HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 För vinylälskare.....och LP12 älskare i synnerhet.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/01/19 :  00:49:48  Show Profile Send Flint a Private Message
Ranefjord
quote:
Jag föredrar generellt sett iallafall vinylen...

Det gör jag med ljudmässigt men sen är man ju lite lat också så därför blir det fler CD än LP spelat.
Go to Top of Page

Glenn
Member

50 Posts

Posted - 2003/01/19 :  01:05:12  Show Profile Send Glenn a Private Message
=)Peder.. Komma och lyssna? Antar att du tror att ett "vanligt" odämpat vardagsrum också tar fram känslan i musiken bättre än ett akusik-åtgärdat rum så.. -jag klarar mig!!

Korrekta teorier stämmer alltid i praktiken
Go to Top of Page

Glenn
Member

50 Posts

Posted - 2003/01/19 :  01:06:25  Show Profile Send Glenn a Private Message
(a little "off-topic" there but anyway..)

Korrekta teorier stämmer alltid i praktiken
Go to Top of Page

Glenn
Member

50 Posts

Posted - 2003/01/19 :  01:33:50  Show Profile Send Glenn a Private Message
Det får en liksom att undra när ett skämt är enda utvägen, men ändå; inser fullständigt att inga bevis jag eller någon annan kommer med kan ändra vinyl-älskarens uppfattning om att förvrängningen skulle kunna bli lägre med detta medium än tex CD eller DAT.. Jag har flera års musikproduktion och mixning bakom mig såväl som kritisk hemma-lyssning så jag tror nog jag vet hurvida vad som låter naturligt eller ej (borde ju annars inte tycka att en akustisk gitarr tex låter väldigt naturtroget genom digital utrustning av god kvalitet?!) Så var det med det..
En dag så kanske ni tar den smällen och inser att den dyra vinylspelaren trots allt bara var en "försköning av verkligheten.. inte VERKLIGT". Klart som fXn att fokus hamnar på melodierna när det inte finns lika mycket detetaljer! Aldrig funderat på de? MVH/ Glenn

Korrekta teorier stämmer alltid i praktiken
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2003/01/19 :  02:05:53  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Glenn,
du skulle lika gärna kunna gå in på ett MC-forum, och berätta varför det är bättre att köra bil! GLöm bara inte att berätta att du själv aldrig kört motorcykel!

//StefanZ

"..are all these your guitars..?"
Go to Top of Page

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2003/01/19 :  02:15:01  Show Profile Send peder47 a Private Message
Glenn..Jag kommer *Kanske* att kommentera ngt av det du skrivit..om jag ids...
Du har tydligen inte läst vad jag bla skrev i mitt sista långa inlägg, om bla Linns egna kommentarer om sina produkter.

Jag är nog inte så okunnig heller ...och har definitivt lyssnat i många år på både Cd-spelare och skiv-spelare av riktig High-End kvalitet...ngt som du säger själv att du inte har vad det gäller skiv-spelare...på CD-sidan vet jag inte på vilken nivå du har lyssnat

Jag uttalar mig iaf utifrån erfarenhet av båda dessa medier.

Mkt av det du skriver i de tre sista mailen sätter nog jag och många med mig stora frågetecken runt.....jag föredrar att inte ha en så agitatorisk hållning .

Sagt med vänlighet...

Peder
så länge...

Våga vara *openminded*
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/01/19 :  02:18:32  Show Profile Send nin a Private Message
*Pust* Ja, då är vi tillbaka till detta BS! Folk som Glenn gör mig bara ledsen med sitt snack. Det är sådana lögner och pladder som förstör detta forum där likasinade vill snacka om hifi. Tänk om jag skulle hälsa på våra vänner i vita rockar och häva ur mig massa saker hela tiden utan att ta någon hänsyn vad dom säger tillbaka.
Nej, vi lär se detta flera gånger till tyvärr, och det finns flera som Glenn, tyvärr.

