HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 "Måste" man mäta ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2003/01/19 :  09:40:10  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Med risk för att dra forumets vrede över mig så ställer jag ändå frågan. Måste man inköpa hela surven för att kunna mäta SPL, frekvensgång och Z osv.

Hur långt räcker de kurvor som tillverkaren tillhandahåller? T.ex. för impedanskompensering?

Om man för tillfället bortser från DIY-nöjet att verkligen konstruera sina högtalare, vad missar man om man kör rent teoretiskt och med enklare filterkonstruktioner?

Jag kommer nog mäta till sist alla fall, men vill ha hjälp att övertyga mig själv om att det är mödan värt.

/L

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/01/19 :  10:21:23  Show Profile Send Flint a Private Message
Med 6dB-filter är det mycket liten risk att det blir problem med
lådans totala impedans. Risken ökar sen' med ökat ordningstal.
Ett 18 eller 24dB filter utan mätning blir minst sagt svårt att
lyckas med. Jag hör till en liten utrotningshotad grupp som anser
att en lådas impedans bör vara så jämn som möjligt för att framför
allt transistorförstärkare ska slippa få krupp.

Edited by - Flint on 2003/01/19 10:26:28
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/01/19 :  11:09:10  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Kort svar:
Ja.

Men man kan komma en bit utan att mäta. Dock lär man sig inte så mkt på att bara bygga, testa och lyssna...iaf inte relaterat till hur mkt man lär sig jmft med att bygga, lyssna, mäta, göra om!

Flint:
Helt utrotningshotat är du inte........ :-)

// Pär E
Go to Top of Page

tengil
Member

331 Posts

Posted - 2003/01/19 :  13:31:40  Show Profile Send tengil a Private Message
En helt rak kurva behöver väl å andra sidan inte nödvändigtvis låta "bäst" i allas öron??
-Men för att lära sig lite verkar det vettigt att mäta under tidens gång!
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2003/01/19 :  14:38:55  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Jo, mäta ska man nog göra....

Hurpass avancerad mikrofon behöver man ha? (Hur långt är ett snöre?)

Men om man kör justMLS, SB Live som kringutrustning vad är rimlig prisnivå på miken...måste den ha f-omfång på 20-20000Hz? Den "bästa" på elfa hade 20-16000?

/MI

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/01/19 :  14:56:11  Show Profile Send Nagref a Private Message
Miken behöver inte he en snörrät frekvensgång upp till 20kHz. Oftast så kan man kolla på hur miken mäter i det högsta området och ta hänsyn till det när man ska tolka mätningen...

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

Blackhawk
Member

112 Posts

Posted - 2003/01/19 :  15:43:41  Show Profile Send Blackhawk a Private Message
Mätningar är ett bra hjälpmedel vid konstruktionen och det går framför allt mycket snabbare än att bara lyssna. Men glöm inte att det är lyssna man sedan gör när man är klar så överskatta inte mätningarna, ha dom som hjälp utan att göra dom till ett självändamål.

The truth is out there. You just have to find it!
Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2003/01/19 :  15:47:51  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
se www.minic.se art nr 66230860
MCE-2000 Mikrofonkapsel PANASONIC
Electret mikrofonkapsel med mjuk hållare av gummi. Rundstrålande med inbyggd FET-förstärkare(impedansomvandlare). Matas via 2,2kohm motstånd med 1,5 till 9 Volt. 20-20000Hz +- 2dB, mätmikrofonprestanda

den kostar bara 50:-

För att hålla koll på impedansen måste man kunna mäta. Skall man ta hänsyn till elementets avrullning då man dimensionerar filter måste man oxå kunna mäta.

Hellre ledlös än lödless

Edited by - skrutten on 2003/01/19 15:53:16
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2003/01/19 :  17:25:04  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Skrutten: Tack för tipset, var orolig för förslag på det 20-dubbla! Ska väl börja handla då'ra..

/L

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2003/01/19 :  18:16:43  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
Innan du köper ngt "mätprogram" kan du ju använda detta från www.speakerworkshop.com

Hellre ledlös än lödless
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/01/19 :  19:40:04  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Ang snörrät frekvenssvar:
Bara för att man mäter, behöver ju inte snörrät frekvensgång vara det man eftersträvar/erhåller.

