HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Har nya rör en inspelningstid?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2010/05/21 :  19:03:39  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Jag förmodar att jag kommer att få både javisst- och nixsvar.
Samt troligtvis även det beror på-svar.
Men man har ju förmodat fel förr.

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/05/21 :  19:20:10  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Det finns mycket teorier, jag menar idéer om inbränning av allehanda komponenter, vilket i 120 fall av 100 är rent nys, men jag tror att rör faktiskt kan brännas in, vilket säkert har med diverse beläggningar på katoder, anoder och andra elektroder att göra.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2010/05/21 :  20:50:36  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Ja, jag har mätt det i rörprovare.

De rören jag mätt 6SN7GT & 6C33CB, båda typerna brandade "Billington". De stabiliserade sig på mindre än 10h. Jag borde mätt tätare än 10h, men rörprovaren var inte hemma och jag kunde inte hålla mig från att spela mellan mätningarna...

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

geldis
fd. klubbmästare i ASO

1266 Posts

Posted - 2010/05/21 :  21:30:27  Show Profile Send geldis a Private Message
Ja nya rör behöver lite inbränningstid. Vad som är inbränning och tillvänjning är en annan sak. Jag har bytt rör av samma typ och fabrikat och det tar 10-20 timmar innan ljudkaraktären går igen.

Jag skulle inte utvärdera nya rör med kort lyssningsintryck. Det kan "kan" hända en hel del.

mvh

geldis
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2010/05/21 :  21:32:18  Show Profile Send pix a Private Message
Hej

Jag håller med föregående talare,

Det är till och med så att rören innehåller något som kallas "getter"
Det är den lilla brickan eller plattan som sitter monterad innanför den silverfärgade ytan på glaset och som är monterad i metallstrukturen i röret
Materialet i gettern är barium som frigörs med värme
De frigjorda bariumpartiklarna bryter ner föroreningar i vakuumet och sänker därmed brus mm

Förutom att gettern är aktiv genom rörets hela livslängd och aktiveras med värmen i röret, så "flashas" röret efter tillverkning
Det betyder att en högfrekvent signal kopplas till strukturen i röret och mot glaset.
Den högfrekventa signalen "bränner av" gettern som då eliminerar föroreningar i röret.

Så ett rör som nyligen använts är renare från föroreningar än ett som legat oanvänt under en längre tid.

/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2010/05/21 21:40:06
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2646 Posts

Posted - 2010/05/22 :  11:35:41  Show Profile Send Imperial a Private Message
Tjenare!

Som sagt så händer det saker under inbränning.

Både NOS och nytillverkade rör kan behöva några timmar på sig i rörprovaren för att få dom rätta värdena.
Det är oftast inga problem att köra dom direkt i en förstärkare men men bör hålla koll på biasen om man måste ställa in den själv.

Ljudmässigt så brukar ljudbilden kännas lite orolig (om man kan säga så) och vissa detaljer kommer inte fram riktigt förräns rören är inbrända.

NOS är dock både svårt att få tag i å även kolla att dom verkligen är obrukade.
Oftast köper man ett rör med öppnad kartong.

Om man har ett rör som är katod förgiftat så kan det uppträda lika som ett nytt rör å kan även brusa mycket.
Dom rören skall man se till å dra mycket ström igenom en stund (helst i rörprovare) innan man andvänder dom.


Det är lite mode nu hos många av av elektronik tillverkarna som försöker bräcka varandra i långa inbrännings tider.
Vissa produkter verkar aldrig bli inbrända

Btw.
Elektriska komponenter som legat på hyllan länge behöver en viss inbränning för att fungera optimalt.
Detta är dock min subjektiva uppfattning


Mvh...

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000