Author |
Topic |
Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof
1580 Posts |
Posted - 2010/05/29 : 08:12:50
|
Alltså, nånstans står de ju.
Varför hamnade de just där?
Har du enbart säkerställt placeringen genom lyssning? Har du dessutom räknat dej fram till positionen? Har du kanske mest bara följt tillverkarens rekommendationer?
Blev det ett betydligt bättre ljud om du skippade tillverkarens råd?
Var det estetiken som avgjorde? Eller något slags fru? Det kanske är samma sak?
Det kanske inte fanns så mycket platser att välja på rent praktiskt?
Du har kanske inte ens har funderat på saken? Eller så kanske du inte tycker att frågan är så viktig?
|
/Strmbrg, Det bästa kanske inte alls är gott nog. Det skall ju helst vara bra dessutom.
|
Edited by - Strmbrg on 2010/05/29 08:40:25 |
|
B-200
fd. asimov66
4687 Posts |
Posted - 2010/05/29 : 08:24:52
|
Jonne flyttade dem och de lät bättre där. Så därför står de där. Bra gjort Jonne. |
.....Med reservation för subjektivitet och stavfel |
|
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
Posted - 2010/05/29 : 08:36:25
|
Här står dom där dom får plats, typ ...
Carlsson OA-116 är det, och dom ska stå mot bakvägg, och det gör dom iofs i princip, på vänster sida utgör dock bakväggen en bokhylla.
Men men, med en Bollibompa-skock springandes här runtikring hela dagarna så är möjligheterna för lite avslappnad och skön musiklyssning i princip helt borta ändå.
Det ska bli bättre..., nåån gång ... |
|
|
bibl
100.000-klubben
987 Posts |
Posted - 2010/05/29 : 08:45:02
|
Mina dubblerar som tv-högtalare (på väggen hänger en NAD 32" ren monitor) vilket ju gör att man vill ha dom på var sida om tv:n, Lyssningspositionen är faktiskt helt ok, med tanke på att rummet inte är det, förutom det faktum att de står dikt an mot bakvägg och inte 30 cm ut som varit det idealiska... Anledningen är ca 80cm hög rätt snabb, ljushårig och har en arm som passar perfekt i basreflexröret. Via det röret når man något vitt och luddigt som är roligt att slita ut ur högtalaren och lägga på hög på golvet till pappas stora förtret! Om ett år eller två så kanske vi kan flytt ut högtalarna från väggen igen... |
|
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben
10180 Posts |
Posted - 2010/05/29 : 09:04:44
|
Vad är det med valpar som ska slita ut ludd? Mina terrorister är dock fyrbenta och har redan lärt sig vad de inte får göra.
Som svar på topic, vårt vardagsrum har ger bara två alternativ och det valda är det bättre av dem. För många herrans års sen, roterade jag möbleringen av ren fanatism för att hitta den bästa uppställningen. Det orkar jag inte längre, man ska ju bo i rummet också. Anläggningen står i vårt vardagsrum och det är TV-ingången som används flitigast. Kanske det vore annorlunda med ett dedikerat lyssningsrum, men många gånger tror jag det är av praktiska skäl man väljer en vägg, sen går det ofta att få till med avstånd från bakre vägg och i mitt fall en kraftig toe-in. Alltid. |
Huzzes musikanläggningar
Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept |
|
|
Eref
Member
1029 Posts |
Posted - 2010/05/29 : 09:41:11
|
Eftersom jag är ensamstående har jag ingen att skylla på. Flyttade lite hit och dit med grejerna i början när jag bodde här men nu känner jag mig ganska nöjd. Blir alltid en kompromiss med ljud, bekvämlighet och att annat ska få plats för min del. Båda mina system består av två mindre lättflyttade högtalare och en subb till vardera system. Har inga speciella akustiska åtgärder. Kör på feeling och har en massa vinyl skivor och böcker i mitt möblemang. Har också lite fler mattor och gardiner än jag skulle haft annars tror jag... |
Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39 |
|
|
Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran
1969 Posts |
Posted - 2010/05/29 : 11:41:15
|
Jag har slaviskt följt tillverkarens rekomendationer och anvisningar.
Ingvar |
Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design. Driver också The Vacuumed Cat co. |
|
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2010/05/29 : 13:18:51
|
Ingvar
Jag med
|
Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten... |
|
|
bearwik
200.000-klubben
4289 Posts |
|
Lech
Member
1353 Posts |
Posted - 2010/05/29 : 16:31:55
|
i |
Analog,purist,fanatiker Allt var inte bättre förr,men det mesta. |
Edited by - Lech on 2010/08/21 02:45:57 |
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2010/05/29 : 16:40:12
|
Allt står där det låter bäst, relativt nära tillverkarens rekomendationer :o) |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7711 Posts |
Posted - 2010/05/29 : 18:56:24
|
Mycket nogranna efterforskningar genom att flytta runt dom tills det blev bra. Massor med små justeringar. Mäta och mäta igen.