Man kan ha som mål den värsta hängmattan i världen, men likaväl bör man göra mätningar för att verifiera att delningsfrekvenserna ser bra ut, summationen mellan elementen är bra, akustiska fasern är OK mm mm.

// Pär Engelholm
Go to Top of Page

n/a
deleted

162 Posts

Posted - 2003/01/19 :  20:09:45  Show Profile Send n/a a Private Message
javisst i produktion så gäller detta, men det finns väl ingen amatör som vill ha högtalare med hängmatta frekvensgång vi vill ha högtalare med så lite fel som möjligt, men att mäta gör man för att verifiera att det man räknat på stämmer samt att det inte är fel på prylarna som ingår i projektet.Såtillvida har datarevolutionen tillfört oss diyare en massa billiga och Ok mätutrustning vi behöver dock sällan det bästa som finns eftersom kalibrering av tillbehören är skitdyrt ett vanligt mätinstrument som som en multimeter av någorlunda hög kvalité t.ex. Fluke kostar 1000:- att kalibrera.För att inte tala om att kalibrera en mätmic.
Låt oss däför ta oss samman och inte rekommendera allt för esoterisk utrustning till varandra.
Mät gärna men räkna först.

Edited by - n/a on 2003/01/19 20:12:28
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/01/19 :  20:30:34  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
filament, du skrev:
"men det finns väl ingen amatör som vill ha högtalare med hängmatta frekvensgång vi vill ha högtalare med så lite fel som möjligt"

Jasså? Jag är väldigt försiktig med att skriva vad andra vill ha och inte vill ha. Det enda jag kommit fram till säkert, är att alla vill att de skall låta "bra". "Bra" är subjektivt definierat som egentligen vilket frekvenssvar som helst. Sen vet vi heller inte vart högtalarna skall stå. Beroende på installation kan frekvenssvaret justeras enligt de givna målen.

Att JAG sen inte vill ha en hängmatta med dipp på 5dB är en annan sak...men gärna en tendens till BBC dipp med ca 1 till 2 dB.

Du har enligt mig helt rätt i:
"har datarevolutionen tillfört oss diyare en massa billiga och Ok mätutrustning"
Det är CAD program vi använder. A't står för aided, D för design, med andra ord hjälp för design.

Om man vill rekommendera ett skitdyrt mätprogram är det OK. Upp till var och en. För de allra flesta DIY'are räcker justMLS m.fl. andra prisvärda program!


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/01/19 :  21:34:48  Show Profile Send celef a Private Message
"javisst i produktion så gäller detta, men det finns väl ingen amatör som vill ha högtalare med hängmatta frekvensgång vi vill ha högtalare med så lite fel som möjligt,"

Jag är både amatör å hängmatteanhängare å jag är absolut INTE intresserad av en återgivning med så få fel som möjligt, varför skulle jag????? Blää!!!

sound pollution
Go to Top of Page

n/a
deleted

162 Posts

Posted - 2003/01/19 :  21:38:22  Show Profile Send n/a a Private Message
Jo men per definition så är väl en dip på 1 eller 2 dB ingen hängmatta även för ett kryp som mig
Jag trodde du menade hängmatta! men OK även en hängmatta kan vara rätt så spänd.

Rekommendera skitdyrt program? jovisst vi lever i ett fritt land, men jag menar ändå att man kan ge varandra tips som är relevanta ingen köper väl det där Belgiska UNIX-baserade mätprogrammet som är avsett för avancerade mätningar inom bil flyg industri Ok kanske någon men inte rent allmänt, jag tycker att erfarenhet av bra mätprogram kan recenseras här likväl rekommendationer och hittills så har jag sett en del som jag blivit intresserad av.
Go to Top of Page

n/a
deleted

162 Posts

Posted - 2003/01/19 :  21:52:39  Show Profile Send n/a a Private Message
Nä här kan man inte vara hej då pojkar och flickor samt *************** ni får ha er ******* ifred. hej då.

Edit epkpeng.

