HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Skulle du störas av detta?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2010/05/02 :  12:17:25  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Jag investerade 349 kronor i en ny CD-snurra.
Snurran är en multiformats-spelare som är ansluten till en separat DAC.
Ljudet är utmärkt! Förmodligen beroende på att jag kunnat förbikoppla DAC:ens analoga volymkontroll.
Istället reglerar jag volymen med snurrans digitala nivåkontroll.

Jag lyssnar en hel del på på klassiskt.
Många inspelningar är gjorda så att spåren hänger samman utan paus.
Men vid varje spårbyte så tystnar det en bråkdels sekund.
Signalen till DAC:en uteblir denna lilla stund vid spårbytet.

Lyssnar jag tex på Våroffer, så blir det dessa små brott i ljudet, där det egentligen skall hänga ihop.

Jag blev naturligtvis först lite brydd, men nu när jag vant mej, så spelar denna bråkdels sekund ingen roll längre.

Hur skulle ni andra reagera på ett sånt här fel?
Jättejobbigt eller en skitsak?


/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/05/02 :  12:26:26  Show Profile Send huzze a Private Message
Skulle nog störa mig på det, tyckte det var irriterande när mp3-filer i den bärbara spelaren gjorde samma sak när två låtar "sitter ihop". Skulle störa mig än mer när det är klassisk musik. Min nuvarande NAD M55-spelare får ibland hicka mitt i en skiva (helt slumpmässigt) och även det avbrottet kan vara irriterande, speciellt med tanke på prisklassen, men det är ett typiskt mardrömsfel att felsöka så jag struntar faktiskt i det. Händer inte ens en gång vid varje lyssningstillfälle.

Börja inte störa dig mer nu bara för det.
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/05/02 :  12:40:49  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
Det där är ju ett typiskt problem för många mp3-avspelare, både datorprogram och portabla enheter.
Jag retar mig på det rätt hårt faktiskt. T.ex. Pink Floyd the wall m.fl. skivor som låtar hänger ihop på. Till winamp finns det plugin som ordnar till ett fint sömlöst byte till nästa låt.
Go to Top of Page

läktarörnen
Semesterfirare

480 Posts

Posted - 2010/05/02 :  19:58:48  Show Profile Send läktarörnen a Private Message
Jag köpte en nad c542 förra påsken. Den gjorde en paus mellan alla låtar som egentligen skall hänga i hop. Jag störde mig något grymt på detta, så jag bytte in den. Handlaren var säker på att det var cd-spelaren som det var fel på så jag fick en ny. Men samma sak med den. Prova då en denon och då gick det perfekt. Nadspelaren kunde dessutom inte spela kopieringsskyddade cd-skivor. Så det blev självklart inget köp av den spelaren.

Mvh en som sätter musiken i framsätet i stället för alla prylar.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/05/02 :  21:23:43  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Lyssnar jag tex på Våroffer, så blir det dessa små brott i ljudet, där det egentligen skall hänga ihop.

Jag skulle definitivt störas av sådant.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2010/05/02 :  21:42:16  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Man får väl glädjas åt de 99,9999% av tiden då musiken ljuder istället för att irritera sej på de 0,0001% då det blir tyst fast det inte skall vara tyst.


Eller släpa fram den gamla Regan då det skall spelas skivor med sammanhängande spår.

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.


Edited by - Strmbrg on 2010/05/03 05:16:19
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/05/02 :  21:46:17  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jamen våroffer... Den kan du inte hacka i småbitar. Det finns gränser...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

sopwith
Member

595 Posts

Posted - 2010/05/02 :  22:07:28  Show Profile Send sopwith a Private Message
tror att "problemet" kom i samband med DVD spelarna och att man började använda CD ROM drivverk egentligen anpassade för en dator, verkar som att man klipper av signalen när den kommer under en viss nivå i slutet av en musikfil, mjukvara?, själv bryr jag mig noll över detta.
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2010/05/03 :  07:21:46  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Svar på frågan: Jättejobbigt.

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2010/05/03 :  08:25:38  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message
Ja, absolut!
Hi Fidelity-conceptet går ju om intet.

Waf, Waf!

Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/05/03 :  08:53:07  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
Jag började tänka på att lite av det som upplevs störande beror ju på vanan av musikmaterialet.

