HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Lånad musik, lånade musiker....??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Gabe
Member

535 Posts

Posted - 2010/05/12 :  20:44:19  Show Profile Send Gabe a Private Message
Hej! Har ett delikat uppdrag - ska hitta musik på temat "lånad" och skulle uppskatta tips. Det kan vara en lånad refräng, en lånad kompgrupp, en lånad textrad.... Har du ett något förslag?
tackar på förhand ;-)
Gabe

bibl
100.000-klubben

987 Posts

Posted - 2010/05/12 :  20:56:06  Show Profile Send bibl a Private Message
Det första jag kommer att tänka på är Hard Knock Life (Ghetto Anthem) - Jay-Z. Hela låten är ju "lånad" sedan har han ju lagt till egen raptext samt ett annat beat. Ett av programmen i SVT:s hitlåtens historia handlade om den låten.

http://svt.se/2.122602/1.1803256/tidigare

Edited by - bibl on 2010/05/12 20:56:46
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/05/12 :  22:17:39  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
The Doors har ju lånat sitt namn av Aldous Huxley och hans bok Doors Of Perception.
Soft Machine's Soft Weed Factor kommer också från en lånad boktitel - Sot Weed factor (Googla). (Notera inte Soft men Sot!).
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/05/13 :  08:46:01  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Pearls Before Swine - Translucent Carriages, har texten hämtad från Pontius Pilatus "handtvagning" i Bibeln. På samma Pearls-skiva finns en tonsatt version av inskriptionen i Tolkiens ring.
Go to Top of Page

Gabe
Member

535 Posts

Posted - 2010/05/13 :  11:33:29  Show Profile Send Gabe a Private Message
Intressanta tips! Tillräckligt svåra för mitt "uppdrag"! Fler förslag?
gabe
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/05/13 :  12:43:07  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Kolla Filigree and Shadows resp It'll End in Tears av This Mortal Coil. Det är visserligen många tolkningar av andra artisters låtar men ändå.

Den ryska sångerskan Nastya har smygit in lånade takter av andra ryska artister på sin Heroes.
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2010/05/13 :  13:12:54  Show Profile Send Vox a Private Message
Alla artister som gör "covers" har lånat låtarna.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Gabe
Member

535 Posts

Posted - 2010/05/13 :  13:20:36  Show Profile Send Gabe a Private Message
Vox: Covers är en för enkel lösning för mitt uppdrag ;-). Gärna musik med insprängda citat av annan musik dock!
G
Go to Top of Page

Mirage
Member

493 Posts

Posted - 2010/05/13 :  14:17:32  Show Profile  Visit Mirage's Homepage Send Mirage a Private Message
Jag vet inte om de här är för enkla, man jag funderade på dem under några år. Jag hörde de nyare låtarna, men tyckte att det var musikslingor jag kände igen.

Den första är The Fugees Ready or not, till slut läste jag nånstans att den var samplad från Enyas Boadicea. Tror att det var nån diskussion om upphovsrätten här men att man gjorde upp i godo och att Enya fick "credits" för lånet.

Den andra funderade jag på länge och tror att jag hittat rätt själv när jag satt hemma och lyssnade på skivor. Det är Eminems Rock bottom som har en slinga jag kände igen. Till slut kom jag fram till att den måste vara från Janis Joplins Summertime.

När det gäller litterära referenser så har väl Iron Maiden rätt många sådana genom åren. Mest känd är väl The Number of the Beast som inleds med ett citat från Uppenbarelseboken. Jag tänker dock även på låtar som The Loneliness fo the Long Distance Runner, Alexander the Great och Rime of the Ancient Mariner. Även introt till ett par liveskivor med Churchills tal som brukar följas av Aces High kanske kan nämnas. Ni får söka lite själva för referenser, de finns där ute!

OBS! Samtliga länkar ovan går till Spotify, men det har väl alla nu för tiden! The Fugees vill inte vara med, bara en dålig mix som jag inte ens vill länka till. Låten i fråga finns på skivan The Score.

Erik Nyström
Mitt system eller här
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2010/05/13 :  14:31:01  Show Profile Send ztenlund a Private Message
http://en.wikipedia.org/wiki/All_Summer_Long_(Kid_Rock_song)

(kopiera länken...)

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Stereo Audio
Member

674 Posts

Posted - 2010/05/13 :  14:51:30  Show Profile Send Stereo Audio a Private Message
Nästan OT men ganska rolig grej... Introt på Modern Talkings "We take the chance" och Europe "Final Countdown" är ganska lika. Två fantastiska låtar! ;)

Modern Talking: http://open.spotify.com/track/17sh3R1Fci2NCHbSNPMeww

Europe: http://open.spotify.com/track/1li0jGGRIaMaNNRBV8JXZ4

Stereo Audio
Go to Top of Page

mabron
Member

572 Posts

Posted - 2010/05/13 :  14:57:05  Show Profile Send mabron a Private Message
Magnus Uggla har "lånat" av klassisk kompositör
Även Björnes Magasin-låten av Coste Apetrea är ett sådant lån kommer inte nu ihåg var de stal i från.
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2010/05/13 :  14:58:22  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Ett tips kan vara att plöja lite i Just D:s katalog...