Edited by - epkpeng on 2003/01/19 22:05:11
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2003/01/19 :  22:12:56  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Oj då, vad har jag nu ställt till med? Jag brukar alltid skoja med att om inte kartan stämmer med verkligheten, så gäller kartan....men det är tydligen blodigt viktigt för somliga.

PS. epkpeng: Jag hann läsa innan editen... DS.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/01/19 :  22:14:48  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Lucifer:
Låt dig inte avskräckas! Din fråga är intressant och helt relevant! Uppenbarligen finns det inget entydigt svar (fast jag tycker att jag har rätt!!! ;-) ) på din fråga... Det hela kommer ner på vilken ambitionsnivå du har på ditt DIY'ande!

// Pär Engelholm
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/01/19 :  22:18:38  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Saknas det ett inlägg eller?
Fårstår inte annars fiament's attityd ändring 14 minuter efter hans tidigare!

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/01/19 :  22:30:01  Show Profile Send brumel a Private Message
Hängmatta låter SKIT!!!

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

n/a
deleted

162 Posts

Posted - 2003/01/19 :  22:31:25  Show Profile Send n/a a Private Message
Jag vill bara säga att jag tycker nog att detta forum verkar vara för mycket styrt av moderatorns inställning, en moderator skall nog inte tillrättavisa någon i allmän debatt då inga invektiv har yppats så beteckningen primadonna på moderatorn är nog berättigat.

Tack för mig!
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/01/19 :  22:31:36  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Hängmattor är sköna att ligga i på sommaren

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/01/19 :  22:32:07  Show Profile Send Nagref a Private Message
Hängmatta låter som en skön* uppfinning!
























*Åtminstone på sommaren när det kan vara varmt!

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/01/19 :  23:04:16  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Hej filament,

Det enda jag korrigerade/editerade var dina mindre väl valda ord om personer och medlemmar på detta forum.

Din åsikt får du ha. Ingen har tagit ifrån dig den? Att dina åsikter få ta emot kritik är naturligt - vad skulle vi annars ha för "disussionsforum"?

Min roll som moderator har du rätt att ge kritk på, emellertid är det inte du som bestämmer här så sista ordet ligger hos de som äger HifiForum.nu. Du är även välkommen att ringa mig:
0455 210 58

Diskussion i ämnet välkomnas. OT kommer delete'as. Kritik via telefon alternativt PM-funktionen.

// Pär Engelholm

quote:
Originally posted by filament

Jag vill bara säga att jag tycker nog att detta forum verkar vara för mycket styrt av moderatorns inställning, en moderator skall nog inte tillrättavisa någon i allmän debatt då inga invektiv har yppats så beteckningen primadonna på moderatorn är nog berättigat.

Tack för mig!

Go to Top of Page

Blackhawk
Member

112 Posts

Posted - 2003/01/20 :  00:31:21  Show Profile Send Blackhawk a Private Message
Ledsamt att en del uppfattar detta forum som politik. Det är, och kommer (förhoppningsvis) alltid att vara det fria ordet som vinner.

Alla har rätt att tycka som dom vill, och även uttrycka det. Om det sedan blir regelrätta personangrepp är det tack och lov så att varje forum har en moderator, och epkpeng har gjort det en moderator ska, det är bra!

Vill arga människor kasta okvädelser på varandra är ett forum inte rätta stället.

Min högst personliga åsikt är helt klar, här diskuterar vi DIY och allt som hör därtill och bör därför respektera varandras åsikter och hjälpa varandra att uppnå våra mål, oavsett om det är hängmatta, linjalrakt eller något annat vi favoritiserar. Starka åsikter och ståndpunkter är alltid OK, om man samtidigt kan visa respekt för andras värderingar.

Själv tycker jag linjekällor är bäst i världen, därmed inte sagt att andra kan ha en annan uppfattning.

The truth is out there. You just have to find it!
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/01/20 :  05:39:55  Show Profile Send henricsson a Private Message
Bra avrundning på en trist debatt startad av 1st intressant frågeställning som troligen många här på forumet ställer sig.


Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet


Edited by - henricsson on 2003/01/20 06:23:04
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000