HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 oroväckande nöjd
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2010/05/08 :  18:17:04  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Jag har kommit på mig själv att sedan jag svängde min setup 90 grader i rummet har jag i princip slutat att experimentera, testa och lyssna efter hifi parametrar. Såhär har det varit ända sedan januari i år. Känns både ovant och lite märkligt faktiskt...
I eftermiddags fick jag två timmar ensam och har både zappat favvislåtar men också lyssnat lite längre på okända skivor. Några lät betydligt sämre, ljudmässigt, men jag fortsatte min lyssning helt oberörd med sämre ljudkvalitet och det skulle inte ha hänt de senaste 8 åren....

Enkelt skrivit så är jag väldigt nöjd. Jag är fullt medveten att mitt ljud inte är perfekt, det finns brister lite där och lite där, men totalt sätt sitter jag mer avslappnat och lyssnar än jag gjort under många år. Det är en lite annorlunda känsla och även om det givetvis är utomordentligt bra sak att vara nöjd, så kunde jag inte låta bli att fundera på "varför"?

Kan det vara så att då min byteskarusell började (smått hysteriskt) för 8 år sedan så har jag kommit fram till något undermedvetet slutresultat. Ett dussin förstärkare, ett dussin cd-spelare, ett dussin högtalare, många kabelkombinationer, olika rum osv osv har passerat revy. En högst personlig summering att, visst påverkar alla delarna ljudet och jag har hoppat både upp och ner i kvalitet, men mestadels sidledes. Inte sämre, men lite annan karaktär. Man kan givetvis fortsätta i all oändlighet att byta saker för att ändra någon parameter, och det är också en del i hobbyn, men det känns samtidigt rätt skönt att "den stora jakten" på något sätt är över.

Nu till den egentliga funderingen: Är det detta som kallas "mognad"? Har jag öppnat en dörr där det på andra sidan bara finns musik och inga ord att finna som dämpfaktor, pinpoint, lågpassfilter eller rumsnoder!

Ska jag vara lycklig eller missar jag essensen av vår hobby?


Artphotography

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/05/08 :  19:27:40  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
Eller så kanske du bara tar en välbehövlig och välförtjänt musikpaus på några år.
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2010/05/08 :  19:37:23  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Målet är ingenting. Resan är allting. :)

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

Eriken
Member

56 Posts

Posted - 2010/05/08 :  19:44:08  Show Profile Send Eriken a Private Message
Nu är jag ganska ny inom denna hobby och har inte avverkat dussintals med högtalare eller så men jag har själv bytt och förändrat mycket och tyckt att det låtit kanon efter vissa byten/förändringar, iaf en kortare tid tills det var dags igen.

Neurotiskt flyttande av högtalarna och ändringar här och där, mäta, förändra mäta och förändra.. jag har egentligen mer lyssnat efter fel och brister och stört mig på dem än på musiken under de tre åren jag varit inom hobbyn..

Ända tills för några veckor sedan då jag numera bara njuter av varje skiva som den är. Jag har tidigare snabbt tröttnat mitt i en låt och antingen bytt till en annan eller bytt skiva. Vilket jag tyckt varit väldigt jobbigt då jag inget hellre ville än att bara kunna sitta ner och njuta av musiken, för det är ju just det det hela handlar om även om det är kul med elektronik och högtalare.

Anledningen till att jag idag sitter mycket nöjd och inte längre tänker på hur det låter är att jag som du jobbat med rummet. Nu tycker jag att jag fått stereon att sjunga riktigt bra i min lägenhet och längtar verkligen inte tillbaka till det neurotiska flyttandet och funderandet över hur jag ska kunna förbättra. Jag tycker ju fortfarande att det är kul med hifi och jag läser mycket på forum och nätet men jag skulle inte vilja gå tillbaka..

Kan det kanske bara vara så enkelt att din anläggning spelar så pass bra i den nya uppställningen att det inte finns något direkt att störa sig på?

Jag vet ju inte hur du är eller tänker ang detta men jag skulle bara vara glad om det äntligen lät så obesvärat och bra att det bara var att vända plattor, för det är väll egentligen det som det hela handlar om?
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2010/05/08 :  20:03:23  Show Profile Send Bubbel a Private Message
quote:
Ska jag vara lycklig eller missar jag essensen av vår hobby?


