligheterna för lite avslappnad och skön musiklyssning i princip helt borta ändå.

Det ska bli bättre..., nåån gång ...
Go to Top of Page

bibl
100.000-klubben

987 Posts

Posted - 2010/05/29 :  08:45:02  Show Profile Send bibl a Private Message
Mina dubblerar som tv-högtalare (på väggen hänger en NAD 32" ren monitor) vilket ju gör att man vill ha dom på var sida om tv:n, Lyssningspositionen är faktiskt helt ok, med tanke på att rummet inte är det, förutom det faktum att de står dikt an mot bakvägg och inte 30 cm ut som varit det idealiska... Anledningen är ca 80cm hög rätt snabb, ljushårig och har en arm som passar perfekt i basreflexröret. Via det röret når man något vitt och luddigt som är roligt att slita ut ur högtalaren och lägga på hög på golvet till pappas stora förtret! Om ett år eller två så kanske vi kan flytt ut högtalarna från väggen igen...
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/05/29 :  09:04:44  Show Profile Send huzze a Private Message
Vad är det med valpar som ska slita ut ludd? Mina terrorister är dock fyrbenta och har redan lärt sig vad de inte får göra.

Som svar på topic, vårt vardagsrum har ger bara två alternativ och det valda är det bättre av dem. För många herrans års sen, roterade jag möbleringen av ren fanatism för att hitta den bästa uppställningen. Det orkar jag inte längre, man ska ju bo i rummet också. Anläggningen står i vårt vardagsrum och det är TV-ingången som används flitigast. Kanske det vore annorlunda med ett dedikerat lyssningsrum, men många gånger tror jag det är av praktiska skäl man väljer en vägg, sen går det ofta att få till med avstånd från bakre vägg och i mitt fall en kraftig toe-in. Alltid.

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2010/05/29 :  09:41:11  Show Profile Send Eref a Private Message
Eftersom jag är ensamstående har jag ingen att skylla på.
Flyttade lite hit och dit med grejerna i början när jag bodde här men nu känner jag mig ganska nöjd.
Blir alltid en kompromiss med ljud, bekvämlighet och att annat ska få plats för min del. Båda mina system består av två mindre lättflyttade högtalare och en subb till vardera system.
Har inga speciella akustiska åtgärder. Kör på feeling och har en massa vinyl skivor och böcker i mitt möblemang. Har också lite fler mattor och gardiner än jag skulle haft annars tror jag...

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2010/05/29 :  11:41:15  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message
Jag har slaviskt följt tillverkarens rekomendationer och anvisningar.

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/05/29 :  13:18:51  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Ingvar

Jag med

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2010/05/29 :  16:19:05  Show Profile Send bearwik a Private Message
De står på det enda stället de kan stå på, det är ganska gott om möbler i vårt vardagsrum...

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066

Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2010/05/29 :  16:31:55  Show Profile Send Lech a Private Message
i

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.

Edited by - Lech on 2010/08/21 02:45:57
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2010/05/29 :  16:40:12  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Allt står där det låter bäst, relativt nära tillverkarens rekomendationer :o)

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7711 Posts

Posted - 2010/05/29 :  18:56:24  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Mycket nogranna efterforskningar genom att flytta runt dom tills det blev bra. Massor med små justeringar.
Mäta och mäta igen.

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.

Edited by - Micke Y on 2010/05/29 19:54:33
Go to Top of Page

lortopalt
Member

183 Posts

Posted - 2010/05/29 :  19:50:55  Show Profile Send lortopalt a Private Message
De står helt fel, men va gör man. Jag mår ganska illa av det, rent av lider lite grann!Det är den övriga möbleringen som bestämmer, och sen har jag haft huset i 26 år , så nu blir det svårt att ändra något. Man blir liksom lite inbodd på ett visst vis. Jag har fler rum att välja på nu sedan ungarna flyttat för flera år sedan, men jag liksom trivs att sitta där. Nog med dravel.
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2010/05/29 :  20:54:13  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message
Jag såg att Bernt bar in dom när vi flyttade hit och de har nog puttats lite åt olika håll. Nu står de rätt långt från väggarna, både bak och sidvägg och låter skitbra!

Waf, Waf!

Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2010/05/29 :  21:04:25  Show Profile Send huzze a Private Message
Så Bernt bär in o du lyssnar på väggarna
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2010/05/29 :  21:23:15  Show Profile Send CC a Private Message
Mätt & flyttat runt, lyssnat, mätt och flyttat runt igen, lyssnat igen, osv.... Vad annars?

Har endast behövt ta hänsyn till bioduken så den inte skyms...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2010/05/29 :  21:47:42  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message
I ärlighetens namn var de medföljande instruktionerna till högtalarna skäligen enkla.