Jag kom ihåg LP-tiden. En liten skratch som lät sekunden innan låten började hörde liksom dit. Jag blev väl inte direkt irriterad men väl störd i mina cirklar om jag hörde på någon annans fonogram där artefakten saknades.

Men jag vidhåller ändock att jag vill ha en avspelning som inte avbryter låtmaterialet vid spårbyten.
Jag lyssnar företrädesvis på hela album, fortfarande trots all mp3, spotify osv. Och album där låtarna flyter in i varandra vid spårbytena är för det mesta någon form av konceptalbum där artisten verkligen tänkt sig denna effekt.
PF- The wall, som exemplet jag gav tidigare.

Edited by - Mickel-mackel on 2010/05/03 08:55:24
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/05/03 :  08:54:20  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
Däremot störs jag av att du gav 350 spänn för en transport som levererar ett utmärkt ljud.
Go to Top of Page

modernman
Member

278 Posts

Posted - 2010/05/03 :  08:58:04  Show Profile Send modernman a Private Message
Jag skulle inte klara av det, tyvärr. Är väldigt kräsen när det gäller sådant. Hellre lite sämre upplösning överlag än dessa pauseringar.

Men jag har läst i någon annan tråd om DACar som mutar när de inte får signal. Går det inte att göra något år detta?
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2010/05/03 :  10:08:57  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
quote:
Däremot störs jag av att du gav 350 spänn för en transport som levererar ett utmärkt ljud.


Ja, men det kanske bara är nåt jag inbillar mej?

Nä, allvarligt talat, så borde det inte bli olika ljud med olika transporter. Åtminstone inte om de används med tex en Benchmark DAC.
Den skall ju vara jitter-immun.

Festlig prismatchning blir det ju dock.

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2010/05/03 :  11:44:45  Show Profile Send CC a Private Message
"borde inte" var ordet sa Bull...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2010/05/03 :  11:50:10  Show Profile Send CC a Private Message
Och som svar på din fråga, Jepp, jag störs av det... Då jag gått över till masslagring så är det en störande faktor att en del av mina ripp just har det fenomenet och andra inte. Jag ska göra en ordentlig koll på varför framöver när lite tid finnes...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2010/05/03 :  12:26:23  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
I bilen, kan jag och lever med det, även om det är irriterande. Hemma...nej, aldrig.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2010/05/03 :  13:37:53  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Jag skulle störa mig på det. Vad är det för spelare förresten?

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2010/05/03 :  13:44:59  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Beror å förutsättningarna.

Hemma i finriggen - aldrig.

Ute på landet - i ekonomiriggen - skulle jag kanske kunna leva med det, om det är förutsägbart och alltid återkommer på samma ställen och längden på avbrotten inte är störande. Samt naturligtvis att det inte blir värre...

/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

30Hzbone
Member

227 Posts

Posted - 2010/05/03 :  15:25:06  Show Profile Send 30Hzbone a Private Message
Känner igen detta fenomen.
När jag brände mina första skivor så fick också
ett litet avbrott mellan "spåren" trots att dessa hängde ihop på skivan.
Problemet berodde i mitt fall ej på spelaren utan på bränneriet.

I'm only in it for the music.
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2010/05/03 :  15:35:28  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Namnet på lådan är så trist att det är omöjligt att komma ihåg.
Typ TechStar, eller nåt sånt.

Tror inte att namnet säger nånting på dylika pryttlar. Finns ingen hemsida om man söker på namnet.
Påhittade namn på prylar tillverkade av anonyma fabriker...

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2010/05/04 :  14:23:47  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Jag har haft ett par spelare med samma problem i min anläggning, och dom blev inte långvariga. Tycker det är MYCKET irriterande med sådana avbrott, speciellt på liveskivor.

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2010/05/07 :  13:11:09  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
För mig som lyssnar mycket på Pink Floyd mm skulle en sådan dålig avläsare genast förpassats till papperskorgen.
Helt oacceptabelt.


Edit: Stavfel..lyckades skriva Punk Floyd... :-D

"My mistress eyes is nothing like the sun

Edited by - Dan Brickman on 2010/05/07 13:11:51
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000