Lycklig (hah) se nu till att bli färdig med skivspelaren så att du får något att pela med då får du tillbaka det du verkar sakna .

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2010/05/08 :  20:50:35  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Haha, ja, en skivspelare hade varit skoj. Det är nog det som saknas! Den kommer....

Jag tror faktiskt att mycket av min passivitet är det enkla faktum att mitt ljud nu är så nära mitt ideal jag någonsin varit. Visst, som jag sa, det är inte perfekt, jag kan absolut peka på vissa saker som kan bli än bättre, men totalen är mmmmmmumsig.

Och detta har medfört en viss insikt i att så som det är nu är fullt tillräckligt bra. Jag har bara inte bestämt mig ifall detta är en sund insikt eller en insikt som hämmar min hobby!!?

Artphotography
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/05/08 :  21:54:13  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Jag tror inte att "nöjd med ljudet just nu" kan förstöra nått.
Du har lyckats hitta nått bra. Lyssna på musik. Njut. Ha skoj. Utforska ny musik. Det är nog bara bra att ha en svängom med musik istället för apparater. Apparater i all ära, men det är musiken som är (borde vara) det primära i hifi. Allt annat är ju bara en massa "vian" mellan musiken och oss. Skoj nog, men de får ofta lite väl mycket uppmärksamhet. Så småningom kommer du troligen börja fundera igen. "Tänk om jag skulle ställa den där och kanske köpa den där istället" har en tendens att komma krypande för oss alla här på forumet (annars hade vi väl inte varit här?).
Njut! Jag är lite avis.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2010/05/08 :  21:57:19  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
quote:
Målet är ingenting. Resan är allting. :)

Just det!
Sälj allting och börja om från början igen!


Skämt åsido så har jag också lämnat sökandet och börjat njuta av musik igen.
Det finns alltid en risk att hifi-intresset kan slå över och bli osunt och förstöra glädjen av att lyssna på musik. Tro mig! Jag vet!

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2010/05/08 :  22:20:41  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag jagar ingenting för jag vet inte vad jag ska jaga förutom bra musik. När jag köper något så är det inte för att uppgradera utan mera för att jag tycker att det är "bra att ha". Senast köpte jag för ett år sedan en ny receiver som ersätter min gamla som saknade HDMI. Den gamla använder jag som förförstärkare och tuner i min stereorigg. Men nöjd det blir jag först när jag gjort färdigt alla kabel installationer. Men det påverkar inte ljudet.
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2010/05/09 :  08:30:13  Show Profile Send iroise a Private Message
Jag har liknande erfarenheter som du Dan och det är mycket skönt att ha nått dit. Jag flyttar snart och får då mindre rumsliga förhållanden men ett eget musikrum och vi får se vad det bär med sig! Jag är beredd på uppoffringar för att få det lika bra där.
Go to Top of Page

läktarörnen
Semesterfirare

480 Posts

Posted - 2010/05/09 :  12:52:54  Show Profile Send läktarörnen a Private Message
Du har nog bara kommit fram till att musiken är viktigare än alla prylar.

Något som fler på detta forumet borde inse.

Mvh en som sätter musiken i framsätet i stället för alla prylar.
Go to Top of Page

SCarlsson
Member

135 Posts

Posted - 2010/05/09 :  14:19:56  Show Profile Send SCarlsson a Private Message
Jag tror att du är gammal och trött

***Clearaudio PerformanceSE*Graham Slee*Hegel HD11*MF M6 500i*Focal Electra 1008BE***
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2010/05/09 :  22:24:49  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message
quote:
Något som fler på detta forumet borde inse


Moralkakor kan vi leva utan.

Musik är trevligt. Har 60000 titlar i datorn att lyssna igenom. Har väldigt lite uppmärksamhet på hur grejerna låter, utan fokuserar istället på låtarna. Just nu är det Sara Brightman, för ett par dar sen var det Alan Parsons Project. Sitter inte ens i sweetspot utan i tvättstugan mest. Där låter det också rätt bra...

