HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Det ärju märkligt
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2003/01/19 :  16:54:40  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
Jag har också lyssnat på Canton Digital och detta var i ett dåligt rum. Mitt bestående intryck var att rummets färgning var lika illa som vanligt i princip och att högtalarna i sig själva inte hade mycket som "imponerade". Det jag skulle gjort i den uppställning skulle vara att fixa rummet. Sedan skaffa bättre högtalare. I princip skulle jag nog gjort men jag säger detta utan att ha testat detta något vidare nogrant skall sägas.

quote:
Johan.
OK, det kan bero på min begynnade senilitet med. Vem vet?
Annars tycker jag att dagens debatt har varit minst lika
upplivande och energivivande som ett krogslagsmäl.
Och ingen krögare har varit ut och hotat med pizzaspaden än.
Kul


Okey. Jag har inte riktigt satt mig in i hela debatten utan bara den del jag deltagit i. Men det är kanske just den delen du syftar på. Jag vet inte om du menar att det har varit "bråkigt" eller att du uppskattar att bli upplivad. Vi uppfattar saker olika och min uppfattning är att debatten är som vilken diskussion som helst om ljudliga saker. Plus lite gnäll om att jag skiver mycket och kanske lite om hur jag skriver. Jag tror inte att mina uppfattningar ger större svängrum, snarare tvärtom. Hade jag skrivit medhårs hade det bergis inte blivit gnäll men det är bara gissningar?

John

Is there anybody out there?
Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2003/01/19 :  16:56:15  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
quote:
John: Ditt långa inlägg trodde jag var till mig.. Sorry -det var därför jag tyckte det blev rörigt!


Ok, no probs!

John

Is there anybody out there?
Go to Top of Page

Glenn
Member

50 Posts

Posted - 2003/01/19 :  17:04:05  Show Profile Send Glenn a Private Message
John: Jag tror vi tänker lika men missuppfattat en del av varandras inlägg?.. Kan däremot intyga att Canton digital låter hur bra som helst, även jämfört med studiomonitorer och elektrostater. Grejen är bara att inte kompensera för rummet (möjligtvis med undantag för basen -som ju inte påverkar ljudbilden) utan "bara" använda systemet som ett par extremt välljudande högtalare. Högtalarna kompenserar då för impulssvar mm enligt uppmätta parametrar hos varje högtalare på 3m. Nackdelen är ju (som tidigare påpekat) att rummet ÄNDÅ måste åtgärdas. MVH/ Glenn

Korrekta teorier stämmer alltid i praktiken
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/01/19 :  17:07:50  Show Profile Send Flint a Private Message
pesa
quote:
Snyggt hanterat John!!! Oforskamdheter klarar vi oss utan...
Det var inte menat som en oförskämdhet. Det är dessvärre bara sant. Det är så jag reagerar. Som sagt kanske ålderstecken. Ho,ho...
Ni tar det här så allvarligt. En hobby förväntas vara kul.
Har jag kanske fattat fel?

Edited by - Flint on 2003/01/19 17:09:15
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/01/19 :  18:06:07  Show Profile Send whiskyman a Private Message
quote:
Originally posted by Glenn

John: Jag tror vi tänker lika men missuppfattat en del av varandras inlägg?.. Kan däremot intyga att Canton digital låter hur bra som helst, även jämfört med studiomonitorer och elektrostater. Grejen är bara att inte kompensera för rummet (möjligtvis med undantag för basen -som ju inte påverkar ljudbilden) utan "bara" använda systemet som ett par extremt välljudande högtalare. Högtalarna kompenserar då för impulssvar mm enligt uppmätta parametrar hos varje högtalare på 3m. Nackdelen är ju (som tidigare påpekat) att rummet ÄNDÅ måste åtgärdas. MVH/ Glenn



Må så vara att man skall använda högtalarna som du skriver,men dock görs tydligen inte detta när Canseda demar dem. Så som sagt jag tycker inte att detta är de bästa högtalare som finns utan jag har hört klart bättre både dynamiska och elektrostater.

Så de är i varje fall efter mina öron, inte mitt val. MvhKristofer
Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2003/01/19 :  18:48:12  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
quote:
I övrigt har jag inte sagt att man kan röra på huvudet!! Eller inte ens ändra temperatur på rummet för att digital kompensation av ett rum skall fungera helt över alla frekvenser (förutsatt att dsp'n bearbetar enligt en tillräckligt komplex algoritm, dvs -tillräckligt snabb)!! /Glenn


Förvisso. Du kanske kan hålla med om att om det inte utalas något annat är det naturligt att förutfattat tro att vi talar om realistiska situationer? Det behövs dessutom konsthuvud eller konstkroppsmätningar om det nu går överhuvudtaget. Om det inte går vilket är verklighet idag så låt bli. Det är bara det jag menar med att inte korriger i dom ljusa registren. Direktljudet sabbas. Statiska(icke rumskorrelerade) ändringar såsom filter och dylikt kan kanske vara vettigt att göra med digitalkorrigering men det är mer än vad jag vet och dessutom inte det vi snackar om.

