HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Svar till Strmbg
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2010/05/21 :  18:32:33  Show Profile Send Eriksson a Private Message
Just nu håller jag på med en helt ny konstruktion. En trevägare, som i sin enklaste form kommer att bli en tvåvägare. Kunden, om jag får någon kommer att kunna köpa enbart högtalaren som en sorts sattelit, en sattelit som man kommer att kunna komplettera med en separat baslåda, en för varje sattelit. Men redan i sitt grundutförande är det fråga om en ren fullregisterhögtalare, som enligt Din-normen går ända ned till 50 hz. Nu är ju Din normen rätt så generös, så för den som vill ha ordentligt tryck i basen, kommer den alltså att kunna kompletteras med en extra basmodul. Så det är det jag för att citera Strmbg (just nu lyssnar mest på). Som konstruktör måste man hela tiden lyssna igenom varje liten förändring man gör, därför blir det här ett rätt så omfattande arbete. Man bör helst lyssna igenom all sorts musik, för att få en någorlunda klar uppfattning om vad högtalaren bäst kommer att passa bäst till. Och här ställs man oftast för en skiljeväg. Man ska komma ihåg att en högtalare alltid blir en kompromiss. Ska den kunna återge all slags akustisk musik, lika bra som den mer moderna musiken, såsom rock, disco eller rent av hårdrock. Det här fodrar egentligen olika konstruktionslösningar, men kan man få det att fungera hyfsat på alla musiksorter, så är det ju naturligtvis ett stort plus, även om det alltså alltid blir frågan om en kompromiss. I min värld skall en högtalare vara helt linjär, inget skall sticka ut. Allt skall återges med samma styrka. Det är bara basens grundtoner som skall fram. Men här skiljer sig ljudidealen markant. Många eftersträvar en hög, ihållande bas. En bas som egentligen bara passar till disco, eller kort sagt den moderna underhållningsmusiken. För den som är mera allätare, blir den här basen oftast för mycket i längden. Det kan låta mycket bra på vissa låtar, men blir i längden förödande. Så här står vi hela tiden, skiljevägen, vad ska jag välja. Vad lyssnar jag mest på? Vad skall min nya högtalare mest vara anpassad till? Ja, det här kan bara du själv svara på. Men som konstruktör vill jag säga att det klart svåraste är att göra en bas som smälter in bra till det övre registret, Oftast blir basarna alldeles för svulstiga. För den som intresserad kan jag återkomma i ämnet. Så frågan om hur man lyssnar, har helt att göra med om du är konsument eller om du är konstruktör. I mitt fall är jag konstruktör, och måste därför lyssna till det jag för tillfället vill konstruera.


Eriksson.

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2010/05/21 :  20:54:11  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Det här var intressant men det är svårt att förstå i vilket sammanhang det hör hemma Eriksson. Vilken tråd är det du syftar på?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2010/05/21 :  21:36:29  Show Profile Send Eriksson a Private Message
Ja, du Pac. Det var egentligen ett svar på Strmbg: (Vad lyssnar du helst på just nu). Men jag tyckte att frågan är så pass intressant ur ljudsynpunkt, att jag gjorde en ny tråd av det för att få lite response på den. Det var roligt att du tyckte det var av intresse.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000