HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Bra musik med undermåliga inspelningar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2010/05/24 :  13:55:53  Show Profile Send mangs a Private Message
Jag har noterat att jag medvetet eller undermedvetet drar mig för att spela viss musik i min finanläggning när jag sitter i lyssningsposition. Det handlar ofta om musik som jag gillar och ofta hur lyssnat till tidigare men då min nuvarande anläggning/lyssningsrum låter mer avslöjande och korrekt än någonsin så upplever jag det nästan som om jag lyssnar mer på inspelningen och mindre på den aktuella musiken. Jag inbilalr mig att jag inte är helt ensam med detta "problem".

I större utsträckning väljer jag att lyssna på musik som låter bra, dvs är bra inspelade för där får jag fram en närvaro som ibland är helt magisk. Jag kan placera ut varenda instrument på centimetern när och när jag sluter ögonen så ser jag artisterna framför mig. Detta låter ju som en dröm och på sätt och vis är jag väldigt nöjd. Det är bara synd att 99% av alla inspelningar jag har inte medger mig denna upplevelsen.

Hur gör ni andra, tänker ni bort detta eller undviker ni att lyssna på era favoriter från lyssningsposition? Som det är just nu så kan jag inte undvika att tänka på stereobilden, den dåliga dynamiken, det färgade ljudet etc etc.

Däremot är det väldigt underhållande när jag upplever nya små nyanser som jag aldrig tidigare tänkt på som gör inspelningen mer levande tex när man hör små misstag i inspelningen eller ljud som inte är tänkt att vara där från början.

Sedan en till fråga, hur svårt är det at göra en bra och korrekt inspelning? Jag har med en relativt enkel mikrofon och micförstärkare och datorn talat in en text och sjungit en trudelutt. Spelar jag upp den låter det som att jag står och pratar i rummet. Det är ju lite grand det jag vill att musiken skall påminna om med. Inte en mass färgningar på röster etc.

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2010/05/25 :  11:12:56  Show Profile Send poppen a Private Message
En låt som jag älskar är Harold Melvin % Bluenotes Wake Up everybody. Problemet är bara att det brummaren Basförstärkare någonstans i ljudbilden så att upplevelsen föstörs.
Ljud teknikern missade det.

Sådanna saker upptäcks med bättre annläggningar.

Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2010/05/25 :  11:12:56  Show Profile Send poppen a Private Message
En låt som jag älskar är Harold Melvin % Bluenotes Wake Up everybody. Problemet är bara att det brummaren Basförstärkare någonstans i ljudbilden så att upplevelsen föstörs.
Ljud teknikern missade det.

Sådanna saker upptäcks med bättre annläggningar.

Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2010/05/25 :  16:52:20  Show Profile Send Eref a Private Message
Hmmm.. Poppen, är du helt säker på att det handlar om inspelningen.
Jag kontrollerade på mitt LP-ex från 1975 och kunde inte upptäcka nåt sånt och annars upptäcker jag en massa nytt på gamla skivor med min relativt nya och ibland mycket avslöjande anläggning. Jäkligt bra låt iallafall.

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2010/05/25 :  21:43:05  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
Jag tycker egentligen att bra musik står över det där med ljudkvalitet, men visst. En del musik går mest i bilen och datorn, för att slippa störas av dåligt ljud.

Det är säkert relativt lätt, med dagens teknik och kunskap, att göra kanoninspelningar i audiofilklass, men eftersom konsumptionen mest sker via lågupplösta format och hopplöst skräninga radioutsändningar, stavas ljudfokus KOMPRESSION och LJUDMATTA.
Det har disskuterats förr på forumet, men icke desto mindre störs jag av detta faktum. En medlem i vårt forum agerade vid ett tillfälle infiltratör i ett ljudteknikerforum och ställde vettiga frågor, ur vårt perspektiv. Han blev i det närmaste idiotförklarad av teknikerna på det forumet. Jag fick däremot intrycket att teknikerna som svarade mest verkade ha huvudet att hänga hörlurarna på.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2010/05/25 :  21:43:05  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
Jag tycker egentligen att bra musik står över det där med ljudkvalitet, men visst. En del musik går mest i bilen och datorn, för att slippa störas av dåligt ljud.

