HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Bra 2-kanalsanläggning till vettiga pengar?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ThomasM
Starting Member

17 Posts

Posted - 2010/05/28 :  14:12:58  Show Profile Send ThomasM a Private Message
Hejsan,

Är ett tag sen jag var inne här men har nu kommit till den punkten där en 2-kanalsanläggning ska till i vardagsrummet.
Tanken är att få ett välljudande system med lite jävlar anamma till vettiga pengar, motsägelsefullt kanske men måste testa. :)

Har lite gamla prylar jag tänker använda åtminstone till att börja med, de är som följer:
CD-spelare Harman Kardon HD-730
Tuner System Fidelity ST-250
Receiver Fisher RS-9040, en gammal sak med trasig radiodel därav tunern. Ska lämna 2x80 watt din vid 8ohm. Inte den blekaste om den är strömstark eller ej.

Högtalarna som finns idag är ett par gamla Fisher som inte är mycket att hänga i julgranen.

Så steg ett är att köpa nya högtalare, nu har jag dock haft dålig koll på marknaden sista åren så vet inte riktigt vad som är värt att satsa på.
För att hjälpa till lite kan jag ju tala om att anläggningen kommer att användas från att lyssna på radio till att avnjuta en bra CD till att poppa lös med nån öl i näven. Musiken jag lyssnar på är allt från AC/DC, Maiden via Duffy till Lady Gaga, lyssnar mao på det mesta. Bra ljud med trycka i helt enkelt.

Är inte alls främmande för att köpa beggat, är väl nästan en förutsättning känns det som för att få till nåt vettigt.
Har kikat runt på bland annat B&W DM684 som går att få för runt 5-6000:- beggade, JBL brukar ju kunna ha roliga högtalare också typ deras ES eller kanske till och med LS-serie. Monitor Audio RS6 ska ju även de vara trevliga. Men som sagt, finns säkert en massa godbitar jag inte har den blekaste om som ni gärna får tipsa om.

Fishern ska även den bytas ut vad tiden lider så högtalarköp ska väl egentligen matchas mot framtida förstärkare. Har ingen som helst erfarenhet av Primare men har sett att AK20 MKII finns till vettiga pengar. Även NAD, Denon, Marantz, Rotel osv har ju endel maskiner till vettiga pengar.

Hur som helst så är tanken att lägga mig runt 5-6000:- för högtalare och ungefär samma summa för förstärkare. Allting är ju relativt förstås men målet är de summorna iaf, sen ska man väl inte utesluta att allting mynnar ut i överdrift innan det är klart men det ska undvikas. :D

Tack på förhand

Mvh
Thomas

Edited by - ThomasM on 2010/05/28 14:19:25

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2010/05/28 :  14:57:16  Show Profile Send bearwik a Private Message
Kolla med den här killen vad han vill ha för sina QRS Callisto, nypris var 15000:-, jag har en variant av dessa som jag är mycket nöjd med.

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066


Go to Top of Page

ThomasM
Starting Member

17 Posts

Posted - 2010/05/28 :  18:06:46  Show Profile Send ThomasM a Private Message
Verkar vara trevliga högtalare men misstänker att det fattas lite i botten, nu har jag iofs inte hört dem. Men är som sagt ute efter bra allroundhögtalare som när tillfälle ges ska kunna ha bra tryck.

Har idag ett par Kappa 7.2i till hemmabion som används för musiklyssning så steget från dem till stativare känns lite väl stort. Men tack för förslaget vilken nu killen än är. :)
Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2010/05/28 :  18:15:28  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message
Jag brukar inte ha så mycket att tillföra i dylika trådar, men av en slump så såg jag ett par beg Dynaudio Audience 62 hos HiFi Consult i Sävedalen.
Dessa bör du kunna få till vettiga pengar, (dom vill ha bud), och då har du en högtalare som du kan leva länge med.
Jag har själv mycket goda erfarenheter av Dynaudio, har dock annat nu.
Lycka till!

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif
Go to Top of Page

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2010/05/28 :  19:07:14  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message
Förstärkare
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=6717

el varför inte Vincent?
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=5949

http://www.blocket.se/gavleborg/Vincent_sv_233_stromstark_slumpas_27738230.htm?ca=15&w=3


Högtalare
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=6640
finns flera sådana..men det har du redan koll på. Jag gillar hur de spelar men det spelar inte jättehögt om man nu vill det.

http://www.blocket.se/stockholm/Elac_FS_208_2_jet_III_hogtalare_27467859.htm?ca=15&w=3

Dessa spelar bättre än man tror, kanske inte monsterbas men.
http://www.blocket.se/sodermanland/System_Audio_SA1550_27016408.htm?ca=15&w=3



Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2010/05/28 :  22:41:04  Show Profile Send svanbo a Private Message
Har inget att tillföra tråden, vill bara säga hatten av för ditt sätt att presentera dina önskemål, perfekt att få sån bra beskrivning när man ska tipsa
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2010/05/29 :  03:35:20  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Håller med Svanbo, detta är en kanonbra formulerad tråd som man mer än gärna svarar på!

XTZ finns ju om man vill ha mycket för pengarna samt nytt, otummat o fräscht med 2 års garanti. Förstärkaren CLASS A100 D3 kostar bara 6000 och har allt man kan önska sig för rimliga pengar (ska man ha hörbart bättre får man hosta upp tredubbla pengen), till detta tar du ett par AE Neo One för 3900 kr (de fantastiska små testvinnarna i H&M i vintras) samt en rapp och stark XTZ 99 W10.16 sub för 2500 kr. Stativ väljer du själv efter tycke & smak, varför inte köpa begagnade för ett par hundralappar, de går sällan sönder.
Min erfarenhet är att man oftast blir mer nöjd med stativare + sub än med golvare för samma pengar. Ska man ha golvare som har lika bra bas som en sub så blir det DYRT. dessutom tillkommer en merkostnad för en kraftigare förstärkare som ska orka mata golvarna med en massa ström för att få fram basen...
Lycka till!

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp

Edited by - Audiovector on 2010/05/29 03:53:55
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000