HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ljudavkodning i DVD-spelare...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Jerry Garcia
Member

67 Posts

Posted - 2010/05/26 :  14:11:02  Show Profile Send Jerry Garcia a Private Message
Jag tänkte köpa mig en Denon 1740 DVD. Men så läste jag i en recension att den inte avkodar Dolby Digital och DTS och vad det nu var. Jag har ingen hemmabioreciever utan ska koppla den till en vanlig stereoförstärkare.

Så jag ringde Hifi-klubben och frågade hur det funkar egentligen. Kommer jag att få ut det bästa ljudet ur mina DVD-skivor med denna DVD-spelare eller måste jag ha en hemmabioreciever? Killen på Hifi-klubben sa att det spelar ingen roll eftersom du ändå bara ska ha vanlig stereo, ljudformaten spelar bara roll om du har surround. Det är alltså inte antalet högtalare jag är intresserad av. Jag vill ha stereo MEN jag vill ha ljudet i allra bästa upplösning och då är frågan om den här spelaren gör jobbet tillräckligt bra?

Någon som vet helt säkert hur det här funkar?

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2010/05/26 :  14:15:03  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
ALLA DVD-spelare kodar av Dolby Digital!!!
Men långtifrån alla kodar av DTS. Detta betyder att vissa skivors bästa ljudspår blir ospelbara. Men ett DD-spår finns på alla skivor, så skivan blir inte ospelbar i alla fall, men den får lite sämre ljud.

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

jonny99
Member

432 Posts

Posted - 2010/05/26 :  14:36:56  Show Profile Send jonny99 a Private Message
Fast de musik DVD skivor som jag äger har alla ett stereospår "PCM stereo" som borde avkodas lika i alla spelare och som , tror jag, ger bästa möjliga kvalitet i stereo.
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2010/05/26 :  14:56:04  Show Profile Send Lovan a Private Message
Det finns en hel djungel med olika DD och DTS format. De senaste är s.k. lossless format som borgar för bättre kvalitet. Huruvida din dvd-spelare kan spela upp några format eller inte vet jag inte.
PCM stereo är också lossless format. CD-skivor använder sig av PCM.
Go to Top of Page

Jerry Garcia
Member

67 Posts

Posted - 2010/05/26 :  16:02:38  Show Profile Send Jerry Garcia a Private Message
Så... då hade jag rätt? Den här spelaren kommer ge mig ljud i stereo, visst, men inte med samma upplösning som spelare som har inbyggda avkodare? Enligt killen på Hifi-klubben spelar avkodning bara roll om man har 5.1-setup men det tror jag inte riktigt på, det är nåt lurt här... Vad är DTS egentligen?
Go to Top of Page

jonny99
Member

432 Posts

Posted - 2010/05/26 :  16:34:54  Show Profile Send jonny99 a Private Message
Det kan finnas olika ljudformat på en DVD. Ett av formaten är "PCM stereo" det är okomprimerat ljud som kan vara 24 bitar/96 khz samplingsfrekvens men som oftast är av CD kvalite. Det finns två datareducerade ljudformat DD och DTS, DD finns för 1 till 5.1 kanaler, DTS ljudspår finns, tror jag, bara som 5.1 . Om dina DVDer har "PCM stereo" spår så kan de spelas upp i alla spelare och ger bästa möjliga stereoljud. Om skivorna inte har "PCM stereo" men DD och DTS så kan du antagligen välja mellan DD stereo och DTS 5.1 nermixat till stereo om du har rätt dekodrar, jag har ingen aning om vad som skulle låta bäst men jag skulle gissa på DD stereo.
Go to Top of Page

Jerry Garcia
Member

67 Posts

Posted - 2010/05/26 :  16:50:50  Show Profile Send Jerry Garcia a Private Message
Tack för informationen! Nu har jag koll på läget!
Go to Top of Page

ThomasM
Starting Member

17 Posts

Posted - 2010/05/28 :  14:41:13  Show Profile Send ThomasM a Private Message
Verkar dock som om DVD-1740 inte kan downmixa DTS, DD däremot kan den downmixa till stereo. :)

Om vi pratar film så har de flesta filmer DD, finns det DTS så brukar det även finnas med ett DD-spår. Finns säkert nån film med endast DTS-spår vilket i ditt fall skulle kunna generera en stumfilm om det inte finns nåt annat ljudspår.

Edited by - ThomasM on 2010/05/28 14:42:52
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.54 sekunder. Snitz Forums 2000