Det är säkert relativt lätt, med dagens teknik och kunskap, att göra kanoninspelningar i audiofilklass, men eftersom konsumptionen mest sker via lågupplösta format och hopplöst skräninga radioutsändningar, stavas ljudfokus KOMPRESSION och LJUDMATTA.
Det har disskuterats förr på forumet, men icke desto mindre störs jag av detta faktum. En medlem i vårt forum agerade vid ett tillfälle infiltratör i ett ljudteknikerforum och ställde vettiga frågor, ur vårt perspektiv. Han blev i det närmaste idiotförklarad av teknikerna på det forumet. Jag fick däremot intrycket att teknikerna som svarade mest verkade ha huvudet att hänga hörlurarna på.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2010/05/27 :  08:11:39  Show Profile Send mangs a Private Message
Jag kan förstå att skivor mixas med lite dynamik och högsta volym så långt det går då det gäller att höras i etern. Det borde rimligtvis inte avra så svårt att göra två mixningar, en för audiofiler och en för skrän-radios.

Det är kul med inspelningar där sångaren på ett ställe i sången viskar fram något för at tsedan vråla allt vad denne kan och det låter ungefär lika högt. Känns liksom inte så verkligt.

Dynamiken är ju en sak men färgning av röster, dåligt stereoperspektiv och diverse missljud, borde man inte kunna slippa dessa? Om man man har en lugn och akustisk inspelning. Borde man inte då vilja få rösten att låta så naturlig som möjligt så att man kan ge lyssnaren upplevelsen att sångaren befinner sig där? Även om allt annat faller på plats känns det ju konstigt att sångarens röst låter overklig/filtrerad?

Det krävs inte speciellt avancerad/dyr utrustning för att slippa detta så det måste någonstans vara ett medvetet val från ljudteknikerns sida.

Sedan ahr vi de inspelningar som är mixade konstigt antingen åt det ena överstyrda hållet med inlagd distorsion eller de ofta lite äldre inspelningar som är så tunna i basen så man undrar om ens baselement slutat fungera.

Ibland känner jag samma frustration som om jag skulle få äran att provköra en Ferrari en dag och just den dagen är det vägarbeten och köer överallt. Visst, kul att sitta i bilen men jag får ju inte möjlighet att prova den.


Min musiksamling består av runt 40.000 låtar och jag kan nog säga att det det kanske är 400 av dessa låtar som låter fantastiskt, tyvärr är det kasnke bara 40 av dessa som dessutom är "bra musik" enligt mig. Jag är alltså nere på en promille.

Sedan är det ju som så att i alla fall 10.000 av de 40.000 låter helt ok och ändå ger någon form av njutning för mig men jag tycker det är anmärkningsvärt i dagens tekniksamhälle att man väljer att inte göra det bättre. Titta hur filmmedia, TV-spelsmedia mm utvecklats de senaste 20 åren. När det gäller musiken är väl egentligen stegen bakåtgående utöver att den i många fall lämnat det optiska mediat för att istället hamna på Hårddisk eller återgå till vinylen.
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2010/05/27 :  08:38:53  Show Profile Send Eref a Private Message
Håller med Mangs.
Det finns fantastiska möjligheter att göra fina hifiinspelningar nu.
Men tekniken utnyttjas förvånansvärt lite för just det.
Däremot kan jag uppleva (mycket) gamla inspelningar nytt och bättre med en finare avspelningsutrustning. Att röster låter naturligare och instrument går att urskilja och avnjuta på ett annat sätt. Och det kan gälla även ganska primitiva inspelningar.

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2010/05/27 :  09:24:06  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message
Inte för att jag vill försvara dynamikbegränsning. Men jag har märkt
en sak vid några tillfällen när jag har gjort en kopia av en
särskilt bra skiva åt föräldrarna. Skivan åker i Beo'n, förtjusta
kommentarer kommer om "vad bra det låter", kaffet kommer fram och
för nästan varje dynamiktopp som dyker upp så sänker farsan volymen.
Han vill alltså inte ha en massa störande dynamik i musiken.
Misstänker att han tillhör den överväldigande majoriten, tyvärr.
Tyvärr så lyckas inte alla tekniker med konststycket att hitta den
gyllene medelvägen. Är i princip säker på att det inte finns något
bolag som släpper ifrån sig helt dynamikbegränsat material idag,
rätta mig gärna om det är fel


Jag lyssnar igentligen på flertalet av dom skivor jag har även om
jag tycker att en del av dom låter mindre bra. Om jag skulle hamna i
den situationen att jag inte skulle uppskatta 99% av musiksamlingen
så skulle jag ta mig en funderare på om allt står rätt till i
anläggningen. Min erfarenhet är att så illa skall det inte behöva vara.
Mellan tummen och pekfingret så tycker jag att 10% låter riktigt
bra, 80% är väl "sådär" men ändå lyssningsbart och resterande 10% är
direkt dåligt.
Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2010/05/27 :  12:56:37  Show Profile Send mangs a Private Message
Det kanske handlar om hur höga krav jag har med? jag skulle med lättet säga att andelen som låter uselt är betydligt större än de som låter fantastiskt.