Detta leder osökt in på frågan behövs rumskorrigering av det slaget. Enligt mig nej! Rummet ska höras efetsrom vi förväntar oss det. Jag tänker rummet som om det vore en loge som vi sitter och lyssnar ifrån. Om man fick bort alla reflexer så skulle det låta som om man satt i fitt fält. Inte alls trevligt i ett rum. Reflexerna ska vara höras och dom ska vara lagom i alla avseenden. Högtalarens spridningsmönster skall vara optimerat för detta.

Det är min bild av hur det ska vara och då behövs ingen kompensering förutom i basen där den gör nytta. Det handlar inta bara om energi utan om tid också. Direktljudet ska inte ändras helt enkelt.

John

Is there anybody out there?
Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2003/01/19 :  18:53:22  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
quote:
Ni tar det här så allvarligt.


Allvarligt? Du som har åsikter om hur det ska skrivas med mera. Relax och låt mig va bara ska du se att allt blir bra! Skit i mig och i mina inlägg så ordnar det sig. Om du i alla fall vill diskutera just detta vidare hänvisar jag till min privata mail som du hittar någonstans här.

No offense men det är så jag uppfattar det och önskar att det kan bli som jag sa.

John

Is there anybody out there?
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2003/01/19 :  19:53:54  Show Profile Send David A a Private Message
Här sitter jag och läser era utlägg om varför rumskompensation är skit och inte fungerar. Det är dock konstigt att i stort sett samtliga hifi-blaskor som testat tekniken tycker att den fungerar tillfredställande och t.o.m gett den utmärkelsen årets produkt! Samma hemma hos mig, den absolut största förbättringen hitills om man ser till priset. Det här liknar den gamla kabeldebatten! Teori vs lyssningsintryck
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/01/19 :  21:42:24  Show Profile Send Flint a Private Message
Johan Stålberg
Fortsätt du bara att skriva långa inlägg.
Mig gör det ingenting. Jag är inte så intresserad av det
här med HiFi i alla fall. För många sanningssökande torrbollar
som drar ner ens humör med långa "bevis".
Fram för mer Rock an' Roll och färgat ljud.
Förresten är färgade rättså bra på att lira med drag.
Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2003/01/19 :  22:39:32  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
Okey Flint. Då är det avklarat.

John

Is there anybody out there?
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/01/19 :  23:51:53  Show Profile Send Flint a Private Message
Självklart, men skräm mig inte så där.
Jag blir så rädd. He, he...

Men du, varför skriver du så långt?
Är det ett pseudoakademiskt behov?

Edited by - Flint on 2003/01/19 23:54:13
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/01/20 :  00:25:32  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Flint,
Jag tycker att du går alldeldes för långt och är oförskämd. John har skivit några inlägg som jag tycker är intressanta och det längsta var inte mer än halvlångt. Jag kan inte se att det dräller av långa och välmotiverade inlägg på detta forum. Snarare för mycket kommentarer typ He, he ..
Du säger att du inte är intresserad av att läsa Johns inlägg men pikar honom genom hela tråden för att vara torrboll, pseudoakademisk och diverse annat.
Detta kanske borde leda till en varning, men är i vilket fall som helst förödande för din trovärdighet.

Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2003/01/20 :  00:33:46  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
Jag tycker faktiskt inte att det är så långt. Jag håller med om att det är det när man jämför med andra. Jag tycker dels att om jag inte får med alla tänkbara saker som kan tänkas orsaka missförstånd så kommer missförsatånden som på posten. Dels är jag mer för en grundlig analys än att bara skrapa lite på ytan. Du skulle träffa mig live så skulle du se att jag är vansinnigt intresserad av sådant här och behovet att dela ett intresse är för mig stort. Eftersom jag kanske är mer intreserad av att snacka med sånna som också gillar djupdykningar struntar jag i att anpassa mig helt och låter det ge en utsållning automagiskt. Tro´t eller ej men det finns dom som gillar mig och/eller min delaktighet här rakt av som den är. Det duger för mig.

Jag har själv lite svårt att förstå att långa inlägg i sig själv berör någon annan. Är du säker på att det endast är längden och inte också delvis innehållet? Visst kan det bli ointresanta spaltmetrar men det är ju bara att skrolla. Jag skulle själv snarare se mig själv som intolerant mot andra än att dom gör fel. Man har all möjlighet att träna tolerans på ett sådant här förnämligt ställe.