Själv så anser jag att vinyl gör att jag kommer närmare masterbandet, det är min åsikt. Glenn kan tycka att han kommer närmare masterbandet med CD, det är hans åsikt. Men tycker inte han ska häva ur sig en massa pladder om att det vi vinyldårar tycker är ej rätt. Jag går inte in i en tråd som handlar om hur bra CD är och häver ut mig massa saker som våran herr Glenn gjort, det är det som är skillnaden.
Jag tycker som Neil Young, Bob Dylan, Tom Waits, etc att vinylen är närmare verkligheten än CD'n. SACD/DVD-A kommer ju för en anledning, att en del folk inte är nöjd med CD'n.

Vi har haft denna debatt innan och det gav inget då heller. Glenn kan ju söka och läsa den istället.
Go to Top of Page

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2003/01/19 :  02:33:53  Show Profile Send peder47 a Private Message
Nin....
Håller med dig i det du skriver.......att kommentera Glenns inlägg finns det ingen anledning till.Måste där hänvisa till *Flint´s* liknelse.....i mitt tycke...säger den allt

Som att prata Whisky med en IOGT:are. Jag avstår..

Nej,tillbaka till vad denna tråd handlade om,nämligen *vinylberättelsen mm*....

Peder,som också spelar en hel del CD-skivor

Så länge...

Våga vara *openminded*
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2003/01/19 :  02:48:12  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Det är mycket trevlig läsning om vinylen via LP12a stämmer mycket väl med mina erfarenheter av den spelaren har inte kvar min men skall skaff en så snart som möjligt.

Glenn
det finns nog lika många ljudtekniker som säger att vinylen kommer närmare originalet som det finns de som säger att cd kommer nämare originalet skulle vara kul om du tog dig tid att lyssna på en top specad LP12a nån gång så du vet vad du pratar om.

www.selleri.de
Go to Top of Page

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2003/01/19 :  03:06:10  Show Profile Send peder47 a Private Message
Hej SZR...

Du skrev...

Glenn,
du skulle lika gärna kunna gå in på ett MC-forum, och berätta varför det är bättre att köra bil! GLöm bara inte att berätta att du själv aldrig kört motorcykel!
----------------------------------------------------------------------
Men det har jag, sen 1983....jag upptäckte både LP12:an och motorcykelåkandets tjusning samma år,så det var ett omtummlande år

Båda två är en del av livet
Äh, nu blev det lite *off Topic* men *so what*....

Peder...så länge

Våga vara *openminded*
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/01/19 :  09:29:08  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
quote:
Själv så anser jag att vinyl gör att jag kommer närmare masterbandet


Så alla knäpp och knaster kommer från masterbandet?



"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

pekka
Member

190 Posts

Posted - 2003/01/19 :  11:36:57  Show Profile Send pekka a Private Message
Hej alla Vinylfantaster

Det bästa ljudupplevelse jag haft är när jag lyssnat på
masterband i min gamla Ferrograph rullbandspelare i 38cm fart-
Tyvärrr är tillgången på masterband starkt begränsad.
Annars borde väl rullbandspelare i 38cm vara det ultimata
när det gäller analoga inspelningar.
En bra skivinspelning på LP störs ofta av knäpp och brus
speciellt i gles musik och genom hörlurar.

PEKKA
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/01/19 :  11:45:27  Show Profile Send Flint a Private Message
Vi kanske kan dela in oss i två huvudgrupper.
Dom (vi) som lever sig in i musiken när förutsättning ges
och dom som stannar i ljudlyssnande och envisas med att leta
fel och rätt. Den senare gruppen lär aldrig bli nöjd för det finns
alltid något att reta upp sig på.

Edited by - Flint on 2003/01/19 13:40:35
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2003/01/19 :  11:48:39  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Jag håller med flint och stannar i musik lyssnar gruppen.