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2010/05/13 :  15:28:12  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Madonna - Hung Up... luktar inte så lite ABBA av förklarliga skäl.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/05/13 :  15:30:25  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Ryska gruppen Little Tragedies har lånat texter till sina Chinese songs från kinesiska diktar från 800-1000-talet.
Fripp/Gabriel har plockat in någon indier som pratar om väsentliga saker på Here comes the flood.
Vanilla Fudge plockar ju med massa skum och lånad musik på The Beat Goes On.
Och Nautilus Pompilius låter Für Elise inleda K Eloise, samt på albumet Titanik.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/05/13 :  15:36:03  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Ja just ja!!!! Zombies gör en kanonskön cover av You really got a hold on me och plötsligt börjar spela något annat mitt i låten - minns inte vad.
Go to Top of Page

Mirage
Member

493 Posts

Posted - 2010/05/13 :  16:37:21  Show Profile  Visit Mirage's Homepage Send Mirage a Private Message
Apropå lån från klassisk musik så kommer jag att tänka på Accepts gamla album Russian Roulette, där nästa varje (alla?) spår har lån från klassiska stycken. (tyvärr bara två låtar med på Spotify)

Sen finns ju även exempel på klassiska kompositörer som lånat från traditionella folkmelodier. Melodin i Bedrich Smetanas Moldau är väldigt lika Ack Värmeland, Du sköna.
Här kan man läsa hur det skulle hänga ihop, men även att det kanske inte är så....

Erik Nyström
Mitt system eller här
Go to Top of Page

bibl
100.000-klubben

987 Posts

Posted - 2010/05/13 :  17:41:23  Show Profile Send bibl a Private Message
Ingen som nämnt Robyns slagdänga än? Do You Really Want Me innehåller ju en slinga från Skvallerbytta bingbång.

quote:
Madonna - Hung Up... luktar inte så lite ABBA av förklarliga skäl.


Det är väl bara Madonna och Fugees, som i låten Rumble In The Jungle fick använda en sampling från The Name of the Game, som har fått officiellt tillstånd av Björn och Benny att använda deras material i nya låtar. I dokumentären om filmen Mamma Mia fattade man ju att det var en obehaglig överraskning för filmbolaget att de ägde alla rättigheter till sin egen musik och att man därför helt enkelt fick ta skeden i vacker hand om det skulle bli en film...

Edited by - bibl on 2010/05/13 17:48:29
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2010/05/13 :  18:14:11  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Det här kommer jag att tänka på:
http://www.youtube.com/watch?v=TuUQc-XwrxQ
Från albumet "Fans" av Malcom McLaren.
Ett R&B-album med inslag av berömd opera-musik.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2010/05/13 :  18:17:44  Show Profile Send ztenlund a Private Message
The Notorious B.I.G. - Mo money mo problems samplar Diana Ross - I'm coming out.

En annan låt som har stort samband med ovanstående då den handlar om B.I.G. (som ju blev mördad) är Puff Daddy & Faith Evans - I'll be missing you som är rätt uppenbart baserad på Sting & The Police - Every breath you take.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2010/05/13 :  18:32:54  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Mer amerikansk kust...

2Pac - Changes samplar Bruce Hornsby & The Rangers - The way it is.

2Pac - California Love är lite mer komplex än så.

Överhuvudtaget är genren ett bra ställe att leta efter samplingar...

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/05/13 :  22:13:14  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Tycker det är fusk med hipphopp- och rapp-musik. All slik "musik" är ju samplad.
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2010/05/13 :  22:48:52  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message
Det ganska så insomnade stonerbandet "Fu Manchu" har tagit namnet av en inte alldeles godsint seriefigur vid namn, just det, Fu Manchu.

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

mabron
Member

572 Posts

Posted - 2010/05/14 :  00:50:05  Show Profile Send mabron a Private Message
Evert Ljusberg som lånade Love me tender till sin Lån mej tänder
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2010/05/14 :  08:39:28  Show Profile Send millenniumking a Private Message
Jag tycker Metallicas "The four horsemen" vs Megadeths "The mechanix" förtjänar ett hedersomnämnande!

På Metallicas debut står låten som skriven av alla fyra i tidiga Metallica (inklusive Dave Mustaine från Megadeth som var med i bandet då). Dave Mustaine hävdar å sin sida att han ensam skrivit låten och är lite irriterad på Metallica som inte riktigt tyckte så.

Så han tog med den på Megadeths debutplatta...

Annorlunda texter, men i övrigt samma låt.

Jag föredrar Megadeths version!
Go to Top of Page

Gabe
Member

535 Posts

Posted - 2010/05/15 :  11:05:26  Show Profile Send Gabe a Private Message
Många intressanta och kul tips här! tack! Håller dock med Soundbrigade: Samplande hiphpartister går bort - min "uppdragsgivare" skulle med säkerhet protestera...

hälsn
Gabe
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.29 sekunder. Snitz Forums 2000