John

Is there anybody out there?
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/01/20 :  00:38:38  Show Profile Send Flint a Private Message
Anders47
Å det var värst. Jag visste inte att jag hade haft någon.
En till som tar HiFi på yttersta allvar. Du fattar visst inte att
jag skämtar med hela den här religionen. Jag tror att jag
fortsätter med det även utan din tillåtelse.
Go to Top of Page

KC
t f ökenräv

447 Posts

Posted - 2003/01/20 :  08:31:16  Show Profile Send KC a Private Message
quote:
Låter det hårt är grejorna felkonstruerade

Vilket nonsense! Så om jag sitter och lyssnar inne i en stort badrum (där det garanterat kommer låta "hårt") så är grejerna felkonstruerade??? OK, inte troligt med badrummet. Mitt v-rum är stort och kalt, med kakelgolv, betongväggar och inte mycket till absorberande material. Stoppa in nåra madrasser, tjocka filtar här och där och hårdheten avtar. Visst kan en felkonstruerad apparat låta hård, men alla hårdheter beror inte på apparaterna.


Flint, man skämtar inte på andras bekostnad. Såvida man inte fortfarande går i grundskolan. Dessutom kan väl ingen (förutom du själv kanske) tycka att det är roligt när du förolämpar John. Dessutom verkar du ta dig själv på yttersta allvar. Skärp dig!
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/01/20 :  08:50:16  Show Profile Send Flint a Private Message
KC
Stereoprylar är inte konstruerade för att spela i badrum.
Om dom var det och ändå lät illa i just badrum så vore dom
felkonstruerade. Stereo prylar ät (tror jag) konstruerade för
att spela i ett ett förväntat vardagsrum, En form av genomsnitt
av egenskaper av boendemiljö.

Om din förmodan om att jag tar mig själv på allvar.
Klart att jag gör. Jag känner ingen med bättre egenskaper
och uppfattningar. En sån' person måsta man helt enkelt
ta på allvar. (Skrattsmiley)
OK, jag ska försöka skärpa till mig och bli mer som en
sanningssökande torrboll och skriva jätteinlägg utan att
komma fram till något men jag föreslår att vi lämnar
modererandet till moderatorerna. På skoj alltså. (Smilie igen)
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/01/20 :  08:57:00  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Flint... om du tycker hans inlägg är långa/jobbiga etc.. läs dem inte då.. upp till dig.

Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/01/20 :  09:04:55  Show Profile Send Flint a Private Message
Neodynium
Du har rätt. Det blir också den naturliga följden.
Go to Top of Page

KC
t f ökenräv

447 Posts

Posted - 2003/01/20 :  09:10:27  Show Profile Send KC a Private Message
Flint. Nä, jag förstår också att grejerna inte är konstruerade för badrum, men det visar på ett extremfall där rummet orsakar hårdheten, inte apparaten. Men, som jag och du skrev, så är badrummet inte så realistiskt, så jag beskrev även mitt nuvarande v-rum som är väldigt realistiskt. Och mitt rum är inte i närheten av hur många rum ser ut. Jag antar att du själv sett exempel på det här på detta forum(?). Rum med golv-till-tak glasrutor på två-tre väggar, mycket sparsamt möblerat, osv. Det spelar inger roll vad du har för grejer i såna rum, det koller låta hårt.


Du behöver inte bli en torrboll. Men inte heller en mobbare.
Det går utmärkt att vara en alldeles vanlig snäll pojke
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/01/20 :  09:25:27  Show Profile Send Flint a Private Message
KC
Jag förstår vad du menar. Stora glaspartier tror jag är förödande. Absorberar bas men reflekterar diskant. Vi vänder lite på snacket. Två förstärkare. Den ena låter varmt, behagligt och musikaliskt. Den andra låter kallt, dött och öronknipande. Vi ställer dom i det rum du pratar om och spelar dom om vart annat. Jag tippar att den trevligare av förstärkarna går att stå ut med i även det hårda rummet. Jag menar därför att en förstärkares grundklang är viktigare än rummet. Målet är givetvis att allt ska stämma men man kanske ska kika igenom hela kedjan innan man anlitar arkitekt och snickare.
Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2003/01/20 :  10:47:35  Show Profile Send NtR a Private Message
Äntligen börjar debatten närma sig slutpunkten här. Flint klev över ett par ggr men visar nu prov på insikt. Och KC, du säger ju själv att badrum inte är realistiskt. Alltså kan väl mitt tidigare inlägg inte vara helt nonsens. Du, liksom alla andra, begriper ju vad jag menar med det jag skriver. Normala, genomsnittliga förhållanden måste ju vara det man konstruerar för. Ngt annat kan man som konsument inte kräva, dock kan man kräva just detta, och låter det inte bra i ett normalmöblerat v-rum så är det dåliga grejor.

