HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hjålp - ena kanalen försvann
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

hogga
Member

239 Posts

Posted - 2010/05/07 :  22:28:38  Show Profile Send hogga a Private Message
Sambon råkade slå av slutsteget och slog sedan på det igen. Efter ett tag upptäckte jag att det bara var ena kanalen som det kom ljud ifrån. (Jag satt ej framför anläggningen och lyssnade). Efter lite felsökning kom jag fram till att det var i slutsteget som felet låg.
Det var den vänstra kanalen som var borta och slutsteget var mycket varmare vid vänstra kanalen - den som var tyst. Jag lyfte slutsteget någon cm och släpptge ner det. Då hoppade det igång igen. Vad kan det vara?
Jag har ett Electrocompaniet AW 250 DMB slutsteg som har några år på nacken.

Anders

Wiker
Member

104 Posts

Posted - 2010/05/07 :  22:57:56  Show Profile Send Wiker a Private Message
Ingen aning, men varför lyfte du och sen släppte slutsteg? Låter inte som ett vanligt recept på att laga saker.

This article is about audiophile sound systems. For other uses, see High fidelity (musical).
Go to Top of Page

hogga
Member

239 Posts

Posted - 2010/05/07 :  23:15:20  Show Profile Send hogga a Private Message
Jag lyfte i ena hörmet.
Jag hade provat att stänga av och sedan slå på slutsteget, men det hjälpte inte. Sedan tänkte jag att det kunde vara glapp någonstans eller att något hade hängt sig. Har varit med om det tidigare i något annat sammanhang så det var en ren chansning. Om det ändå var trasigt så kunde jag lika gärna prova. och det hjälpte ju. Frågan är om jag borde lämna in det för en genomgång eller om det bara var något tillfälligt. Eftersom det är sent och jag bor i lägenhet törs jag inte prova om det hörs någon skillnad mot tidigare.
Jag har inte öppnat slutsteget för att se hur det ser ut inuti. Kanske törs jag mig på det imorgon.

Edited by - hogga on 2010/05/07 23:20:08
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2010/05/08 :  00:33:41  Show Profile Send lennartj a Private Message
Jodå, det är en klassiker sedan den gamla goda tiden när all elektronik var rörbstyckad .
När den gamla radion självsvängde lappade far till med handflatan mitt på höger sida, så blev den vanligen stabil resten av dagen.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

hogga
Member

239 Posts

Posted - 2010/05/08 :  00:38:25  Show Profile Send hogga a Private Message
Ja, men med den lilla skillnaden att det inte är några rör i mit slutsteg.
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2010/05/08 :  08:14:25  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message
Det låter som om det finns en kallödning i Ditt steg, när Du släppte steget rörde sig komponent/kabel lite i den dåliga lödningen och fick kontakt igen.
Att den krånglande kanalen går varmare är dock en riktig varning, måste undersökas och åtgärdas innan det går sönder ordentligt.

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

hogga
Member

239 Posts

Posted - 2010/05/08 :  11:23:45  Show Profile Send hogga a Private Message
Tack Ingvar, jag var lite inne på det. Jag åker nog på att lämna in steget någonstans för felsökning och reparation.
Innan jag lämnar in det skall jag dra igång det och se om båda kanalerna fungerar och om vänstra kanalen blir varmare än den högra.
Någon som har tips på en kompetent reparatör i Stockholmstrakten?
Go to Top of Page

hogga
Member

239 Posts

Posted - 2010/05/08 :  12:38:38  Show Profile Send hogga a Private Message
Båda kanalerna fungerar och de blir lika varma. Det låter inte konstigt heller. Kanske var det bara en släng av elektronisk förstoppning.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000