Mikael

www.selleri.de
Go to Top of Page

DrMabuse
Member

307 Posts

Posted - 2003/01/19 :  13:22:03  Show Profile Send DrMabuse a Private Message
quote:
En bra skivinspelning på LP störs ofta av knäpp och brus
speciellt i gles musik och genom hörlurar


Brus och knaster är något jag sällan störs av. Inte ens på gles musik. Måste vara så att dina skivor är defekta kanske orskade av felaktigt rengöringsmedel eller så har du fel på tonarm/pickup. Kanske är det så att dina pressningar var undermåliga redan då de var nya. Det gavs ut en hel del riktigt dåliga pressningar på 70-80-talet.

Bra pressningar ska vara i stort sett knastefria.
Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2003/01/19 :  13:36:57  Show Profile Send NtR a Private Message
Mycket snack om pressningar och knaster.

Personligen köper jag de skivor jag tycker om, oavsett hur de är pressade. Brus och knaster har jag sällan problem med men det tror jag beror rätt mycket på nålslipningen på PU:n. Min erfarenhet säger mig att så länge man håller sig under ca 3000:- för PU:n så skall man akta sig för MC-principen. MC är säkert en bättre princip, men för vettiga pengar får man ingen bra slipning. Jag bytte från Denon MC 304 till Shure VST-V och fick mycket bättre resultat. Alltså från MC till MM, men också från elliptisk slipning till Micro Ridge. Jag har även provat Audio Technica MC-varianter utan att bli imponerad.

Shure-PU:er är ju dessutom oerhört snälla mot plattorna, vilket ju är en fördel numera. Sliter jag ut en raritet lär jag inte hitta den igen utan att lägga ut en förmögenhet.

Spårning förresten, här har jag en liten teori. Lekmannamässig men ändå, jag tror att det finns två sorters spårning: en som helt enkelt handlar om att inte hoppa ur spåret och en som handlar om att följa de små krusningar som finns där. Den första påverkas mest av mjukheten i nålarmsupphängningen och den andra av nålslipningen. Tror jag. Det finns säkert ngn som kan utveckla detta, och ev. ngn som kan tala om att jag har fel.

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

n/a
deleted

162 Posts

Posted - 2003/01/19 :  15:28:02  Show Profile Send n/a a Private Message
Det här med grammofoner, det tillhör tyvärr mest kulturarvet, nog finns det bra grammofoner men dom kostar fläsk de flesta av oss har inte råd med skivspelare som kostar tiotusentals kronor att köpa om man inte bygger sin egen grammofon.Grammofonskivan kan låta riktigt bra på en bra grammofon, den där Dahlberg har tydligen mekkat ihop något bra men det har nog kostat blod svett och tårar.
Jag föredrar att lyssna på grammofonskivor än på compact disc inspelningar spelade på mainstream-cdverk och hemtankade MP3 filer dessa låter för j-ligt.
Jag har ägt ca 25 grammofoner av olika fabrikat den sämsta var Garrard
SP25 MKII den bästa var en Linn som kom som byggsats, synd att den produkten försvann, den ingick senare i Livets Ljuds organisiation.

Jag minns en gammal AMPEX rullbandspelare två kanaler frekvensomfång 20 till 15000Hz +/- 1dB den spelade skjortan av vilken ljudåtergivningsmedia som helst jag tror att den var tillverkat 1952.
Om man för 50 år sedan kunde åstadkomma detta så borde vi befinna oss i ett annat ljudläge idag men industrin har övertaget dom bestämmer hur det skall låta och vi följer efter.
Go to Top of Page

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2003/01/19 :  15:31:52  Show Profile Send peder47 a Private Message
Hej och God eftermiddag..

Det blev sent inatt.....hade en bastukväll med kompisarna och sprang till datan då och då.......
Hmmm,farligt det här med Hififorum.nu

Håller med Flint och Hepcat....är i musiklyssnargruppen..!!

Pekka och Björn-Ola, ang brus och knaster, efter att jag köpt min LP12:a (första -83) så har jag aldrig märkt/tänkt på att det existerar överhuvudtaget...det sa dåvarande säljare till mig att jag skulle upptäcka....och det stämde.
Det är även mina många kamraters erfarenhet vad gäller LP12:an, att det inte hörs/finns, detta borde gälla andra kvalitets-skivspelare också (i alla fall de jag lyssnat på).

