HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 hjälp med digital rumskorrigering
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Wilderwein
Member

534 Posts

Posted - 2003/01/18 :  18:37:23  Show Profile Send Wilderwein a Private Message
jag blev verkligen sugen på en sådan nu..
vet ni inte någon annan modell som är rätt lik (egenskaperna) Berhringer DSP-8024? men den ska gärna gå att koppla genom försteg rca in och rca ut till slutsteg, den måste se lite fräschare ut..=) den får kosta mer... kom med tips om det finns..
tack på förhand/
Wilderwein

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2003/01/18 :  19:12:02  Show Profile Send David A a Private Message
En begagnad Tact
Go to Top of Page

Wilderwein
Member

534 Posts

Posted - 2003/01/18 :  19:27:44  Show Profile Send Wilderwein a Private Message
ok får inte kosta mer än 10 000 kr..
det var inget roligt skämt david a
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/01/19 :  09:21:34  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Nej, jag har inte sett något under 10.000 kr mer än Behringers Ultracurve.
Det här verkar vara ett behov som gått hifi-branschen totalt förbi, kanske för att analoga equalizers med rätta har så dåligt rykte.
Perpetual Technologies ska väl ha tagit fram ett rumskorrigeringsprogram till sin uppsamplare, men där hamnar man nog totalt över 20.000 kr.
Sedan är Ultrakurvan bara en ren EQ, den rättar inte till tidsfel o.dyl. och kan inte jämföras med mer avancerade rumskorrigerare.
Go to Top of Page

Wilderwein
Member

534 Posts

Posted - 2003/01/19 :  11:20:05  Show Profile Send Wilderwein a Private Message
hmm kanske är det så att det börjar dyka upp bra alternativ nu?
eller så är det som Björn-Ola säger, tillverkarna vill ej satsa på detta. Faktum är att jag känner stort behov för en sådan. Tact 2.0 vad kan man säga om den ? skulle den fungera att koppla in med lyckat resultat?
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2003/01/19 :  14:09:31  Show Profile Send David A a Private Message
Tacten driver slutsteget direkt, så där kan du spara in en slant på försteget. Har nyligen kommit en uppdatering till den oxå.
Friheten att kunna experimentera själv är värt mycket tycker jag. En importerad ska kan du säkert få loss för ca 20.
Trots att vissa skeptiker här nervärderar tekniken, så ska du definitivt prova den! Alla tidningar och utmärkelser kan inte ha helt fel.
Go to Top of Page

Glenn
Member

50 Posts

Posted - 2003/01/19 :  15:29:35  Show Profile Send Glenn a Private Message
Hej David! Hoppas du inte menade mig när du skrev "vissa skeptiker"? Det var inte så jag menade isåfall.. Tycker att du gör helt rätt i att experimentera+ att du verkar vara medveten om vad som går att göra resp INTE!

Korrekta teorier stämmer alltid i praktiken
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2003/01/19 :  15:51:26  Show Profile Send David A a Private Message
Nejdå Glenn, men det har funnits röster här på forumet (även om vissa inte finns kvar längre) som med bestämdhet hävdat att kompensation enbart kan lägga till fler fel i återgivningen. Må så vara att dessa pesoner till viss del kan ha rätt i sitt resonemang, MEN så länge som jag och andra upplever en positiv skillnad så är det väl på rätt väg, eller hur? Oliktänkande angående konstruktioner och vad som är rätt och fel i ljudvärlden hör ju till vardagen.
Du sitter ju själv med Canton digital, så du lär nog inte höra till den skara som totalt avfärdar tekniken antar jag.
Go to Top of Page

Glenn
Member

50 Posts

Posted - 2003/01/19 :  15:59:46  Show Profile Send Glenn a Private Message
David!
Nej, den skaran tillhör nog endast den äldre envisa generationen som tycker att musik inte får "besudlas" av teknik (he,he)!
Är jättenöjd med mina Digitalisar men främst med den kompensation som ser till att högtalarna uppför sig korrekt. Dessa ger då en enorm ljudbild och extremt naturligt ljud. Nackdelen då i sin tur är (som med alla vanligt förekommande högtalare) att de kräver ett mycket omsorgsfullt dämpat (och helst diffuserat) rum.
Hur man än använder dom (i enlighet med ditt TacT-system) -så gör denna teknik det möjligt för första gången i historien att VÄLJA!
Vi är nog rätt lyckligt lottade -eller hur? MVH/ Glenn

Korrekta teorier stämmer alltid i praktiken
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/01/19 :  16:30:34  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Funderar lite kring vad som kan hända med den digitala signalen om man låter en EQ manipulera den.
Jag läste i High Fidelity om ett system som ändrar signalen från 16 bitar till 12 för att skapa ett dynamiskt headroom så att det gick att höja nivån på vissa frekvenser. Eftersom det inte gick att höja nivån mer än vad dom 16 bitarna tillät så fick man istället sänka nivån i alla andra frekvenser istället.
Undrar hur det fungerar på Ultrakurvan eller Canton Digital.
Ultrakurvan innehåller ju en 24-bits processor och förhoppningsvis görs signalen om till 24 bitar.
Om man då behöver höja nivån i en viss frekvens så borde det gå att göra utan att tappa i upplösning genom att koda om till ex.vis 18 bitar.
Hmm...
Go to Top of Page

Glenn
Member

50 Posts

Posted - 2003/01/19 :  16:35:25  Show Profile Send Glenn a Private Message
För att "eq:a" en signal digitalt med så minimal distorsion som möjligt så är det enda sättet att göra det i så HÖG "bit-miljö" som möjligt dvs tex 24. I musikmixning är jag van att jobba med 32 men 24bitar är ju ändå 256ggr fler nivåer än 16..

