HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Diskreta eller dominerande prylar?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2010/05/09 :  08:45:01  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Vad tycker ni?

Skall apparater och högtalare vara dominanta eller diskreta?
Låt oss bortse från att vissa saker måste vara stora för att konstruktionen kräver det.

Jag föredrar så små prylar som möjligt.
Igår skaffade jag en ny avläsare, som fick plats inne i skåpet.
Den gamla Regan var för bred, så den har i alla år stått ovanpå.
Ganska knäppt kanske, att kasta ut en massa spänn bara för att det skall se ännu mer diskret ut...


Om prylarna måste vara stora, så vill jag att de åtminstone har en ren design.

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2010/05/09 :  09:14:35  Show Profile Send Zombie a Private Message
Även om det är litet så riktigt skriker det ju i den där hyllan. Skulle varit svart i stället...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2010/05/09 :  09:44:15  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
quote:
Även om det är litet så riktigt skriker det ju i den där hyllan. Skulle varit svart i stället...


Kan hålla med om det.
Benchmarken fanns bara i "silver" när jag spontanköpte den härom året.
Därför fick avläsaren bli "silverfärgad".
Förvisso skriker det inte lika mycket i normalt lyssningsljus.

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2010/05/09 :  09:50:01  Show Profile Send Eref a Private Message
Ibland kan jag tänka att utseendet på prylarna inte spelar nån roll.
Men sedan en tid tycker jag nästan tvärtom. Jag gillar saker som syns och gärna är väldigt snygga (och speciella).
Jag tycker det är spännande och fantasieggande med konstruktörer/designers som har tagit ut svängarna lite.
Fast det är ju fräckt med ett fantastiskt ljud som är osynligt också. Så jag är nog lite dubbel...Att t.ex. gå igång på en snygg kabel kanske är lite småsjukt.

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2010/05/09 :  09:56:11  Show Profile Send sladdbarn a Private Message
Jag kan tycka att det enskilda komponenterna är snygga för sig själv men det är oerhört
sällan som de passar in i ett rum, jag skulle helst vilja ha mina osynliga.

Undantaget högtalarna, de måste man ju ha framme men är ibland lite lättare att
passa in med övriga möblemanget.

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

amon
Starting Member

32 Posts

Posted - 2010/05/09 :  11:19:31  Show Profile Send amon a Private Message
Jag vill att det ska vara en ren och minimalistisk design pa prylarna. Men att det ar fullbredd pa prylarna ar inget som stor mig. Tvartom skulle jag bli misstanksam om ett slutsteg pa ett par hundra watt ar litet, det tyder ju pa att man glomt skicka med natdelen eller att det ar for daligt med kylflansar.

For ovrigt forvanas jag ofta over att ett par hogtalare, som jag bara har sett pa bild, visar sig vara mycket mindre nar jag ser dem i verkligheten.

Arne

Ljud ingen tyst hobby!
Go to Top of Page

läktarörnen
Semesterfirare

480 Posts

Posted - 2010/05/09 :  12:45:26  Show Profile Send läktarörnen a Private Message
Är inte det viktigaste att det låter bra och att man kan njuta av den musik man gillar???

Mvh en som sätter musiken i framsätet i stället för alla prylar.
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2010/05/09 :  12:49:46  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Definitivt är det så!

Det ena utesluter dock inte det andra.

Jag är fullt nöjd med hur det låter. Nu har jag därför ägnat mej åt lite utseendemässig finslipning.
För min del så handlar det om att trivas både akustiskt och visuellt.

Skulle ha svårt att ta till mej musiken i ett "fult rum".
Eller i ett rum med stora, brutala apparater med "imponatorutseende".

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.


Edited by - Strmbrg on 2010/05/09 12:52:20
Go to Top of Page

plundin
Member

60 Posts

Posted - 2010/05/10 :  10:31:10  Show Profile Send plundin a Private Message
Storleken är egal, jag säger som farbror Barbro, det finns inga genvägar till det perfekta ljudet!

/ptr

arbetar hos Akkelis Audio
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2010/05/10 :  10:37:16  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Det ska vara snyggt, sedan om det innebär diskret eller väl synligt, kan man ju fundera. För mig får det dominera, men det ska vara snyggt, men även smått och diskret passar ju in i snyggt.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2010/05/10 :  11:25:08  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message
quote:
Skall apparater och högtalare vara dominanta eller diskreta?
Låt oss bortse från att vissa saker måste vara stora för att konstruktionen kräver det.


Diskreta!

För mig är det inte storleken på en högtalare eller elektriskpryl som avgör om den är diskret eller inte utan det är designen!

Personligen så vill jag ha stilrena prylar utan en massa "lull-lull" som stora polerade mässingsrattar, flaxande mätare och blåa lysdioder - not my cup off tea!

/R


The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2010/05/10 :  12:01:53  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message
Jag är helt för "överdesignade" grejer, det är ett intresse och det spelar ingen roll om det syns eller inte. Jag är förtjust i retrotrenden -om exempelvis yamahas nyare grejer fanns i lite mer "hög-end" hade och separata för/slutsteg så hade jag nog funderat på att byta grejer - det är precis så det ska de ut!

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2010/05/10 :  16:38:34  Show Profile Send Eref a Private Message
Kom på att jag gillar toppmatade maskiner och de kräver ju alltid plats. Är det förresten nån som känner till nån "toppreglerad" tuner?
Som sagt snyggt med stora och fina och imponerande apparater.
Man glömmer ju ändå bort dem medans man lyssnar på musiken som givetvis är det allra viktigaste!