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/01/20 :  11:05:00  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Nu har jag missat hela debatten måste jag erkänna (läste alldeles nyss). Här kommer några reflektioner till det här med att konstruera apparater till ett "vanligt lyssnings(vardags)rum".

Som jag ser det så är det omöjligt att göra högtalare som skulle kompensera för de rumskustiska förhållandena till fullo. Dett eftersom det är helt olika problem. Ett lyssningsrum bidrar till ljudet med att reflektera ljud och ge reflexer i tidsdomänen. Detta avspeglas sedan frekvensdomänen. Detta kan man inte göra en högtalare som kompensera för. Man kan i och för sig göra en högtalare vars tonkurva passar ett normalmöblerat vardagsrum och matcha resulterande frekvensgång, t ex ha en lämplig nivå vid låga frekvenser för att ge "lagom" bra men inte helt perfekt utstrålning tillsammans med näsrstående väggar vid låga frekvenser. Man kan göra utstrålningsegenskaperna med mer eller mindre direktivitet för att minska/öka påverkan från rummet. Osv...

Det du gjort MaS, är det fler som borde prova, det brukar nämligen mycket sällan vara till skada för välljudet. Du skulle kunna göra snygga (ehrm?) gardiner av högkvalitativ sammet, de har strömningsmotsånd som brukar passa bra. Då kansek det blir mindre klagomål på utseendet.

Mitt inlägg i sammahanget alltså.

/Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

KC
t f ökenräv

447 Posts

Posted - 2003/01/20 :  11:37:24  Show Profile Send KC a Private Message
Nä, Nicke, jag står fortfarande för det jag skrev. Vad är ett normalt förhållande? 20 kvm? 40? 60? Parkettgolv, klinkers, heltäckningsmatta? Betongvägg, gips, trä? Stora tjocka gardiner, eller inga gardiner alls? Liten eller stor lädersoffa, liten eller stor tygsoffa? Inte bara varierar det mellan generationer (ålder), utan region inom ett land. För att inte tala om hur ett "normalt" rum ser ut i olika länder. T.ex. så sitter europeer ofta högre upp än amrissarna, som gärna har så mjuka soffor att man hamnar nästan i golvplan. Amrissarna har ofta heltäckningsmatta, vilket nästan aldrig sker i europeiska hem. Det finns inget "normalt" förhållande. Iom att det inte finns det så måste designern hitta på ett fiktivt "normalförhållande" som han arbetar efter. Designers apparat hamnar sedan i ett rum som som låter som en kyrka (tillåt mig lite frihet här) Och då menar du att det är designern som har gjort fel? Du får ursäkta, men jag tycker det är nonsens.

Återigen låt mig påpeka att visst kan ett hårt ljud bero på en felkonstruerad apparat, men att kategoriskt säga att hård ljud beror på apparatkonstruktionen är inte rätt, tyvker jag.
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/01/20 :  12:04:31  Show Profile Send Flint a Private Message
Kommentar till att jag gör övertramp.
Jag använder konflikt som arbetsmetod.
Genom att provocera får jag fram reaktioner
och ärliga uppfattningar.


Om att bygga ljudprodukter.
Det kan inte vara lätt att bygga en högtalare som
låter bra i alla rum och i alla miljöer. Som tur är så finns
det mer än ett märke och en modell att välja på.
Det låter ibland på en del som om det är ett krav att
alla HiFi-prylar ska passa just mig och mitt rum.
Själv är jag mer känslig på förstärkare. Jag anser att en
signal levererad till en högtalare aldrig kan förbättras
av vare sig högtalaren eller rummet. Möjligen kan dom
dimma bort dom fel som finns men då dimmas också
detaljerna i musiken bort.

Go to Top of Page

Danne
Member

67 Posts

Posted - 2003/01/20 :  13:05:08  Show Profile Send Danne a Private Message
Knoppen

Eftersom glas är så tunt, varför är det så "dåligt" att ha det på väggen bakom högtalarna (eller bakom lyssningsplatsen). Kommer inte nästan allt ljud utom de högsta frekvenserna att gå genom fönstret pga tunnt glas? ? ?


Isåfall så hjälper väl en tunn gardin framför eftersom den ändå bara är de frekvenserna som reflekteras av fönstret som gardinen kan absorbera...

Är detta fel resonerat?

/Danne
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.82 sekunder. Snitz Forums 2000