HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur hamnade dina högtalare där de står?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2010/08/14 :  10:35:26  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message
Jag har engagerat mig väldigt mycket i placeringen av högtalarna
under sommaren då jag inte riktigt fått det att fungera som jag
velat i det nya rummet. Har tidigare haft erfarenheten att en
liksidig triangel har fungerat bäst då det gäller tredimensionalitet
och "släpp" från högtalarna och det har tidvis fungerat mycket bra
även i det här rummet. Tyvärr så har det bara gällt för enstaka
skivor och så går det inte att ha det. Så högtalarna har åkt fram
och tillbaka i rummet med skiftande resultat tills jag en dag kände
att, det här var väl inte så tokigt. Då hade jag ett ganska långt
avstånd till högtalarna och definitivt inte någon liksidig triangel.

Så åkte jag upp och hälsade på "Micke" en kväll och satt där och
lysnade på hans "Orion". Dom står i en liksidig triangel och har en
makalös presentation och ett "släpp" som är smått overkligt och så
åker man hem och skall prova allt en gång till

Så nu har jag baxat fram och tillbaka igen och kommer ändå fram till
samma resultat. I det här rummet så går det inte att få till det på
samma sätt som jag har varit van vid tidigare utan uppställningen
liknar mer "46 graders-metoden".
Nu låter det inte alls illa
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2010/08/14 :  13:20:06  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Både pga att Sladd placerade dem där när vi mätte upp rummet och att jag hållit på och testat att flytta dem fram och tillbaka och även sidledes utan att ha hittat någon plats där jag faktiskt tycker att de låter bättre än den plats de nu står på.

Men jag flyttar dem emellanåt för att testa hur de låter vid andra placeringar, senast när de uppgraderades till Supernova Elite.

Jag testar som sagt rätt så mycket olika placeringar och möbleringar här hemma.

Edit: ingen ändring. MvhKristofer

Edited by - whiskyman on 2010/08/14 13:24:48
Go to Top of Page

rolandm
Member

483 Posts

Posted - 2010/08/14 :  16:57:28  Show Profile Send rolandm a Private Message
Jag placerar ut högtalarna först i ett rum och jag försöker då välja en vägg där de kan få stå rätt fritt utan störande prylar. Sedan får lyssningspositionen bestämma en grovuppställning av högtalarna, där jag tänker på invinkling. När en grovuppställning är gjord så lyssnar jag och sedan finjusterar efter lyssning - flyttar lite bakåt eller framåt, vinklar lite mer eller mindre. Och när jag tycker jag är nöjd så får de stå där.

Be the change you want to see in the world
~ Nelson Mandela (m fl)
Go to Top of Page

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2010/08/14 :  23:38:36  Show Profile Send Passerati a Private Message
Räknat fram 23 grader

Ex
Bredden i meter x 1,18 = lyssningsavstånd
Alt bredd mellan högtalarelement i meter / 2 / avstånd i meter till lyssningsplats = Inv tam (för vinkeln)
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2010/08/21 :  07:03:46  Show Profile Send Adagio a Private Message
Eftersom rummet är asymetriskt(i pricip femkantigt), provade jag en annorlunda möjlighet, att spela på diagonalen med det"avhuggna hörnet" som bakvägg. Denna placering erbjöd maximalt avstånd eller i praktiken avsaknad av sidoväggar men ändå bra stöd från bakväggen (vid högtalarna).
Det var dock lite lurigt, och iochmed införskaffandet av dipoler blev sidoväggsproblematiken inte lika kritisk. Då provade jag en mer traditionell uppställning. Utgick från tillverkarens rekomendationer men har även provat lite vildare alternativ, men i slutändan har jag alltid hamnat på ungefär samma ställe vid slutlig kontrollmätning för finjustering dvs ca 101cm från bakvägg på innsidan och 105-106cm från bakvägg till utsidan av högtalaren. Ca 3m mellan diskanterna (placerade utåt, såklart) och säkert fyra meter till lyssningsposition.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2010/08/21 :  10:04:16  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
20 cm från bakvägg, 100 cm från sidoväggar 300 cm från lyssningsplats och 120 cm mellan diskanterna.

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2010/08/21 :  10:55:10  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag hittade en ledig plats vid sidan av soffan. Då kunde jag också ställa en blomkruka på den så det blev rätt snyggt.
Den andra högtalaren placerade jag ovanpå bokhyllan där den inte är ivägen.
Fast jag funderar på att flytta den till rummet bredvid så jag kan få musik där också.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Porta
Member

354 Posts

Posted - 2010/08/21 :  11:15:37  Show Profile Send Porta a Private Message
Grundplaceringen kommer sig av att det inte var mycket att välja på pga möbleringen i vardagsrummet.
Fast högtalarna har lite diskret kommit ut i rummet någon centimeter då och då...
Det värsta är att det står en bokhylla mellan högtalarn, till råga på allt med vitrin, jag menar vitrin!!! herregud 70-talet är över nu.
Fast jag för väl vara nöjd ändå med tanke på slutstegen, strömfiltret plus en del kablar som hänger ner på framsidan av bokhyllan.
Finjustering gjordes med XTZ room analyser samt LEDR-spåren på Nordost testskiva.
Vinklingen blev lite annorlunda än vad trodde det skulle vara först men slutresultatet blev riktigt bra.

Björn-Ola, anar jag en viss ironi...

Go Whest young man.
http://www.whestaudio.co.uk/index.php
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/08/21 :  11:37:38  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
quote:
Jag hittade en ledig plats vid sidan av soffan. Då kunde jag också ställa en blomkruka på den så det blev rätt snyggt.
Den andra högtalaren placerade jag ovanpå bokhyllan där den inte är ivägen.
Fast jag funderar på att flytta den till rummet bredvid så jag kan få musik där också.

Bäst hittills ...
Go to Top of Page

nikwal
Member

126 Posts

Posted - 2010/08/27 :  12:24:28  Show Profile Send nikwal a Private Message
Enda stället i rummet där det ser någorlunda lika ut på båda sidor och som funkar ihop med en televisionapparatursutrustning och soffa osv..
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000