HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ljudkort vs CD-spelare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

trolleri
Member

70 Posts

Posted - 2003/01/13 :  11:18:07  Show Profile Send trolleri a Private Message
Om vi förutsätter att de båda jobbar under optimala förhållanden och enbart fokuserar på ljudkvaliteten, hur står sig då t.ex;

Denon DCD-485 gentemot M-audio's audiophile?

eller varför inte en;

Rotel RCD-991 mot LynxTwo?

Det skulle vara intressant att höra vad ni tycker, själv har jag ingen möjlighet att låna hem och prova då jag bor lite "avsides" ;-)

- I'm a head of my self

zvenzzon
Member

386 Posts

Posted - 2003/01/13 :  11:21:04  Show Profile  Visit zvenzzon's Homepage Send zvenzzon a Private Message
Jag vet inte om detta är till så mycket hjälp, men....


Mitt ljudkort är ett DMX 6fire 24/96 LT och jag tycker det låter kanonbra faktiskt...

Att jag väljer att säga "kanonbra" är att jag inte har någon vettig cd-spelare att jämföra mot.
Go to Top of Page

trolleri
Member

70 Posts

Posted - 2003/01/13 :  11:30:07  Show Profile Send trolleri a Private Message
Det är ju bra att det låter "kanonbra", då finns ju förutsättningarna :-)

- I'm a head of my self
Go to Top of Page

zvenzzon
Member

386 Posts

Posted - 2003/01/13 :  12:07:04  Show Profile  Visit zvenzzon's Homepage Send zvenzzon a Private Message
M-audio's audiophile är nog ändå snäppet bättre för där verkligen syns det att de enbart har prioriterat välljud...

(mitt ljudkort har 5.1 osv)
Go to Top of Page

trolleri
Member

70 Posts

Posted - 2003/01/13 :  12:45:35  Show Profile Send trolleri a Private Message
Det är nog så som du säger zvenzzon angående dmx och audiophile.

Men vari ligger skillnaderna mellan studiokort och cdspelare generellt ljudmässigt sett?
Det är frågan.

Kan man säga att en sådan skillnad existerar?

- I'm a head of my self

Edited by - trolleri on 2003/01/19 21:21:00
Go to Top of Page

regner
Member

899 Posts

Posted - 2003/01/13 :  13:23:28  Show Profile Send regner a Private Message
Jag sitter själv på ett TerraTec SoundAudioSystem EWS88 D studiokort och en micromega duo cd3.1 drive/california audiolabs SIGMA dac, mellan drive/dac kör jag madrigals flaggskepp.
Personligen tycker jag att drive/dac combon låter minst sagt väldigt mycket bättre, på alla punkter. Detta kan dock bero på att teratec kortet är ohämmat neutral på alla punkter. Det finns förvisso absolut inga brister någonstanns i frekvensomfånget, men speciellt musikalisk är den inte.
Jag har äver testat studiokortet rent digitalt mot micromega driven och även där kändes terratec kortet underlägset.

Så min slutsats är (nu har jag utgått från mitt personliga tycke), ska man återspela ljud välj då hellre en kompitent cd spelare.

I och för sig är det kanske inte speciellt rättvist att jämföra detta studiokort med en över 10ggr dyrare drive/dac combo, och ännu mindre rättvist att snacka om musikalitet när dacen är rörbestyckad.
Go to Top of Page

zvenzzon
Member

386 Posts

Posted - 2003/01/18 :  22:51:56  Show Profile  Visit zvenzzon's Homepage Send zvenzzon a Private Message
Regner: Har du provat att låta datorn och ljudkortet vara transport till en DAC... hur låter det jämfört med en ordinarie cd-spelare som transport till samma DAC?

Go to Top of Page

dt
Starting Member

11 Posts

Posted - 2003/01/19 :  02:32:57  Show Profile Send dt a Private Message
Det är ju generellt omöjligt att säga att cd låter bättre än ljudkort eller tvärtom för den delen.
De ljudkort som sitter i datorer i största almänhet går väl inte att jämföra med kanske men går man upp i lite i prisklasser så blir det nog mer jämförbart, och skulle man börja jämföra med Protools system för ca 250 000 kr så blir det ju lite mer komplicerat ...det mesta som produceras i dag har ju dessutom gått igenom något sådant typ av system... fast då kanske vi inte talar vanliga ljudkort förstås...

Jag tror dock att om man skulle jämföra prisklasser runt 5 - 10 000 och uppåt så är det rätt fina komponenter i endel av dessa system och borde nog kunna jämföras med vissa cd system i samma prisklass.
M-Audio Delta 1010 t ex är ett kort i 7 - 8000 kronors prisklassen och detta kort har fått mycket bra värden i vissa tester. Hade en länk för ett tag sedan där man testat en del kort men kan inte tyvärr hitta den just nu...
Go to Top of Page

d_kay
Member

266 Posts

Posted - 2003/01/19 :  12:35:11  Show Profile Send d_kay a Private Message
Vad som kunde vara en fördel för ljudkorten, är att jag knappast tror att de har problem med transport jitter ifrån PCI-bussen. Däremot ligger DAC'ens oscillator lite taskigt till, strömförsörjningen kanske inte är den bästa(?). /Per

Tangbandare rulez!
Go to Top of Page

trolleri
Member

70 Posts

Posted - 2003/01/19 :  21:32:07  Show Profile Send trolleri a Private Message
http://www.pcavtech.com/
Har testat det mesta.

http://audio.rightmark.org/results.html
Även här finns ett par tester.

Varför testar man inte cdspelare på samma sätt? Hmm..

Jaja

- I'm a head of my self
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000