Vad det sen beror på, det är jag inte man att säga..har som sagt inte tänkt på det iom att det inte finns där. Jag har bara använt den till det den är avsedd för...nämligen att spela musik...

Att det sen är stor skillnad på pressningar det är ju idag allmänt känt....fast det gäller ju både CD och vinyl.

Peder
Så länge...

Våga vara *openminded*
Go to Top of Page

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2003/01/19 :  15:47:32  Show Profile Send peder47 a Private Message
Filament.....

Du skrev...

*Om man för 50 år sedan kunde åstadkomma detta så borde vi befinna oss i ett annat ljudläge idag men industrin har övertaget dom bestämmer hur det skall låta och vi följer efter.*

Japp,och mjukvaru-tillverkarna dvs skivindustrin...

Du kan få en billig bra skivspelare tex Project eller Rega från ca 3500:- och uppåt plus Pick-up.
Min far (70 år) kör en Rega 3 med en Linn K9 och min syster en Rega 2 med en Audio Technica pick-up för ca 600:-

Det är klart musikaliskt och låter bra...sen kan det ju bli hur dyrt som helst...men det kan ju CD-mediet också, eller hur...!!

Peder Så länge..

Våga vara *openminded*
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/01/19 :  16:07:52  Show Profile Send nin a Private Message
Så alla knäpp och knaster kommer från masterbandet?


Nej, och den kalla råa klangen från CD'n finns inte där heller


En bra skivinspelning på LP störs ofta av knäpp och brus
speciellt i gles musik och genom hörlurar.



Ja, jag vet inte vad du gör men jag har ytterst lite brus och väldigt lite knäpp på mina vinyler. En bättre Riaa och pick-up och bruset/knäppen blir bra mindre. Sedan är jag även VÄLDIGT försiktig med mina plattor.
Btw, vi hade en länk för ett tag sedan på detta forumet om en kille som samlar på Rullbands original och hade väldigt många. Han ansåg att dom bästa formaten var:
1. Rullband
2. Vinyl
3. Cd.

Det är vad han kom fram till efter lyssnat på 100-tals original rullband.
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/01/19 :  16:15:54  Show Profile Send nin a Private Message
Det här med grammofoner, det tillhör tyvärr mest kulturarvet, nog finns det bra grammofoner men dom kostar fläsk de flesta av oss har inte råd med skivspelare som kostar tiotusentals kronor att köpa om man inte bygger sin egen grammofon


Kulturarv?? År 2000 så sålde BARA märket Pro-ject 17000 st skivspelare BARA i England! Lägg till alla andra olika märken, äldre spelare som kommit fram igen, och att det har ökat ÄNNU mer dom senaste åren så känns detta "kulturarv" ganska levande tycker jag.
Det finns ju folk som inte ser denna återgång till vinyl, jag undrar hur man kan missa den!?
Här är några saker jag sett iaf:
*I Feb nr av Stereophile så är det 4 st(!!) recensioner på skivspelare!! Och det är fler och fler recensioner på skivspelare/arm/riaa mm under dom senaste åren.
*Annonser i dom stora hifi tidningarna så har det blivit BRA mycket mer vinyl relaterande (skivspelare, pick-up, arm, riaa, skivor) dom senaste 4-5 åren. Ingen annonserar om dom inte får något sålt.
*I olika forum på nätet så märker man att fler och fler skaffa vinyl igen, eller för första gånger nu.
*Det släpps mer och mer skivor på vinyl TROTS att dom flesta som köper nya skivspelare inte ens kanske vet att dom släpps (skivbolagen vill inte marknadsföra vinyl plattor).

Sedan tycker jag vi ska släppa denna debatt vilken som är mest rätt och koncentrerar oss på vilken som ger bästa ljudet för OSS.