Korrekta teorier stämmer alltid i praktiken
Go to Top of Page

copland
Member

111 Posts

Posted - 2003/01/19 :  19:07:37  Show Profile Send copland a Private Message
Det stora problemet med digital rumskorrigering är inte det skräp som processen tillför, utan just det faktum att man tar bort rummets akustik ur ljudbilden. Detta kan vara gott och väl om man har riktigt otäcka resonanser, men är fel använt ödesdigert för ljudet. Åtminstone om man har anläggningen i sitt vardagsrum där man också umgås och samtalar. Så länge man pratar finns rummets resonanser där men så fort man lyssnar på rumskorrigerad musik är den borta. Kan upplevas som väldigt märkligt och rumskorrigering bör användas med största eftertanke!
Ska väl tillägga att detta är min bild av digital rumskorrigering efter en (!) provlyssning. Det kan ju vara så att anläggningen i övrigt var dåligt matchad eller att kompenseringen var för brutal.
Har själv funderat på rumskorrigering men hatar tanken på en massa burkar av borstad aluminium i olika nyanser ...

Mann
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2003/01/19 :  19:41:39  Show Profile Send David A a Private Message
Rummets resonanser fungerar fortfarande lika, det är bara det att du upplever att dom har försvunnit till stor del i sweetspoten. Utanför den så är det fortfarande likadant. Ett rum utan störande resonanser brukar vara dom flestas mål i ljudåtergivning. Att det låter olika när du pratar resp. spelar musik ska väl ändå inte göra något?
Tact finns i svart oxå om du hatar borstad aluminium.
Go to Top of Page

copland
Member

111 Posts

Posted - 2003/01/19 :  20:23:08  Show Profile Send copland a Private Message
Svart i kombination med aluminium är väl inte bättre...
Och: att minimera rummets resonanser akustiskt är inte samma sak som att göra det elektroniskt. Det var min poäng.
Nackdelen med att digital rumskorrigering har en liten sweetspot har ju diskuterats förut.

Mann
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/01/19 :  20:33:44  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

man får inte glömma, att bäst är fortfarande att fixa rummet
på ett naturligt sätt, dvs med fysiska absorbenter, vanlig
rumsakustik på sedvanligt vis.

och att jag tycker att man igentligen enbart kan
skaffa sig en digital korrigerngsenhet om man inte
vill förvandla sitt lyssningsrum med absorbenter o dyl.

en TacT kostar en del pengar, kan man inte göra sig en tjänst,
och ställa sig frågan: "vad skulle det kosta att göra lyssningsrummet
bra akustiskt sett, istället för att lägga ut pengar på en TacT."

balansgång..


Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2003/01/19 :  20:37:58  Show Profile Send David A a Private Message
Copland: Fick uppfattningen att du inte tyckte om frånvaron av reflexer

Edited by - David A on 2003/01/19 20:39:46
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2003/01/19 :  20:44:38  Show Profile Send David A a Private Message
NN: Har du ett helt optimalt ljudrum, med helt linjära fullregisterhögtalare och möjlighet till helt optimal placering... ja då är den kanske överflödig. MEN vilket ljudrum är det???
Anser man det ok att lägga ut 20 papp extra på exempelvis kablar för att få lite mera "luft" i toppen, ja då kan man lika gärna skaffa sig en Tact som komplement.
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/01/19 :  20:48:14  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Nu snackar vi EQ här helt plöttsligt..

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

copland
Member

111 Posts

Posted - 2003/01/19 :  20:50:53  Show Profile Send copland a Private Message
Nåja, det är alltid lätt att missförstå varandra!
Mitt inlägg gick ut på:
1: Man ska använda digital rumskorrigering med sans - annars kan det låta onaturligt (alltså jämfört med rummets akustik vad gäller ljud som inte frambringas av stereon).
2: Bättre att dämpa rummet (om möjligt).
3: Mina erfarenheter på området är ringa.

Aluminium gillar jag, men inte i för många olika nyanser...

Mann
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2003/01/19 :  21:00:58  Show Profile Send David A a Private Message
Håller med dig på både punkt 1 och 2. Man måste lära sig att behärska tekniken, det låter inte bara kanon av sig själv. Ett bra rum är fortfarande den bästa förutsättningen för bra ljud. Men används dom tillsammans blir det ännu bättre!

Du kan väl blankpolera båda enheterna så dom matchar varandra
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000