Instruktionsboken, som även medföljde på vinyl-ep på svenska, finska, rätoromanska och kungsbackamål, klargör att dessa högtalare skall placeras så att framsidan (den med elementen på) är riktade mot lyssningsplatsen och baksidan ( den med anslutningsdon för kablage) riktas mot Dals-Långed.

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2010/05/29 :  22:02:21  Show Profile Send bearwik a Private Message

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066

Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2010/05/29 :  22:23:09  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Mina Marten Coltrane står på millimetern där dom låter bäst.
Det behövdes ings visuella estestiska hänsyn och om det hade behövts så hade dom ljudlige estetiska hänsynen fått råda.
Innan dom hade hag ett par Sonus Faber Electa Amator 2 och dom var betydligt känsligare än Coltrane att få till ljudet med placeringen.
Det var först när Björn Wiman kom hem och ställde upp dom med en invinkling som jag inte i min vildaste fantasi hade testat som dom spelade ut för fullt. Dom var så känsliga i uppställningen att 5 centimeter för långt ut från bakväggen så fick man sångaren i knät och 5 centimeter för nära bakväggen så vart ljudbilden platt och tvådimensionell. Med den mycket kraftiga invinklingen kom frugans komentar från köket att : Vad har ni gjort, nu låter det mycket bättre än förut.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/05/29 :  22:52:52  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
quote:
Instruktionsboken, som även medföljde på vinyl-ep på svenska, finska, rätoromanska och kungsbackamål, klargör att dessa högtalare skall placeras så att framsidan (den med elementen på) är riktade mot lyssningsplatsen och baksidan ( den med anslutningsdon för kablage) riktas mot Dals-Långed.

Bästa hittills ...

edit:
Jag tror dock rätt mycket på högtalarplaceingens betydelse, och olika talare är givetvis olika känsliga för fel plats.

Jag provar hellre högtalarplacering 7 dagar i veckan än olika kablar.

Edited by - Mickel-mackel on 2010/05/29 22:55:10
Go to Top of Page

JM
Member

533 Posts

Posted - 2010/05/29 :  23:17:31  Show Profile Send JM a Private Message
Jorma ! Din fru måste ha världens bästa hörsel !

Mvh/Janne

Att mäta är att veta !
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2010/05/29 :  23:48:43  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message
quote:
Så Bernt bär in o du lyssnar på väggarna

Vi kallar det arbetsfördelning...

Waf, Waf!

Go to Top of Page

modernman
Member

278 Posts

Posted - 2010/05/30 :  07:19:44  Show Profile Send modernman a Private Message
De står där de får plats. Ändrar på dem när (läs om) jag har möjlighet till "finlyssning". Men det händer inte så många ggr. Å andra sidan lyssnar vi på musik nästan hela vår vakna tid här hemma.
Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2010/05/30 :  08:32:49  Show Profile Send huzze a Private Message
Minns mycket väl när jag fick toe-in-bacillen. Det var när jag hade Sonus Faber Electa Amator (mkI)
Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2010/05/31 :  12:20:14  Show Profile Send mangs a Private Message
Mina högtalare har numera ganska fritt spelrum och jag kan variera placeringen inom någon kvadratmeter vilket känns som en frihet. problemet är dock att jag ännu inte hittat en optimal position. Eftersom jag använder Elektrostater så känns placeringen väldigt viktig och jag vill placera dem så att ljudet är perfekt fid lyssningspositionen och OK i resten av rummet vilket näsatn verkar kontraproduktivt i mitt fall. I lyssningsposition funkar en kraftigare toe in bättre medan rummet mår bäst när de nästan spelar rakt fram. Följer just nu rekommendationen om avståndet till bakvägg(2-3feet) 85cm i mitt fall. Känner dock att jag har mycket att hämta på att lattja runt med just placeringen. Någon som har några generella tips mer än att de skall hålals så långt från väggar som möjligt och att lyssningspositionen skall befinna sig på något längre avstånd än högtalarna sinsemellan. jag tänker främst något smidigt sätt att räkna ut var stående vågor kan uppstå och var man kan undvika dessa i basområdet?
Go to Top of Page

nikwal
Member

126 Posts

Posted - 2010/05/31 :  12:20:47  Show Profile Send nikwal a Private Message
Enda stället där rummet är någorlunda lika på båda sidor map dörröppningar osv. Men iofs så är det ju glas på ena och gips på andra sidan.Om jag inte hade haft lite kass hörsel på ena örat så hade jag kanske provat mera, just nu låter det mesta ändå från vänster högtalare så :-P.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000