Waf, Waf!

Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/05/10 :  06:44:18  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
Har väldigt lite uppmärksamhet på hur grejerna låter, utan fokuserar istället på låtarna.


Jomen du har det bra enkelt, med en man som har brytt sig rejält om hur det låter. Såklart att du bara behöver tänka på musiken då!
Det låter ju redan superfinimang hemma hos er.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2010/05/10 :  13:36:22  Show Profile Send lindvall a Private Message
Kanske målet är att komma till den "andra naiviteten"? Den oförställda glädje man hade då man fått hem sina första riktiga högtalare vilka man hade sommarjobbat för att få ihop pengar för att kunna köpa. De hade gärna 12" basar. Då man bara njöt av musiken för att man kunde. Då man tyckte jagandet var över. Dit längtar jag.
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2010/05/10 :  13:46:34  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Jag har faktiskt hamnat där igen! Jag längtar efter att få sjunka ner i soffan och få njuta av en riktigt bra platta. Jag måste bara lära över-jaget att jagandet är över nu...

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2010/05/10 :  16:37:42  Show Profile Send CC a Private Message
Musiken är alltid viktigare än "prylarna". Men utan "prylar" blir det ganska tyst...
Vilket kan vara skönt det också.

Jag har också periodvis känt mig tillfreds, vilket är en skön känsla så länge den varar. Men vi människor har en underlig läggning till att sällan sitta nöjda allt för länge (då hade vi fortfarande väntat på fallande bananer, sittandes under ett bananträd).

Så passa på å njut! :-)

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2010/05/11 :  08:43:39  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
quote:
Jag tror att du är gammal och trött


Det kanske ligger mer i det här än vad man kan tro. Det är väl allmänt vedertaget att ju äldre man blir, desstu bekvämare blir man. Skönt att slippa och fippla med grejerna hela tiden!

Men jag tror inte att detta här bottnar i bristande intresse egentligen utan bara att jag för en gångs skull verkligen fått till det - i mina öron. Jag har rätt långt lyssningsavstånd och det passar mig bra. Det är visserligen tydligt att scenen är en bit bort, men jag föredrar detta mot att sitta "mitt i" orkestern som en hel del gillar.

Jag har dessutom en möjlighet till som jag har längtat efter men aldrig riktigt uppnått. Jag kan nu (med en bra inspelning) sitta och lyssna på låg volym men med bibehållen pondus. Detta är en fantastisk fördel som jag har fått för mig att det går bara ifall man har en sub. Men det går även utan

Ytterliggare en vinst är att rent klangligt låter det behagligt även när man vistas i andra rum. Bakgrundsmusik kan spelas i vardagsrummet och jag kan vara i köket, laga mat, och ha behållning av skivan som spelas. Detta har jag inte heller kunnat förr!

Det är självklart fullt möjligt att man får något ryck och vill prova diverse saker längre fram och det blir säkert både kul och spännnande, men som det är nu så är hela setupen "opillad" i många månader - ovant för att vara mig

Artphotography
Go to Top of Page

sopwith
Member

595 Posts

Posted - 2010/05/11 :  11:40:39  Show Profile Send sopwith a Private Message
Var lugn nöjdheten går över, det gör den alltid
Go to Top of Page

llerk
Member

1014 Posts

Posted - 2010/05/11 :  14:39:17  Show Profile Send llerk a Private Message
quote:
Ska jag vara lycklig eller missar jag essensen av vår hobby?

Kanske är pengarna slut Dan . Skämt o sido så kan man faktiskt bli nöjd. Jag sitter också i ett läge när man exempelvis har varit på en mässa och fyllt hela skallen med ljudupplevelser. Men när man kommer hem tänker man " fan va bra min anläggning är". Jag tror att man faktiskt kan vara riktigt nöjd med det man har. Att man njuter av den musiken man gillar samt att man kanske prioriterar andra saker i livet. Man jagar kanske inte längre den sista oktaven i ett stycke musik....

Sen vill jag tillägga att din anläggning låter fin fin

"don´t care as long it´s krell"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.84 sekunder. Snitz Forums 2000