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39

Edited by - Eref on 2010/05/10 17:00:29
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2010/05/10 :  16:42:27  Show Profile Send CC a Private Message
Personligen tycker jag det är helt ovidkommande om prylarna är stora och dominerande eller diskreta, det är funktionen jag eftersträvar (alltså ljudupplevelsen). Men min fru uppskattar däremot om det är diskret. Mycket diskret...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2010/05/10 :  18:55:14  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message
Jag tycker om när det är diskret, det syns ju på mocarna t.ex, däremot måste det vara stort, högtalare minst 100Kg, slutsteg åtminstone 4HE, tonarm åtminstone 12" etc, allt annat slarvar jag nämnligen bort.

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

amon
Starting Member

32 Posts

Posted - 2010/05/10 :  19:05:59  Show Profile Send amon a Private Message
Jag har lag WAF hemma. Om jag skulle ha en fru maste hon vara mycket diskret.

Arne

Ljud ingen tyst hobby!
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2010/05/10 :  19:10:35  Show Profile Send bearwik a Private Message
Jag tycker att det är kul med stora högtalare, slutsteg, vackra rörförstärkare och skivspelare även om jag inte har råd själv med det.

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066


Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2010/05/10 :  19:21:13  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Sætter man det i relation till återgivningen så kan ju båda sætten fungera.
Stort - Maffigt och det går i 190, eller litet diskret men det går fortfarande i 190.
Ta Wilson, allt annat æn diskret men fasen så snyggt.
Jømført med någon liten stativare med sub.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2010/05/11 :  06:37:42  Show Profile Send Lech a Private Message
Stort rum = stora pryttlar
Litet rum = små pryttlar

Sen är det bra om dom faller i
smaken

Den är som baken

Det kanske rent av är en smaksak

Ny kabel till stereon

mvh
lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.

Edited by - Lech on 2010/05/11 07:49:13
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2010/05/11 :  08:42:49  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Själv har jag en förkärlek till feta HIFI-prylar... 24 kg reciever, 34 kg slutsteg, 10 kg CD-spelare, 30 kg golvhögtalare (styck)... Vinylspelaren är även den av den tyngre sorten. :) Jag har fått för mig att man har bättre förutsättningar till välljud om det är lite massa i prylarna. Dock är hög vikt inte alltid lika med välljud, och vissa produkter låter förbaskat bra trots låg vikt. Kvalitet går alltid före kvantitet.

Grundtesen måste ändå vara att grejorna vibrerar mindre av musiken om de väger mer.

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp

Edited by - Audiovector on 2010/05/11 08:46:52
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2010/05/11 :  09:11:01  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message
I mitt tycke får apparaterna se ut hur som helst i andra hem.
Blå lysdioder på ett rörsteg kan jag däremot inte se utan att kommentera. Varför blå dioder när det redan finns varmt rödgul glöd?
Hos oss har vi ju stora högtalare. Inte så diskreta men vackra i sig.
Övriga apparater har reducerats till ett minimum, och gärna osynliga bakom soffan. OTL-erna har fått semester så nu syns inte mycket, bara högisar, skivspelare (rätt ful) och dator.

Så svaret på frågan måste ju då bli: JA. (Diskreta och dominerande)


Waf, Waf!

Go to Top of Page

amon
Starting Member

32 Posts

Posted - 2010/05/11 :  11:35:55  Show Profile Send amon a Private Message
I tidernas begynnelse var alla lysdioder vackert roda, efter ett antal ar kom det sa gula och grona. Och vips sa var trafikljuset i miniatyr uppfunnet. Sen ett antal ar tillbaks ar ju bla pa modet, sa for att visa att det ar en modern konstruktion och inte en gammal rorhack hakade man val pa trenden. For aven en blind hona kan ju se att dagens rorforstarkare ar pa, da man ju mer an garna visar upp roren.

Arne

Ljud ingen tyst hobby!
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/05/11 :  11:47:36  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
quote:
Vad tycker ni?

Skall apparater och högtalare vara dominanta eller diskreta?

Liksom Marina måste jag också säga att jag tycker om både och, fast på ett annat vis.

Jag gillar både diskreta grejer, likväl som kraftigt (över)designade.

Allt har sin plats och sin tid. Jag kan inte svara på detta utan att sätta det i ett större kontext.

Som det är just nu kan jag väl säga att små saker premieras, oavsett designen.
Jag har dock lite svårt att se poängen med otroligt diskret och nästan osynlig musikanläggning ifall man inte får alla komponenter (läs högtalarna ) nästan osynliga.

Edited by - Mickel-mackel on 2010/05/11 11:49:09
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/05/11 :  11:58:07  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Akustiskt optimerade prylar designar dig själva. De måste se ut så
helt enkelt. Väldigt praktiskt då man slipper bry sig om designen själv
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/05/11 :  12:25:37  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
Ja det är antagligen så...

Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2010/05/11 :  14:47:42  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message

När jag var inne i mitt allvarligaste stadium av pryltokighet hade jag 12 apparater i min hifistapel. En dag fick jag nog och köpte en garderob att ha dem i för att slippa se dem.
Efter det har jag bantat anläggningen avsevärt och kunnat slänga ut garderoben.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000