När det gäller dynamiken så skulle verklig dynamik troligtvis även få den mest garvade audiofil att skita ner sig. Tänk, full syfoniorkester som börjar med en ensam violin som tyst framför ett stycke för att sedan braka loss med buller och bång när man som lyssnare skruvat upp till max för att överhuvud taget höra någonting. :D
Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2010/05/27 :  12:56:37  Show Profile Send mangs a Private Message
Det kanske handlar om hur höga krav jag har med? jag skulle med lättet säga att andelen som låter uselt är betydligt större än de som låter fantastiskt.

När det gäller dynamiken så skulle verklig dynamik troligtvis även få den mest garvade audiofil att skita ner sig. Tänk, full syfoniorkester som börjar med en ensam violin som tyst framför ett stycke för att sedan braka loss med buller och bång när man som lyssnare skruvat upp till max för att överhuvud taget höra någonting. :D
Go to Top of Page

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2010/05/27 :  15:11:22  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message
Jag håller med om att kraven skiljer sig från person till person
(vore väl konstigt annars ) och jag tycker inte heller att
skivindustrin i stort gör något särskilt bra jobb. Om det däremot
bara finns två betygskriterier (riktigt bra/uselt) så får jag väl
kanske hålla med dig till viss del. Det innebär däremot inte att jag
inte lyssnar på skivorna. Även om det kanske inte låter helt på topp
så har jag ju trots allt köpt skivan för att jag gillar musiken.

Tveksamt om full dynamik på inspelningen skulle vara nyttigt för
vare sig anläggning, grannsämja eller hörseln
Go to Top of Page

Wheels
Semester på egen begäran

821 Posts

Posted - 2010/05/27 :  19:14:00  Show Profile Send Wheels a Private Message
Har en hyffsat känd kollega som började på Rix Fm innan han fortsatte på SVT.
Han och jag hade diskussioner om komprimering där jag menade att låten är "färdigmixad"
från studion till slutkund-läs skivköparen eller radio lyssnaren.
Han kom en dag med broshyrer på en effektburk som dom hade sist i ledet som kostade då
1998 typ 100 000:- och menade att det var det som gjorde ljudet.
Jag höll inte med och gör fortfarande inte det.
Önskar jag kom ihåg vad den hette den där burken.

Men jag vidhåller fortfarande att har du spelat in rätt OCH har duktiga musiker
så,kan det låta fantastiskt bra!

Om ni tittar noga på sångare/sångerskor från sextiotalet så kan ni se att när dom tar i så flyttar
dom ut micken från munnen, typ Aretha Franklin, det fanns ingen limiter då!
Dom visste att när jag tar i så...spricker det i mixern!

Absolut är det överkomprimerat ljudet idag!
Helt i onödan ibland, men det krävs musiker som klarar av att spela också, och utnyttja dynamiken.
Hörde Copenhagen Steelband en gång live.
Otroligt bra!
Helt akustiskt med basoljefat!

Edited by - Wheels on 2010/05/27 19:34:33
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/05/27 :  20:16:29  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Musiken är alltid viktigast. Dock är jag väldigt lik radion, jag spelar ofta samma skiva flera gånger under en period, fast min musik är ju 1000 gånger bättre än radiosoppan.

Musik som inte är så snygg är t ex Hothouse Flowers - Into your heart; inte gruppens starkaste album men jag lyssnar på det emellanåt trots att musiken är platt och dimensionslös.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/05/27 :  20:16:29  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Musiken är alltid viktigast. Dock är jag väldigt lik radion, jag spelar ofta samma skiva flera gånger under en period, fast min musik är ju 1000 gånger bättre än radiosoppan.

Musik som inte är så snygg är t ex Hothouse Flowers - Into your heart; inte gruppens starkaste album men jag lyssnar på det emellanåt trots att musiken är platt och dimensionslös.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.75 sekunder. Snitz Forums 2000