Just my 2 cents
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/01/19 :  16:19:00  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Det här med knastret är väl en vanesak.
Lyssnar man mycket på vinyl så har man säkert vant sig vid det
och hör det helt enkelt inte.
Jag är helt övertygad om att det går.
En fakir har ju exempelvis kunnat vänja sig vid att ligga på en spikmatta.
En van konsertbesökare blir säkert van vid harklingar och hostningar och störs inte av det.
Själv har jag inte vant mig och blir vansinnigt irriterad.


"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

n/a
deleted

162 Posts

Posted - 2003/01/19 :  16:22:49  Show Profile Send n/a a Private Message
Den råa klangen jodå jag upptäckte den när jag köpte en Yamaha cd-spelare och en cd med den berömda sångerskan fröken Houston heter hon så det lät så illa att jag tänkte f-n jag som sålt skivspelaren undrar om man låta köpet gå tillbaka, det blir ju lite omvänt men f-n vad det lät illa, jag blev alldeles blek jag tror att allt blod försvann ur min lekamen.Tur att man har sina hörselminnen kvar jag menar att man vet hur det låter när de är bra... men då gäller det att referensen är oantastlig.Nåväl jag har kommit över chocken och har nu på äldre dagar åter tagit upp mitt intresse för HiFi jag projekterar på nya idéer, en ny omkopplare skall bli till likaså en ny volymkontroll ingen steppande andordning jag vill bestämma volymnivån utan steg.
Ett nytt försteg med bra elektronik SE diskret OP eller nått i den stilen, inga glödlampor, audiokontakter från Neutriks nya sortiment skall få bo på baksidan, tillräckligt dyrt, lådan en modifierad powerbox i rostfritt med aluminiuminslag m.m. m.m.

Edited by - n/a on 2003/01/19 16:23:40
Go to Top of Page

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2003/01/19 :  17:11:51  Show Profile Send peder47 a Private Message
Hej Björn-Ola

Du skrev..
*Det här med knastret är väl en vanesak.
Lyssnar man mycket på vinyl så har man säkert vant sig vid det
och hör det helt enkelt inte.*

Om du läst mitt tidigare inlägg så hade du sett...det finns inte där .
Om du har en skiv-spelare av bra kvalitet...

Nin....du skrev...Sedan tycker jag vi ska släppa denna debatt vilken som är mest rätt och koncentrerar oss på vilken som ger bästa ljudet för OSS. *

Helt rätt,det var lite av andemeningen med denna tråd.

Nin...du skrev...skivbolagen vill inte marknadsföra vinyl plattor*

Precis,men dom finns i deras sortiment så det är bara att beställa...kul förresten med den försäljnings-statistik du redovisade..visste att det var så men har inte sett ngr siffror tidigare.

Har många kamrater som idag ångrar att dom sålde sina vinylsamlingar..och spelare.Fast som dom säger,deras beslut grundade sig oftast på att dom tyckte det blev för dyrt att hålla igång två toppavspelnings-media.
Och sen kan det också vara lite olika intunnings-problem av musik-systemet.....

Peder
Så länge..


Våga vara *openminded*
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/01/19 :  17:45:20  Show Profile Send nin a Private Message
Det här med knastret är väl en vanesak.
Lyssnar man mycket på vinyl så har man säkert vant sig vid det
och hör det helt enkelt inte.
Jag är helt övertygad om att det går.



Jo, det stämmer nog. Jag lyssnar BARA på vinyl (och mp3) så jag är väl mer van bruset men...när jag har kompisar som aldrig hört bra vinyl innan så säger ALLA att dom kan inte tro att det är vinyl jag spelar eftersom det finns knappt något knaster alls och nästan inget brus heller.
Med den skivspelare jag har nu så är faktiskt bruset så lågt att med bra pressade skivor så måste man spela rätt högt för att höra något brus alls. Körde för några dagar sedan min Jimi Hendrix LP mono lp igen och inte ett enda knaster på hela skivan.
Så med bra apparater och välvårdade skivor så hörs brus/knaster ytterst lite och inget som stör alls, tycker jag iaf.
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.75 sekunder. Snitz Forums 2000