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
Edited by - Micke Y on 2010/05/29 19:54:33 |
|
|
lortopalt
Member
183 Posts |
Posted - 2010/05/29 : 19:50:55
|
De står helt fel, men va gör man. Jag mår ganska illa av det, rent av lider lite grann!Det är den övriga möbleringen som bestämmer, och sen har jag haft huset i 26 år , så nu blir det svårt att ändra något. Man blir liksom lite inbodd på ett visst vis. Jag har fler rum att välja på nu sedan ungarna flyttat för flera år sedan, men jag liksom trivs att sitta där. Nog med dravel. |
|
|
Marina Jansson
Member
2328 Posts |
Posted - 2010/05/29 : 20:54:13
|
Jag såg att Bernt bar in dom när vi flyttade hit och de har nog puttats lite åt olika håll. Nu står de rätt långt från väggarna, både bak och sidvägg och låter skitbra! |
Waf, Waf!
|
|
|
huzze
10180 Posts |
Posted - 2010/05/29 : 21:04:25
|
Så Bernt bär in o du lyssnar på väggarna |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran
1969 Posts |
Posted - 2010/05/29 : 21:47:42
|
I ärlighetens namn var de medföljande instruktionerna till högtalarna skäligen enkla.
Instruktionsboken, som även medföljde på vinyl-ep på svenska, finska, rätoromanska och kungsbackamål, klargör att dessa högtalare skall placeras så att framsidan (den med elementen på) är riktade mot lyssningsplatsen och baksidan ( den med anslutningsdon för kablage) riktas mot Dals-Långed.
Ingvar |
Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design. Driver också The Vacuumed Cat co. |
|
|
bearwik
200.000-klubben
4289 Posts |
|
Jorma
Member
3316 Posts |
Posted - 2010/05/29 : 22:23:09
|
Mina Marten Coltrane står på millimetern där dom låter bäst. Det behövdes ings visuella estestiska hänsyn och om det hade behövts så hade dom ljudlige estetiska hänsynen fått råda. Innan dom hade hag ett par Sonus Faber Electa Amator 2 och dom var betydligt känsligare än Coltrane att få till ljudet med placeringen. Det var först när Björn Wiman kom hem och ställde upp dom med en invinkling som jag inte i min vildaste fantasi hade testat som dom spelade ut för fullt. Dom var så känsliga i uppställningen att 5 centimeter för långt ut från bakväggen så fick man sångaren i knät och 5 centimeter för nära bakväggen så vart ljudbilden platt och tvådimensionell. Med den mycket kraftiga invinklingen kom frugans komentar från köket att : Vad har ni gjort, nu låter det mycket bättre än förut. |
Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg. http://www.jormadesign.com/ |
|
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
Posted - 2010/05/29 : 22:52:52
|
quote: Instruktionsboken, som även medföljde på vinyl-ep på svenska, finska, rätoromanska och kungsbackamål, klargör att dessa högtalare skall placeras så att framsidan (den med elementen på) är riktade mot lyssningsplatsen och baksidan ( den med anslutningsdon för kablage) riktas mot Dals-Långed.
Bästa hittills ...
edit: Jag tror dock rätt mycket på högtalarplaceingens betydelse, och olika talare är givetvis olika känsliga för fel plats.
Jag provar hellre högtalarplacering 7 dagar i veckan än olika kablar. |
Edited by - Mickel-mackel on 2010/05/29 22:55:10 |
|
|
JM
Member
533 Posts |
Posted - 2010/05/29 : 23:17:31
|
Jorma ! Din fru måste ha världens bästa hörsel !
Mvh/Janne |
Att mäta är att veta ! |
|
|
Marina Jansson
Member
2328 Posts |
Posted - 2010/05/29 : 23:48:43
|
quote: Så Bernt bär in o du lyssnar på väggarna
Vi kallar det arbetsfördelning... |
Waf, Waf!
|
|
|
modernman
Member
278 Posts |
Posted - 2010/05/30 : 07:19:44
|
De står där de får plats. Ändrar på dem när (läs om) jag har möjlighet till "finlyssning". Men det händer inte så många ggr. Å andra sidan lyssnar vi på musik nästan hela vår vakna tid här hemma. |
|
|
huzze
10180 Posts |
Posted - 2010/05/30 : 08:32:49
|
Minns mycket väl när jag fick toe-in-bacillen. Det var när jag hade Sonus Faber Electa Amator (mkI) |
|
|
mangs
Member
622 Posts |
Posted - 2010/05/31 : 12:20:14
|
Mina högtalare har numera ganska fritt spelrum och jag kan variera placeringen inom någon kvadratmeter vilket känns som en frihet. problemet är dock att jag ännu inte hittat en optimal position. Eftersom jag använder Elektrostater så känns placeringen väldigt viktig och jag vill placera dem så att ljudet är perfekt fid lyssningspositionen och OK i resten av rummet vilket näsatn verkar kontraproduktivt i mitt fall. I lyssningsposition funkar en kraftigare toe in bättre medan rummet mår bäst när de nästan spelar rakt fram. Följer just nu rekommendationen om avståndet till bakvägg(2-3feet) 85cm i mitt fall. Känner dock att jag har mycket att hämta på att lattja runt med just placeringen. Någon som har några generella tips mer än att de skall hålals så långt från väggar som möjligt och att lyssningspositionen skall befinna sig på något längre avstånd än högtalarna sinsemellan. jag tänker främst något smidigt sätt att räkna ut var stående vågor kan uppstå och var man kan undvika dessa i basområdet? |
|
|
nikwal
Member
126 Posts |
Posted - 2010/05/31 : 12:20:47
|
Enda stället där rummet är någorlunda lika på båda sidor map dörröppningar osv. Men iofs så är det ju glas på ena och gips på andra sidan.Om jag inte hade haft lite kass hörsel på ena örat så hade jag kanske provat mera, just nu låter det mesta ändå från vänster högtalare så :-P. |
|
|
Topic |
|